Asrock Alive NF6G-DVI + Vista ervaring+probleempjes

Pagina: 1
Acties:
  • 1.759 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Belangrijk voor het lezen
Ik heb expres mijn ervaringen / vorderingen "in de tijd laten staan" dus niet aangepast (behalve taalfouten), naar wat ik nu weet. Je leest dus mijn problemen en oplossingen. Lees eerst het hele verhaal voordat je conclusies trekt. Ik ben inmiddels superblij met dit bord én de grafische prestaties van de onboard grafische controller. Ik weet natuurlijk niet hoe dit bordje het in de tijd zal houden (kwaliteit van de onderdelen) maar als dit vijf jaar mee gaat (liever langer) dan zou dit bord een echt enorm goede prijs prestatie verhouding hebben. Veel leesplezier!

Waarom?
Ik start dit topic om mijn probleempjes proberen op te lossen maar ook wil ik wat teruggeven en deel ik mijn ervaringen met dit mobo. Immers, ik lurk de hele tijd aan het inet, en dan moet je ook af en toe eens wat teruggeven.

Het betreft een ASROCK Alive NF6G-DVI.
Ik heb er Vista Premium NL op draaien en de BIOS is nog 1.3
Er zit een AM2 Athlon 64 3500+ low voltage variant in (ADD3500CNBOX) maximaal 35W verbruik!
De voeding is een Antec Earthwatts EA-380EC, 380W (zeer energie-efficient/zuing).
Geen floppy drive.
HD: Samsung SATA SpinPoint P120, SP2504C
DVD/CD: Samsung SATA SH-S183A
Geen additionele ventilatoren behalve de meegeleverde op de processor.

Ik heb inmiddels twee drivers gedownload van de Asrock site:
Realtek high definition audio driver ver:R1.53 en de GeForce 6150SE.
De laatste heb ik er weer afgehaald zie "openstaande problemen".
De Cool&Quiet drivers zijn voor Vista 32 bits nog niet beschikbaar bij Asrock.

Als ik in de BIOS Cool'n'Quiet instel is de vermogensopname van de gehele PC 42 Watt in rust en 55 Watt als hij 100% staat te stampen (Virus scan).

Wanneer ik de spanning op de AM2 processor verlaag naar 1,125 Volt zakt de vermogensopname naar een enrom lage waarde van maar 37,5 Watt in "rust". De gemeten vermogens betreft alleen de opname van de pc en pas nadat Vista is "uitgerammeld" en de hard disk haast geen activiteiten laat zien. De vermogensopname van mijn LCD scherm zit hier dus niet bij.

Positieve ervaringen
Enorm laag energieverbruik. In "rust", nadat Vista is uitgerammeld, verbruikt hij ongeveer 37,5 Watt (compleet systeem)

Negatieve ervaringen
De standaard meegeleverde fan bij de AM2 processor maakt relatief veel geluid. De fan van de voeding hoor je nzuwelijks. Het is nog net acceptabel voor een HT setje.
De meegeleverde driver CD is duidelijk niet Vista "compatible" je hebt er niets aan.

Nog openstaande problemen
  • De meegeleverde driver CD was niet bruikbaar, nadat je hem er in steekt krijg je in het scherm waar de drivers zouden staan iets te zien als "geen drivers beschikbaar" (maar dan anders).
  • De frontpanel audioaansluitingen werken (nog) niet.
  • Ik wil de BIOS nog flashen naar 1.6 maar ik vermoed dat ik daar een floppy voor nodig heb (die niet in dit systeem zit) of kan het ook in een DOS box bij Windows safe mode, of kan ik een usb memory stick bootable maken met DOS (geen ervaring)?
  • De resolutie onder Vista is wel instelbaar op 1440x900. Na installatie van de nieuwe video driver (gedownload van Asrock) is deze resolutie niet meer beschikbaar en is de beeldkwaliteit slecht (geheel begrijpelijk) op een 1440x900 LCD scherm (Samsung 940BW) en dit komt natuurlijk doordat de resolutie niet overeenkomt met 1440x900 maar bijv. 1280x768.
  • Een goed(koop) advies voor een vervangend ventilatortje op de processor is welkom.
Hulp op bovenstaande punten wordt zeer gewaardeerd én ervaringen van anderen met dit bord zijn ook welkom!

