Mijn Maxtor 150 s-ata-controller wordt als scsi worden gezien. Dat schijnt normaal te zijn. Maar het probleem is dat er op die controller ook een IDE-aansluiting zit en juist daarop zit mijn harde schijf. Deze werkt duidelijk zonder DMA want de CPU-activiteit schiet omhoog als hij wordt aangesproken. Ik kan alleen nergens in Windows DMA aanvinken. Bij mijn ide-controllers kan dat wel. Ik vermoed dat dat komt omdat hij puur als scsi/s-ata-controller wordt gezien. Wie weet er een oplossing voor dit probleem? Alvast bedankt.
Het feit dat je CPU activiteit omhoog schiet is niet heel bijzonder. Het kaartje wat je gebruikt is geen hardware controller met een eigen I/0 processor en geheugen, maar een software controllertje.
Deze controllers gebruiken je CPU om hun berekeningen te doen. Zij belasten je systeem, dit is normaal.
DMA is een ander verhaal. Kan je eventueel in de BIOS van de controller dit instellen? Anders zou ik het niet weten. Normaal gezien zal de controller zelfstandig kiezen welke modus hij moet draaien tov de gebruikte schijf.
Deze controllers gebruiken je CPU om hun berekeningen te doen. Zij belasten je systeem, dit is normaal.
DMA is een ander verhaal. Kan je eventueel in de BIOS van de controller dit instellen? Anders zou ik het niet weten. Normaal gezien zal de controller zelfstandig kiezen welke modus hij moet draaien tov de gebruikte schijf.
Making an ass of myself since the 70's
Verwijderd
PIO-mode staat bekend om zijn hoge CPU gebruik dus als je je CPU echt ziet werken dan kun je daaruit opmaken dat de schijf in PIO-mode zou draaien. Indien mogelijk zou ik de controller eens uit de hardware lijst verwijderen en daarna opnieuw installeren met een up-to-date driver van het web geplukt.
Bedankt voor jullie hulp. @shaggy: betekent dat dat deze controller dus meer belastend is dan die van het moederbord (asus p4pe)? Als ik hiervan af wil zou ik een controller moeten kopen met een eigen I/O-processor?
Ik kan niks instellen via de bios volgens mij, maar ik zal nog eens kijken.
Ik kan niks instellen via de bios volgens mij, maar ik zal nog eens kijken.
Een ATA-controller moet gewoon in staat zijn om met DMA bijna zonder noemenswaardig processorverbruik zijn werk te doen. Het meten van het processorverbruik heeft op moderne controllers om die reden ook geen zin meer. Wat boeit een procentje processorverbruik op 100MB/s transfer rate als je in werkelijkheid die snelheden toch niet zult halen?
Als de controller geen DMA ondersteunt ben je wel screwed omdat alle data dan via de processor tussen geheugen en harde schijf moet worden verplaatst.
Als de controller geen DMA ondersteunt ben je wel screwed omdat alle data dan via de processor tussen geheugen en harde schijf moet worden verplaatst.