Wireless, TCP/IP protocol verdwenen

Pagina: 1
Acties:

• Memesa
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-09-2024
Gister moest ik een PC repareren bij familie van me maar ik kan geen oplossing vinden voor het probleem.

Systeem: Compaq computer, 400 Mhz, 64 mb RAM
WLAN kaart: Sitecom WL-115 Wireless Network PCI Card 54g

Situatie: Wireless LAN via LiveBox van wanadoo

Het begon als volgt:
De computer starte niet meer op waarschijnlijk door vervuiling (niet mijn pc :) ), tijdens het opstarten stopte deze bij het laden van de WLAN software (de software is gecombineerd met de drivers). Via msconfig de WLAN software uitgeschakeld, de PC wilde nog steeds niets doen en sloeg weer vast bij het laden van windows. Daarna weer bij msconfig het "opstarten" gedeelte flink opgeschoond en de pc starte weer netjes op zoals het hoorde.

Handmatig probeerde ik de WLAN software te laden via de start-menu snelkoppeling, echter kon deze wel de netwerken detecteren maar ook al was de "connect"-knop niet meer grijs deed deze nog steeds niets. Via msconfig het automatisch opstarten van de software weer aangezet, zelfde probleem.

De WLAN sofware verwijderd en opnieuw geïnstalleerd van de cd, daarna werkte het hele systeem weer naar behoren, ook na de reboot waar de software om vroeg (voor verandering van het channel?).
Omdat het niet mijn pc is wilde ik voorkomen dat dit in de toekomst weer zou gebeuren en heb ik van de sitecom website weer de setup gehaald van de software. De oude verwijderd, nieuwe er op. Het vreemde was tijdens dit setup dat de kaart niet automatisch opnieuw herkent werd tijdens de installatie, wat tijdens vorige installaties duidelijk wel gebeurde, in ieder geval de driverinstallatie naar de program files map gewezen van sitecom waar de drivers zich bevonden.

Alweer deed de software het perfect, verbinden ging perfect en ik dacht dat er niets aan de hand was totdat ik weer naar het internet wilde verbinden. Internet deed het niet, de WLAN-software gaf geen IP-adres aan bij info, ipconfig gaf aan dat er zich geen netwerk bevond in de computer.

De oude WLAN-software van de originele CD weer op de pc gezet, zelfde probleem, geen IP-adres.
Bij de netwerkconfiguratie aangekomen bestond er simpelweg geen TCP/IP-protocol voor de WLAN kaart, wanneer op toevoegen werd geklikt (protocol-microsoft-TCP/IP enz) werd er ook niets toegevoegd. Het venster waar de protocollen gekozen konden worden verdween en deed verder niets. De andere opties zoals "client" vertoonden exact hetzelfde probleem in het venster.
Er stond ook nog een V2 001 serie drivers, deze geinstalleerd en weer exact hetzelfde probleem. Er word geen TCP/IP-protocol aangemaakt.

De vraag is, is dit op te lossen zonder een volledig nieuwe installatie van windows?

Verwijderd

Ik vermoed, dat er een aantal bestanden corrupt zijn geraakt.
Voer in de command prompt sfc /scannow uit en zorg, dat je de juiste XP-cd bij de hand hebt.

Als dat het niet oplost zou je ook nog handmatig tcpip.sys terug kunnen zetten op de juiste plek.

• Memesa
Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:23:
Ik vermoed, dat er een aantal bestanden corrupt zijn geraakt.
Voer in de command prompt sfc /scannow uit en zorg, dat je de juiste XP-cd bij de hand hebt.

Als dat het niet oplost zou je ook nog handmatig tcpip.sys terug kunnen zetten op de juiste plek.
Zegt hopelijk genoeg :) enige repair mogelijkheid is naar mijn weten niet echt mogelijk in windows ME, ik weet het niet het meest favoriete OS onder de meesten onder ons maar zo lang het werkt, werkt het.

Verder als additie: De livebox heb ik al herstart, en de overige 2 computers in het netwerk werken perfect.

[ Voor 7% gewijzigd door Memesa op 03-02-2007 19:49 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

WinSock XP Fix al gedraaid?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 08:45
moet je dus wel de versie van windows 9x hebben niet van xp dat gaat niet lukken
deze zet de originele ip bestanden terug en moet het weer werken
succes

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Oh, niet gelezen dat het om Windows ME gaat. Wie gebruikt dat dan ook nog :P

In ieder geval moet je nu deze gebruiken.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

/me heeft niet goed gelezen: Windows ME :X

Windows 98 had ook een dergelijke functie zelfs via het menu te benaderen:
System Files Checker
Ik ga er vanuit, dat dit ook in ME zit.

Naast de Winsockfix, is het ook met deze tool mogelijk om tcpip.sys terug te zetten, maar Winsockfix zal dat ook voor je doen ;)

• Memesa
Sorry voor de lange antwoordtijd, maar de pc staat eenmaal niet hier thuis.

Ik heb dus winsock2 fix geprobeerd maar dit haalt niets uit, er is geen verschil met de oude toestand. Deze weigerd nog steeds het TCP/IP protocol toe te voegen.

Verwijderd

Windows ME had ook al system restore aan boord.
Als die aanstaat is het misschien een optie om uit te proberen :s

Verwijderd

Ik ken dit. Als je op "Add" klikt, komt er geen schermpje tevoorschijn, huh.

Zit maar één ding op en dat is om TCP/IP te resetten. Ik heb ff gegoogled, maar kan zo niet één-twee-drie een pasklare site vinden...

... het is dan ook een enorm k*twerk. Succes.

Verwijderd

Ik heb een link voor de TS gevonden n.a.v. een soortgelijk probleem op een Win98-pc op het werk.
Daar had ik verkorte handleiding voor het compleet vervangen van je TCP/IP protocol en je complete Winsock door het origineel van de CD.

In deze handleiding staat het uitgebreider en voor jou zal het eerste gedeelte (verwijderen van TCP/IP) niet zo interessant zijn, maar wel het gedeelte vanaf regedit.

Het is mij toen met die Win98 pc ook op deze manier gelukt, om de corrupte bestanden en registersettings volledig te vervangen, waarna de pc weer als een zonnetje kon surfen :)

edit:
Zorg wel, dat je de CD bij de hand hebt

Edit 2:
Zelfs de verkorte versie nog gevonden in ons oude incident van sept. 2003:
Open Network Properties
Delete all protocols and everything else except the Network card Click Apply
Close the Properties window
Click the Cancel button if it asks if you want to reboot

Start > Run regedit > delete the following keys

H_KEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControISet\Services\VXD\Dhcp
H_KEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControISet\Services\VXD\Dhcoptions
H_KEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControISet\Services\VXD\MSTCP
H_KEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControISet\Services\VXD\Winsock2
H_KEY_LOCAL_MACH1NE\SYSTEM\CurrentControISet\Services\Winsock2

Open Network Properties
Click ADD > PROTOCOL > Microsoft > TCPIP and this should Add Client for MsNetworks

Reboot
:)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 20:51 ]

Pagina: 1