[ Voor 11% gewijzigd door rokas op 20-02-2007 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:30
Waarom zou je de VGA-driver bij Asrock downloaden als dit ook bij NVIDIA kan ?

Voor de ventilator zou je een Zalman Fanmate kunnen overwegen om er tussen te plaatsen

PS.
Heeft deze Asrock bij de hardware-monitor geen mogelijkheid om een fan-regelaar aan te zetten ?

[ Voor 55% gewijzigd door mad-dog op 05-02-2007 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokas
  • Niet online
Bij Nvidia driver opgehaald: nForce 430/410/405/400 with Integrated Graphics- Windows Vista 32-Bit Version: 15.00G. Deze bevat niet alleen de grafische driver maar alle drivers voor deze chipset: de nForce 430 ik gebruikte dit adres:
http://us.download.nvidia...ista32_15.00G_english.exe
Geinstalleerd: ging zonder problemen.

Onderstaand is geen klacht over het moederboard, ik ben zelfs erg blij met dit mobo. Ik geef potentiele kopers aan dat als je spelletjes wilt spelen je toch echt een (simpel) grafische kaart er in moet zetten. Hoe simpel/langzaam is natuurlijk afhankelijk van de eisen van het spel.

Ik ben niet echt te spreken over de snelheid van de grafische adapter op dit moederbord. Ja ik weet het: het is een geïntegreerde grafische adapter op het moederbord daar mag je niet al te veel van verwachten. Maar de perfomance ligt zelfs nét iets onder de Geforce FX 5200 en ik had het FX 5200 nivo of net iets beter verwacht. Voor 2D zaken zoals als internetten, tekstverwerker en filmpjes is het geen enkel probleem maar spelletjes zijn niet goed te spelen (schokkerig beeld). Counter strike source in de laagste resolutie met alles op "low" gaat .... nét.

Openstaande problemen
Netwerkverbinding lukt vaak pas nadat de pc opnieuw is gestart. Is een bekend probleem volgens Asrock: updaten van de BIOS zou dat moeten verhelpen.
Frontpanel audio werkt (nog) niet
Updaten van de BIOS gaat niet zonder floppy, ga het proberen via een DOS bootable USB geheugenstick

Ervaringen met Vista
Hiervoor had ik een 1 GHz processor met XP en een simpel ATA schijfje en 256 MB intern geheugen. Nu dus een AM2 3500+ met Vista home premium, een hele snelle SATA schijf en 1 GB intern (dual channel) geheugen en het "gevoel" is dat het even snel/langzaam is. Vista vraagt dus veel van je hardware. Met minder processorkracht moet je Vista niet willen hebben. Ja, de snelheid van Vista samen met deze 3500+ processor valt me eigenlijk wat tegen (ik heb niet het gevoel sneller te zijn). Als een betaalbare snellere en energiezuinige processor beschikbaar komt is dat zelfs een optie die ik overweeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Cool 'n' Quiet werkt op Vista zonder extra drivers te installeren. Het moet wel aanstaan in je BIOS en eventueel moet je je energieschema aanpassen (dat laatste weet ik niet 100% zeker). Je kan nakijken of het werkt met CPU-Z of RMClock.

Kijk ook eens of je met Speedfan je CPU fan niet kan regelen. Op veel moederborden kan je op z'n minst de CPU fan aansturen uit het BIOS of met Speedfan (wel even in het advanced menu duiken natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoezo gaat BIOS update niet zonder floppy :?

BIOS kun je met willekeurig welk bootable medium updaten - zie o.a. ook de FAQ van dit subforum. Gewoon *iets* (HDD, CD, USB stick, tape ( :+ ) ) van DOS voorzien (oftewel vanuit Windows bootable formatteren) en daar de flashprog en .bin bestand opzetten en flashen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokas
  • Niet online
Een update:

Schokkerig beeld
Tijdens het spelen van een spel (Counter Strike Source) bleek de interne grafische controller te traag en hadden we last van een schokkerig beeld. Ongeveer iedere seconde stond het beeld voor ik schat 100 ms stil. Heel irritant en vervelend voor je ogen.

