[Linux] Wireless internet in ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Om maar met de deur in huis te vallen: ik heb een probleem.

Vanmiddag heb ik ubuntu geïnstalleerd op mijn laptop, en sinds dien heb ik me kapot gezocht om het internet aan de praat te krijgen.

Ik woon hier in een studentenhuis en er woont hier ook iemand die meer verstand heeft van een router dan ik en dat ding dus heel erg onmogelijk heeft dichtgetimmerd met wpa2 en dat soort spul. Tevens kunnen we dat ding niet meer in omdat het wachtwoord in iets onmogelijks is veranderd en niemand deze meer weet. Maar de wpa key heb ik nog wel.

Nu heb ik een programma gedownload en via via op mijn laptop geïnstalleerd: Connection Manager.
Dit lijkt al iets beter te werken, maar hij blijft dus op 91% hangen en schiet dan nog een procentje omhoog naar 92.

Maar dan houd het op en er werkt niets qua internet.

Nu heb ik dus al uitgevogeld dat "iwlist scan" wat leuke info weergeeft, namelijk dit:
blabla
Mode:Master
Channel: 6
Encryption key: on
Bit Rates: blabla

Dat lijkt me nog wel redelijk oke maar dan dit:

IE: WPA Version 1
Group Cipher: TKIP
Pairwise Ciphers (1) TKIP
Authentication Suites (1): TKIP

IE: IEEE 803.22i/WPA2 Version 1
Group Cipher; TKIP
pairwise Ciphers (1); TKIP
Authentication Suites (1): PSK

Hier naar kijkend, en mijzelf nogmaals op het achterhoofd kriebelend, bedenk ik mij dit topic te laten schrijven.

Wat moet ik hier mee? Gebruikt dat krot nou WPA1 of 2? Wat is een TKIP en een PSK en hoe krijg ik dat krot het internet op?

De persoon die mij kan helpen krijgt eeuwige dank van mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan de router resetten naar standaard instellingen en deze opnieuw instellen.

Daarnaast raad ik je aan om network-manager-gnome te installeren (sudo apt-get install network-manager-gnome in terminal invoeren) die het connecten naar een netwerk veel makkelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dutchmega schreef op zondag 04 februari 2007 @ 23:27:
Je kan de router resetten naar standaard instellingen en deze opnieuw instellen.

Daarnaast raad ik je aan om network-manager-gnome te installeren (sudo apt-get install network-manager-gnome in terminal invoeren) die het connecten naar een netwerk veel makkelijker maakt.
De router resetten is de laatste optie die ik heb omdat dan iedereen mij kapot komt maken.

Maar dat connection manager is er juist om het makkelijk te maken om via wifi te verbinden. Maar hij blijft dus hangen op 92%.

Is er iets opvallend te zien aan die gegevens die de router terug stuurt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 23:37:
[...]

De router resetten is de laatste optie die ik heb omdat dan iedereen mij kapot komt maken.

Maar dat connection manager is er juist om het makkelijk te maken om via wifi te verbinden. Maar hij blijft dus hangen op 92%.

Is er iets opvallend te zien aan die gegevens die de router terug stuurt dan?
Welk deel van apt-get install network-manager-gnome begrijp je niet :+ Netwerk aanklikken / intoetsen, key invoeren en klaar.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Sommige routers kunnen ook WPA en WPA2 tegelijk aanbieden, en afhankelijk van de mogelijkheden van jet draadloze netwerkkaart de beste pakken. Kennelijk gebeurt dat nu ook.

Overigens is een router resetten en configgen niet meer dan 5 minuten werk, gaat niemand aan dood :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dat network-manager-gnome zegt dat hij geen network connections kan vinden.

Eens even verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik ga nu even de minder 'officiele/gedocumenteerde' weg bewandelen, op basis van wpa_supplicant, dat is een tooltje om de beveiliging en configuratie te regelen. Dit werkt uitendelijk het beste. Na installatie kun je wpagui als configuratietooltje gebruiken.

Alles is uitgaande van dat je netwerkkaart wlan0 is genoemd. Dat kun je zien met iwconfig.

wpasupplicant en wpagui installeren(sudo apt-get install wpasupplicant wpagui).
Dit (als root, bijv. in door een terminal sudo gedit "bestand" in te voeren) aan /etc/network/interfaces toevoegen, of, als iface wlan0 al bestaat, hierin aanpassen (zorgt dat je automagisch bij het opstarten verbinding krijgt):
#auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
pre-up wpa_supplicant -iwlan0 -c/etc/wpa_supplicant.conf -Dwext -w -B
En (ook als root) in /etc/wpa_supplicant.conf komt het volgende (aanpassen aan je situatie, als je een wpa-key, dus geen passphrase, hebt gebruikt, moet je voor psk de aanhalingstekens weglaten):
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ctrl_interface_group=admin
update_config=1

network={
ssid="home"
key_mgmt=WPA-PSK
psk="very secret passphrase"
}

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
laurencevde schreef op maandag 05 februari 2007 @ 05:28:
Ik ga nu even de minder 'officiele/gedocumenteerde' weg bewandelen, op basis van wpa_supplicant, dat is een tooltje om de beveiliging en configuratie te regelen. Dit werkt uitendelijk het beste. Na installatie kun je wpagui als configuratietooltje gebruiken.

Alles is uitgaande van dat je netwerkkaart wlan0 is genoemd. Dat kun je zien met iwconfig.

wpasupplicant en wpagui installeren(sudo apt-get install wpasupplicant wpagui).
Dit (als root, bijv. in door een terminal sudo gedit "bestand" in te voeren) aan /etc/network/interfaces toevoegen, of, als iface wlan0 al bestaat, hierin aanpassen (zorgt dat je automagisch bij het opstarten verbinding krijgt):

[...]

En (ook als root) in /etc/wpa_supplicant.conf komt het volgende (aanpassen aan je situatie, als je een wpa-key, dus geen passphrase, hebt gebruikt, moet je voor psk de aanhalingstekens weglaten):

[...]
Oke ik ga dit proberen.

Wat mij trouwens opvalt is dat in mijn interfaces file auto ethx voor 1 en 2 onderaan het bestand stonden. (weet niet of dit hoort) en ik heb een wlan0, wat ik daar mee moet doen weet ik ook niet.

edit: Oke zojuist in mijn syslog gekeken, en daar staat:

ipw2200: Firmware error detected. Restarting

en dat al 10 keer ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2007 14:31 ]

Pagina: 1