Budget GamePC

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 11:03
Ik ben al een tijdje zoekende..
Ik wil een nieuw systeem (alleen systeemkast) samenstellen waarop ik ook weer normaal games kan spelen.

Ik heb nog liggen een 120GB IDE harddisk op 7200rpm.

Ik ben aan het zoeken geweest en kom uit op (alles lokaal, niets via net bestellen):

AMD:

AMD X2 3800 - Euro 91,80
Grafischekaart Xpertvision 7600GT - Euro 129,90
MOBO ASUS M2N S/R/GBL AM2 - Euro 79,90
Geheugen 2 * TakeMS 512 MB DDRII/800 - Euro 117,80
Case CODEGEN 6217-CA 400W ZWART-ZILVER - Euro 39,90

HDD -> eerst tijdelijk mijn 120GB

Totaal": Euro 459,3

Vervang ik het MOBO en de CPU voor intel:

INTEL CORE 2 DUO E6300 1.8GHZ BOX 775 - Euro 189,90
MOBO ASUS P5PL2-C S/GBL 775 - Euro 79,90

Totaal: Euro 557,40

Het verschil is 100Euro.
PC zal vooral voor games gebruikt worden, enig advies? Ik vraag me bijvoorbeeld af wanneer de config gelijk blijft en alleen mobo en cpu veranderen zoals in bovenstaande lijst, zal dit erg veel verschil maken?
Is/zijn bovenstaande configs eigenlijk geschikt voor gaming met toch redelijke instellingen?

7600GT kost 129,90.. een X1600XT kost 136,90 ook nog overwegen waard, ik wil uiteraard de snelste van deze 2. Het bedrag van de AMD komt meest in de richting van mijn budget, kan met geheugen nog ongeveer 20euro besparen door 667 of 533 te nemen maar kies liefst voor 800.

Ik had zelf een budget in gedachten van 450 - 500 euro.. liefst lager natuurlijk maar vooral niet hoger dan 500.

[EDIT] Ik wil vooral NWN2 en 3d shooters gaan spelen

[ Voor 5% gewijzigd door Gadgeteer op 03-02-2007 16:59 . Reden: extra info ]

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Wat voor games wil je gaan spelen?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• nemesis_2004
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-10-2024
Je zou wat reviews kunnen zoeken op internet. Bijvoorbeeld voor de videokaart.

De E6300 is sneller zijn dan die X2 3800+, maar het ligt er maar aan wat het je waard is.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Core 2 Duo is een stuk sneller, vooral in latere games die Dual-Core ondersteuning hebben. Het ligt er eigenlijk gewoon aan hoeveel je uit wilt geven.

Verwijderd

welke shooters wil je spelen? Crysis of Rainbow Six Vegas gaat dus niet lukken met dit systeem/budget maar games als cod2 moet hij kunnen trekken, het ligt er maar aan welke shooters je speelt, als je alleen cod2 speelt kan je even goed de 3800+ doen want die trekt het ook (ik speel het met een 2600+ :P ) Als je toch de wat nieuwere games wilt spelen zou ik vanst gaan voor de e6300 en later een paar upgrades doen zoals: videokaart, geheugen enz. Ik zelf zou voor de E6300 gaan maar het moet maar net in je budget passen.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Waarom wil je zograag 800mhz geheugen? Als je nou 666 geheugen neemt en een gigabyte ds3 als mobo. Dan kan je teminste lekker overklokken naar 333*7 moet je maar even kijken hoeveel rek er in het geheugen zit. Je zou ook nog een e4300 kunnen nemen.

[ Voor 73% gewijzigd door bassie op 03-02-2007 17:16 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Bij sommige webshops heb je trouwens al 2 GB voor 140 euro.

• Gadgeteer
bassie_ schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:15:
Waarom wil je zograag 800mhz geheugen?
Ik weet niet beter of dat is sneller?
Met de besparing die ik evt. kan maken op het geheugen zal ik toch al niet in staat zijn een snellere videokaart te kiezen, elk stapje boven de 7600GT kost al snel een berg extra.

• Gadgeteer
bassie_ schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:15:
Waarom wil je zograag 800mhz geheugen? Als je nou 666 geheugen neemt en een gigabyte ds3 als mobo. Dan kan je teminste lekker overklokken naar 333*7 moet je maar even kijken hoeveel rek er in het geheugen zit. Je zou ook nog een e4300 kunnen nemen.
E4300 scheelt 12euro met 6300 .. op geheugen kan ik nog iets besparen misschien maar het verschil tussen E4300 en E6300 vind ik wel te overbruggen.

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Heel veel Core 2 Duo moederborden hebben maar 1 IDE aansluiting, en ik ga er vanuit dat je oude harde schijf IDE is en je een brander hebt die ook IDE is, dus dat gaat niet lukken.

