Toon posts:

Linux installatie problemen: fedora core 6 en OpenSuse 10.2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eerste post.. sorry als ik iets verkeerd doe..

Probeer op mijn (nu windows xp pro.) systeem linux te installeren en heb hiertoe

een distro met opensuse 10.2 gekocht, bij het blad Linux Format
en Fedora Core 6 die bij het blad Linux starter zit.

ik probeer ze op dit systeem te installeren:
WDC WD2500JB-oorea0 WDC WD400JB-00ena0
compaq DVD-rom SD-608
Pentium 4 cpu 3.06 Ghz (mulitithr.)
1.5 Gb DDR 3200 geh. van Nanya
Radeon 9600 Pro (SEC) family
intel 82801DB Ultra ata storage controller-24CB
3Com 3c900TPO-based ethernet Adapter (generic)
P4ge-vm moederbord

Lijkt bij beide distro's goed te gaan: het installatie programma loopt, vraagt welke harde schijf, partitie's e.d. dat gaat allemaal goed.. maar als dan de bestanden geinstalleerd/ gecopieerd worden duurt het bij beide distro's een paar minuten voordat het systeem hangt... HD en DVD lampjes branden niet meer en heeeel lang wachten helpt ook niet.. krijg geen foutmeldingen.. Nu is mijn 1ste harde schijf netjes verdeeld in een swap drive en twee linux etx3 partities...

maakt het bijvoorbeeld wat uit of ik op hda of hdb probeer te installeren? master/slave?

iemand enig idee??? heb "virus protection" in de bios al uitgezet..

edit: heb net de autorepair functie gebruikt, krijg foutmeldingen over FSTAB entries, die zijn niet te repareren en smtp-daemon kan niet geinstalleerd worden... wat nu?

grt.
Onno

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 13:50 ]

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Probeer Ubuntu eens :P
Maar hoe spreek je die auto-repair functie aan? Is de distro dan al op de harde schijf geinstalleerd?
In het bestand /etc/fstab staat aangegeven hoe linux jouw harde schijven moet benaderen, ookwel mounten genoemd. Kijk anders of je de inhoud van die file kan posten, of als het installeren helemaal nog niet gelukt is probeer dan d.m.v. tijdens de installatie op ctrl-alt-(f1 tm f6) te drukken om te zien of er daar ergens foutmeldingen staan, of zoek anders in de /var/log directory als je een beetje met de console om kan gaan. En waar blijft hij precies tijdens de installatie hangen?

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat zei mijn broertje ook al.. van Ubuntu.. maar heb deze distro's en die moeten het toch ook doen..die autorepair functie kun je vanaf de dvd starten.. en dan geeft ie inderdaaad FSTAB fouten aan..kan nog verder geen ruk in linux, ben opgegroeid met dos.. :( :D kan nu wel op een rescue commandprompt komen, dan kan ik met root inloggen (hoeft ie geen paswoord voor..)

hoe nu verder?
als iemand me kan vertellen hoe ik die file inhoud van etc/fstab kan posten.. dan doe ik dat..

bedankt voor de hulp!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 20:10:
ja, dat zei mijn broertje ook al.. van Ubuntu.. maar heb deze distro's en die moeten het toch ook doen..die autorepair functie kun je vanaf de dvd starten.. en dan geeft ie inderdaaad FSTAB fouten aan..kan nog verder geen ruk in linux, ben opgegroeid met dos.. :( :D kan nu wel op een rescue commandprompt komen, dan kan ik met root inloggen (hoeft ie geen paswoord voor..)

hoe nu verder?
als iemand me kan vertellen hoe ik die file inhoud van etc/fstab kan posten.. dan doe ik dat..

bedankt voor de hulp!
cat /etc/fstab voor de inhoud van de fstab file

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Je kan de hele partitionering toch ook automatisch laten doen voor jou.
Zo is het vaak wenselijk om de eerste partitie als / (root) te maken, de tweede voor data (home) en de laatste partitie als swap.

Dit in verband met de Master boot Record. en boot bestanden.
Het is dus zaak om goed te kijken dat je de juiste partities maakt en file systemen aanmaakt en ze de juiste mount points aangeeft.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Topicstarter
Een iso van ubuntu 6.06 opgehaald en nu draait mijn multiboot systeem als een trein..
:)

ben benieuwd, ben nu via automatix2 allerlei leuke dingen aan het installeren...

bedankt voor de hulp!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:38:
Een iso van ubuntu 6.06 opgehaald en nu draait mijn multiboot systeem als een trein..
:)

ben benieuwd, ben nu via automatix2 allerlei leuke dingen aan het installeren...

bedankt voor de hulp!
Ik zou je desktop upgraden naar 6.10, heb je iets nieuwere software, en toch stabiliteit (Ok, het is geen debian stable, maar so what^^). Je kan upgraden met apt-get dist-upgrade als je wilt.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 17:44

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Leuk enzo, maar het is natuurlijk doffe onzin, Fedora en OpenSuSE moeten natuurlijk ook wel normaal geïnstalleerd kunnen worden. Maargoed, je hebt je Linux, veel plezier :w

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik weet het..
Maar ik zal eerst maar eens een beetje met linux om leren gaan en dan zal ik eens kijken wat er verder aan de hand is. Een upgrade is misschien geen slecht idee, ik geloof dat je dan ook toegang tot je NTFS schijf kunt krijgen (zitten nu twee schijven in, 1 met linux, 1 met xp), dan kan ik makkelijk mijn bestanden overzetten.. Hoorde wel van iemand dat die upgrade niet altijd goed gaat, klopt dat of kan ik het met eengerust hart doen?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 17:44

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

als je een FAT32 partitie hebt is dat je Linux<>Windows doorgeefluikje.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 21:31:
ja, ik weet het..
Maar ik zal eerst maar eens een beetje met linux om leren gaan en dan zal ik eens kijken wat er verder aan de hand is. Een upgrade is misschien geen slecht idee, ik geloof dat je dan ook toegang tot je NTFS schijf kunt krijgen (zitten nu twee schijven in, 1 met linux, 1 met xp), dan kan ik makkelijk mijn bestanden overzetten.. Hoorde wel van iemand dat die upgrade niet altijd goed gaat, klopt dat of kan ik het met eengerust hart doen?
in 6.06 kun je ntfs al lezen hoor, gewoon een extra entry in je FSTAB ( :) ), ik weet niet wat voor kernel 6.10 heeft, maar als ie een beetje goed geconfigged is, zou je in principe ook kunnen schrijven (let wel, allemaal experimenteel). Ik maak altijd mijn eigen kernels dus heb ik geen last van ;)
Pagina: 1