Toon posts:

Rode strepen op beeldscherm

Pagina: 1
Acties:
  • 1.488 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb inmiddels twee jaar naar volle tevredenheid een Acer Travelmate 4001LMi. Echter sinds vandaag heb ik overal rode strepen en vlakken op mijn beeldscherm. Als ik de laptop aansluit op een externe monitor dan blijft het probleem bestaan, dus het beeldscherm is niet defect. Ik vermoed zelf dat de videokaart kapot is, maar die is niet te vervangen op een laptop volgens mij.

Heeft iemand tips hoe ik dit probleem kan verhelpen ?

Groet,
Mark

Verwijderd

verwijder je drivers eens voor je videokaart en installeer ze opnieuw. zal waarschijnlijk niet werken maar je kan het proberen.
denk eerder dat je videokaart toch echt kapot is. als je nog garantie hebt kan je hem terugbrengen....

Verwijderd

Topicstarter
dat is het hem nou juist. Ik heb geen garantie meer. Geen flauw idee wat repareren gaat kosten.

Verwijderd

Reperaties zijn vaak te duur, je het een geheel nieuw moederbord nodig, dat gaat zwaar veel geld kosten. Je kan je laptop waarschijnlijk het beste vervangen.

Verwijderd

Of heel misschien als je geluk hebt kan je op marktplaats/ebay etc. een andere op de kop tikken waar iets anders van defect is en van 2 laptops 1 maken.

Verwijderd

mischien kan je videokaart vervangen als dit een inplug model is
beetje zoeken en wat geluk vindt je er 1

Verwijderd

Topicstarter
Het is een ATI Mobility Radeon 9700/ 64Mb. Weet niet of dit een inplug model is. Wat ik her en der wel lees is dat het in de meeste gevalllen bijna niet te doen is om een videokaart op een laptop te vervangen. Trouwens, bedankt voor jullie reacties tot dusver !

Verwijderd

ATI Mobility Radeon 9700/ 64Mb is denk ik een onboard..

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 08:42
ik heb ditzelfde probleem. bij mij kost het nu 371 euro om te repareren, of 40 euro om terug te sturen. dus zeg maar 331 euri voor de reparatie.

nu dub ik nogal om het te doen of niet... hoeveel zou er denken jullie gegeven worden voor een laptop als deze? hij heeft dus een Pentium M 715 (1,5GHz), 1,25 GB ram (heb er bij geprikt), 60GB disk, ATi 9700 64MB, DVD brander 8x en een gewoon (niet breedbeeld) 15" scherm. de grafische kaart is dus stuk. wat zou een leuke tweaker hiervoor geven, een die wel kan knutselen? :*)

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-01 21:18
Offtopic
ik zou er nog geen 200 euro voor geven

Ontoppic

Buiten het gaat hier over wat TS zijn probleem is en dat jij een gelijk waardig probleem heb oke.
Maar proberen te verkopen doen we op marktplaats.

IDD nieuw mobo en dat is wel heel erg duur ik denk dat je dan beter een nieuwe laptop kan kopen

[ Voor 83% gewijzigd door the squaler1 op 08-02-2007 16:25 ]

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 08:42
sorry ik probeerde het niet te verkopen, was alleen benieuwd naar de waarde aangezien ik me geen idee kon maken ervan noch mijn vrienden hier. maar ik benadruk nogmaals ik was niet van plan om het hier aan te bieden!

Verwijderd

Ik ben in bezit van een Acer Aspire 1680. Mijn ATI-Radeon 9700 vertoon ook strepen. Omdat reparatie te duur is heb ik de laptop open gemaakt. De 'grafische kaart' bestaat uit BGA-chipset. De 64Mb geheugen is ook BGA (Samsung). Wanneer ik druk op mijn toetsenbord uitoefen kan ik het probleem verhelpen. Daarom heb ik het beryllium-oxide vervangen door een dikkere variant. (Beryllium-oxide heb ik uit een LCD-TV gehaald) Deze oplossing leek in eerste instantie de oplossing te zijn. Maar naar een aantal dagen is het verschijnsel in mindere mate teruggekomen. Gezien de bovenstaande ervaring vermoed ik dat er een fabricage is opgetreden bij de montage van de BGA-chips.

