Toon posts:

nieuwe pc boot niet (helemaal stil)

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe pc gebouwd met de volgende specs:

Core 2 Duo E6300
MSI P965 Neo-F
Artic Cooling Freezer 7 Pro
512MB x 2 PC5400 DDR2 Corsair
Sapphire Radeon X1950 Pro 512MB
Creative SB Audigy 4
Maxtor DiamondMax 8 250Gig
Samsung SH-S182M 18x
Antex LifeStyle Sonata II
Samsung 950BF

Maar als ik hem aandoe, geeft hij geen ene reactie, ook niet die start-up piep. Scherm blijft zwart. Heb HDD afgehaald en met bootdisk -> zelfde verhaal. DVD eraf en diskette ook niks. HDD en DVD eraf ook niks. Hoe krijg ik mijn systeem aan de praat? Ik kom niet eens in de BIOS...

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:14
Loop deze eens door, controleer ook eens de stekkertjes voor de zekerheid. Start zo kaal mogelijk op en kijk of er iets werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door asfaloth_arwen op 04-02-2007 13:14 ]

Specs

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:58
euhm... kortsluiting aan de achterkant door een schroefje misschien ?

• Zenos
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-05 14:25
Niet toevallig de afstandhouders voor je moederbord vergeten?

Verwijderd

Topicstarter
die mobo afstandhouders heb ik ingezet. Denk dat de mobo geen contact maakt met de kast, maar ik kan het niet geheel uitsluiten omdat ik de andere kant van de kast niet open kan maken :X. Heb hem alleen met proc en geheugen gestart en nog steeds zelfde verhaal... Ook met HDD erbij geen success.

• Taarmen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 07:51
check eens of je mobo wel pc5400 aan kan.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Taarmen schreef op zondag 04 februari 2007 @ 13:57:
check eens of je mobo wel pc5400 aan kan.
Lijkt me stug dat dat het geval is. Downwards compatible kun je toch wel van uit gaan.

Goed, uitsluiten wil ik het niet. :)

Misschien is het geheugen inderdaad niet compatible maar dan om een andere reden.

Ik denk eerlijk gezegd eerder aan een DOA moederbord.

specs

• Zenos
Supports DDR2 533/667/800 memory interface
Weet je zeker dat de kabel van de aan/uitknop goed zit? (probeer anders met een schroevendraaier)
Geen stekkers vergeten? (P4 stekker overkomt mij wel eens...)

Verwijderd

Topicstarter
mobo support mijn geheugen. Hoe moet ik dat doen met een schroevendraaier systeem aanzetten?

• Zenos
Voorzichtig met de punt van een schroevendraaier de pinnetjes waar je normaal de aan/uitknop op aansluit met elkaar verbinden. Kijk wel uit dat je geen andere pinnetjes raakt.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
De plus en de min van de powerbutton pinnetjes op het moederbord met die schroevendraaier kortsluiten.

Dus in plaats van het stekkertje de schroevendraaier er tegenaan.

EDIT

Net te laat :P

[ Voor 14% gewijzigd door J0J0 op 04-02-2007 14:17 ]

specs

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:36
p4 aansluiting vergeten? misschien het geheugen nog een x goed aandrukken? ik neem aan dat de voeding gewoon goed werkt...
en anders denk ik inderdaad aan een DOA moederbord

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Als je geen piepjes hebt, kijk dan ff of je speaker goed is aangesloten :).

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Haal je moederbord uit de kast, leg hem op iets dat niet geleid (moederbord doos?) en probeer het systeem nog eens te starten.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
heb met schroevendraaier geprobeerd en weer hetzelfde verhaal. Het rare is wel dat het niet uitmaakt hoe ik die Poer switch kabeltje inplug, dus + en - lijntje aansluiten op de mobo connectors ervoor, hij reageert hetzelfde. Ik zal een mobo uit kast halen en opstarten... Kan het ook zijn dat de processor brak is?

• Zenos
Trek geheugen en/of videokaart eruit, het moederbord moet daarna zeker piepen. Ook als de CPU brak is.
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Zit de goede bios wel op het mobo? Pas vanaf een bepaalde bios word c2d ondersteund bij de msi neo-f.

Verwijderd

Topicstarter
heb mobo eruit gehaald en alleen de cpu erop zitten -> geen piep en ik weet zeker dat de speaker connector goed heb; heb nl. de twee mogelijke manieren geprobeerd.

Geen idee welke versie BIOS erop zit (ik kan niet in de BIOS komen); mobo is revisie 1.1

Dus...denk dat mijn mobo dood is? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Als BIOS mijn cpu niet ondersteunt moet hij toch een piepje geven toch, want nu doet hij met geen ene mogelijkheid iets.

Zie ook niks op het scherm... Ook met alleen een DVI aansluiting naar mijn monitor moet hij toch iets laten zien bij opstarten?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 15:10 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Gaan er fans draaien? Cpu fan bijvoorbeeld? Heb je die aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
yup case en cpu fans draaien normaal.

Heb opstart en hangproblemen troubleshooter doorgenomen en heeft niets uitgehaald.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 15:36 ]

• Zenos
Weet je zeker dat de p4-stekker goed zit? Wanneer de rest wel gaat draaien lijkt mij dit het meest logisch...

Verwijderd

Topicstarter
Als dat die ATX 24-pin Power connector is, dan zit ie er goed in. Zit nl. een 'click' ding op en weet zeker dat ik hem behoorlijk goed heb aangedrukt.

