Toon posts:

Wat kan er kapot zijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb gisteren aand de PC van m'n vriendin m'n Xbox360 DVD-drive aangesloten (omdat mijn chipset de drive niet herkent en die van haar die wel zou moeten herkennen).
Eerst kreeg ik het niet voor elkaar om de Drive zichtbaar te krijgen, maar na wat spitten op internet, las ik dat als je de alle drives op de DVDBrander na afkoppelt en met een bepaalde routine het dan wel werkt.
Dit kwam erop neer dat ik je de molex van de DVDBrander eruit trekt zodra de command prompt (bootdisk) er is.

Zo gezegd, zo gedaan en m'n 360 DVD drive werd af en toe herkend. Nou werd hij een keer niet herkend en in plaats van alles uit te schakelen, dacht ik, laat ik eens proberen de molex van de DVDbrander terug te plaatsen terwijl het systeem aan staat.
Geen goed idee dus.
Vonken van de molex en de PC sloeg uit. Ik kreeg deze ook niet meer aan met de power button. Pas toen ik de stekker uit de voeding haalde en er weer in stopte, ging het systeem vanzelf weer aan. Nou heeft m'n vriendin echter last van verschillende dingen:
- Firefox stopt er at random mee (om de 5 minuten ofzo).
- Het systeem reboot at random.

Het lijkt mij dat de voeding een tik heeft gehad, maar ik wou het toch hier nog even vragen, voordat ik een nieuwe voeding koop en dat het probleem niet lijkt te verhelpen.
Of is er naar jullie inziens iets anders beschadigd?

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:44
Om er zekr van te zijn dat het niet alleen je voeding is moet je alles apart testen.
Maar zover ik het nu zie is je voeding naar het haantje.

Ikhoop dat je vriendin je heel lief vindt :>

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Stroomschok door hele hardware.... |:( |:( |:(

Ontopic: Nou je zult alles moeten gaan testen, maar er is geen zekerheid dat de hardware voor komende tijd mee kan blijven gaan.. (in dat geval wel een nieuwe harde schijf+voeding voor als je zekerheid wilt met de gegevens)

Verwijderd

Topicstarter
ajj, dit laatste bericht was al waar ik bang voor was....

Hoe kan ik het beste alles apart gaan testen? Tenminste, soms doet de computer het een half uur voordat hij reboot. Soms 5 minuten.
Zijn er bepaalde test-setups hoe ik nauwkeurig kan nagaan of een bepaald onderdeel nog goed werkt?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Testen met een andere PC. Hardware met een andere voeding proberen e.d

Verwijderd

check ook meteen al de condensatoren op je moederbord. als ze een bruinig laag hebben aan de bovenkant zijn die ook geploft.

Verwijderd

Topicstarter
Condensatoren zin er allemaal nog mooi glimmend metaalkleurig uit. Schrok even bij een bruine, maar dat bleken gewoon bruine geprinte letters te zijn.

Ik heb eerst een voeding uit een andere PC gehaald. Helaas zonder resultaat.

Toen heb ik het geheugen d'ruitgehaald en vervangen door dat uit een andere PC en so far so good.

Windows even laten scandisken (gezien het systeem zo'n 10 keer zomaar gereboot was).

Zometeen wissel ik de oude voeding even terug met het andere geheugen om te kijken of haar oude voeding misschien nog goed is. Dat scheelt mee weer een paar duiten.
Of is dit onverstandig omdat een eventueel beschadigde voeding misschien het goede geheugen ook kan aantasten? Zal wel niet, maar ik vraag het voor de zekerheid maar even.

Bedankt allemaal!
Pagina: 1