Toon posts:

[PS CS2] Hoe kopieer ik gedeelte van meerdere lagen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat je met een selectie en control-shift-c meerdere lagen kan kopieren naar hetzelfde of een ander document, maar dan onstaat daar 1 nieuwe laag met het gekopieerde materiaal (met control-v).

Wat ik wil is een selectie maken van meerdere lagen in het ene document, en deze selectie dan kopieren naar een ander document, maar dan dus met de lagenstructuur gehandhaafd van het gekopieerde stuk.

Kan dit (waarschijnlijk wel), en zo ja hoe ?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het kan zover ik weet niet direct. Wel een andere optie: open beide bestanden, ga naar het bestand wat je wil knippen, selecteer de layer, klik op layer->duplicate..., kies als doel het andere bestand.
Vervolgens in het andere bestand de selectie maken, deze inverteren en de rest verwijderen en je hebt je gewenste resultaat.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Of zoiets wellicht: Lagen met het kettinkje aan elkaar rijgen, In het Layers paletmenu 'Make layer set from linked' kiezen, laagset overslepen naar het andere document (of dupliceren), en dan de verkregen laagset afmaskeren (Layer -> Add Layer Mask -> Reveal Selection).

@Comandante hieronder: via deze methode hoef je dus niet 20x opnieuw te kopiëren, en ook maar 1 laagset af te maskeren om alleen je selectie zichtbaar te maken ;)

[ Voor 39% gewijzigd door benoni op 05-02-2007 09:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
johnnyv.nl schreef op maandag 05 februari 2007 @ 08:34:
Het kan zover ik weet niet direct. Wel een andere optie: open beide bestanden, ga naar het bestand wat je wil knippen, selecteer de layer, klik op layer->duplicate..., kies als doel het andere bestand.
Vervolgens in het andere bestand de selectie maken, deze inverteren en de rest verwijderen en je hebt je gewenste resultaat.
Ja, deze truc ken ik ook wel. Je kan dus bijvoorbeeld steeds dezelfde selectie maken per laag en deze dan kopieren naar een ander document. Als je deze selectie van deze lagen dan weer naar je originele document wilt hebben, dan kan je deze in het andere document allen selecteren en dan weer duplicaten naar je originele document. Wel een behoorlijke omweg voor wat je wilt hebben.

Maar ik heb 20 lagen in mijn file zitten, en dan is het erg handig als je met 1 selectie dat gedeelte van al die lagen in 1 keer kan kopieren. Iemand anders nog een suggestie ?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2007 08:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
benoni schreef op maandag 05 februari 2007 @ 08:45:
Of zoiets wellicht: Lagen met het kettinkje aan elkaar rijgen, In het Layers paletmenu 'Make layer set from linked' kiezen, laagset overslepen naar het andere document (of dupliceren), en dan de verkregen laagset afmaskeren (Layer -> Add Layer Mask -> Reveal Selection).

@Comandante hieronder: via deze methode hoef je dus niet 20x opnieuw te kopiëren, en ook maar 1 laagset af te maskeren om alleen je selectie zichtbaar te maken ;)
Je zegt: in het Layers paletmenu 'Make layer set from linked' kiezen......
Die zie ik niet in PS CS2.....of kijk ik verkeerd ?

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 15:34:
Je zegt: in het Layers paletmenu 'Make layer set from linked' kiezen......
Die zie ik niet in PS CS2.....of kijk ik verkeerd ?
Da's van CS1 inderdaad :> Ik neem aan dat 't in CS2 ook kan, misschien heet 't net even anders...
Ik heb CS2 hier ook niet bij de hand O-)
Misschien hebben ze het hele palet verbeterd en kun je de layers shift-selecteren en slepen?

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:26

vinnie1908

Appel != peer

Blaat

[ Voor 87% gewijzigd door vinnie1908 op 05-02-2007 15:44 . Reden: Niet gelezen dat je in de andere ook de layers wil behouden ]

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• benoni
  • Niet online
vinnie1908 schreef op maandag 05 februari 2007 @ 15:43:
Gek idee: Flatten Image, knippen, ctrl-z unflatten-image?!
Doe 'k ook wel eens, je moet wel even in een ander document plakken want teruggaan wist ook (lokaal) het resultaat van de kopieeractie. Er zijn nog veel meer mogelijkheden op dit gebied met het historie-palet, maar die vergeet ik altijd weer :X TS wil echter de gekopieerde layers wel apart bewerkbaar houden.

