Toon posts:

PC valt uit tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden een pc samengesteld:
Processor: AMD Athlon 64 3500+ (S939)
Moederbord: Asus A8V-E SE
Grafische kaart: Asus EN6600GT 256 MB PCI-E
Geheugen: Twinmos 1024 MB 3200
Hardeschijf: WD 200GB S-ATA
DVD brander: NEC 3520a
Voeding: Volgensmij was het een Q-Tec (in ieder geval geen goede)

Een tijdje ging het goed, ik kon er op gamen en alles doen wat ik wilde, maar toen ging hij bij bepaalde games uitvallen, vooral in het begin bij Need for Speed Most Wanted. Later ook bij Stronghold Ledgens, Need for Speed Carbon, Hitman Blood Money en Anno 1701. Het grappige is dat hij bij Battlefield 2, Scarface en GTA San Andreas niet uitvalt, terwijl ik dat op de (bijna) hoogste graphics speel. Nu heb ik inmiddels bijna mijn hele computer vervangen en nogsteeds valt hij uit.

Mijn nieuwe configuratie:
Processor: AMD Athlon 64 x2 3800+ (S939, 2,00GHz)
Moederbord: Asus A8N-SLI SE
Grafische kaart: Asus EN6600GT 256 MB PCI-E (Wel een nieuwe, ik dacht dat het hier aan lag)
Geheugen: OCZ 3200 2x 512 MB EL Platinum Edition
Hardeschijven: 2x WD 250 GB S-ATA, WD 200 GB S-ATA
DVD brander: NEC 3520a, Philips DVDR1648P1
Voeding: Coolermaster 450W

Ik heb verschillende programma's gedraait, zoals pcmark05 (dacht ik), 3dmark05 en 06, maar hierbij valt hij dan weer niet uit, dus ik zou niet meer weten wat ik nog kan proberen... Kan iemand mij helpen?

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11-2025
Hoe warm wordt je CPU/Videokaart? Geheugen al getest? Andere drivers geprobeert?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie.

Mijn grafische kaart word ongeveer +/- 65 graden
Processor word niet warmer dan 47 graden
voor het geheugen heb ik een nachtje memtest86 aangehad, geen fouten gevonden...
Ik heb voor de grafische kaart de drivers van Nvidia en van Asus geprobeerd, zelfde problemen.
Zijn er nog andere drivers die ik zou kunnen testen?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik vraag me af, heb je alles gewoon in een Q-tec kast gedaan? Want die zijn vaak nogal krap en kunnen problemen veroorzaken met de koeling

Een goede voeding en kast is een goede basis

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
Volgensmij is het een sweex kast, in ieder geval een hele goedkope premod die ik op de hcc beurs gekocht had voor €35,-

hij heeft vrij veel weg van deze kast:
Afbeeldingslocatie: http://jml.nl/winkel/images/sweex-midi-tcxenon-kast.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2007 16:49 . Reden: plaatje van de pc kast toegevoegd ]

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 15:30
Een prima pc met een nietzo-prima voeding,

voeding eruit.. 350 watt a-merk voeding erin en het loopt als een trein :p

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik dacht juist dat ik een hele degelijke a-merk voeding gekocht had. jaar geleden bij de paradigit voor 70 euro, is coolermaster geen a-merk dan????

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11-2025
jens17 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 16:50:
Een prima pc met een nietzo-prima voeding,

voeding eruit.. 350 watt a-merk voeding erin en het loopt als een trein :p
Hij heeft een 450w coolermaster, niks mis mee hoor.

[ Voor 75% gewijzigd door blix op 03-02-2007 16:55 ]

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 16:46:
Volgensmij is het een sweex kast, in ieder geval een hele goedkope premod die ik op de hcc beurs gekocht had voor €35,-

hij heeft vrij veel weg van deze kast:
[afbeelding]
In dit geval probeer het te draaien met de kast open, inderdaad haal die "window" daar maar weg en kijk dan eens hoe hij het uithoudt!

Verwijderd

als je er meer casefans in kan doen moet je dat eens proberen, of met de zijkant open proberen en als hij dan niet uitvalt een keer een nieuwe kast kopen.

edit: he net te laat :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2007 17:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goede tip zal het eens proberen.

Ik ben vandaag toevallig ook bezig met 10 DivXjes (van prison break :P ) aan het encoderen en toen zag ik tot mijn schrik met speedfan dat mn processor 58 graden was met de kast dicht. nu was hij al bezig vanaf vanmorgen 10 uur tot nu, maartoch...

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:08:
Goede tip zal het eens proberen.

