Toon posts:

[IBM harddisk] Gelockt met password, hoe te verwijderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.518 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste medeforumers,

Ik heb hier een IBM 12GB harddisk. Deze komt uit mijn oude IBM laptop. Deze laptop is al een tijdje weg (stukgegaan), maar heb de harddisk bewaard omdat daar nog wat voor mij belangrijke gegevens opstaan. Ik had dus een 2,5" naar 3,5" convertertje gekocht, en de harddisk op mijn eigen desktop aangesloten. De harddisk wordt herkend, maar daarmee is dan ok alles gezegd. Ik heb geen toegang, het ding is beveiligd met een wachtwoord. Terwijl ik er dat nooit opheb gezet! Heef iemand een idee of tooltje omdat eraf te krijgen? Heb al op google en op dit forum rondgezocht, maar volgens mij is niemand hierin geslaagd? Alvast mijn dank!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2007 17:10 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-02 15:01

Verwijderd

Topicstarter
En welke link dan precies? Ik heb ze zo ongeveer allemaal gehad.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Kun je het niet met iets als FDisk kapot-formatteren :?

Verder denk ik dat je toch wat meer info moet geven over wat uit 'al die linkjes' (ongeveer 1.740.000) niet werkte, en wat er niet goed aan was..

Verwijderd

Kan niet zonder wachtwoord.

• heiku_18
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-01 12:43

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:10

mphilipp

Romanes eunt domus

Ook niet als je even met een of andere Linux livecd boot en 'm onder Linux fuck-diskt?

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

mphilipp schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:45:
[...]

Ook niet als je even met een of andere Linux livecd boot en 'm onder Linux fuck-diskt?
tja, zou je wel denken dat ik dat bedoel met kan niet he :)

Je kan niets met de harde schijf zonder hem eerst te unlocken.

Verwijderd

misschien eens proberen met "LockSmit" uit ErdCommander.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:47:
[...]

Lijkt me sterk, die lock staat ook op de HDD zelf.. Het moet toch op één manier (softwarematig aub) te slopen zijn :?
Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:56:
[...]

Nee die is er niet.
Ik dacht toch dat ik het niet simpeler kon zeggen als: kan niet zonder wachtwoord.
Of het je nou sterk lijkt of niet.
Waarom het me sterk lijkt: Die lock zal toch op de HDD zelf staan.. als je er in een andere PC/laptop nog steeds last van hebt. Dat moet er gewoon af kunnen.. Elke beveiliging kan kapot :+

[ Voor 37% gewijzigd door TheZeroorez op 03-02-2007 17:58 ]

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
Het gaat denk ik een moeilijk verhaal worden. Dit trok ik van thinkpads.com:
There are acutally several pieces to the puzzle.

The Password is set through BIOS - so your BIOS has to know about the drive password standard and support it. All modern BIOSes do. Note however that the password is not stored in the machine itself.

The drive controller also must support the standard, but if the drive has a password set the controller obviously does. The actual standard does not specify where the password is stored on the drive - it could be in EEPROM or on the platters. But as far as I know all manufacturers (and in particular, Hitachi/IBM), store it on the platters in an area accessible only to the disk controller.

So when you write a password to the drive you enter it in BIOS, it gets sent to the drive according via the protocol described in the standard, the controller recognizes that a password ias being set, and it writes it to the protected area on the disk.

When you power on a protected drive, the controller wakes up, checks the protected area and sees that a password is required, and tells the machine that it is locked. The machine then requests the password from the user, and passes the input to the drive controller. The drive controller checks the input against the stored password, and if they match unlocks the drive.

In order to clear a password protected drive, you need to send the "Master Password" and a clear command. This will erase the drive and clear the password at the same time. I am told that the Master Password is specific to the manufacturer, and if you ask around enough you might be able to find it for your drive.

I have also been told (though I've certainly never tried it) that if you have two IDENTICAL (in every respect, including controller firmware version) drives, one with and one without a password, you can do the following:

Spin up the unprotected drive.
Detach the controller from the platters with power on.
Attach the (still powered up) controller to the locked drive platters.

