Toon posts:

Kan mijn grafische kaart wel een grote tft aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er sterk over te denken om een Samsung 226BW (22") scherm te gaan bestellen. Echter, ik kwam aan het kijken bij de modes van mijn grafische kaart.
Ik heb een Asus Radeon 9600 kaart en als ik bij 'list all modes' kijk, dan zie ik niet de resolutie van het tft-scherm (1680x1050).
Ik heb geen idee hoe dat precies werkt met lcd schermen, maar de maximale modus van mijn kaart die erbij staat is 1600x1100.
Wil dit zeggen dat ik aan de zijkant zwarte balkjes krijg van 80/2=40 pixels en dat ik boven en onder 50/2=25 pixels aan informatie ga missen? Of denk ik nu te simplistisch?

Misschien kan iemand me uitleggen hoe dit gaat.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 18:17

lordsnow

I know nothing

Mijn grafische kaart (nVidia 6800LE) gaf 1680x1050 ook niet aan, totdat ik mijn nieuwe 22" TFT (Acer AL2216W) er op aansloot.

[ Voor 13% gewijzigd door lordsnow op 05-02-2007 02:00 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kan ie prima aan. Het staat er ws. nie tbij omdat je huidige monitor die resolutie niet ondersteunt. Alleen met sommige games zal je kaart niet alles meer trekken op die resolutie (te weinig rekenkracht, dus lagere framerate).

Verwijderd

ik denk dat het scherm zich automatisch installeert en je de juiste resoluties voorschotelt...
elke grafische kaart vanaf de Geforce/radeon series kan volgens mij wel een max resolutie van 2048*15XX aan

dus ik denk niet dat je je hier zorgen om moet maken.
Wat ik wel denk is dat je beter af bent met een DVI-uitgang, omdat dit een nog scherper beeld geeft (geen verlies) want met zo'n oude kaart zal je mss een convertertje (5€ of zo) moeten kopen van rgb naar dvi

Verwijderd

Topicstarter
Thanks vor al jullie replies. Ik ga er maar een bestellen.

Volgens mij heeft mijn kaart wel een DVI uitgang. Dus dat zit goed volgens mij :)

• Oof
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-07 12:24

Oof

Moet lukken. Als ik thuis ga lannen sluit ik mijn tweede monitor aan (sony fw900) op een Nvidea t4200 en die doet 1900 bij 1200.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-07 16:43
Mijn r9600 doet ook 1680 x 1050 :) Gewoon aansluiten, dan komt het wel goed :D

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb een Samsung 226BW aangeschaft en die staat hier nu te glimmen op mijn buro.
Mijn kaart kan inderdaad gewoon die resolutie aansturen. Echter, toen in een dvd keek had ik bij snellere scenes toch erg het idee dat het beeld 'achterbleef'.
Mijn vga driver geeft aan dat hij maximaal 60Hz aankan. Nu is mijn vga kaart 3 jaar oud en ik ben hierboven al gewaarschuwd dat dit bij bepaalde games tot een lage framerate kan resulteren. Is dit echter bij films ook zo?
Ik heb de nieuwste driver van ati geinstalleerd. Mijn kaart is een ASUS 9600XVD overigens.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:30

job

Dat het beeld achterloopt doet me eerder aan een monitor"probleem" denken dan aan een videokaart probleem.
Zoek eens op de term ghosting, icm je 226BW.
Ik ben totaal niet bekend met dit type, dus misschien heeft deze monitor er juist helemaal geen last van.

Verder zou je nog eens wat setting van de videokaart drivers kunnen bekijken. vsync bijvoorbeeld.

[ Voor 40% gewijzigd door job op 09-02-2007 13:52 ]

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-06 11:56
Een radeon moet die resolutie makkelijk aankunnen. Zie de specs op de officiele site:
http://ati.amd.com/produc.../radeon9600pro/specs.html (onderaan staan de resoluties). Ik denk dat palomar gelijk heeft over de reden dat je de resolutie nu nog niet tegenkomt op je PC: je monitor kan die resolutie ws nog niet aan.

Ik heb hier een 1600x100-monitor hangen aan een Radeon 7000. 3D moet je er niet mee gaan spelen (maar daarvoor heb ik dan ook een x1950Pro op mijn andere twee monitoren) maar Photoshoppen, Office e.d. gaat zonder problemen.