XFX 7600 GT/650 Fatal1ty
Vanwege de tegenvallende grafische prestaties (had ik ingecalculeerd) toch maar een grafische kaart gekocht. Mooie prijs (€159), mooie prestaties (volgens reviews) en laag energie verbruik: tot max. 45 Watt (echt wat voor een energiezuinige pc voor gamers) én geen ventilator. De kaart er in gezet, en... hij viel zwaar tegen. In 1024x768 met de meeste grafische instellingen op "low" haalden we maar 26 fps, dat was maar een pietsje sneller sneller dan de interne kaart. Daarnaast bleef het "om de seconde een hik in het beeld tijdens het spelen" bestaan. Teleurstelling alom. Maar lees verder!

BIOS update
De BIOS stond nog op versie 1.4 terwijl een 1.8 beschikbaar was. Daar moest ik maar eens mee beginnen. Omdat er geen floppy in het systeem zit wilde ik via een USB stick booten. Een USB stick met HP's "drive key boot utility" en een oude dos flop op een oud systeem bootable gemaakt. Op dat oudere systeem gelijk uitgetest en na de BIOS bootvolgorde te hebben gewijzigd boot de pc vanaf de USB stick. Toen de stick in de nieuwe pc gezet (NF6G-DVI), in de BIOS aangegeven dat hij eerst moet booten van removable media. Helaas, daarna wilde hij niet vanaf USB booten. Probleem staat op de lijst met openstaande punten.

floppy
Tja, dan maar een oude floppy disk drive aan het systeem gehangen. Na een paar minuten startte het systeem vanaf floppy. De flop er in waarop ik de nieuwe BIOS plus flash utility had gezet. Dat zijn twee bestanden: ASRflash.exe en AliveN61.80; kwam er snel achter dat je het commando asrflash [spatie] aliven61.80 moest geven. Maar helaas, een foutmelding. Iets met verkeerde bestandsgrootte. Tja.

Toch onder Windows Vista!
Nog maar eens naar de Asrock site gegaan en zoeken naar een oplossing. Ineens viel mijn oog op een Windows Vista versie van een BIOS flash utility! Die had ik dus over het hoofd gezien! Deze komt met -uiteraad- hele andere bestanden. Op deze pagina staat een overzicht met drivers en BIOS versies. Daar staat ook deze BIOS update bij voor gebruik onder Vista. De BIOS flash utility (AFUWIN.EXE) wilde echter niet werken. Kreeg meteen een foutmelding. Na wat lezen bij asrock bleek dat dit te wijten was aan de beveiliging van Vista. Je moet de User Account Control off zetten (control panel, user account, onderaan vinkje). Daarna weer AFUWIN gestart en... vlekkeloos.

De oplossing
Nadat het systeem voorzien was van BIOS versie 1.8 werkte de grafische kaart als verwacht. Geen hikups meer na iedere seconde en leverde de kaart ook prestaties in de orde van 80 fps. Pfff... het was eerst even schikken dat het niet goed werkte maar nu ben ik ineens weer heel tevreden over dit moederbord! Op naar de volgende oplossingen.

Processor ventilator
Op aanraden van mad-dog een Zalman Fanmate2 regelaartje gekocht. Kost € 5. Is een spanningsregelaartje die je tussen het moederbord zet en de ventilator. Kastje meet 2x2x8 en kan je met dubbelzijdig tape buiten aan je kast hangen. Met een potmeter (draaiknopje) stel je de spannig (dus de snelheid van de ventilator) in. Ik heb het kastje nog niet in gebruik genomen. In de volgende update krijg je mijn ervaring hiermee.

Video driver onder Vista
Mad-dog, bedankt voor de tip. Bij Nvidia kan je zo een update ophalen voor de gehele chipset dus niet alleen het videogedeelte. Ik heb daar 15.00G opgehaald en geïnstalleerd maar de snelheid van de Video ging daarmee niet meer vooruit. Of 1440x900 wordt ondersteund weet ik niet omdat we nu een 4:3 monitor er aan hebben hangen.