Verwijderd

Wat je ook nog even kan proberen os op verschillende manieren druk uitfoenenen op de rond vlakbij de scharnieren (of meer langs de rand omhoog, 't is per model zoeken) Vaak door het eindeloos open en dicht doen van zon ding krijgt de filmwire verbinding toch war problemen. Met een beetje druk (iedere keer bij het opstarten) kan je gebruik nog een tijdje rekken. Het houdt uiteindelijk wel een keer op natuurlijk.

succes

Verwijderd

Hoi Aelek. Bedankt voor de tip. Echter met de connectie naar het LCD is niks mis. Het is overigens ook geen filmwire bij mijn laptop. Het is echt een contact probleem met de ATI chip zelf. Op dit moment draait de laptop al een uur zonder strepen. Maar als ik de performance opschroef van de grafische kaart komen de streepjes zo weer terug.
Op andere forums wordt het probleem ook beschreven. Op marktplaats het ook een laptop gezien met hetzelfde euvel. Ik heb zelfs een bericht uit 2003 gelezen van iemand die dezelfde problemen beschrijft. Schijnbaar doet Acer / AMD niet genoeg om hun productieproces te verbeteren.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:13:
Hoi Aelek. Bedankt voor de tip. Echter met de connectie naar het LCD is niks mis. Het is overigens ook geen filmwire bij mijn laptop. Het is echt een contact probleem met de ATI chip zelf. Op dit moment draait de laptop al een uur zonder strepen. Maar als ik de performance opschroef van de grafische kaart komen de streepjes zo weer terug.
Op andere forums wordt het probleem ook beschreven. Op marktplaats het ook een laptop gezien met hetzelfde euvel. Ik heb zelfs een bericht uit 2003 gelezen van iemand die dezelfde problemen beschrijft. Schijnbaar doet Acer / AMD niet genoeg om hun productieproces te verbeteren.
Ah, dat klinkt gewoon als een warmte-probleem, alsof de grafische chip zijn warmte niet goed kwijt kan :) Zit het koelribbetje of wat dan ook voor koeling van die chip moet zorgen nog wel goed vast :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

The Eagle schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:16:
[...]

Ah, dat klinkt gewoon als een warmte-probleem, alsof de grafische chip zijn warmte niet goed kwijt kan :) Zit het koelribbetje of wat dan ook voor koeling van die chip moet zorgen nog wel goed vast :?
Het koelribbetje zit goed vast. Ik heb er zelfs een dikker laagje Beryllium-oxyde tussen gedaan. Het probleem zit in de soldering tussen BGA-chip en de mainboard. Ik denk dat een of meerdere ballen van de BGA-chip geen goed contact meer maken.
Ik heb er aan gedacht om met een fohn (geen haarfohn) de BGA-ballen te "reflowen". Het gevaar hiervan is dat er een kortsluiting kan ontstaan tussen de ballen of dat de hele BGA chip iets verplaatst. Wat ook kan gebeuren is dat er luchtbellen ontstaan in de BGA-package als gevolg van vocht.

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-01 21:18
zodra er een te dikke laag tussen zit kan de hitte niet goed afgevoerd worden zo werkt dat ook bij cpu's waar ik dat ook had.

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
wel raar dat dit soort problemen zich voordoen, en vooral als dan je laptop 2 jaar oud is..

ik heb overigens hetzelfde probleem op t moment..

ik heb ook verticaal strepen op mn beeldscherm, daarom gaat hij ook morgen terug.. alleen is t meestal maar één of enkele strepen in de kleuren: rood, geel en groen..

en soms krijg ik ook een beeld vol horizontale strepen (en wordt t beeld over t geheel grijs en onleesbaar)

en aan beide kanten is er in t scharnier van t scherm een barst in de behuizing te vinden, na 5 maanden.. die gaat dus mooi eerst even terug en gemaakt worden.. ik blij dat ik 3 jaar garantie had.. maar nog is t natuurlijk niet fijn dit soort streken..

Verwijderd

the squaler1 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:43:
zodra er een te dikke laag tussen zit kan de hitte niet goed afgevoerd worden zo werkt dat ook bij cpu's waar ik dat ook had.
Helemaal met je eens. Maar het dikker laagje Berrylium-oxyde is niet de oorzaak dat mijn ATI-CPU nu strepen op het scherm vertoont. Als temperatuur het probleem zou zijn, dan zou druk op de package de strepen niet doen verdwijnen. Er zit nu 2 mm tussen ipv 1 mm BeO.
Pagina: 1