Toon posts:

Creative Artikel Veel te rooskleurig mist kritische noot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Creative heeft bekendgemaakt dat het een uitstekend vierde kwartaal achter de rug heeft. Een en ander is toe te schrijven aan de schikking met Apple en de verkoop van mediaspelers, want de afdeling voor geluidskaarten presteerde teleurstellend.

Tijdens het tweede kwartaal, dat eind december afliep, in het fiscale jaar 2007 heeft Creative een omzet van 424,4 miljoen dollar gerealiseerd, waarbij de 100 miljoen dollar licentievergoedingen van Apple al meegerekend zijn. Op eigen kracht wist het bedrijf dus 324,4 miljoen dollar binnen te halen uit de verkoop van hardware. Mede verantwoordelijk voor deze uitstekende cijfers zijn de Zen V en Zen V Plus, waarvan er samen met de andere mp3-spelers van het bedrijf maar liefst 2,5 miljoen verkocht werden. De producten die het bedrijf in de jaren '90 groot maakten, met name geluidskaarten voor computers, zijn nu echter nog amper verantwoordelijk voor tien procent van de verkoopcijfers. Analisten hebben becijferd dat, met een gemiddelde verkoopprijs van 100 dollar per geluidskaart, slechts een procent van de 57 miljoen pc's die elk kwartaal verkocht worden, voorzien is van een Creative-geluidskaart. Op specifieke marktsegmenten doet Creative het echter nog steeds niet slecht: 14 procent van de gamers zou gebruikmaken van een Creative-geluidskaart en een groot deel van de gevorderde gebruikers verkiest naar verluidt een dergelijke kaart boven een model van de concurrentie.
Dat klinkt allemaal nog positief (2x uitstekende resultaten wordt zelfs benadrukt door de auteur). Waarom wordt er NIET over de winst gesproken? Dat staat immers in de titel maar in het hele verhaal wordt alleen praktisch niets zeggende omzet gesproken en niet over winst/verlies. Verder mist het artikel elke kritische noot. Leest u even mee:

http://business.techwhack.com/1803/creative-survives/
Apple payment makes up 90 per cent of Creative profit

The Singapore-based company has already laid off some 300 staff, about six per cent of its global roster, from US and European units, and plans to cut costs further, according to company president Craig McHugh
(Waarom wordt er in T.net niets gezegd over de bezuinigingen nav de cijfers?)
SINGAPORE -- A massive cash download from rival Apple Corp. has brought Creative Technology back to profitability, but prospects for the Singapore-based maker of MP3 players are far from rosy, analysts said.
Creative last week announced a net profit of $92 million (€71 million) in the December quarter, against a net loss of $21 million (€16 million) in the previous three-month period.

Ironically, it was a $100-million payout from Apple to settle a patent dispute with Creative that catapulted the Singapore firm back into the black in
In the December quarter alone, Apple sold over 21 million iPods while Creative only managed 2.5 million units, even if some Creative models offer more features than the iPod, such as built-in radios and voice recorders.
Uit het artikel: "het bedrijf maar liefst 2,5 miljoen verkocht". Waar is de kanttekening? 'maar liefst'..
Creative heeft bekendgemaakt dat het een uitstekend vierde kwartaal achter de rug heeft.
Ontbreekt de noot dat maar liefst 90% van de winst(!!!) afkomstig was dankzij Apple. Het hele T.net artikel komt veel te rooskleurig over en mist iedere kritische noot en benadrukt niet genoeg het belang van Apple in de winst van Creative. De realiteit is stuk minder rooskleurig. Zo'n artikel is misschien leuk als topicstart, maar inhoudelijk kwalitatief veel te zwak voor een site als Tweakers.net waar hogere kwaliteit wordt verwacht dan zo'n napraat artikeltje.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2007 02:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
jammer dat de kop in het zand wordt gestoken. terwijl ik toch overduidelijk een correct punt heb.

Btw Yoeri's artikelen moeten altijd met een flinke korrel zout worden gelezen, het is namelijk niet de eerste keer dat zijn artikelen nogal klunsig en niet goed in een onderwerp zich verdiept zijn, zie immers:

'Kerst 2007 wordt beslissende periode op consolemarkt'

PS3 in Linux niet sneller dan P3 - foutieve bron aanname

Bronvermelding bij Surf2Music

etc..

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 04:39 ]

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ik heb je er eerder op gewezen dat je het 'op de man spelen' achterwege mag laten en dat herhaal ik bij deze met klem. Verder ga ik niet op je persoonlijke opmerkingen in. Als er iemand in de positie is om mij op iets dergelijks aan te spreken, is het mijn hoofdredacteur, maar jij in elk geval niet.

Bovendien heb je je topic over een nieuwspost van vrijdag op maandagnacht om 2u geopend. Dat het gisteren tijdens de reguliere redactiediensten gemist is, is jammer, maar lijkt me dan ook geen onoverkomelijke ramp. En dat heeft, voor alle duidelijkheid, niets met 'kop in het zand steken' te maken dus ik zou het appreciëren als je die suggesties achterwege liet.

