Toon posts:

[Vista] Netwerkcertificaat installeren voor wlan lukt niet*

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb gisteren Vista als dualboot geinstalleerd op mijn laptop, en zou deze graag willen gebruiken op school (hogeschool zuyd). Nu heb ik geprobeerd een certificaat voor Vista te laten installeren, maar dat lukte systeembeheer niet door 'een of andere rare activeX component error'.

Is er een manier om mijn certificaat van mijn windows xp installatie te kopieren naar Vista.
Ik heb al geprobeerd via start > run > MMC.exe > certificates, mijn hszuyd certificaat te exporteren naar een bestand. Dat lukt, en ik zie het bestand in vista, en kan het ook importeren, maar het inloggen op het netwerk lukt niet.

Weet iemand van jullie of ik op een andere manier het certificaat moet verplaatsen ?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Welke 'rare error' was dat? Is waarschijnlijk zeer nuttig..

EDIT: en liefst zo specifiek mogelijk, naam van het missende component is ook niet verkeerd, was het niet toevallig een fout bij het creeeren van t certificaat in IE7? Dat de certificaatserver niet echt van IE7 houdt? Firefox al eens geprobeerd?
Systeembeheer had het over een missend activex component..

[ Voor 73% gewijzigd door BèR op 04-02-2007 19:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Systeembeheer had het over een missend activex component..

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zal inderdaad met veel meer informatie komen dan dat je hier laat zien - op deze manier is het natuurlijk wel heel erg gokken :P

Verwijderd

Topicstarter
Okee excuses dan, dacht dat het misschien een wat bekender probleem met Vista was :(

Verwijderd

Ik zit zelf ook op de HSzuyd, en het installeren van het certificaat via Vista schijnt niet goed te lukken. Exporteren, importeren en zelfs kopieren gaat niet lukken.

Ik heb precies hetzelfde geprobeerd, namelijk exporteren en importeren. Maar ik krijg dus ook de foutmelding: 'kan identiteit niet valideren'. Een kwestie van wachten op het systeembeheer van de HSzuyd, misschien dat het over een aantal weken/maanden is opgelost.

Doe je toevallig de opleiding CMD? Volgens mij wel, of je moet een andere opleiding doen die precies dezelfde opdrachten geeft :P
tspawn schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 16:34:
is dat op basis van Novell Groupwise ?

Want dat werkt inderdaad niet, heb nog geen oplossing gevonden.
Nope, volgens mij Windows <insert iets>.
BèR schreef op zondag 04 februari 2007 @ 19:46:
Welke 'rare error' was dat? Is waarschijnlijk zeer nuttig..

EDIT: en liefst zo specifiek mogelijk, naam van het missende component is ook niet verkeerd, was het niet toevallig een fout bij het creeeren van t certificaat in IE7? Dat de certificaatserver niet echt van IE7 houdt? Firefox al eens geprobeerd?

[...]
Firefox wil niet lukken, aangezien je verbinding moet maken met \\s###. Via deze server krijg je namelijk ook je certificaat. De systeembeheerder gaf zelf ook aan dat het met IE7 niet wil lukken. Maak je verbinding onder XP met IE6 krijg je een webpagina te zien, waar je je certificaat kunt aanvragen en installeren. Onder Vista met IE7 krijg je enkel een link naar de mappen te zien.

Misschien kun je het proberen door middel van IE6 te gebruiken...

How to use Certificate Services Web enrollment pages together with Windows Vista Volgens dit artikel blijkt dat Xenroll niet standaard in Vista zit, of niet fatsoenelijk kan samenwerken met de servers. Dus wachten op een update van de server of een update van IE7/Vista

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 17:13 ]

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:49
is dat op basis van Novell Groupwise ?

Want dat werkt inderdaad niet, heb nog geen oplossing gevonden.

Laat maar dacht dat het om webmail ging :P

[ Voor 17% gewijzigd door tspawn op 06-02-2007 16:35 ]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:23

polthemol

Moderator General Chat
eerst foute installguide al voor je certificaat en nu dit ook nog :/ Tegen de tijd dat ze me op hszuyd wifi kunnen geven ben ik al 4 keer afgestudeerd :P

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb geen Vista, maar heb wel een laptop op de Hogeschool Zuyd met XP Pro SP2. (Certificaat aangevraagd met IE7, maar ZONDER firewall (Zonealarm Pro) en AVG Antivirus)

Ik hoor soms wat tegenstrijdige berichten. Is het mogelijk om het certificaat te exporteren naar Vista? En dan gaat het pas mis tijdens het aanmelden op het draadloze netwerk zelf?