Ik ben vandaag toevallig ook bezig met 10 DivXjes (van prison break :P ) aan het encoderen en toen zag ik tot mijn schrik met speedfan dat mn processor 58 graden was met de kast dicht. nu was hij al bezig vanaf vanmorgen 10 uur tot nu, maartoch...
58graden MAG maar..wel het is duidelijk dat je een koeling probleem hebt daar! Zeker voor een X2 3800+ die van mij komt echt niet boven de 50 graden...

Verwijderd

Topicstarter
Het grappige is ik heb aan de achterkant van mn pc 2 fannetjes zitten, de boveste blaast naar buiten en de onderste blaast naar binnen. Verder heb ik een zalman koeler (zo'n ding van geheel koper en ongeveer een halve kg zwaar is) op mn processor zitten en de 12 cm fan van de voeding blaast ook nog naar binnen....maar het zou inderdaad best eens kunnen zijn dat deze kast gewoon niet met de warmte om kan gaan... :|

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Welke van mijn onderstaande suggesties heb je nog niet geprobeerd:

-Ram onderklokken en meer spanning geven
-CPU onderklokken en meer spanning geven
-Alle niet noodzakelijke componenten verwijderen
-Nakijken op kortsluiting en contact van pinnetjes op je moederbord en je kast (probeer eens te draaien zonder kast!)
-VGA kaart onderklokken
-Hoeveelheid virtueel geheugen op oneindig zetten in Windows

[ Voor 7% gewijzigd door dr snuggles op 03-02-2007 18:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm danku, dat zijn een hoop tips, ik heb ze allemaal nog niet geprobeerd :o
Ik ga zo snel mogelijk allemaal even proberen!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:28

drooger

Falen is ook een kunst.

Heb je bij je nieuwe processor wel goed de koelpasta toegebracht? Als je dat nam. niet doet wordt je cpu zo een paar graden onnodig warmer. (zoals die van mij :P)

Misschien niet ergens (bios, software ofzo) staan, dat als een onderdeel warmer wordt dan x, dat de pc dan gelijk uitvalt?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het niet, ik doe altijd een klein beetje pasta op de processor, en dan verspreid ik dat zo veel mogelijk met een speldenknopje, tot ik geen processor meer zie zegmaar...

ik ga er even naar kijken, maar het gebeurde ook al met mn oude moederbord (deze was weliswaar ook van asus)...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mn register iets aangepast waardoor je zou kunnen traceren waarom je pc zou crashen. Nu lijkt het dat hij een aantal fouten weergeeft op de harde schijf:
Afbeeldingslocatie: http://img02.picoodle.com/img/img02/7/2/4/f_foutmeldii_2a0cm_1f1f1f1.jpg

(ik heb dus even stronghold ledgends gespeeld tot hij uitviel, ik ben vergeten de temperaturen te meten, dat ga ik nu even doen...)

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 12:23:
Ik weet het niet, ik doe altijd een klein beetje pasta op de processor, en dan verspreid ik dat zo veel mogelijk met een speldenknopje, tot ik geen processor meer zie zegmaar...

ik ga er even naar kijken, maar het gebeurde ook al met mn oude moederbord (deze was weliswaar ook van asus)...
Ik hou het op een te kleine kast..of in ieder geval een kast die gewoon niet voldoende koelt. Er zijn vele goede merken kasten als je vervanging zoekt en het hoeft niet heel duur te zijn.

bijvoorbeeld er is Chieftec, zware stevige kasten en met een goede prijs ( en koelingsmogelijkheden )

Maar ook Thermaltake, Antec, Aopen, Artic, Chenbro..etc..etc hebben mooie kasten met voldoende mogelijkheden om fans te plaatsen en vaak ook dingen als een click in systeem voor harde schijfen.

58 graden is teveel voor een niet overgeklokte X2 3800+

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:44

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 13:40:
Ik heb in mn register iets aangepast waardoor je zou kunnen traceren waarom je pc zou crashen. Nu lijkt het dat hij een aantal fouten weergeeft op de harde schijf:
[afbeelding]

(ik heb dus even stronghold ledgends gespeeld tot hij uitviel, ik ben vergeten de temperaturen te meten, dat ga ik nu even doen...)
Wordt de disk te warm of de Southbridge?

LinkedIn WoT Cash Converter

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 13:40:
[afbeelding]

Dat plaatje werkt hier niet.

Check even of de Smart informatie nog goed is. Deze informatie kun je met allerlei tooltjes als speedfan en HDTune bekijken :).

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:51
Eerste wat in me opkwam is een hitte probleem, daar zou ik als eerste naar kijken.
Misschien zou het daarnaast kunnen liggen aan de aansluiting van je pc op het lichtnet? Als de kabel niet goed is,of als het stopcontact waar je de stekker insteekt niet goed is,kan dat ook wel voor dit soort problemen zorgen denk ik.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• Igorvans
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-01 21:31
Gebruik je toevallig een programma als smartdocter?? Daardoor viel bij mij steeds de pc uit...
Zo ja...eraf gooien!!