Netwerkverbinding
Na de update van de BIOS naar v1.8 lijken de netwerkverbindingsproblemen (soms wel soms geen netwerk) opgelost.

Openstaande punten
  • Booten van USB stick lukt nog niet.
  • Frontpanel audio werkt nog niet.
  • Werkt 1440x900 (wide screen LCD/TFT) met de Nvidia drivers?
  • Cool&Quiet nog niet uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokas
  • Niet online
Update

Ventilator/Fanmate2
Ook nu de fanmate2 tussen de ventilator en het moederbord geplaatst. Met een draaiknopje op dit kleine kastje (wat je buiten je pc eventueel met dubbelzijdig plakband kan monteren) is de ventilator die je bij de AM2 processor "krijgt" eigenlijk niet meer te horen (je hoort hem nog net als je de kast open hebt en je oor op 30 cm hebt van de fan). Volgens de BIOS draait hij in de laagste stand 1172 rpm. Wat ik nu nog hoor is het zachtjes ratelen van de hard disk (werkelijke aanrader deze Samsung schijf, heel erg stil) en de voeding. De ventialtor van de Antec voeding maakt nog de "meeste" herrie maar van alle voedingen die ik tot nu toe gehad heb is deze het stilst. Het blijft persoonlijk maar dit geheel is als mediacenter goed bruikbaar. Voor "gehoorgestoorden", zoals ik, die moeite hebben met het tikken van de cd of dvd speler, is het geluid van de voeding net een pietsje te hard. Gezien het energieverbruik van de hele pc (45 watt tijdens een film), zou ik de ventilator in de voeding loskoppelen en dan gebruik maken van een 12 cm stille ventilator in de achterkant van de kast.

Overigens, met de Fanmate2 op de laagste stand en een tijdje gamen is de processortemperatuur 40 en het moederbord 34 graden Celcius. Ik vindt de "chipset" het is feitelijk maar één chip in dit geval, wel erg warm worden. Maar dit zit ook een koelvin van niets op. En in die chip zit het videogedeelte dus logisch dat het warm wordt. Een betere/grotere koelvin als vervanging van dit kleine stukje metaal zou een volgende aktie zijn. Die koelvin is met twee pinnnetjes geborgd en is dus demontabel. Ik weet echter nog niet welke passieve koeler daar op past. Ideeën zijn welkom!

Energieverbruik
Dit is echt een energiezuinige pc geworden. Ik heb nog wat experimenten uitgevoerd om de energieconsumptie zo laag mogelijk te krijgen. Zo heb ik onder andere de processorsnelheid teruggebracht naar 1000 MHz maar uiteindelijk bleek de meest beste stand de "auto" stand te zijn in de BIOS. Cool'n'Quiet staat nu op enabled en verder alles op auto, de processorboost op disabled (met enabled probeerd het bord de processor nog wat sneller te laten lopen) en in deze stand is het "rust" verbruik 35,5 Watt. Wanneer ik een video draai (appollo 13 die geleverd wordt bij Vista) op full screen vraagt de pc maar 43,5 Watt. Deze metingen zijn met de interne grafische controller en zonder de door mij gekochte 7600GT (die achteraf niet nodig bleek te zijn).

Vista
Ik denk dat het komt door de BIOS update maar ik moet mijn mening over de snelheid van Vista toch positiever bijstellen. Zoals het er nu uitziet voelt het grofweg even snel aan als XP SP2. Ik heb buiten Kaspersky alleen maar CSS geïnstalleerd en op basis daarvan doe ik deze uitspraak. Hoe het systeem zal aanvoelen met het werken na installatie van grafische programma's (tekenen, foto's aanpassen e.d.) zal ik later schrijven. Vooral ben ik benieuwd of ik mijn oude graphic tablet aan de praat ga krijgen onder Vista en hoe snel hij reageerd.

