[athlon of intel] welke van 2 gamesystemen

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
ey ey

ik heb na een hoop jaren met mijn oude trouwe computertje toch maar besloten een nieuwe te kopen.
Ik wil een gamesysteem, waar ik wat oudere games als cs:source op kan spelen maar die ook dingen als battlefield 2142 trekt..(ik ben niet afschuwelijk grapic geil, dus hoeft nit alles op hoogste settings..) nu heb ik twijfels tussen 2 systemen die elk zo voor en nadelen hebben en ben niet genoeg op de hoogte om te kunnen bepalen welke nou beter is...
me budget ligt rond de 650 euro en dit kosten bijde systemen ook op 1 euro verschil..

de intel:
Intel® Core™ 2 Duo E4300 Processor (1.80GHz, 800MHz, 2MB)
Legitieme Windows® XP Home Edition (incl. CD vr herinstallatie besturingssysteem)
Collect & Return-service, slechts 1 jaar
Geen monitor
1.024 MB [2 x 512] 533 MHz Dual Channel DDR2-geheugen
320 GB Serial ATA harde schijf (7.200 rpm) met 8 MB DataBurst™-cache
16x DVD+/-RW-station
256 MB ATI® Radeon® X1300 Pro grafische kaart

of de athlon:
Samsung 16/48x bulk beige 3,5" F
loppy 1,44 MB beige
1024MB DDRII/667
TakeMS
MSI K9N Neo-F NF550 SAM2 AM2
AM2 AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Box
NEC AD 7173 18x +/-writer
beige bu Codegen 6001L-1 ATX 400W beige
HIS ATI Radeon X1650Pro 256MB IFAN
160GB 7200 Samsung HD160HJ 8MB SAII
Windows XP OEM Home incl.installatie 100

alvast bedankt

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Waarom stel je niet zelf een Core 2 Duo systeem samen?

• darkpluisje
heb ik gedaan...het grootste probleem zit eigenlijk bij de videokaart...maar die kan ik bij de de intel niet veranderen...

en zelf 1 van scrats af bouwen zit er voor mij niet in...

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 17:48
darkpluisje schreef op zondag 04 februari 2007 @ 21:17:
heb ik gedaan...het grootste probleem zit eigenlijk bij de videokaart...maar die kan ik bij de de intel niet veranderen...

en zelf 1 van scrats af bouwen zit er voor mij niet in...
Waarom dan niet? Zo moeilijk is het niet, er kan weinig fout gaan wanneer je bv. een goede zelfbouw guide volgt.

_@/'

• darkpluisje
omdat ik dat liever niet heb....ik vroeg in dit topic om meningen over de systemen en niet over het zelfbouwen van computers, dan zou ik een ander topic hebben gemaakt...

kan het dus ontopic blijven...

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:01
Misschien valt er wat te onderhandelen over een eventuele assemblage (qua prijs) ? Als je het bij een webshop besteld (bv azerty, of salland.. zie de pricewatch maar eens)

[ Voor 35% gewijzigd door DutX op 04-02-2007 21:24 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het Intel systeem heeft een goede CPU maar slechte GPU.
Het AMD systeem heeft een redelijke GPU maar redelijk slechte CPU.

Om lekker mee te gamen schieten ze beide niet echt op. Voor 650 euro kan je bij een onlinezaak een veel beter systeem laten samen stellen als je zelf echt niet wilt bouwen. 1 van bovenstaande systemen kopen zou ik niet doen omdat je de huidige spellen er al niet echt goed mee kan spelen laat staan spellen die nog moeten komen.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
darkpluisje schreef op zondag 04 februari 2007 @ 21:22:
omdat ik dat liever niet heb....ik vroeg in dit topic om meningen over de systemen en niet over het zelfbouwen van computers, dan zou ik een ander topic hebben gemaakt...

:/

Maar je hebt het AMD systeem toch ook zelf samengesteld?

• Steephh
PilatuS schreef op zondag 04 februari 2007 @ 21:26:

Om lekker mee te gamen schieten ze beide niet echt op. Voor 650 euro kan je bij een onlinezaak een veel beter systeem laten samen stellen als je zelf echt niet wilt bouwen. 1 van bovenstaande systemen kopen zou ik niet doen omdat je de huidige spellen er al niet echt goed mee kan spelen laat staan spellen die nog moeten komen.
Idd.. Lijkt me ook een goed plan. Deze twee systemen zijn eigenlijk 3^328 keer niets om mee te gamen..