Op de hogeschool willen ze graag dat iedereen de standaard windows client gebruikt voor de instellingen van zijn wireless verbinding. Ik gebruik echter de Intel Proset Wireless software, wat volgens de ICT niet kan. Toch werkt het. Logisch, het ziet er alleen iets anders uit. Maar, om dit werkend te krijgen moest ik wel de servervalidatie uit zetten. Hoe je dit doet staat hieronder stap voor stap uitgelegd:

Intel Proset Wireless stap voor stap instellen:
Stap 1: Je maakt een profiel aan voor het netwerk.

Netwerknaam: Studenten-SSID
Uitvoermodus: netwerk (infrastructuur)

Klik op volgende.

Stap 2:
Bedrijfsbeveiliging aanvinken
Netwerkverificatie: open
Gegevenscodering: WEP
Vinkje zetten voor "802.1x inschakelen"
Verificatietype TLS
Vinkje zetten voor "Gebruikerscertificaat op deze computer gebruiken"
Dan klik je op "Selecteren" en kies je het certificaat.
Bij gebruikersnaam vul je je gebruikersnaam in (NummerAchternaam, net als altijd)

Klik op volgende.

Stap 3:
Zorg daar dat de vinkjes voor "Servercertificaat valideren" en "Server- of certificaatnaam opgeven" UIT staan.

Onder XP werkt dit dan. Hopelijk ook onder Vista.

Edit:
Linkjes naar de ProSet drivers van Intel:
2200BG
3945ABG
2915ABG
2100

[ Voor 22% gewijzigd door DrivinUCrazy op 13-02-2007 22:24 . Reden: links naar drivers toegevoegd ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
intel heb ik op mijn stage gemerkt dat die problemen geven met xp default wifisoftware.

Klasgenoot van me kwam aan met

http://www.hofhom.nl/securew2/

We proberen het morgen even uit op 2 vistalaptops. Hij krijgt zijn certificaten iig. al netjes geimporteerd :D

Will keep you posted ;)

[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 13-02-2007 23:58 . Reden: typetyfus heerst weer ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
dat programma werkt helaas ook niet. Ik kreeg hem zover dat hij geen melding meer gaf over het certificaat (no certificated of certificate needed), maar hij wilde nog altijd niet connecten.

Vista herkent de certificaten wel zoals het moet, maar blijkbaar is er iets veranderd in de manier waarop vista ze doorgeeft :/

Iemand anders die nog inspiratie heeft ?

Verwijderd

Hoi Heren,

Hier met de netwerkbeheerder himself.

@Vista : Ondersteund geen Xenroll bij het uitreiken van een certificaat. Microsoft geeft momenteel aan dat dit niet ondersteund wordt in Windows 2003 (SP1 en SP2). Install Server longhorn wordt aangegeven, alleen betreft longhorn nog in Beta versie 3.

@XP en Internet Explorer 7: Werkt.

@Polthemol : Helaas zelf ook afgestudeerde NIDer. Probleem is niet zo makkelijk als je denkt. Technische is natuurlijk alles bijna oplosbaar. Maar achter het wifi concept zit een filosofie. Het moeilijke is dat je niet in een bedrijfsituatie bevindt maar in een educatieomgeving.

@Drivenucrazy: Het werkt uiteraard met meerdere clients. Alleen je moet een client uitzoeken die het liefst alle wifi adapters ondersteund. In dit geval is de Microsoft client het makkelijkste. Je kunt slechts alle configuratie instellingen van 10tallen clients gaan uitzoeken.

Als jullie meer informatie willen hebben over het hszuyd wifi, dan kunnen jullie me dit gerust stellen op het forum. Indien jullie verbeter voorstellen hebben, hoor ik dit graag. Misschien kunnen we eens met een klein groepje geintresseerde eens brainstormen. Met name apple en linux zijn er nog wat problemen.

Groeten

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Laat ik dan maar meteen de kernvraag stellen: waarom is voor dit EAP-type gekozen en kan de RADIUS niet zo geconfigureerd worden dat gebruikers uit meerdere EAP-types (TTLS, TLS en PEAP) degene kunnen kiezen die het beste bij hun device werkt?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Heb je al geprobeerd Windows XP te starten, daar het certificaat aan te vragen, en dat te exporteren via certmgr.msc? Dat kun je namelijk weer importeren in Windows Vista.