Dus of een SATA brander kopen of een SATA harddisk.

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 16:04
basdv schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:30:
Heel veel Core 2 Duo moederborden hebben maar 1 IDE aansluiting, en ik ga er vanuit dat je oude harde schijf IDE is en je een brander hebt die ook IDE is, dus dat gaat niet lukken.

Je kan op 1 IDE aansluiting 2 apparaten aansluiten

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:13:
welke shooters wil je spelen? Crysis of Rainbow Six Vegas gaat dus niet lukken met dit systeem/budget maar games als cod2 moet hij kunnen trekken, het ligt er maar aan welke shooters je speelt, als je alleen cod2 speelt kan je even goed de 3800+ doen want die trekt het ook (ik speel het met een 2600+ :P ) Als je toch de wat nieuwere games wilt spelen zou ik vanst gaan voor de e6300 en later een paar upgrades doen zoals: videokaart, geheugen enz. Ik zelf zou voor de E6300 gaan maar het moet maar net in je budget passen.
Crysis gaat uiterraard niet werken, omdat dat zeker een directx 10 kaart vereist want het is gewoon een mega zwaar spel, ikzelf heb een soortgelijke configuratie en ik kan rainbow six vegas zelf perfect spelen, alles op high settings.

Verwijderd

basdv schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:30:

Nee hoor, dit gaat gewoon werken, ik heb zelf een IDE dvd-speler + IDE hardeschijf en dat werkt perfect hoor, zolang je maar gewoon master/slave instelt werkt dat spul gewoon.

Verwijderd

Gadgeteer schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:20:
[...]

Met de besparing die ik evt. kan maken op het geheugen zal ik toch al niet in staat zijn een snellere videokaart te kiezen, elk stapje boven de 7600GT kost al snel een berg extra.
Natuurlijk is 800mhz sneller, maar koop dit geheugen alleen als je gaat overclocken, anders kun je gewoon een paar stapjes lager gaan want dat is (wanneer niet overgeklokt) evensnel in jou systeem

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-01 21:20
Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:36:
[...]

Crysis gaat uiterraard niet werken, omdat dat zeker een directx 10 kaart vereist want het is gewoon een mega zwaar spel, ikzelf heb een soortgelijke configuratie en ik kan rainbow six vegas zelf perfect spelen, alles op high settings.
Niet overdrijven, Crysis kan je prima spelen, SM3.0 is nieteens vereist! van de Crysis website zelf:
# Crysis will run on both DX9 & DX10 as well as Windows XP and Windows Vista.
# A graphics card that supports Shader Model 2 or higher is required.
# CryEngine2 is estimated to scale back 2 years, and scale ahead 1.5 years.
# A single 7800GTX will run the game quite well on fairly high settings according to Crysis Art Director, Michael Khaimzon.
# Jack Mamais of Crytek said in an exclusive Crysis-Online interview that his X1900XT runs the game very well at reasonably high settings ( still unoptmized ).
Dus met een 7600GT zal je het ook prima kunnen spelen, hoeft toch niet op de hoogste resolutie/hoogste settings.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Gadgeteer schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:23:
[...]

E4300 scheelt 12euro met 6300 .. op geheugen kan ik nog iets besparen misschien maar het verschil tussen E4300 en E6300 vind ik wel te overbruggen.
Het voordeel van een e4300 is dat die 200*9 draait, die multiplier van 9 maakt het een intressante overklokker. Met 666mhz geheugen kan je dus al 3Ghz halen op een e4300 en met een e6300 "maar" 2333.
Gadgeteer schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:20:
[...]

Zoek is wat info over geheugen en snelheden. Dan zie je dat je met een core 2 duo genoeg hebt aan 266mhz geheugen (533 effectief). Je kan dus wel 800mhz geheugen kopen, maar als je niet gaat overklokken en dus die snelheid niet gebruikt is het zonde van het geld. Voor meer info moet je maar ff zoeken, het hele verhaal is al vaak verteld.

Kijk is naar het volgende

Gigabyte ds3 ~€110
Core 2 duo e4300 ~€170
1GB pc5300 geheugen dual channel ~€100

De ds3 is een beter bord dan het door jou gekozen, en met een e4300 met pc5300 geheugen kan je verder overklokken dan met een e6300 i.c.m. pc6400 geheugen. 7*400 of 9*333

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Om andere reacties van tweakers alvast overbodig te maken. Standaard wordt aan bijna iedereen aangeraden: Core 2 Duo & ATI x1950. Reden waaom dit wordt aangeraden: Iedereen praat elkaar na.