_@/'

Verwijderd

PilatuS schreef op zondag 04 februari 2007 @ 21:26:

Dit is onzin
De amd cpu is krachtige genoeg voor games
De intel cpu is inderdaad beter maar niet wereld schokkend (zeker met hoge resoluties maak het geen zak uit)

Nu de vga gedeelt.
Allebij de vga zijn geen drol waard
Maar aangezien zijn budget en zijn keus van deze twee systemen zal ik voor de ati 1650pro gaan (beter is een nvidia 7600gt als hij dat kan\mag veranderen)

Dus als hij moet gaan kiezen tussen de twee word het een amd .

De ati 1650pro is een leuke kaart voor lage resolutie zoals 1280\1024 (moet ie makkelijk kunnen)

En nu ontopic aub over deze twee systemen (zijn keus kwa leverancier is al gemaakt)

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-01 20:11
Haal alle niet relevante zaken weg, dan staat er een keuze tussen de volgende systemen:

Intel Core 2 Duo E4300 Processor (1.80GHz, 800MHz, 2MB)
1.024 MB [2 x 512] 533 MHz Dual Channel DDR2-geheugen
256 MB ATI® Radeon® X1300 Pro grafische kaart

AM2 AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Box
1024MB DDRII/667
HIS ATI Radeon X1650Pro 256MB IFAN

Ik zou voor die Intel Core2Duo gaan. De videokaart en het geheugen kun je nog vervangen of uitbreiden als het nodig is (b.v. als Vista er op wordt geïnstalleerd). Dual Channel is ook ietsje sneller dan 1 1024 reepje.

Verwijderd

Voor te gamen zou ik voor de amd gaan. De grafische kaart van de intel, daarmee kom je al nergens, en dan maakt het niet uit wat de cpu is. Met de grafische kaart van de AMD kom je al wel ergens (niet heel ver maar goed) en de cpu gaat nog niet direct bottleneck zijn, voor de huidige games althans, echter voor de toekomst moet je niet veel gaan verwachten van de single core AMD.

En ik sluit me ook aan bij de algemene mening: beide systemen zijn niet echt goed samengesteld, een beetje goede dingen, en een beetje slechte dingen, en dus bij beiden een bottleneck.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2007 08:51 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 00:08:
[...]

Dit is onzin
De intel cpu is inderdaad beter maar niet wereld schokkend (zeker met hoge resoluties maak het geen zak uit)

Nu de vga gedeelt.
Maar aangezien zijn budget en zijn keus van deze twee systemen zal ik voor de ati 1650pro gaan (beter is een nvidia 7600gt als hij dat kan\mag veranderen)

De ati 1650pro is een leuke kaart voor lage resolutie zoals 1280\1024 (moet ie makkelijk kunnen)

En nu ontopic aub over deze twee systemen (zijn keus kwa leverancier is al gemaakt)
Hij maakt hier een topic om advies te krijgen. Dan geef ik aan dat nu 650 euro uitgeven aan een systeem wat nu al mid/low end is niet verstandig is. Als het perse 1 van die 2 moet worden dan is het AMD systeem idd beter. Voor 650 euro kan je ergens anders een veel beter systeem kopen wat veel langer mee gaat.

Over een half jaar is het AMD systeem niet meer voldoende om te gamen en dan heb je 650 euro uit geven voor een systeem dat kort mee gaat.

Dat kan jij wel onzin vinden maar ik vind het geld verspilling.

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Als je je vraag beantwoord wil hebben: om te gamen is de tweede beter door de sneller videokaart. maar om echt van games te genieten voldoen geen van beide systemen (eigenlijk voldoet het budget niet, maar das een ander verhaal...)

Je geeft duidelijk aan dat je wil gamen met een nieuw systeem. Dan heb je de volgende vereisten:

CPU: C2D vanaf 4300 (echt minimum) of een snelle AMD
MEM: iig 1GB MEM
Videokaart: een rap apparaat, een 1300 is niks waard en kan je dus niks mee. Een 7600 is vanwaar je moet gaan denken.
De rest is bijzaak en voor de leuk behalve misschien je beeldscherm-TFT, maar goed, met dit budget moet je dat vergeten...

Daarnaast: prefab systemen zijn er veel beter te krijgen dan de twee die jij nu noemt. Veel beter (en makkelijker) is om er een zelf samen te stellen en (als je het niet zelf aandurft) in elkaar te laten zetten door een shop.