Weet je zeker dat je naar \\s######## moet surfen en niet naar http://s####### ? Als het laatste het geval is, en het met Firefox niet lukt, moet het namelijk bij systeembeheer liggen, niet bij jouw laptop.

Overigens vraag ik digitale certificaten altijd aan via Firefox, juist vanwege dat XEnroll-control dat in Windows Vista ontbreekt. Waarom het eruit is gehaald is mij nog steeds een raadsel...

We are shaping the future

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 22:12:
Hoi Heren,

[...]

@Drivenucrazy: Het werkt uiteraard met meerdere clients. Alleen je moet een client uitzoeken die het liefst alle wifi adapters ondersteund. In dit geval is de Microsoft client het makkelijkste. Je kunt slechts alle configuratie instellingen van 10tallen clients gaan uitzoeken.

Als jullie meer informatie willen hebben over het hszuyd wifi, dan kunnen jullie me dit gerust stellen op het forum. Indien jullie verbeter voorstellen hebben, hoor ik dit graag. Misschien kunnen we eens met een klein groepje geintresseerde eens brainstormen. Met name apple en linux zijn er nog wat problemen.

Groeten
Dat jullie niet alle clients kunnen ondersteunen begrijp ik volkomen. Daarom heb ik de methode om de Intel Proset Wireless software in te stellen hier ook gepost, zodat anderen er ook wat aan hebben. (ik vind die software erg makkelijk werken, omdat we ook regelmatig adhoc netwerkjes maken. Daar werkt het erg goed mee)
Mijn opmerking "wat volgens de ICT niet kan" was dan ook nogal zwart-wit gesteld. Mijn excuses daarvoor, dat lijkt me toch wel gepast. (En ik moet er ook bij zeggen dat ik altijd goed en geduldig ben geholpen door de servicedesk)

Ik heb wel nog een opmerking: de procedure van het aanvragen van een certificaat is nog een beetje onduidelijk. Veel systeembeheerders klagen dat users niet goed lezen en altijd maar op OK klikken. Maar de installatiehandleiding en de inlogprocedure spreken elkaar tegen. Volgens de certificaatserver zou je na het aanvragen 2 dagen moeten wachten totdat je aanvraag is verwerkt. In de installatiehandleiding en filmpjes staat hier niets over vermeld. De meeste mensen die ik ken hebben zich aan deze 2 dagen gehouden. De bedoeling is echter dat je een call aanmaakt, met dit callnummer naar de servicedesk loopt waar je certificaat wordt geactiveerd, en direct daarna kun je het installeren. Dit zou ik toch even ergens aangeven, bijvoorbeeld bij het lokaal met de schuifdeuren (C0.209 dacht ik) waar je je laptop moet certificeren.

(dit heb ik overigens ook al eens gemeld bij één van de ICT medewerkers)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• crazyindo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-03-2021
Heren,

Ik zit zelf op het Hogeschool Inholland in Haarlem en wij gebruiken ook een certificaat om wifi op te kunnen en ik gebruik Vista op mijn laptop en jah hoe raad je het ook anders ik kan namelijk verbinding maken.Ik kan je wel vertellen dat het een gedoe is om wifi met certificaat aan de praat te krijgen. Het is niet net als in Windows XP waarvan je toch alleen met de muisklik zo ff een certificaat importeert.

Ik heb toch een klein vraagje wat is de extentie van de certificaat? Bij ons namelijk Personal Information Exchange (.p12).Mocht dat het niet geval zijn dan toch zal ik een tutorial schrijven misschien zal het helpen. Ik hoop dat jullie kan wachten, ik ga het morgen (eigenlijk straks) ,als ik op school ben, ff een tutorial voor jullie schrijven.

[ Voor 7% gewijzigd door crazyindo op 21-02-2007 01:28 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:33
crazyindo schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 01:25:
Heren,

Ik zit zelf op het Hogeschool Inholland in Haarlem en wij gebruiken ook een certificaat om wifi op te kunnen en ik gebruik Vista op mijn laptop en jah hoe raad je het ook anders ik kan namelijk verbinding maken.Ik kan je wel vertellen dat het een gedoe is om wifi met certificaat aan de praat te krijgen. Het is niet net als in Windows XP waarvan je toch alleen met de muisklik zo ff een certificaat importeert.