Ik heb 't even nagekeken: in CS2 moet je layers kunnen shift-selecteren, dus je kunt waarschijnlijk ook een stapeltje layers kopiëren door bijvoorbeeld naar een andere layerset te slepen met de alt-toets ingedrukt.

[ Voor 30% gewijzigd door benoni op 05-02-2007 15:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat ik het helemaal duidelijk heb gesteld in mijn post hierboven. Ik wil dus niet de hele laag kopieren maar een gedeelte van de laag. Dus wat ik wil is een selectie maken (bijvoorbeeld rectangular marquee tool), en deze selectie voor alle lagen die ik selecteer kopieren naar een ander document, met de lagenstructuur gehandhaafd. Pfffff......moeilijk om mijn wens op papier te zetten.....ik hoop dat jullie het snappen !

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:44
Afhankelijk van wat je verder met die gekopieerde lagen wil doen kan je de betreffende lagen kopiëren, de kopieën in een layergroep zetten en hierover een masker zetten. Maar direct een selectie over meerdere lagen kopiëren zonder flattening is voor zover ik weet onmogelijk.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 16:15:
Ik denk niet dat ik het helemaal duidelijk heb gesteld in mijn post hierboven. Ik wil dus niet de hele laag kopieren maar een gedeelte van de laag. Dus wat ik wil is een selectie maken (bijvoorbeeld rectangular marquee tool), en deze selectie voor alle lagen die ik selecteer kopieren naar een ander document, met de lagenstructuur gehandhaafd. Pfffff......moeilijk om mijn wens op papier te zetten.....ik hoop dat jullie het snappen !
Alleen kon ik geen handige werkwijze verzinnen die alléén de selectie kopieert uit een hele stapel lagen... daarom adviseerde ik om de lagen te dupliceren naar een nieuwe laagset, en de selectie om te zetten naar het laagmasker voor die laagset. Dat is de qua handelingen de meest eenvoudige werkwijze, met optisch hetzelfde eindresultaat. Het werkt alleen niet zo efficient als je een gigagroot document bewerkt, want dan wordt het geheel wat al te log doordat er veel beeld onder het laagmasker is verborgen.

Als je van elke laag in het stapeltje precies het geselecteerde gebied wilt overhouden, moet je elke laag apart kopiëren. Het selecteer-kopieer-plak proces kun je opnemen met een Action script zodat je het 1x voordoet en 19x alleen de laag hoeft aan te klikken en de rest van de handelingen automatisch kunt laten verlopen. Je kunt ook de lagen eerst in hun geheel dupliceren (met alt-sleep in het lagenpalet), daarna de selectie inverteren, de lagen één voor één aanklikken en op backspace drukken.

Addit: Savantas schrijft hetzelfde zie ik, met wat minder woorden O-)

• benoni
  • Niet online
Voor onhandelbaar grote documenten heb je nog deze mogelijkheid:
  • Document dupliceren
  • Duplicaat openen
  • Eén van deze:
    A. selecteren, Image -> Crop image
    B. uitsnede maken
    C. Image -> Canvas size
  • Lagen in een nieuwe Layer set slepen
  • Layer set overslepen naar andere document.
De derde stap werkt alleen met rechthoekige selecties, maar je kunt voor een resultaat met onregelmatige vorm en/of transparantie nog altijd een laagmasker toepassen op de resulterende layerset, net zoals bij de oplossingen hierboven.

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Is het misschien nog ene idee om alle te kopieeren lagen te dupliceren en samen in een layer-folder (hoe heten die krengen eigenlijk?) te dumpen en dan op die folder een masker toe te passen a.d.v. je selectie? is wel wat ruimte inefficient maar ja.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:58

KneoK

Not in a million lightyears

Misschien een actie'tje maken ? Je maakt de actie voor 1 laag (selectie maken, kopieren naar nieuw document, laag omlaag) en dan gewoon lui met de muisknop op de actie klikken totdat je bij je laatste laag komt. Waarschijnlijk kan het nog wel geautomatiseerder, maar het is maar een ideetje.
Pagina: 1