Belangrijk voor het lezen
Ik heb expres mijn ervaringen / vorderingen "in de tijd laten staan" dus niet aangepast (behalve taalfouten), naar wat ik nu weet. Je leest dus mijn problemen en oplossingen. Lees eerst het hele verhaal voordat je conclusies trekt. Ik ben inmiddels superblij met dit bord én de grafische prestaties van de onboard grafische controller. Ik weet natuurlijk niet hoe dit bordje het in de tijd zal houden (kwaliteit van de onderdelen) maar als dit vijf jaar mee gaat (liever langer) dan zou dit bord een echt enorm goede prijs prestatie verhouding hebben. Veel leesplezier!
Waarom?
Ik start dit topic om mijn probleempjes proberen op te lossen maar ook wil ik wat teruggeven en deel ik mijn ervaringen met dit mobo. Immers, ik lurk de hele tijd aan het inet, en dan moet je ook af en toe eens wat teruggeven.
Het betreft een ASROCK Alive NF6G-DVI.
Ik heb er Vista Premium NL op draaien en de BIOS is nog 1.3
Er zit een AM2 Athlon 64 3500+ low voltage variant in (ADD3500CNBOX) maximaal 35W verbruik!
De voeding is een Antec Earthwatts EA-380EC, 380W (zeer energie-efficient/zuing).
Geen floppy drive.
HD: Samsung SATA SpinPoint P120, SP2504C
DVD/CD: Samsung SATA SH-S183A
Geen additionele ventilatoren behalve de meegeleverde op de processor.
Ik heb inmiddels twee drivers gedownload van de Asrock site:
Realtek high definition audio driver ver:R1.53 en de GeForce 6150SE.
De laatste heb ik er weer afgehaald zie "openstaande problemen".
De Cool&Quiet drivers zijn voor Vista 32 bits nog niet beschikbaar bij Asrock.
Als ik in de BIOS Cool'n'Quiet instel is de vermogensopname van de gehele PC 42 Watt in rust en 55 Watt als hij 100% staat te stampen (Virus scan).
Wanneer ik de spanning op de AM2 processor verlaag naar 1,125 Volt zakt de vermogensopname naar een enrom lage waarde van maar 37,5 Watt in "rust". De gemeten vermogens betreft alleen de opname van de pc en pas nadat Vista is "uitgerammeld" en de hard disk haast geen activiteiten laat zien. De vermogensopname van mijn LCD scherm zit hier dus niet bij.
Positieve ervaringen
Enorm laag energieverbruik. In "rust", nadat Vista is uitgerammeld, verbruikt hij ongeveer 37,5 Watt (compleet systeem)
Negatieve ervaringen
De standaard meegeleverde fan bij de AM2 processor maakt relatief veel geluid. De fan van de voeding hoor je nzuwelijks. Het is nog net acceptabel voor een HT setje.
De meegeleverde driver CD is duidelijk niet Vista "compatible" je hebt er niets aan.
Nog openstaande problemen
Ik heb expres mijn ervaringen / vorderingen "in de tijd laten staan" dus niet aangepast (behalve taalfouten), naar wat ik nu weet. Je leest dus mijn problemen en oplossingen. Lees eerst het hele verhaal voordat je conclusies trekt. Ik ben inmiddels superblij met dit bord én de grafische prestaties van de onboard grafische controller. Ik weet natuurlijk niet hoe dit bordje het in de tijd zal houden (kwaliteit van de onderdelen) maar als dit vijf jaar mee gaat (liever langer) dan zou dit bord een echt enorm goede prijs prestatie verhouding hebben. Veel leesplezier!
Waarom?
Ik start dit topic om mijn probleempjes proberen op te lossen maar ook wil ik wat teruggeven en deel ik mijn ervaringen met dit mobo. Immers, ik lurk de hele tijd aan het inet, en dan moet je ook af en toe eens wat teruggeven.
Het betreft een ASROCK Alive NF6G-DVI.
Ik heb er Vista Premium NL op draaien en de BIOS is nog 1.3
Er zit een AM2 Athlon 64 3500+ low voltage variant in (ADD3500CNBOX) maximaal 35W verbruik!
De voeding is een Antec Earthwatts EA-380EC, 380W (zeer energie-efficient/zuing).
Geen floppy drive.
HD: Samsung SATA SpinPoint P120, SP2504C
DVD/CD: Samsung SATA SH-S183A
Geen additionele ventilatoren behalve de meegeleverde op de processor.
Ik heb inmiddels twee drivers gedownload van de Asrock site:
Realtek high definition audio driver ver:R1.53 en de GeForce 6150SE.
De laatste heb ik er weer afgehaald zie "openstaande problemen".
De Cool&Quiet drivers zijn voor Vista 32 bits nog niet beschikbaar bij Asrock.
Als ik in de BIOS Cool'n'Quiet instel is de vermogensopname van de gehele PC 42 Watt in rust en 55 Watt als hij 100% staat te stampen (Virus scan).
Wanneer ik de spanning op de AM2 processor verlaag naar 1,125 Volt zakt de vermogensopname naar een enrom lage waarde van maar 37,5 Watt in "rust". De gemeten vermogens betreft alleen de opname van de pc en pas nadat Vista is "uitgerammeld" en de hard disk haast geen activiteiten laat zien. De vermogensopname van mijn LCD scherm zit hier dus niet bij.
Positieve ervaringen
Enorm laag energieverbruik. In "rust", nadat Vista is uitgerammeld, verbruikt hij ongeveer 37,5 Watt (compleet systeem)
Negatieve ervaringen
De standaard meegeleverde fan bij de AM2 processor maakt relatief veel geluid. De fan van de voeding hoor je nzuwelijks. Het is nog net acceptabel voor een HT setje.
De meegeleverde driver CD is duidelijk niet Vista "compatible" je hebt er niets aan.
Nog openstaande problemen
- De meegeleverde driver CD was niet bruikbaar, nadat je hem er in steekt krijg je in het scherm waar de drivers zouden staan iets te zien als "geen drivers beschikbaar" (maar dan anders).
- De frontpanel audioaansluitingen werken (nog) niet.
- Ik wil de BIOS nog flashen naar 1.6 maar ik vermoed dat ik daar een floppy voor nodig heb (die niet in dit systeem zit) of kan het ook in een DOS box bij Windows safe mode, of kan ik een usb memory stick bootable maken met DOS (geen ervaring)?
- De resolutie onder Vista is wel instelbaar op 1440x900. Na installatie van de nieuwe video driver (gedownload van Asrock) is deze resolutie niet meer beschikbaar en is de beeldkwaliteit slecht (geheel begrijpelijk) op een 1440x900 LCD scherm (Samsung 940BW) en dit komt natuurlijk doordat de resolutie niet overeenkomt met 1440x900 maar bijv. 1280x768.
- Een goed(koop) advies voor een vervangend ventilatortje op de processor is welkom.
[ Voor 11% gewijzigd door rokas op 20-02-2007 11:49 ]