Probleem IDE Schijven

Pagina: 1
Acties:

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Ik heb hier een computer met de volgende specificaties:
Pentium 4 3,0ghz.
1GB Ram
6600GT
2 IDE Hardeschijven
2 optische drives (brander en lezer)
Moederbord: P5GD1-VM

Nu is mijn probleem het volgende: Op mijn moederbord heb ik 2 IDE aansluitingen, een blauwe en een zwarte. De blauwe is in de handleiding omschreven als PRI_IDE1, en de zwarte als PRI_PCIIDE1. Ik heb mijn 2 IDE harde schijven op de blauwe poort (PRI_IDE1), en de optische drives heb ik nu aangesloten op een PCI kaartje met een IDE connector, omdat als ik mijn hardeschijven aansluit op de zwarte poort (PRI_PCIIDE1) aansluit, de Pc niet meer kan booten, omdat hij dan geen hardeschijven lezen, en dus niet kan booten.
Volgens de handeiding moet ik drivers installeren voordat ik hen kan gebruiken maar ik heb geen idee waar ik dus die drivers vandaan kan halen. Bij het moederbord worden ze echter niet.
Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij met dit probleem kan helpen.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
De tweede IDE-aansluiting is aangesloten op een ITE 8212F-controller waarvoor je drivers zult moeten installeren. Als deze niet bij het moederbord zijn geleverd (wat me vreemd lijkt) kun je ze nog altijd downloaden, iets wat nu gemakkelijker moet zijn aangezien je de naam van de controller weet. ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Bedoel je wel de ITE 8212F, omdat dat een raid controller is. De ITE 8211F is wel een IDE controller. Welke moet ik dan hebben denk je? De IDE Controller dan neem ik aan?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
VeeGee schreef op zondag 04 februari 2007 @ 09:44:
Bedoel je wel de ITE 8212F, omdat dat een raid controller is. De ITE 8211F is wel een IDE controller. Welke moet ik dan hebben denk je? De IDE Controller dan neem ik aan?
De 8212 kun je in je bios op IDE of RAID zetten waarschijnlijk. Maar is verder dezelfde driver, dus zit je met deze goed als je XP hebt.