[RAID5] array blijft offline gaan

Pagina: 1
Acties:

• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 15:54
Ik had tot 2 weken terug een Raid5 array van 3 schijven van 500gb aan de silicon image controller van m'n moederbord hangen. (1x maxtor, 2x WD), het probleem was dat er eens in de zoveel tijd een schijf offline ging terwijl die gewoon goed was.
Als ik dan weer rebootte werd m'n array weer gerebuild.
Omdat dit behoorlijk irritant begon te worden heb ik vorige week een highpoint 2300 4 poorts SATAII raid kaartje gekocht.

Omdat ik dan de gehele raid array moest weghalen heb ik eerst zoveel mogelijk gebackupped.
Toen ik mijn oude Maxtor ATA schijf eraan hing en weer opstartte ging de array weer offline (die nog steeds aan de silicon image controller hing).

Afijn, maakt niet uit want ik ging toch alles verplaatsen naar de nieuwe controller.
Zo gezegd zo gedaan, HD's aan de nieuwe controller gehangen, Met de Raid management utility een nieuwe Raid 5 aangemaakt, tijdje wachten op het initializen en alle data weer teruggezet.

Toen heb ik de computer weer uitgezet, de oude maxtor schijf weer verwijderd, kast dicht, en de computer weer aan.

En wat denk je, is er weer een schijf OFFLINE (1 van de WD schijven), ik heb net gereboot, en hij staat nou weer te rebuilden.

Nou vind ik het wel erg toevallig dat er een schijf offline gaat wanneer ik die ATA schijf aankoppel, maar ook wanneer ik 'm weer weghaal.

volgens de SMART test (kun je uitvoeren met de raid utility) zijn alle schijven gewoon goed.

Het volgende zit in m'n pc:

asus a8n sli deluxe
AMD athlon 3500+
1 gb geheugen
6800gt videokaart
geluidskaart
scsi kaart
1x hitachi 250 gb (boot)
1x seagate 200gb
highpoint raid controller (PCI-E)

Raid 5 array:

ch1. maxtor diamondmax 11 500gb
ch2. Western Digital Caviar RE2 500gb <-- deze blijft offline gaan
ch3. Western Digital Caviar RE2 500gb

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

Verwijderd

trekt je voeding wel die hele reeks schijven?

Anders kan het zijn dat bij het opstarten de ene schijf rapper weg is dan de andere (HD's vragen véél meer tijdens het booten), waardoor het lijkt dat 1 schijf offline is? Het is maar een wilde gok, maar aangezien je het met die 2 controllers hebt, én je hebt er 5 HD's erin hangen... Een trekt tijdens het opstarten probleemloos 1 tot 1.5A uit je voeding (12V), dus worst-case trek jij met 5 HD's tijdens het booten er gewoon 7.5A meer uit op je 12V lijn...

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik ben sowieso al geen fan van verschillende schijven/merken in een RAID array maar ik zou idd eens je voeding checken.

Alle proemn in n drek

Verwijderd

SMART moet je niet teveel waarde aan hechten; dat is nuttig om de temperatuur uit te lezen maar verder niet. :)

Is het altijd dezelfde schijf die eruit wordt gegooid? Zo ja, dan kan er best wel eens een probleem met die schijf zijn. Heb je al getest met de utility van de fabrikant?

Is het elke keer andere schijf, dan zou ik eerder geneigd zijn om je voeding te verdenken; sowieso ben ik benieuwd welke voeding je gebruikt en of je al een vervangende (sterke) voeding hebt geprobeerd.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2007 10:24 ]

• tabakje
Het is volgens mij iedere keer dezelfde HD, ik heb namelijk net m'n HD aan m'n nvidia sata poort gehangen om 'm aan een 2,5 uur durende test te onderwerpen (die van WD zelf uiteraard), maar die heeft geen fout kunnen vinden. Nou heb ik 'm weer teruggehangen aan m'n raid kaart, en je raadt het al, offline... en weer dezelfde schijf.

Ik ben idd vergeten mijn voeding erbij te zetten, dat is een Coolermaster Real Power 450W.
Denken jullie echt dat 450 watt te weinig is?

Heeft het misschien nut om staggered spinup aan te zetten in raid bios (hoewel alleen de maxtor schijf dit ondersteunt). staggered spinup werkt niet.

ik zal eens proberen om alle hd's en dvdroms eruit te trekken die ik niet nodig heb...

[ Voor 19% gewijzigd door tabakje op 05-02-2007 13:08 ]

• tabakje
volgens mij ben ik eruit, m'n voeding begint gaar te worden, want wanneer ik de SATA power plug van de WD raid schijf in m'n bootHD stop dan werkt die niet meer. (terwijl ik alles losgekoppeld heb).

Dus dat wordt hoogstwaarschijnlijk een nieuwe voeding, de iGreen Power 500W van coolermaster lijkt me dan wel een goede keus.
Pagina: 1