Ik heb toch een klein vraagje wat is de extentie van de certificaat? Bij ons namelijk Personal Information Exchange (.p12).Mocht dat het niet geval zijn dan toch zal ik een tutorial schrijven misschien zal het helpen. Ik hoop dat jullie kan wachten, ik ga het morgen (eigenlijk straks) ,als ik op school ben, ff een tutorial voor jullie schrijven.
Ik zit zelf ook op Inholland (Delft) en aangezien ik over een tijdje overschakel op Vista (en twee klasgenoten dat al hebben gedaan) hou ik me in ieder geval aanbevolen voor die tutorial :)

The devil is in the details.

• crazyindo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-03-2021
Oke,

Ik heb het tutorial gemaakt, jaja. Ik kan het niet laten om links te laten liggen en uiteraard jullie te willen helpen op een zo snel mogelijke manier ;)
Hier kan je hem downloaden:
http://www.wikiupload.com...ge.php?id=85720&code=5112
By The Way: het is in PDF

Ik had ff geen webhostje kunnen vinden. Sorry.
Mocht iemand een mirror willen maken be my guest _/-\o_

Ik vermeld bij deze ook dat ik het niet getest heb, duh, maar ik weet zeker dat het werkt. Ik heb het exact zo gedaan en het werkt uitstekend ;)

Anyhow * crazyindo is going :z

• Hahn
Heb het vandaag op de laptop van een klasgenoot uitgeprobeerd en het werkte inderdaad :) Mooi werk, duidelijk en goed uitgelegd d:)b

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
@splinterke: een brainstormsessie voor een mogelijke oplossing zou ik gaarne aan willen meedoen.

Mocht ik het zelf toevalligerwijs nog aan de praat krijgen in de tussentijd, dan zal ik ook een handleiding maken voor het hszuydnetwerk :)

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
http://stephan.kochen.nl/proj/hszwifi/

(als die andere handleiding niet mocht werken en voor de linux liefhebbers).

Zou normaal gezien ook wel uitvoerbaar moeten zijn voor onder vista als je wat selectief gaat lezen ;)

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Vandaag geprobeerd @ HSzuyd, certificaat met OpenSSL request gemaakt, geactivate, cert installeren lukt wel, maar de wirelessverbinding naar 'Studenten-SSID' blijft naar een cert vragen. Verifieren van servercert staat uit, eenvoudige clientcertselectie staat aan, verder ook alles zoals in XP, waar het wel werkt. Vista merkt in de Certificate Store wel op dat hij niet kan controleren of t cert betrouwbaar is.

Verwijderd

crazyindo schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 03:20:
Oke,

Ik heb het tutorial gemaakt, jaja. Ik kan het niet laten om links te laten liggen en uiteraard jullie te willen helpen op een zo snel mogelijke manier ;)
Hier kan je hem downloaden:
http://www.wikiupload.com...ge.php?id=85720&code=5112
By The Way: het is in PDF

Ik had ff geen webhostje kunnen vinden. Sorry.
Mocht iemand een mirror willen maken be my guest _/-\o_

Ik vermeld bij deze ook dat ik het niet getest heb, duh, maar ik weet zeker dat het werkt. Ik heb het exact zo gedaan en het werkt uitstekend ;)

Anyhow * crazyindo is going :z
Oke even een kick,

Dit documentje kan ik niet meer downloaden..
Heeft er iemand nog een andere link?

Heb dit documentje namelijk even nodig.

• Hahn
Voor het geval jij (of iemand anders) 'm nog nodig hebt: http://www.2dark.net/Down...landCertificaat-Vista.pdf :)

Verwijderd

Ik heb vandaag gemaild naar de systeembeheerder van mijn opleiding:
- Vista wordt voorlopig nog niet ondersteund
- De toegevoegde waarde is, om als Hogeschool over te gaan stappen op Vista, laag
Officieel dus nog geen ondersteuning. Misschien dat er in de loop van de tijd een work-around komt, om het certificaat wel te kunnen gebruiken...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 15:07 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

de achterliggende reden zal ook wel zijn omdat men dusdanig veel overhoop moet schoppen voor Vista dat dat niet echt gewenst is...
How to use Certificate Services Web enrollment pages together with Windows Vista

(en ja, dat vind ik persoonlijk een beetje een misser van Microsoft :P )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1