Goede dingen om eens door te nemen zijn de BBGs van de afgelopen maanden en de verschillende FAQs van de hardware subfora. Succes!!!

• Steephh
[...]

Dit is onzin

Nu de vga gedeelt.

Hoezo is zijn keus qua leverancier al gemaakt? Ik zie het nergens in het topic staan.. Heeft dat een reden dan? En hoe weet jij dat? Of ben jij een kennis van hem? Als hij echt geen andere leverancier wil kiezen en alleen maar de keuze heeft tussen deze twee systemen..

Dan vraag ik me af wat hij hier komt doen.. Door een beetje simpel te redeneren kan hij er zelf gemakkelijk uit komen welk systeem het beste is (eventueel door reviews te lezen). Daar ben je een tweaker voor.. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Steephh op 05-02-2007 14:02 ]

_@/'

Verwijderd

darkpluisje schreef op zondag 04 februari 2007 @ 21:22:

hier kan je aan zien dat hij al een leverancier heeft
Hij geeft ook duidelijk aan voor geen zelf bouw.
Hij laat het dus bouwen (vermoedelijk bij hem in de buurt)

Dus ja hij vraagt advies over deze twee systemen.
De hardware heeft hij ook al gekozen.

Is het nu zo moelijk om hem te vertellen welke van de twee beter is?
Zonder te gaan zuren over dat hij ergens anders goedkoper kan zijn (misschien wil hij wel geen anderen web winkel maar een om de hoek?)
De reden waarom hij deze keus maakt is zijn zaak. (misschien wel geen vervoer?)

Op dit moment is de amd een stuk beter (singel core is zeker bij ouwe games sneller)

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
^ Pure onzin, single core op vergelijkbare chups is helemaal nooit niet sneller, tenzij je een AMD zonder dualcore fix hebt. Schakel eens de 2e core uit bij een C2D zie je dat het dus niet sneller erop wordt.

On topic: Het beste zou zijn als je die graka bij de Intel laat vervangen door een andere, anders is de AMD pc om te gamen een stuk sneller, ondanks zijn tragere CPU.

Verwijderd

Dutch_Razor schreef op maandag 05 februari 2007 @ 19:01:
^ Pure onzin, single core op vergelijkbare chups is helemaal nooit niet sneller, tenzij je een AMD zonder dualcore fix hebt. Schakel eens de 2e core uit bij een C2D zie je dat het dus niet sneller erop wordt.

On topic: Het beste zou zijn als je die graka bij de Intel laat vervangen door een andere, anders is de AMD pc om te gamen een stuk sneller, ondanks zijn tragere CPU.
ik heb het over games
ouwere games kunnen beter overweg met een singel core .
De nieuwe games ben je beter af met een dualcore.
MIsschien kan hij een amd 62 x2 dual core kopen (3800+ model) als dat in zijn budget pas?)
Daarin tegen kan hij ook een beteren videokaart bij de intel proppen.

Mijn advies is en blijf

De amd is zo kwa systeem beter.
Maar persoonlijk zal ik proberen de budget iets te verhogen of even door sparen.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 19:16:
[...]

ik heb het over games
ouwere games kunnen beter overweg met een singel core .
De nieuwe games ben je beter af met een dualcore.
Die Intel is sowieso clock voor clock sneller dan die AMD. Die Intel is dus hoe dan ook sneller dan die AMD, of je nou singlethreaded apps draait of multithreaded (waarin die AMD overigens helemaal af wordt gemaakt). Als je 1 core zou uitzetten bij die Intel CPU, dan blijft je performance hetzelfde. Tenzij je een spel hebt dat wèl met SMP-setups om kan gaan, want dan zie je een gigantische drop in performance als je 1 core uitzet.

En dat oude games beter overweg kunnen met singlecore en nieuwe games met dualcore is onzin. Om maar even een voorbeeld te noemen: Quake III Arena heeft SMP support en heeft dus baat bij dualcore en Battlefield 2 werkt niet echt lekker met dualcore. 't Verschilt gewoon per spel.

@TS: Het AMD systeem is voor games beter, maar ik zou toch echt kijken voor een zelfgebouwd systeem als ik jou was, omdat je dan veel meer performance voor je geld krijgt.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

[...]

Dit is onzin

Nu de vga gedeelt.