Handiger is, Tomshardware interactive:
Graphic chart
CPU chart
Harddisk chart (voor later)

Overigens vind ik je eerste setup best redelijk voor de eisen die je stelt. Je kunt bezuinigen op het geheugen (zoals gezegd) en door een online winkel te zoeken. Je moet helaas nog iets meer uitgeven aan je behuizing met voeding. Je hebt nu een budget voeding. Voor iets van 60 euro heb je al goed spul (Aopen, Antec, enz).
Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:38:
[...]
Nee hoor, dit gaat gewoon werken, ik heb zelf een IDE dvd-speler + IDE hardeschijf en dat werkt perfect hoor, zolang je maar gewoon master/slave instelt werkt dat spul gewoon.
Het werkt wel en is idd prima als tijdelijk oplossing. Echter: De maximale snelheid van een IDE kabel wordt beperkt door het langzaamste apparaat: Alles zal dus ATA33 of ATA66 gaan draaien. Je zult het nauwelijks merken bij het laden van kleine bestanden, maar wel bij grote bestanden.

[ Voor 54% gewijzigd door dr snuggles op 03-02-2007 18:02 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
dr snuggles schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:52:
Om andere reacties van tweakers alvast overbodig te maken. Standaard wordt aan bijna iedereen aangeraden: Core 2 Duo & ATI x1950. Reden waaom dit wordt aangeraden: Iedereen praat elkaar na.
Nee, dit wordt over het algemeen aangeraden omdat wij Tweakers vaak een prijsbewuste keuze maken. De Core 2 Duo en de X1950Pro bieden over het algemeen prima prestaties voor een nette prijs. Alternatieven zijn er vaak niet of nauwelijks. Nu de 7900GT wat in prijs gedaald is zou je die ook kunnen nemen ipv de X1950Pro, maar het blijft gewoon een superproduct qua prijs/kwaliteit.

Uit de door jou aangehaalde sites (welke overigens erg handig zijn) blijkt dit ook.

In dit systeem zou ik trouwens ook een C2D (E6300 past hier goed bij denk ik) en een X1950Pro aanraden. NWN2 is een redelijk zwaar spel, waar je wel wat power kunt gebruiken. Ook vind ik dat je niet van een game-pc kunt spreken met dergelijke low-end onderdelen. Als je wilt dat je systeem nog even meekan met de nieuwste games, dan is een C2D met een X1950Pro (of iets in die strekking) wel aan te raden. Spaar desnoods nog even door als je het geld niet hebt, vind ik dan.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 18:00:
Nee, dit wordt over het algemeen aangeraden omdat wij Tweakers vaak een prijsbewuste keuze maken. De Core 2 Duo en de X1950Pro bieden over het algemeen prima prestaties voor een nette prijs. Alternatieven zijn er vaak niet of nauwelijks. Nu de 7900GT wat in prijs gedaald is zou je die ook kunnen nemen ipv de X1950Pro, maar het blijft gewoon een superproduct qua prijs/kwaliteit.
Dit soort conclusies zijn altijd erg subjectief. De beste performance/euro verhouding heeft namelijk een onboard graphics-chip (daarom zitten ze ook massaal in OEM pc's). Die kost een paar euro extra tov een standaard northbridge. Daarna krijg je voor steeds een verdubbeling aan geld voor een grafische kaart, steeds minder performance terug. Jij kan op deze logaritmisch lopende lijn blijkbaar een optimum vinden. Is mij nog nooit gelukt en is wiskundig niet mogelijk. Meestal raden mensen slechts aan wat ze zelf hebben gekocht.

Uit de door mij gegeven sites blijkt dus slechts, wat je er zelf in wilt zien.

[ Voor 8% gewijzigd door dr snuggles op 03-02-2007 18:12 ]

Verwijderd

misschien even doorsparen tot april? De core2duo's worden dan goedkoper en er zijn denk ik ook wel wat goedkopere dx10 kaarten op de markt tegen die tijd. Misschien heb je rond die tijd wel 700 euro te besteden en dan kan je wel een mooie pc configureren, 500 euro is idd iets te weinig voor een game machine (is mijn mening)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
dr snuggles schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 18:05:
[...]

Dit soort conclusies zijn altijd erg subjectief. De beste performance/euro verhouding heeft namelijk een onboard graphics-chip (daarom zitten ze ook massaal in OEM pc's). Die kost een paar euro. Daarna krijg je voor steeds een verdubbeling aan geld voor een grafische kaart, steeds minder performance terug. Jij kan op deze logaritmisch lopende lijn blijkbaar een optimum vinden. Is mij nog nooit gelukt en is wiskundig niet mogelijk.
Dit hangt natuurlijk van je eisen af hè. Je hebt verder inderdaad gelijk, maar aangezien de TS een game-pc wil is een onboard chip natuurlijk geen optie. Als je dan ook nog kijkt naar de games die gespeeld gaan worden, en het budget in oog neemt, kom je (imo) wel vaak bij een X1950Pro/7900GT uit. In meerprijs tov winst in FPS kun je toch wel vaak een optimum vinden.
Als alle games op high gespeeld moeten worden @ 1680x1050 en een tijd meegaan kom je natuurlijk alweer in een ander segment terecht.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:00
dr snuggles schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 18:05:
[...]

