Toon posts:

[xDSL] Afstand tot DSLAM

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand van jullie hoe ik de afstand tot mijn DSLAM kan meten? Mijn provider (Arcor Deutschland) heeft nogal problemen onze 16 Mbps te realiseren. We liggen altijd rond de 12-13 Mbps. Nou wil ik niet zeuren maar ik doe op het moment een opleiding tot Informatica/Systeemintegratie en het interesseert me gewoon. Ik heb het DMT tool"tje" al geinstalleerd maar heb daaruit niets kunnen aflezen.

1) Is het überhaupt mogelijk om de afstand tot DSLAM "uit te rekenen" of beter gezegd te meten?

2) Moet ik dat a.h.v. een aantal waardes doen of is er daarvoor een tooltje beschikbaar?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Als je even iets gezocht had op GoT had je wellicht kunnen vinden dat als je in je modem de downstream attenuation waarde uitleest (in dB) en deze door 13.8 deelt je de lijnlengte krijgt in kilometers.

Het is een goede aanname, maar niet 100% sluitend natuurlijk. Individuele problemen met de lijn bij je aansluiting op locatie of onderweg met de lijn in de grond kan ook de attenuation (signaal demping) verhogen.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel! Ik heb wel gezocht hier op GoT maar ik denk dat ik niet de juiste keywords heb gebruikt.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 14:53
bjck schreef op zondag 04 februari 2007 @ 21:23:
Als je even iets gezocht had op GoT had je wellicht kunnen vinden dat als je in je modem de downstream attenuation waarde uitleest (in dB) en deze door 13.8 deelt je de lijnlengte krijgt in kilometers.

Het is een goede aanname, maar niet 100% sluitend natuurlijk. Individuele problemen met de lijn bij je aansluiting op locatie of onderweg met de lijn in de grond kan ook de attenuation (signaal demping) verhogen.
Het probleem is dat juist die downstream attenuation waarde de oorzaak van je probleem kan zijn. En je dus het gevoel geeft dat je verder weg zit (omdat de kwaliteit van de lijn slechter is) Eigenlijk heb je hier dus niet veel aan. Er is een hele goede kans dat de kwaliteit van je lijn (en dus de downstream attenuation waarde je bandbreedte beinvloed)

[ Voor 10% gewijzigd door 0fbe op 04-02-2007 21:36 ]

• bjck
timcooijmans schreef op zondag 04 februari 2007 @ 21:35:
[...]

Het probleem is dat juist die downstream attenuation waarde de oorzaak van je probleem kan zijn. En je dus het gevoel geeft dat je verder weg zit (omdat de kwaliteit van de lijn slechter is)
Klopt, je moet het altijd wel nog even relateren aan de route (over de weg is vaak prima) tussen je aansluiting en de centrale. Als dat enorm afwijkt kan dat duiden op een probleem met de lijn of een (helaas) enorm ongunstige ligging van de bekabeling naar je aansluitadres toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ja juist dat wilde ik vermijden. Ik zit hier ook natuurlijk met een duitse router/modem en ben er natuurlijk net achtergekomen dat attenuation "Dämpfung" is in het duits.. domdomdomdomdom :)

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:15

knakworst

Get more sats!

Ik ebn overigens wel benieuwd met welke demping je op 12-13 mbit zit. Zal zo rond de 33 zijn denk ik?

• bjck
In Duitsland doen ze alleen annexB en die wijkt ook af van onze annexB nog eens. Dus ondanks demping misschien <30dB kan 12-13Mbps maximaal zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Zo ik reageer nog maar even en zet hier mijn stats neer:

Downstream: Bitrate 16893 kbit/s, Demping 16 dB, SNRM 7 dB, tx pwr 18 dBm
Upstream: Bitrate 851 kbit/s, Demping 12 dB, SNRM 9 dB, tx pwr 12 dBm

ben best tevreden met mijn 16mbit abootje :)
Zoals jullie kunnen zien is mijn Bitrate dus toch nog wel wat hoger dan de 12-13 die ik in mijn 1e post aangaf. Ik haal via WLAN nu ook maximaal 1100 kbit, vrij stabiel.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 23:37 ]

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
bjck schreef op zondag 04 februari 2007 @ 23:23:
In Duitsland doen ze alleen annexB en die wijkt ook af van onze annexB nog eens. Dus ondanks demping misschien <30dB kan 12-13Mbps maximaal zijn.
Annex B is toch een standaard? Waar zou deze dan afwijken? Bovendien zijn Duitse modens prima op de Nederlandse ADSL-lijnen te gebruiken, zolang je een ISDN lijn hebt.
In zo verre wijken de Duitse aanbieders af, ze gebruiken altijd Annex B, ook over analoge lijnen. In Nederland wordt Annex B alleen over ISDN gebruikt, voor analoog wordt Annex A gebruikt.
Pagina: 1