Wat ben ik blij!
Tjonge wat ben ik een blij mens. Ook blij voor vele anderen die overwegen dit moederbord (Alive NF6G-DVI) aan te schaffen. In tegenstelling tot wat ik eerder schreef is na de update van de bios naar versie 1.8 ook de snelheid van de interne grafische kaart enorm verbeterd! Het spelen van Counter Strik Source gaat nu ineens als een zonnetje. Ja ik had wel een grafische kaart gekocht (7600GT) maar die heb ik nu weer er uit gehaald! Op een resolutie van 1024x768 en de grafische instellingen behoorlijk hoog is het spelen meer dan acceptabel! Ga je naar 800x600 dan is er geen reden om een extra grafische kaart te kopen (voor dit spel CSS). Aan het eind van deze post wat perfomancecijfers in fps (frames per second) met Counter Strike Source (CSS) ter referentie.

1440x900
Ik heb nog even getest of dit moederbord het Samsung 940 BW widescreen LCD scherm ondersteund in zijn native resolutie van 1440x900, want dat werd eerste niet ondersteund zoals je hebt kunnen lezen. Nu na de update wordt dit ook ondersteund. Ik heb het alleen maar getest via de VGA aansluiting (analoog) en dan levert het een prachtig beeldje op. Via de DVI aansluiting zal het nog beter zijn. Maar dan moet ik het bijgeleverde DVI insteekkaartje installeren (standaard bij het moederbord) maar daar heb ik geen zin in. Mijn standaard monitor is een 4:3 analoog scherm, vandaar. Overigens CSS kan je instellen op een 16:10 verhouding en dan wordt alles weer normaal. In de 4:3 stand worden circels wat afgeplat en is de wereld wat minder hoog en wat "dikker".

Netwerkverbinding
Nu de BIOS is geüpdatet heb ik geen problemen meer ervaren v.w.b. de netwerkconnectie. Dat probleem behoort dus tot het verleden (was ook een known bug van de oude BIOS).

Nog openstaande punten
  • Frontpanel audio nog niet aan de praat (nog geen tijd voor gehad): tips zijn welkom!
  • Booten via USB stick lukt nog niet:tips zijn welkom!
  • Op zoek naar een betere passieve koelvin voor de "chipset": tips zijn welkom!
Performance op basis van Countrer Strike Source (CSS)
De onderstaande waarden zijn gemeten met de "video stress test", gebruikmakend van de interne grafische kaart van dit moederbord (NF6G-DVI) een AM2 3500+ (in de ADD uitvoering dus energiezuinig) en alles in de BIOS op auto v.w.b. processor/geheugenzaken (dus geen under of overclocking). En als je het nog niet gelezen had: met een BIOS versie 1.8 (wat dus superbelangrijk is). Het besturingssysteem is Windows Vista premium, standaard geïnstalleerd en niets aan "getweaked".

NB: hoe hoger de fps hoe beter. Bij CSS zijn waarden boven 30 erg "fijn" onder de 20 moet je eigenlijk niet komen.

resolutiefpsmodel detailtexture detailshader detailwater detailshadow detailantil aliasfilteringHDR
1440x90010,5highhighhighreflect allhigh2xMSAAtrilinearfull
1440x90015,1highhighhighreflect allhighno MSAAtrilinearfull
1440x90015,9highhighhighreflect allhighno MSAAbilinearfull
1440x90018,8mediummediumhighreflect wolrdlowno MSAAbilinearnone
1440x90021,9lowlowlowsimple refl.lowno MSAAbilinearnone
640x48049,9lowlowlowsimple refl.lowno MSAAbilinearnone
800x60041,2lowlowlowsimple refl.lowno MSAAbilinearnone
1024x76830,6lowlowlowsimple refl.lowno MSAAbilinearnone
1024x76824,8mediummediumhighsimple refl.highno MSAAbilinearnone
1024x76820,4mediummediumhighsimple refl.highno MSAAtrilinearnone
800x60030,8mediummediumhighsimple refl.highno MSAAtrilinearnone
800x60025,6mediummediumhighsimple refl.high2xMSAAtrilinearnone

[ Voor 100% gewijzigd door rokas op 20-02-2007 12:12 ]

• rokas
  • Niet online
Update

Geluid
Nog eens goed geluisterd. De ventilator van de voeding (Antec) maakt evenveel/weinig geluid als de HD alleen de eerste is een hogere frequentie, de laatste is lager. Ik denk zelfs dat de HD nog het meest geluid maakt. Als de kast dicht is maakt de processorventialor niets meer uit of deze aan of uit staat (met fanmate2 op de laagste stand).