Of bedoelde je een andere connector?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.atxpowersupplies.com/images/p4-connector-200x142.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/p4/12v320.jpg

google is best relax

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 16:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, had die p4 connector niet ingedaan. Heb ook een losse schroef aan de achterkant gevonden en weggehaald. Alles weer inelkaar gezet en aangedaan. Hij bootte 1x normaal en ik kwam in de BIOS terecht om klok en bootsequence in te stellen. Toen save & exit gerukt maar daarna liet hij vast. Aan en uitgedaan en nu blijft hij weer helemaal stil, net als toen...

Heb nu CMOS batterij eruitgehaald om te resetten...

Wat moet ik verder nog doen?

In de BIOS detecteerde hij mijn HDD en CDROM niet als primary en secondary devices. Wel zag ik ergens bij bootsequence instellingen Maxtor staan. En als ik druk dat hij nu moet detecten vind hij ook niks. CPU en geheugen stonden wel goed ingesteld.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 18:27 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 18:24:
ok, had die p4 connector niet ingedaan. Heb ook een losse schroef aan de achterkant gevonden en weggehaald. Alles weer inelkaar gezet en aangedaan. Hij bootte 1x normaal en ik kwam in de BIOS terecht om klok en bootsequence in te stellen. Toen save & exit gerukt maar daarna liet hij vast. Aan en uitgedaan en nu blijft hij weer helemaal stil, net als toen...

Heb nu CMOS batterij eruitgehaald om te resetten...

Wat moet ik verder nog doen?

In de BIOS detecteerde hij mijn HDD en CDROM niet als primary en secondary devices. Wel zag ik ergens bij bootsequence instellingen Maxtor staan. En als ik druk dat hij nu moet detecten vind hij ook niks. CPU en geheugen stonden wel goed ingesteld.
Dan heb je toch eea niet goed aangesloten wat betreft je HDD/DVD-ROM e.d.

En ook is er meerdere malen gezegd dat je de P4 stekker moet aansluiten, en je kijkt daar blijkbaar rijkelijk laat naar. Ook in de FAQ en in je moederbord boekje staat dit vermeld, en duidelijk. Dit is namelijk een typisch symptoon daarvan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Idd mijn excuses voor die p4 connector.

Nu heb ik alleen mijn HDD (floppy en DVD weg) op de SATAII connector gedaan en dan nog detecteert hij hem niet, maar hij boot wel telkens en geeft mij de optie naar de BIOS te gaan. En als ik dan vervolgens de DVD aansluit (ultra ATA kabel) op de IDE connector met cable select (aangesloten aan het end van de kabel, master), dan boot hij weer helemaal niet. Dus weer een CMOS reset...

Hoe moet ik dit oplossen?

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

je hdd testen op een ander systeem. Is het duurste van de 3dingen (DVD,Floppy, Hdd) die problemen geeft.
Zo kun je nog de kabels vervangen en als eind zowaar alles (mits getest)..

Denk toch dat je iets gemold heb, zoniet je MOBO

Edit: check je voeding ook eens....kan door piekspanning ook niet helemaal lekker zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door silitek op 04-02-2007 19:31 ]

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Nu je eindelijk alles goed hebt aangesloten,zou je ff een goede bios reset kunnen doen..
Stroom stekker uit de voeding..powerknop indrukken..zorgen dat alle stroom weg is..
Batterij er 3 minuten uit er weer in alles goed aansluiten ..en gaan met die banaan

Verwijderd

Topicstarter
Heb geen systeem dat een sata hdd op kan worden getest.

Heb wel weer een CMOS reset gedaan en bij de derde keer kon weer in de BIOS alleen detecteert hij mijn HDD niet (Floppy en DVD zijn niet aangesloten). Wel zie ik de maxtor hdd bij 'hard disk boot priority' in de BIOS. Maar als ik zeg dat ie mijn hdd moet detecteren lukt dat niet.

Verder wanneer alleen de DVD aansluit en boot met mijn windows cd lukt het wel... Probeer morgen wel de HDD te testen op ander systeem en de sata kabel.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 20:30 ]

• Zenos
En als je gewoon probeert windows te installeren? Ziet je de harde schijf dan wel?

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:50

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Ik lees al deze reacties een beetje door en jouw topicstart, en ik vraag me af of je eigenlijk wel verstand hebt van hetgeen wat je probeert te doen.
Dat je die connector vergeet is toch niet echt iets handigs, want het ding is vrij groot en het word ook duidelijk in de handleiding aangegeven. Heb je deze wel gelezen?
En dan kom je met nog maar meer vragen van hoe moet dit en dit?
Ik denk dat je wil experimenteren en dat is allemaal leuk en aardig, maar misschien moet je dit niet doen met nieuwe hardware, en probeer wat meer te lezen, alvorens hier gelijk te komen.
Maar om nu nog wat toe te voegen aan dit gesprek;
Op welke connector heb je je SATA disk aangesloten, hij moet namelijk op de connector gelabeld nr4, aangezien ik dit mobo zelf ook heb.

-= Very annoying forum person =-

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hiermee geef je inderdaad aan dat je het PMG Beleid en aansluitend de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter helemaal niet van A tot Z hebt doorgenomen. En dat is hier niet de bedoeling :) Topic dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.