Ik zou sowieso voor de nVidia 7600 gs gaan ipv voor 1650 Pro als je bij dezelfde prijs wil blijven. UIt verschillende tests is gebleken dat dat de beste van de twee is, al helemaal voor games. Maar vooral omdat ze nagenoeg even duur zijn.Ik heb hem zelf ook en voorlopig bevalt ie prima!
Maar als je meer wilt uitgeven kan je natuurlijk beter voor de GT gaan.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Paddixx schreef op maandag 05 februari 2007 @ 19:35:
[...]

Die Intel is sowieso clock voor clock sneller dan die AMD. Die Intel is dus hoe dan ook sneller dan die AMD, of je nou singlethreaded apps draait of multithreaded (waarin die AMD overigens helemaal af wordt gemaakt).
Kwa prijs/prestatie verhouding (waar het uiteindelijk allemaal omdraait), maakt het bizar weinig uit of je voor AMD of Intel gaat (zie Tomshardware cpu charts). Single core's zijn trouwens "beter" dan dual-cores in de zin dat ze qua prijs/prestatie-verhouding beter zijn.

Gelukkig is al wel het toverwoord "toekomst" gevallen, dat schijnt altijd een argument te zijn om onnodig meer geld uit te geven. Fascinerende marketinginformatie die wellicht bruikbaar kan zijn voor verkopers. Nu nog iemand toekomstgericht laten zeggen en ook dit topic is weer klaar.

Ik zou zelf trouwens veel liever een 7600GT of 7900GT/GS icm een 3800+ (single) dan een e4300 icm een x1300.

[ Voor 11% gewijzigd door dr snuggles op 05-02-2007 22:19 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Steephh schreef op maandag 05 februari 2007 @ 13:59:
[...]

Dan vraag ik me af wat hij hier komt doen.. Door een beetje simpel te redeneren kan hij er zelf gemakkelijk uit komen welk systeem het beste is (eventueel door reviews te lezen). Daar ben je een tweaker voor.. ;)
Als de tweakers er onder elkaar al niet uitkomen, hoe moet hij er dan zelf uitkomen ;)
Paddixx schreef op maandag 05 februari 2007 @ 19:35:
[...]

Die Intel is sowieso clock voor clock sneller dan die AMD. Die Intel is dus hoe dan ook sneller dan die AMD, of je nou singlethreaded apps draait of multithreaded (waarin die AMD overigens helemaal af wordt gemaakt).
Niet overdrijven met 'wordt afgemaakt blablalba' zoveel beter is die 4300 nou ook niet. (wat worden die core 2 duo's verschrikkelijk overhyped zeg? :X )

Dan aan alle mensen die zeggen: Koop systeem 1, gooi die x1300 eruit en koop een 7600gs/gt: WAAROM zou je een pc kopen van 650 euro om vervolgens de videokaart weg te gooien en er 1 in te zetten van 100/150 euro? Dan kun je net zo goed meteen een pc kopen van 800 euro 8)7.

En tot slot: voor games is een iets tragere CPU met een snellere videokaart nog altijd beter dan een snelle cpu met een trage videokaart. Je CPU zal er echt niet opeens voor zorgen dat je alle settings hoger kunt zetten of dat je dramatisch meer FPS hebt. Dat het in de benchmarks leuk staat is mooi meegenomen, maar verder ook niets... Ik zie genoeg mensen die een 7900gt draaien met een 3500+ of zelfs 3000+ waarbij de CPU een bottleneck is, maar deze situatie is nog altijd beter voor games dan wanneer mensen een 4000+ hebben met een 7300gt.

• Dutch_Razor
  • Laatst online: 01-11-2024
^ Ik neem aan dat men bedoelt neem de config van systeem 1 zonder die prut graka, dat bedoel ik tenminste.

• drooger
  • Laatst online: 29-01 06:05

drooger

Falen is ook een kunst.

offtopic:
Misschien eerst eens je Nederlands verbeteren. :+

Hoe ben je tot deze keuze gekomen, genoeg rondgekeken bij verschillende webwinkels? Voor een kleine 50 euro meer heb je een stuk betere cpu en gpu. (E6300 en x1950pro)

Ik vind het trouwens ook best wel krom dat je bij systeem 1 een harde schijf neemt die 2x zo groot is, dan die van systeem 2.

Persoonlijk denk ik dat beide systemen battlefield 2142 gewoon niet lekker zullen draaien, tenzij je van een erg lage fps houdt..

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:41

Thandor

SilverStreak

Dit topic voldoet niet aan Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?. Lees eens reviews en bekijk benchmarks over de onderdelen die in de PC's zitten. Zo kom je snel genoeg te weten welk onderdeel het beste is :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.