Toon posts:

pc tsart niet op (geen bios)

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik laatst mijn PC wilde opstarten, kreeg ik geen beeld meer. ("no signal input")
Er is niets ingesteld of aan/afgesloten tijdens/sinds de vorige keer dat 'ie draaide (de vorige avond). Onweer ofzo hebben we niet gehad (en is sowieso beschermd met speciale stekerdoos).
Er komt geen piep, geen BIOS, maar wel ventilatoren.

PC Beschrijving:
Mobo: Asus A7N8X
Proc: AMD Athon 2500+ ----oc--> 2800+
Mem: 2x Kingston ValueRam 256 MB PC3200, 1x Twinmos 512 MB PC3200
HDD: WB800, WD1600

Dit heb ik geprobeerd om erachter te komen, wat het kan zijn:
1. kijken, voelen, wat er draait: harde schijven draaien, proc koeler draait, proc wordt warm, grafische kaart koeler draait, MB controle lampje brandt (meer kan ik niet echt waarnemen, geloof ik?)
2. andere (werkende) grafische kaart ingelugd (geen resultaat, ligt het dus niet aan)
3. beeldscherm aan laptop aangesloten (beeldscherm doet het prima)
4. alle apparaten van de buitenkant afgelsoten: muis, webcam, printer, etc. (geen resultaat)
5. alles uit de kast gesloopt behalve voeding, mobo, proc+koeler, 1 reep geheugen (meerde reepjes op meerdre slots geprobeerd) en de grafische kaart. Dus ook HDD's eruit. (geen resultaat)
6. CMOS gereset (batterijtje eruit, jumpertje heen en weer, geen resultaat)

Mijn conclusie:
o het zou kunnen dat het batterijtje op het moederboard (voor de CMOS, toch?) leeg is (3,5 jaar oud) OF
o het moedeboard (onbekend onderdaal) is spontaan kapot gegaan OF
o de voedeing is spontaan kapot gegaan, en geeft een bepaald kanaal niet. (bv spanning voor het geheugen kan ik niet waarnemen)

Iets anders kan ik echt niet verzinnen. Kan iemand misschien een paar punten toevoegen aan mijn lijstje, of eentje afstrepen??
Iemand iedeeen?

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

Moederbord, processor of voeding defect zegt m'n eerste ingeving. Kijk eens of je die onderdelen apart kunt testen/vervangen. Batterijtje leeg lijkt me niet te boeien zolang er spanning op het moederbord staat, en dat is volgens je lampje wel het geval.

Verwijderd

Als je batterijtje leeg zou zijn dan zou je pc nog wel op willen starten, nl met de melding dat het BIOS gereset is. De laatste twee opties zijn goed mogelijk. Klinkt wel erg naar een brak mobo. Hetzelfde probleem had ik met mijn nieuwe C2D systeem die niet op wou starten na assemblage. Het probleem bleek geheugencompatibiliteit te zijn.

Het lijkt mij sterk dat dit het geval is bij jou omdat het een werkend systeem betreft.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FAQ Overige Hardware [OH] (update 08-03-03)

Daar staat dan ook in: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Je "conclusies" zijn bijna allemaal mogelijk (je vergeet dode CPU als mogelijke oorzaak trouwens), maar de enige die dat kan uitsluiten ben je zelf. Zoals in de troubleshooter staat, begin gewoon een voor een die onderdelen uit te sluiten, allereerst de voeding. Totdat je dat gedaan hebt kunnen wij niets zeggen. En als je dat gedaan hebt weet je het zelf al. Dus dit topic heeft sowieso weinig zin :o

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.