[Ubuntu 6.10 Edgy Eft] Partition Manager

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:21
Ik heb een probleem,

Ik heb Linux Ubuntu 6.10 draaiende op me PC en ben dus van plan om meerdere partities aan te maken.. dit zodat als ik bijv. linux opnieuw moet installeren ik niet al me data enzo kwijt ben!
Het enigste probleem dat ik heb is dat ik geen fatsoenlijke partitie manager kan vinden.

Heb al gezocht op google enzo maar kwam alleen maar uit bij gparted, deze heb ik ook proberen te gebruiken maar die kan mijn partitie dus niet resizen omdat deze al gemounted is, unmounten helpt dus ook niet!

Dus mijn vraag is; hoe hebben jullie je paritie's gerisized en eventueel een nieuwe aangemaakt onder Linux Ubuntu 6.10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je moet nooit aan gemounte partitites knutselen. Dat is vragen om problemen.
Het veiligste: boot vanaf een Knoppix CD, en draai de partittie-tool van je keuze vanaf Knoppix.

[edit] waarschijnlijk (nooit getest) is de Ubuntu-desktop CD ook geschikt. Dat is immers ook een live-CD.

[ Voor 23% gewijzigd door AlterEgo op 04-02-2007 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Booten met een Live-CD, zodat er geen partities gemount zijn. Ubuntu 6.10 heeft al tools hiervoor op de CD staan. Gewoon de CD erin en rebooten dus, de rest wijst zich dan vanzelf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
Jk_W schreef op zondag 04 februari 2007 @ 14:27:
Booten met een Live-CD, zodat er geen partities gemount zijn. Ubuntu 6.10 heeft al tools hiervoor op de CD staan. Gewoon de CD erin en rebooten dus, de rest wijst zich dan vanzelf. :)
Heb al geprobeerd met de 6.06 CD van Ubuntu, maar gparted zegt wel dat hij bezig is met de veranderingen toe te passen maar er gebeurt niks..

Misschien toch maar eens me knoppix cd proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Spike1506 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 14:35:
[...]

Heb al geprobeerd met de 6.06 CD van Ubuntu, maar gparted zegt wel dat hij bezig is met de veranderingen toe te passen maar er gebeurt niks..

Ook al eens het menu uitgeklapt, zodat je kunt zien waarmee hij bezig is ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Met de Ubuntu live cd moet het gewoon kunnen.

Je kan ook nog de Gparted live cd proberen:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
Jungian schreef op zondag 04 februari 2007 @ 14:59:
[...]

Ook al eens het menu uitgeklapt, zodat je kunt zien waarmee hij bezig is ?
Nadat ik nu de Knoppix CD heb geprobeerd (die het niet meer deed..) heb ik toch maar besloten om nog eens via de Ubuntu Live CD te proberen..

Bij het uitgeklapte menu zegt hij: resize2fs /dev/hda1 10232M

Verder gebeurt er niks en staat hij al bijna 1 kwartier zo..

Weet niet hoelang het moet duren ofzo aangezien ik snellere pc gewend ben maar die helaas kapot is..

Werk nu op een Pentium III met maar 256MB ram geheugen..

Edit: ^, dat zou wel een oplossing zijn.. enigste probleem heb geen brander! (Lang leven het lage inkomen van een 18 jarige ...)

Edit2: Ze heben wel een USB Live programma, eens kijken of ik die aan de praat krijg :)

Edit3: Hmm, nadat me vriendin perongeluk de stekker van de pc uittrok om te stofzuigen kon ik Ubuntu niet meer opstarten.. gelukkig had ik me belangrijke data nog niet terug gezet op me PC!
Heb nu gekozen voor een re-install en bij de installatie me partities gewijzigd (was binnen 15 seconden ongeveer klaar ermee...)

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 31% gewijzigd door Joshua op 04-02-2007 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je door de instalatie bent gekomen heb je er mischien ook een gebruikt om je partities te beheeren, deze zat verwerkt in de ubuntu installer maar is een fork van gparted

als het goed is lost de code sudo apt-get install gparted alles op (de binairy link is gparted) gparted heeft een goede interface en een kind kan de was doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56
Spike1506 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 14:35:
[...]

6.06 heeft helaas en wat erg oude GParted aan boord, ik zou eens naar 6.10 kijken of zoals al is genoegd even de GParted LiveCD downloaden (is niet zo groot). Die kunnen net effe wat meer en net effe wat beter.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1