Dit soort conclusies zijn altijd erg subjectief. De beste performance/euro verhouding heeft namelijk een onboard graphics-chip (daarom zitten ze ook massaal in OEM pc's). Die kost een paar euro extra tov een standaard northbridge. Daarna krijg je voor steeds een verdubbeling aan geld voor een grafische kaart, steeds minder performance terug. Jij kan op deze logaritmisch lopende lijn blijkbaar een optimum vinden. Is mij nog nooit gelukt en is wiskundig niet mogelijk. Meestal raden mensen slechts aan wat ze zelf hebben gekocht.

Uit de door mij gegeven sites blijkt dus slechts, wat je er zelf in wilt zien.
Je bent aan een maximum gebonden qua prijs en de rest van het systeem. Het heeft geen zin om een celeron-D aan een GF 8800 GTX te hangen, dan heb je er weinig aan. Er moet dus een balans gevonden worden en voor een beperkt gamebudget is een X1950 Pro geen slechte keus.

Het is dus een logaritmisch lopende lijn welke een aantal beperkingen heeft, namelijk de gebruiker die eisen stelt. Maximum prijs voor de grafische kaart is daar één van. Ook speelbaarheid is er één. Het is leuk dat een onboard grafische kaart voor het aantal fps/€ beter is dan een losse kaart, maar om al je spellen nu met 5 fps te spelen, is ook niet alles.

Verwijderd

Het is wel een beetje zo dat iedereen hetzelde zegt kwa aanbod,maar dat is idd ook puur om het feit dat we graag op de hoogte blijven van kosten en updates en wat er in de omloop is.

persoonlijk zou ik niet gaan voor de x1950 pro.
ten 1e hij klokt voor geen meter over
ten 2e hij is in alles 3% langzamer dan een 7900gt
ten 3e de 7900gt klokt als een malle over..
ten 4e de xfx 7900gt is nu al te krijgen voor 175 euro.

ik zou zeggen ga voor de xfx 7900gt..blijft lekker cool en klockt lekker over..!!!!

edit: ik wou nog ff zeggen,stel je speelt alleen mohaa of life for speed noem maar iets.
toen ik 2gb ram had en een geforce 6150 onbourd speelde ik dus mohaa en life for speed
mohaa@100fps max instellingen en lfs max instellingen 1280-9** 45 fps..dat was nog wel te doen..

dus stel je speeld nu nog ff bagger spellen..zou ik een duurdere cpu kopen 6600 oid.
en de rest van je geld ff bewaren..en dan boem ineens over 2 maand een 8600 serie kopen.. :D

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2007 20:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 20:11:
dus stel je speeld nu nog ff bagger spellen..zou ik een duurdere cpu kopen 6600 oid.
en de rest van je geld ff bewaren..en dan boem ineens over 2 maand een 8600 serie kopen.. :D
Dat moet zijn systeem wel toelaten, stel hij heeft nu een amd pc en dan boem je processor past niet, zit je lekker... Kan je een geheel nieuw systeem kopen en ben je de helft van je budget al kwijt aan een proc. Of je hebt een baggere of zwakke voeding, dan kom je ook niet ver, of je kast is te klein.. en ga zo maar door. Als de TS zijn huidige config even wil posten is er idd misschien wel een mogelijkheid voor een uprade, maar ik ben er bang voor.. hij zegt namelijk dat hij alleen een ide hdd meeneemt uit zijn huidige config dus zal de rest wel niet veel soeps zijn.

en wat typ ik vandaag weer veel fouten

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2007 20:34 ]

• Gadgeteer
Late reply, sorry.

Mijn huidige:

Asus p4c800 deluxe
Intel P4 2.8GhZ (512KB)
2 8 256Mb G.e.i.l. Ultraplatinum DDR (533MhZ @ 400)
Asus N6600LE (wou niet teveel meer uitgeven aan een AGP kaart)
120 GB IDE hdd

Verwijderd

als ik jou was zou ik voor de x2 4200 gaan..

die loopt op 2200 Mhz ipv 2000

Verwijderd

Jazco2nd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:43:
[...]

Niet overdrijven, Crysis kan je prima spelen, SM3.0 is nieteens vereist! van de Crysis website zelf:

[...]

Dus met een 7600GT zal je het ook prima kunnen spelen, hoeft toch niet op de hoogste resolutie/hoogste settings.
Dan heb jij dus duidelijk nog niets over de benchmarks gelezen waarin een 8800gtx (2 stuks) 45 fps haalden.
Pagina: 1