[XP] Hoe de drive letter van de Systemdisk terug naar C:*

Pagina: 1
Acties:

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-03 14:23

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Ik had een mooi werkend systeem, met op C:WindowsXPPro, D:Programmas en E:System (daar staan de opstartbestanden, als boot.ini en pagefile ed.).
Toen gaf deze sata hdd een error, die heb ik gemaakt met CHKDSK maar het zat mijn niet zo lekker, dus ik heb hem omgeruild in de winkel. Daar hebben ze de complete schijf met ghost overgezet naar de nieuwe.
Nu is het probleem dat de WindowsXP schijf nu G: is geworden Programmas is H: en System is L:
Daardoor start mijn windows tot het windows teken vlak voor het aanmeldscherm, omdat hij daarna niet meer C:documents and settings e.d. kan vinden.
Ik kan mij dus niet meer aanmelden.

Is er iemand die weet hoe ik zonder mij bij windows aan te melden de schijfletters terug kan zetten naar hun oorspronkelijke staat? ik heb FIXBOOT en FIXMBR van windowsCD al geprobeert, geen resultaat.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-03 09:54
Ik denk dat er niets anders opzit dan 'n verse Windows (her)install. Ikzelf heb het een tijdje geleden ook gehad en ben er destijds een topic over begonnen. Conclusie was toen dat je een systeempartitie niet kunt veranderen qua driveletter.

[edit]
Waarom wil je je systeem (opstartbestanden) en je Windows gescheiden houden eigenlijk? Afzonderlijk heb je er toch niets aan.

[ Voor 17% gewijzigd door smeerbartje op 04-02-2007 11:13 ]

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-03 21:32

Arno

PF5A

Ik heb het laatst geprobeerd met PQmagic, en toen hing mn XP bij het inloggen. Ik ben van dat je toch zult moeten herinstalleren.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
smeerbartje schreef op zondag 04 februari 2007 @ 10:59:
Ik denk dat er niets anders opzit dan 'n verse Windows (her)install. Ikzelf heb het een tijdje geleden ook gehad en ben er destijds een topic over begonnen. Conclusie was toen dat je een systeempartitie niet kunt veranderen qua driveletter.

[edit]
Waarom wil je je systeem (opstartbestanden) en je Windows gescheiden houden eigenlijk? Afzonderlijk heb je er toch niets aan.
Dat gebeurde vanzelf, misschien is het omdat hij op een aparte sata controller staat ofzo.
maar er is dus niemand die iets van een dos/linux tooltje weet om de driveletters te forceren?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-03 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe weet je dat het G: H: en L: is? Heb je nog meer hdd's in je computer hangen? Wat is C: dan? Haal eens alle hdd's en andere opslag apparaten zoals cardreaders los en start Windows dan op. Als het goed is, zou het nu goed moeten gaan. Check ook je BIOS naar disk prioriteit. Koppel dan een voor een de apparaten weer aan totdat alles weer is zoals het was.

Commandline FTW

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-03 09:54
Een (standaard) Windows installatie zet de systeembestanden (dus de 'ntloader' en de 'boot.ini' samen met nog wat andere cruciale bestanden op de partitie die gemarkeerd is als 'boot' en als actieve partitie. Je moet dus even zorgen dat dit jouw C-partitie wordt. Dit kan in jouw geval alleen maar door opnieuw te partitioneren.

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Ik heb het probleem inmiddels opgelost. Ik heb de schijf geformatteerd, toen mijn originele partities met bijbehorend formaat aangemaakt, zonder enig ander hdd erin, zodat ze weer netjes C D en E werden.
toen heb ik de uit de image de bestanden met een andere pc overgezet.
toen deed alleen de ntldr het niet, die heb ik met een bepaalde bootflop gerepareerd.

iedereen bedankt voor de moeite.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hero Of Time schreef op zondag 04 februari 2007 @ 16:13:
Hoe weet je dat het G: H: en L: is? Heb je nog meer hdd's in je computer hangen? Wat is C: dan?
Inmiddels overbodig, maar goed:
Toen gaf deze sata hdd een error, die heb ik gemaakt met CHKDSK maar het zat mijn niet zo lekker, dus ik heb hem omgeruild in de winkel. Daar hebben ze de complete schijf met ghost overgezet naar de nieuwe.
Oftewel: de prutsers in de winkel hebben niet goed opgelet bij het aansluiten van de disks ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat de Windows versie in je topic titel staat - let hier aub ook zelf op :)

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:49
Boot je pc eens met alleen de Windows disk, hierna de andere disks aansluiten en nogmaals booten.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-03 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mhoogendam schreef op maandag 05 februari 2007 @ 11:19:
Boot je pc eens met alleen de Windows disk, hierna de andere disks aansluiten en nogmaals booten.
Dat zei ik zelf ook al een paar posts terug. Meneer/Mevrouw heeft het ondertussen al opgelost.

Commandline FTW

Pagina: 1