/edit Sorry, zag te laat dat het topic al een paar dagen oud was. Over de vertraging kan ik je niet helpen. Sommige grotere TFT-monitoren hebben wel last van "input lag" maar dat viel bij de 226BW juist wel mee dacht ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Anders op 09-02-2007 14:10 ]

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm...ik snap hem toch niet helemaal hoor. Mijn monitor is splinternieuw, zijn maxiamle resolutie is 1680x1050 en 75Hz is de maximale refresh.
In de (nieuwste) driver kan ik om welke reden dan ook niets hoger kiezen dan 60Hz. Hoe kan dat? Volgens de specs van mijn vga kaart moet het volgens jullie zat kunnen. Mijn monitor moet het volgens specs ook kunnen. Waarom kan ik het dan niet kiezen? :'(

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

omdat de monitor dat niet aan kan.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

schaduw schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 15:47:
omdat de monitor dat niet aan kan.
Die kan dat wel degelijk aan http://www.samsung.com/Pr...A.asp?page=Specifications

Voor een TFT maakt de verversingsfrequentie volgens mij niets uit. Ik draai er met 2 en elk op 60Hz. Hoger zetten geeft geen verbetering dus waarom zou je?

[ Voor 50% gewijzigd door Guardian Angel op 09-02-2007 15:56 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Voor een TFT maakt de verversingsfrequentie volgens mij niets uit. Ik draai er met 2 en elk op 60Hz. Hoger zetten geeft geen verbetering dus waarom zou je?
Ok, das duidelijk. Ik dacht dat het schokken in snelle filmbeelden daarmee te maken had. Ik blijf het nog wel een beetje vreemd vinden dat ik het in mijn vga instellingen niet hoger kan zetten, maar goed, dat zal wel een raadsel blijven dan.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Moet wel kunnen hoor, die mogelijkheid heb ik wel gewoon.

Denk eerder dat het de kwaliteit van je VGA-kaart is. Ik heb zelf ook een ouwetje 9800 pro maar geen last.

[ Voor 49% gewijzigd door Guardian Angel op 09-02-2007 16:07 ]

ARME AOW’er

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-07 12:02
75Hz heeft enkel een meerwaarde in games.
Bij een lcd blijft het beeld statisch tot er iets veranderd.
Er wordt wel nog ververst van boven naar onder maar een paneel geeft gewoon voor elke pixel op een eender welke moment een kleur.
Dit itt een crt waar alles zal vernieuwd worden en waar elektronen de fosforlaag aan de binnenkant vh scherm even doen oplichten waardoor er dus altijd flikkering is.

Het probleem wat jij beschrijft is ghosting en komt omdat jouw paneel niet snel genoeg kan schakelen naar een nieuwe kleurwaarde. Als je hier echt last van hebt zal je je scherm moeten ruilen voor een lcd met snelle schakeltijd van bvb 4-16ms.

Ook is het ene scherm het andere niet, kijk dus niet alleen naar de specs maar ook naar het beeld. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap je uitleg, maar dit scherm zou 2ms moeten hebben volgens specs, daarom ben ik verbaasd over.

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:04
Om uit te sluiten dat het driver, codec of cpu problemen zijn zou ik je video's even afspelen met The Core Pocket Media Player Win32 versie. Dit is de snelste videospeler ter wereld, voorzover ik weet is het freeware.
Via google staat hier een goede versie: http://shintak.info/ppc/d...n32/tcpmp.win32.0.71i.zip

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-07 15:49
De specs zeggen wel 2 ms, maar onder welke testen? Tegenwoordig gebruiken veel fabrikanten een grijs-grijs waarde om de snelheid aan te geven terwijl de zwart-wit waarde eigenlijk een factor 10 trager gaat.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ja die ms. Klopt toch echt geen reet van. Alleen marketing gedoe, wie is het snelste. Ik kom op mijn 2216 W GtG ongeveer uit op 10ms en Kleur naar Kleur rond de 20ms.

Verwijderd

Anders schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 14:03:

Ik heb hier een 1600x100-monitor hangen aan een Radeon 7000.
Lekker breedbeeld man :+

Moet gewoon lukken zoals men hierboven al zegt.

Verwijderd

zelfde probleem als TS; ik heb een oude Geforce 4 MX 440.. zal een samsung 226BW daarop werken zonder problemen?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zoek de specs van die kaart en de specs van het scherm en vergelijk.

ARME AOW’er

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Justchill, die waarschuwing dat je in een oud topic post is er niet voor niets :o

Ouwe }:O }:O graag in de sloot laten. Alleen iets posten als een ander er wat aan zou hebben (nieuwe inzichten, oplossingen voor oude problemen etc). "Ik heb dat probleem ook" is niet iets waar een ander wat aan heeft. Bovendien heb je blijkbaar weinig van de replies die er al instaan begrepen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.