Inhoudelijk:
Ik lees notabene in de lead
Een en ander is toe te schrijven aan de schikking met Apple en de verkoop van mediaspelers
Verder kon het winstcijfer er idd nog bij, maar staat er niet voor niets een bronlink boven elk artikel. Ook dat is dus geen ramp. Hooguit iets wat er een volgende keer beter wel bijgezet kan worden.

We zijn geen beurssite en voor Tweakers.net is de wetenschap dat de pc-audio-afdeling die Creative groot gemaakt heeft, nu slechts een fractie van de omzet voor zijn rekening neemt, imo belangrijker dan de droge cijfertjes. Wie daarin geïnteresseerd is kan altijd in de bron terecht.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Oeh, de lead, die volgens jullie eigen mening de inhoud dient samen te vatten.... en dan staat het niet in het hoofdartikel? O-)

En nee Yoeri, het heeft niks te maken met het feit dat het een post van jouw is ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Wie zegt dat de lead een 'samenvatting' hoort te zijn? Als iemand dat geroepen heeft, dan is dat afaik niet helemaal correct. Het is, iirc, niet de bedoeling dat de informatie uit de lead herhaald wordt in de tekst. De lead hoort imo namelijk te informeren over de inhoud van het artikel, een aanzetje dus zodat je kunt bepalen of je het artikel wil gaan lezen of niet. Da's niet hetzelfde als een samenvatting. Althans, dat is wat ik begrepen heb uit interne richtlijnen.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Yoeri schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 12:42:
Wie zegt dat de lead een 'samenvatting' hoort te zijn? Als iemand dat geroepen heeft, dan is dat afaik niet helemaal correct. Het is, iirc, niet de bedoeling dat de informatie uit de lead herhaald wordt in de tekst. De lead hoort imo namelijk te informeren over de inhoud van het artikel, een aanzetje dus zodat je kunt bepalen of je het artikel wil gaan lezen of niet. Da's niet hetzelfde als een samenvatting. Althans, dat is wat ik begrepen heb uit interne richtlijnen.
Mjah, je hebt gelijk, het dient als intro te werken... dat betekend dus dat ik mijn neiging moet gaan onderdrukken om die lead niet meer te lezen door de layout.

Overigens vind ik persoonlijk dat een intro op zijn minst terug mag komen in de eigenlijke tekst... dus ook het verhaal rond Apple :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Zoals ik het zie zit het tussen een intro en een samenvatting in. De lead kan lang niet zo informeel zijn als een intro, maar is ook niet zo afgezonderd als een samenvatting. Het is bedoeld om net als in radio/tv-journaals en kranten de belangrijkste informatie eerst te geven, gevolgd door achtergrond en details voor mensen die daarna nog meer interesse hebben. Waar een titel nog enigzins creatief kan zijn moet je na het lezen van de lead echt de essentie van het nieuws te pakken hebben. Eventueel zou na de lead wel weer een creatievere intro kunnen volgen om de rest van het verhaal in te leiden, dat is dan de keuze van de auteur, maar de lead moet echt no-nonsense en to the point zijn, om maar eens met wat Engelse termen te smijten :P.

[ Voor 10% gewijzigd door Wouter Tinus op 06-02-2007 14:21 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Is in het voorbeeld van de TS dan het woord "uitstekend" niet wel heel erg ongelukkig gekozen? Gezien de verzameling links erachteraan lijkt me dat Creative binnen 5 jaar failliet is....

Verwijderd

Topicstarter
ecteinascidin schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 14:32:
Is in het voorbeeld van de TS dan het woord "uitstekend" niet wel heel erg ongelukkig gekozen? Gezien de verzameling links erachteraan lijkt me dat Creative binnen 5 jaar failliet is....
Inderdaad, het artikel slaat geen hout. Ik vind dat ieder Tweakers.net - wat meer is dan een simpele blogsite van Jansen - altijd meerdere kanten dient te belichten dan simpel een press-release integraal na te praten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wijs bijvoorbeeld op het tekstje:
Mede verantwoordelijk voor deze uitstekende cijfers zijn de Zen V en Zen V Plus
Terwijl Apple het tienvoudige wist te verkopen. Bovendien mag je dus niet zeggen 'uitstekende cijfers zijn de..' dat is gewoon misleiding. Op z'n minst verwacht je van een journalist kritistische kanttekeningen, of wel uit de links die ik al gaf, maar ook een simpele:

http://www.amazon.com/gp/...cs/172630/ref=pd_ts_e_nav

Had kunnen volstaan. Dus zeg voortaan niet 'uitstekende cijfers' door iets na te praten (want creative komt in de hele top 10 niet voor).. Schrijf dan 'Creative stelt' ofzo of 'mede verantwoordelijk voor deze cijfers zijn de uitstekende verkopen van' (en dat is iets anders dan 'uitstekende cijfers' sec) ...:O

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2007 03:11 ]

Pagina: 1