dual-channel geheugen hoe uit te breiden

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hallo.

Ik ben van plan om binnenkort mijn 512mb DDR2 Kingston geheugen uit te breiden. Ik was van plan om er 1GB bij te plaatsen. Maar nu kwam ik de term dual-channel tegen en vraag me af of het verstandig is om er 1GB bij te plaatsen.

Mijn configuratie:

moederbord: Asus M2NPV-VM chipset: Nvidia Geforce 6150 GPU en nForce 430 MCP
Processor: AMD Athlon 64 X2 3800+
Geheugen: 1x 512MB DDR2 Kingston

In de manual van het moederbord staat: For Dual-Channel configuration, the total size of memory module(s) installed per channel must be the same (DIMM_A1 + DIMM_A2 = DIMM_B2 + DIMM_B2)

Ook staat er:
Channel 1: DIMM_A1 + DIMM_B1
Channel 2: DIMM_A2 + DIMM_B2

Wat is nu verstandig en mogenlijk:

1: Ik koop nu 1GB erbij en kan dat in dual-channel draaien ( wil ik dan nog verder uitbreiden ben ik verplicht om weer 1 X 512MB en 1 x 1GB te kopen om in dual channel te draaien)

2: Ik koop nu 512MB erbij en kan dat in dual-channel draaien ( wil ik dan nog verder uitbreiden ben ik verplicht om weer 2 X 512MB te kopen om in dual channel te draaien)

3: Ik koop nu 512MB erbij en kan dat in dual-channel draaien ( wil ik dan nog verder uitbreiden dan kan ik ook 2 x 1GB kopen om in dual channel te draaien)

of zijn er nog andere mogenlijkheden. Ik lees hier op het forum en verder op internet veel, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ik hoop dat deze topic genoeg onderbouwd is om open te blijven..

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 10:36

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Zover ik weet moet je om dual channel te behouden nu 512mb erbij zetten (ervan uitgaande dat je nu slot A1 gebruikt, moet je het dan in slot A2 zetten). Je kan er dan later wel 2x1gb bijzetten (in slot B1 en slot B2). Je hebt dan uiteindelijk op channel 1 512+1024MB en op channel 2 ook 512+1024MB. Beide channels zijn dan qua hoeveelheid en qua samenstelling aan elkaar gelijk. Dit moet dan werken.

EDIT: Beetje omslachtig verhaal, ben moe, sorry, hoop dat je het begrijpt :P

[ Voor 34% gewijzigd door adamvansanten op 03-02-2007 19:48 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• Auke
  • Niet online
adamvansanten schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:46:
Zover ik weet moet je om dual channel te behouden nu 512mb erbij zetten (ervan uitgaande dat je nu slot A1 gebruikt, moet je het dan in slot A2 zetten). Je kan er dan later wel 2x1gb bijzetten (in slot B1 en slot B2). Je hebt dan uiteindelijk op channel 1 512+1024MB en op channel 2 ook 512+1024MB. Beide channels zijn dan qua hoeveelheid en qua samenstelling aan elkaar gelijk. Dit moet dan werken.

Ja ik begrijp het. Helemaal niet omslachtig, maar duidelijk. Bedankt. _/-\o_

Dan ga ik nu dus voor 512MB, of mischien direct voor 3 x 512MB. Ik denk niet dat ik meer dan 2GB nodig heb.

• broti
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 15:09
Ik zou voor 1 x 512 mb gaan. Dit zul je zeer goed merken. 3 x 512 lijkt me een beetje teveel voor zo'n pc. Of komt er nog geen nieuwe pc in de toekomst? Je kan voor 3 x 512 gaan als je Vista gaat draaien. 2 GB is denk ik een beetje overkill. Of je hebt het ook echt nodig.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:38
Hou er wel rekening mee dat het geheugen de zelfde samenstelling moet hebben als je oude geheugen(dus niet dubbelzijdig en enkelzijdig naast elkaar)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_channel
It is not required that identical modules are used, but it is often recommended. One module of 512MB RAM could be installed in bank one and a 1GB module could be installed in bank two. Modules rated at different speeds can be run in dual channel, although the motherboard will then run all memory modules at the speed of the slowest module.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
dual channel werkt alleen met 2, 4, of een meervoud hiervan (niet elk moederbord ondersteund het, vooral moederborden met maar 3 slots, en sommige 2 slotted...)

Verwijderd

Persoonlijk zou ik een setje van 2x 1GB kopen..
en die ouwe eruit doen (verkopen die hap)

OF nog eenmaal zo'n 512MB bankje erbij...

Voor de beste performance..

• Auke
  • Niet online
Bedankt allemaal voor de info.
Dat stuk van wikipedia had ik ook gelezen. Dat doet me dan toch weer twijfelen.
Maar ik ga denk ik eerst toch maar voor 1 x512mb. Ik neem dan exact de zelfde dan dat er al in zit. Dan zie ik voor de toekomst wel of nog meer uitbreiding nodig is.

p.s. Klopt het nu dat het in principe handiger is om 2 banks te gebruiken in plaat van alle 4. Dus 2 is sneller dan 4... (kort door de bocht)

[ Voor 20% gewijzigd door Auke op 04-02-2007 11:28 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Auke schreef op zondag 04 februari 2007 @ 11:24:
Bedankt allemaal voor de info.
Dat stuk van wikipedia had ik ook gelezen. Dat doet me dan toch weer twijfelen.
Maar ik ga denk ik eerst toch maar voor 1 x512mb. Ik neem dan exact de zelfde dan dat er al in zit. Dan zie ik voor de toekomst wel of nog meer uitbreiding nodig is.

p.s. Klopt het nu dat het in principe handiger is om 2 banks te gebruiken in plaat van alle 4. Dus 2 is sneller dan 4... (kort door de bocht)
Theoretisch gezien wel. Staat ook een stukje over in de FAQ. Ik meende dat het in de praktijk niet zo gek veel uitmaakte. Al heb ik zo even geen cijfers bij de hand die dit ondersteunen. Als je niet zo gek veel geheugenslurpende processen doet met je pc zou je er gewoon 512MB bij kunnen zetten. Vraag jezelf eens af of je wel die 2GB nodig hebt. Intensief gamen zul je namelijk wel niet doen met die onboard gpu. Ik zou het zelf een beetje zonde van het geld vinden om er direct 2GB in te zetten, dus zou ik die eventuele performanceloss die je krijgt met nog een keer 2x512MB erbij te zetten maar voor lief nemen.
Hoewel sommige bordjes nog wel eens de snelheid naar beneden willen schroeven als er 4 DIMM'etjes gebruikt worden.

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
adamvansanten schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:46:

Hij moet die 512 mb in slot 3 erbij prikken, want ik citeer:
In de manual van het moederbord staat: For Dual-Channel configuration, the total size of memory module(s) installed per channel must be the same (DIMM_A1 + DIMM_A2 = DIMM_B2 + DIMM_B2)

Ook staat er:
Channel 1: DIMM_A1 + DIMM_B1
Channel 2: DIMM_A2 + DIMM_B2
Dus A1 = 512, A2= 0 bij B hetzelfde 512 + 0 = 512 +0

En Channel 1 is DIMM in A1 en B1

Klinkt allemaal moeilijker en omslachtig maar volgens mij moet hij het straks in slot 3 erbij prikken. :P

• Auke
  • Niet online
Thanks, ik bestel er nu 512MB bij en prik dat in slot 3...
Pagina: 1