Toon posts:

Computer wil niet uit (power-off)

Pagina: 1
Acties:
  • 436 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dit klinkt een beetje vreemd, maar ik heb het volgende probleem met m'n Asus A8N-E mobo (in een Antec kast met ditto voeding):

Na een shutdown (door bijvoorbeeld het power knopje 4 sec. in te drukken), gaat de computer in eerste instantie uit. Maar tussen de 1-20 seconden gaat hij spontaan weer aan. Als ik vanuit Windows XP of Linux (Ubuntu Edgy Eft) een shutdown geeft, gaat hij heel even uit, maar dan gelijk weer aan. Het lijkt op een reboot, maar dat is het volgens mij niet. Verder heb ik ook geen stabiliteits of andere problemen met deze computer.

Ik dacht eerst dat het aan de BIOS lag (die had ik een tijdje daarvoor vernieuwd). Dus heb ik de oude originele BIOS weer teruggezet, zonder resultaat. Om de invloed van andere computers in het netwerk, of rand-apparatuur, uit te kunnen sluiten, heb ik alle randapparatuur afgekoppeld. Dus netwerk, monitor, muis, toetsenbord, alles. Ik had alleen nog een stroomkabel ;-) Computer aanzetten, en weer uit. Zelfs nu gaat hij na gemiddeld zo'n 10 seconden weer aan. Om knettergek van te worden!

Alle "wake on ... device" settings in de BIOS heb ik uit staan, maar die staat per default al uit.

Wat altijd wel werkt is het volgende: Even de stroom eraf (door bijvoorbeeld de schakelaar van de voeding te gebruiken), en gelijk er weer op is genoeg om hem uit te laten staan.

Heeft iemand nog een tip? Ik ben een beetje door mijn ideeen heen.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:20

Coldcat

HODL

Wat voor moederbord heb je? Ik heb een soortgelijk probleem gehad en uiteindelijk heeft het waarschijnlijk aan lekkende condensatoren gelegen.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:48
Coldcat schreef op maandag 05 februari 2007 @ 10:26:
Wat voor moederbord heb je? Ik heb een soortgelijk probleem gehad en uiteindelijk heeft het waarschijnlijk aan lekkende condensatoren gelegen.
Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 10:23:
het volgende probleem met m'n Asus A8N-E mobo
Goeie morgen!
Ik denk een Asus A8N-E.

Misschien boot up via lan in je bios aanstaan?

[ Voor 41% gewijzigd door bas-r op 05-02-2007 10:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een Asus A8N-E. Hoe kan ik controleren of het aan lekkende condensatoren ligt?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:30
Ik had het zelfde probleem met de asus P5GDC-V deluxe.
De oplossing van Asus was om naar het apperaatbeheer te gaan, de instellingen van de Marvell Yukon netwerkkaart erbij te pakken > tabblad Geavanceerd > "wake up capabilities" op none zetten.

Nooit meer last van gehad.

Overigens heb ik `m later op "magic packet" gezet, standaard is "magic packet and pattern match". Zinds dien heb ik ook geen problemen gehad, dus het probleem zit `m waarschijnlijk in de pattern match.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hangt hij aan een router of iets dergelijks?

Dan inderdaad even je wake up settings nalopen.
Sommigen hebben een wake up on lan optie of iets dergelijks, vrij irritant als je dat niet door hebt. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel de "wake on lan" opties uitgezet. Dat had ook geen effect.

@bas r: Boot opties heb ik ook allemaal nagelopen, boot via LAN is disabled. Misschien kan ik nog wel proberen om de netwerk kaart zelf uit te zetten. Dit mobo heeft trouwens een NVIDIA nForce4 netwerk kaart, dus de kaart eruit halen is geen optie.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, het probleem doet zich ook voor als alleen een stroomkabel is aangesloten. Dus een router, toetsenbord etc., kan het niet zijn.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 10:42:
Voor de duidelijkheid, het probleem doet zich ook voor als alleen een stroomkabel is aangesloten. Dus een router, toetsenbord etc., kan het niet zijn.
En wat als je de startknop loskoppelt? Misschien is die wel stuk. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pres_lincoln
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 14:36
volgens mij dit probleem al eens vaker gezien.. onboard netwerk uitschakelen in de bios, en er een losse netwerkkaart in gezet en probleem was opgelost. Welllicht voor u ook een optie ?

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:48
hij hangt niet aan een router begrijp ik, dus dat met die netwerkkaarten, lijkt me niet.
Misschien idd de startknop, of iets anders in de kast wat een stroompje veroorzaakt..?

[ Voor 15% gewijzigd door bas-r op 05-02-2007 10:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Gonadan: Als je startknop blijft indrukken blijft ie ook uit. Praktisch is het niet he? ;-)

@pres_lincoln: Ga ik vanavond zeker proberen.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 10:50:
@Gonadan: Als je startknop blijft indrukken blijft ie ook uit. Praktisch is het niet he? ;-)
Dan lijkt het er op dat hij moet ontladen ofzo.
Is hij geaard? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Bij mij lag het aan de Windows installatie. Ik heb hem herinstalleerd en voila, hij gaat weer uit. Dus voor je gekke hardware matige dingen gaat doen is dit misschien een oplossing.

Hoewel Ubuntu bij mij wel shutdown werkte...

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
probeer is het power stekkerte van je moederbord los te koppelen en dan de pc uit/aan zetten met een schroevendraaier oid (iig iets wat geleid waarmee je de 2 pinnetjes met elkaar kan verbinden) en dan kijken of deze hierna weer boot nadat je hem uit heb gezet.

http://specs.tweak.to/15535

Verwijderd

Topicstarter
@tjtristan: Power jumper heb ik eruit gehaald. Aanzetten met een schroevendraaier werkt prima. Alleen de reboot blijft aanwezig na een shutdown.

Volgens de handleiding van m'n mobo betekent een groen LEDje op het modo dat de computer in suspend of soft-off mode staat. Dit lampje gaat bij mij dus nooit uit, ook niet als ik de power knop meer dan 4 seconden indruk (dat zou een power-off moeten betekenen). De suspend mode werkt trouwens weer wel.

Ten einde raad heb ik de CMOS instellingen gewist (batterij eruit, jumpertje wisselen, wachten, batterij er weer in). Helpt ook niets.

Misschien ga ik maar voor de low-tech oplossing: een stekkerdoos met aan/uit knop binnen handbereik.
Pagina: 1