[ Voor 10% gewijzigd door Igorvans op 04-02-2007 14:05 ]

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01 15:40
Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:19:
Het grappige is ik heb aan de achterkant van mn pc 2 fannetjes zitten, de boveste blaast naar buiten en de onderste blaast naar binnen. Verder heb ik een zalman koeler (zo'n ding van geheel koper en ongeveer een halve kg zwaar is) op mn processor zitten en de 12 cm fan van de voeding blaast ook nog naar binnen....maar het zou inderdaad best eens kunnen zijn dat deze kast gewoon niet met de warmte om kan gaan... :|
Dat heeft dus geen zin, de ene fan blaast warme lucht vanuit je kast naar buiten, en de ander trekt het weer naar binnen. Als je nou allebei de fans op de achterkant van je kast lucht vanuit je kast naar buiten laat zuigen zal de temp van je CPU wel wat dalen lijkt me.

Ook kan je nog een intake fan aan de voor-onderkant zetten, en alle kabels goed wegbinden voor een goede airflow.

Nog even een plaatje voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: http://www.seanmulholland.com/arc/images/computer.jpg

Oh, en ik neem aan dat de fan van je voeding naar buiten blaast.

[ Voor 3% gewijzigd door Marcusso op 04-02-2007 14:06 ]

No Shame, only Fame!

Verwijderd

Topicstarter
@ swampy:
het is volgensmij in ieder geval een te kleine kast. Ik kan nieteens de kabels mooi wegwerken, ik ga inderdaad maar eens flink overwegen een nieuwe kast te kopen.

@ pc dealer:
ik heb er dus 3 hd's in zitten, elke heeft onder en boven een slot vrij waar hij zn warmte kwijt kan. Maar er zit geen fannetje in de buurt, behalve die van de northbridge (volgensmij) die daar voor enige luchtstroom zorgt. Hoe zou ik erachter kunnen komen of de hd's en/of de southbridge te warm worden?

@ dr snuggles:
volgens speedfan is de smart van alle 3 de schijven nog prima, er staan onderin 2 balkjes, fitness: bij alle drie is hij op 1 na helemaal vol en performace: bij alle drie helemaal vol.

@ pingkiller:
ik heb een gewone kabel die je bij elke pc meegeleverd krijgt naar zo'n verdeeldoos, en die gaat dan rechtstreeks naar de muur toe...

@ Igorvans:
ik heb inderdaad smartdoctor erop staan, is eigenlijk nog nooit in me op gekomen, die heeft er inderdaad altijd al op gestaan. ik ga direct proberen of hij zonder smartdoctor niet uitvalt.
Edit: ik heb het eraf gehaald, kast open gelaten en nogmaals stronghold gespeeld, het leek alsof hij het bleef doen, maar toch viel hij na een tijdje uit.

@ S2801:
ik zal de fan eens omdraaien die die lucht weer naar binnen zuigt, kijken of dat helpt. verder heb ik aan de voorkant wel plaats voor 2 fans, maar er zit in het plastic geen gaatjes om de lucht aan te zuigen, alleen in het aluminium van de kast zelf
Oh ja, inderdaad ik dacht dat de voeding naar binnen blies maar inderdaad naar buiten.
(die kast die op dat plaatje hebt staan heeft zelfs meer ruimte dan de mijne |:( )

@ Allemaal:
Bedankt voor alle tips!!!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 19:32 ]

• Igorvans
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-01 21:31
Ik heb daarna wel een verse windows instal. gedaan... Bij mij werkte het prima...Bij mij was het ook zeer onregelmatig toen. Dan na het opstarten, dan na 15 min. en dan weer niet.. Wist eerst ook niet hoe ik het probleem moest omschrijven. Heb je het geprobeerd met een verse windows instal? succes verder...

[ Voor 51% gewijzigd door Igorvans op 05-02-2007 00:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alleen smartDocter eraf gegooit, en toen viel hij weer uit, het leek alsof hij iets langer bleef werken dan "normaal".
Maar bij mij valt mijn pc niet uit als ik er gewoon op zit te surfen/mailen/tekstverwerken, alleen als ik dat soort spellen speel zoals in mijn eerste bericht staat, dus niet na 15 min na opstarten...
Ik ga vanmiddag even de tip van de hele pc uit de kast halen en dan proberen met zo min mogelijk componenten eraan, en misschien installeer ik hem dan nog even helemaal opnieuw.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2007 11:46 ]

• wjv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 16:36

wjv

Ik heb wel eens last gehad van 'uitvallende' spellen door de power saving opties. Kijk eens als je alle power saving opties uitzet (windows + bios) of dat helpt ?
Pagina: 1