Voeding
Echt een goede en stille voeding. Als de pc "uitstaat" vraagt hij 3,1 Watt. Dat is heel netjes en vaak veel minder dan andere voedingen/systemen. Ik zet hem -uiteraard- écht uit (0 Watt). Voor low end en midsize systemen is deze voeding méér dan voldoende met zijn 380 Watt. Ik kon in geen zuiniger voeding vinden (= hoger rendement dan 85%) zie deze lijst.

Geheugensnelheid, energieverbruik en grafische prestaties
Wanneer alles in de BIOS op auto staat (bij processor en memory) levert dat een geheugensnelheid van 266 MHz op dus 533 MHz (is DDR2). Het energieverbruik wat ik tot nu toe heb gemeten is op basis van deze snelheid. Ik heb de memorysnelheid van auto afgehaald en op 400 MHz (dus 800 MHz bij DDR2) gezet. Het verschil: het piek energieverbruik steeg (bij het spel CSS video stress test) van zo'n 59,5 Watt naar 63,5 Watt. Bij een bepaalde instelling van de interne grafische kaart steeg het aantal frames per seconde van 21,4 naar 24. Bleef de processor (met koelvin maar met uitgeschakelde! ventilator) nog in de buurt van 40 graden C nu steeg hij al snel boven de 55 graden C. Mijn conclusie: het gebruik van DDR2-800 werkt wel sneller maar niet vreselijk veel. Als je dit afzet tegen de hogere prijs van het geheugen en gestegen energieverbruik loont dit de moeite niet. Als je twijfeld: zet er maar DDR2-533 in.

Koeling
Zoals je hierboven hebt gelezen heb ik een tijdje de ventilator van de AM2 uitgeschakeld gehad. Dat gaat zo op het eerste oog goed (nog niet uitvoerig getest) zolang ik de geheugensnelheid maar op 266 (533) hou. Ik maak me veel grotere zorgen over de chipset (is maar 1 chip) want die heeft een hele kleine koelvin en wordt bloedheet (ik denk voorbij 65 graden).

Underclocking
Op mijn vorige pc zette ik de processorsnelheid een factor 2 lager dan mogelijk want dat bespaarde veel energie+warmte+herrie en ik had meer (doorgaans) niet nodig. Bij deze AM2 processor (feitelijk volgens mij alle cool'n'quiet systemen) heeft dit totaal geen nut. Zodra de processor merkt dat er niet veel processorkracht nodig is wordt de AM2 in de zuinigste stand gezet (lagere frequentie/deelfactor + lagere voedingsspanning voor de processor) en als weer wat werk aan de winkel is schakelt hij weer terug. Zelf terugzetten met lagere frequentie heeft geen nut. Het wordt toch niet enerigezuiniger (merk ik, en begrijp ik nu ook) dus feitelijk is het beste van twee werelden! Dit is niet voorbehouden aan AM2 processors, ook de 939 sockets van AMD (o.a.) doen dit maar ook de moderne Intel processors. Overclocking heeft nog wel (enigszins) nut, underclocken dus niet meer.

[ Voor 29% gewijzigd door rokas op 15-02-2007 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
voor cs is het hEEEEL belangrijk dat je de heapsize instelt, doe je dit niet dan pikt vista al je geheugen in en heb je zeer weinig fps
Ik weet niet hoeveel geheugen je hebt maar google ff op heapsize, zet dat bij launch settings en cs geeft ineens heel wat meer fps;)

en edit ik had een stukje gemist in dit enorme verslag, het werkt alweer dus.

[ Voor 13% gewijzigd door IRCfreAk op 16-02-2007 14:10 ]

Pagina: 1