Assuming that nothing goes wrong (and there are so many things that can go wrong) this will supposedly allow access to the locked drive for as long as it stays powered up.

There are companies such as Nortel that can clear a drive password. They use special hardware that allow them to write drectly to the protected area. But they charge a pretty penny, and you have to ship the drive to them.

All of which begs the question - if you haven't yet bought this pile of aggravation, why would you? Find a drive that is guaranteed to be unlocked.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Nee, meestal is dat password van de BIOS afkomstig. Moet je toch minstens eenzelfde laptop hebben en het wachtwoord juist intikken..

Verwijderd

TheZeroorez schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:54:
[...]

Lijkt me sterk, die lock staat ook op de HDD zelf.. Het moet toch op één manier (softwarematig aub) te slopen zijn :?
Nee die is er niet.
Ik dacht toch dat ik het niet simpeler kon zeggen als: kan niet zonder wachtwoord.
Of het je nou sterk lijkt of niet.

Verwijderd

Topicstarter
TheZeroorez schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:54:
[...]

Ja, dat lijkt me ook. Maar WAAR zou die staan? Misschien kan software hem niet "aan". Ik ga even experimenteren met de suggesties die jullie me gaven. Alvast bedankt!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Zoiets heet een ATA Password.
Dat wordt veelal geimplementeerd op laptop hardeschijven, zodat wanneer ze gestolen worden, in ieder geval de data onleesbaar is voor een andere PC of laptop.

unlocken doe je zo: http://www.rockbox.org/lock.html
edit: dit gaat wel over een harddisk uit een Archos MP3/video speler, maar das ook gewoon een laptop harddisk met een ATA Password. De methode voor unlocken die genoemd wordt, werkt dan ook gewoon voor laptops

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 03-02-2007 18:03 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 18:01:
Zoiets heet een ATA Password.
Dat wordt veelal geimplementeerd op laptop hardeschijven, zodat wanneer ze gestolen worden, in ieder geval de data onleesbaar is voor een andere PC of laptop.

unlocken doe je zo: http://www.rockbox.org/lock.html
edit: dit gaat wel over een harddisk uit een Archos MP3/video speler, maar das ook gewoon een laptop harddisk met een ATA Password. De methode voor unlocken die genoemd wordt, werkt dan ook gewoon voor laptops
Al geprobeerd, werkt niet, of iets doe ik fout?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 18:05:
[...]

en deze dan?
http://www.hddrecovery.co...ive-password-recovery.htm
http://www.ultimatebootcd.com/ <-- zit een ata password tool op

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 18:05:
[...]

Je kan de schijf niet unlocken zonder het wachtwoord.

Verwijderd

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 18:12:
[...]

De eerste van die 2 claimt anders van wel.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:10

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:47:
[...]
Ok, ik dacht dat het alleen vanuit DOS/Windows niet werkte. Soms werken dat soort dingen weer wel vanaf een OS dat daar maling aan heeft. Dit keer niet dus.

Dan kan ik alleen nog maar bedenken: lief vragen... ;)

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

Topicstarter
Nou, na veel geklooi is het me niet gelukt om hem te verwijderen. Ik heb een andere oplossing bedacht: Heb via marktplaats eenzelfde schijf op de kop getikt, printje overgezet en klaar. Heb mijn data nu terug. Iedereen in elk geval bedankt voor zijn inbreng!

Verwijderd

Mooi dat je je data in ieder geval terug hebt ! :)

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:09:
Nou, na veel geklooi is het me niet gelukt om hem te verwijderen. Ik heb een andere oplossing bedacht: Heb via marktplaats eenzelfde schijf op de kop getikt, printje overgezet en klaar. Heb mijn data nu terug. Iedereen in elk geval bedankt voor zijn inbreng!
dat wil dus eigenlijk zeggen dat bij jouw type disk het passwoord in een eeprom zit, en niet op de platters... dan zou je mogelijk toch iets moeten kunnen regelen... evt met een USB-IDE aansluiting kan je vanuit windows nogal veel dingen doen

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Pagina: 1