Toon posts:

Corsair CM2X1024-6400C4: SLI-Ready-Memory i.c.m Crosshair

Pagina: 1
Acties:
  • 547 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
volgende specs zijn van toepassing:

mb: Asus Crosshair
ddr2: Corsair CM2X1024-6400C4: SLI-Ready-Memory http://www.computerbase.de/bild/article/574/17/

Mijn probleem is: ik krijg deze kit van 2x1gb niet in dual channel opstelling
ik plaats de geheugen modules in 1 kleur, dit keer in de blauwe gedaan.
nu gaat de computer opstarten en blijft hij hangen bij de foutcode DET DRAM, in mijn Ausu Crosshair handleiding staat dat hij nu bezig is met het detecteren van ram geheugen. Dit blijft hij uren lang aangeven op het kleine blauwe led display aan de achterkant van mijn mb.

nu snap ik niet waarom hij die blijft staan? dit is toch de engiste manier om deze kit in dual channel te krijgen?

hiervoor had ik de modules in 2 kleuren, dus 1tje in het witte slot en het blauwe slot, hiermee startte de pc wel op maar had ik gewoon single geheugen(totaal 2048mb).

nu dacht ik, ik heb toch dual channel geheugen en dual channel functie op mijn moederbord dus waarom gebruik ik dat dan niet? misschien moet ik wat aanpassen in bios om dit geheugen als dual channel aan de gang te krijgen. De volgende dingen kan ik aanpassen in bios wat hiermee te maken zou kunnen hebben:
SLI-Ready Memory: (Disabled, optimal, high preformance of high frequency)
SLI-Ready Memory CPUOC: (CPUOC 0%, 1%, 14% of MAX)

kan het misschien hiermee te maken hebben waarom die mijn geheugen niet wil gaan gebruiken in dual channel(SLI) opstelling??

Heeft iemand anders misschien ook dit moederbord en weet hier wat meer van?

Frank

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2007 14:18 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:16

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

als je hem insteld op CPUOC moet ie zeggen daarna na een herstart dat ie je geheugen enabled heeft.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Topicstarter
dus ik moet de SLI-Ready memory nu al enablen in bios? en op welke moet ik dan de CPUOC zetten?

• Hubert

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

op welke? das 1 setting. of heb je meer opties?

edit:
probeer die optimal en oc setting :)

[ Voor 33% gewijzigd door Hubert op 03-02-2007 18:25 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Topicstarter
aan deze opties kan ik zitten:

SLI-Ready Memory: (Disabled, optimal, high preformance of high frequency)<--keuze uit

SLI-Ready Memory CPUOC: (CPUOC 0%, 1%, 14% of MAX)<----keuze uit

maar wanneer ik de 2 reepjes bijvoor in de kleur wit plaats, dus in de 1e witte een reepje en in de 2e witte een reepje(dat moet dual channel opstelling zijn toch?) dan start de pc al niet eens op, dus dan kan ik al niet aan mijn bios instellingen zitten, maar als ik even tijdelijk 1 reepje erin doe dan kan ik wel de pc opstarten dus dan kan ik wel even aan de instellingen zitten.

maar kan het wel aan die instellingen liggen? want wanneer j voor het eerst het geheugen erin plaatst moeti t toch automatisch aanpassen lijkt mij, want hoe wil je anders j pc opstarten, om zo in de bios te komen?

is niet gewoon de functie dual channel deffect op het MB of van het geheugen?

Verwijderd

kleurtjes moet je toch combineren?

Elk kleurtje is een kanaal (meestal heb je 2 kleurtjes en 4 slots), dus om in dualchannel te draaien moet je op beide kanalen een ramlatje zetten. Dus gewoon 2 andersgekleurde sloten naasteen

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:11

Shaggy

Misantroop pur sang

Wat zegt je boekje?

Ik weet dat de meeste Asus bordjes gewoon deze volgorde hanteren voor Dual Channel setup:

• DIMM_A1 & DIMM_A2 ( Is 1 x Wit en 1 keer Blauw slot )
• DIMM_B1 & DIMM_B2 ( Is ook 1 x Wit en 1 x Blauw )

Tevens staan er in alle boekjes mooie lijsten met geheugentypes die ondersteund worden om in Dual Channel te werken.
Staat jouw geheugen daartussen? Check voor updates anders de fabrikant eens ( BIOS update? )

Normaal gezien is het dus niet zo dat alleen gebruik van 2 dezelfde kleuren zorgt voor een Dual Channel setup.

Maar nogmaals, wat zegt je boekje hierover?

Editje:

Heb zelf maar even gekeken, en hier het verlossende antwoord:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dfee605a0d786b41d4550e44541c5dd1/full.gif

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/82d8cefed73b093f54e0f22c5db92ff9/full.gif

Officieel wordt dit geheugen dus niet ondersteund voor Dual Channel setup. Jammer maar helaas.

Maar dit had je neem ik aan ook zelf vrij makkelijk kunnen vinden denk ik ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Shaggy op 03-02-2007 20:20 ]

Making an ass of myself since the 70's

Verwijderd

misschien dat een bios update zal helpen

• Hubert

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

that sucks... heb zelf een asus p5n32-e sli plus, en dat geheugen draait hier perfect in.
maar goed das niet zo verwonderlijk gezien ze voor de epp profiles met nvidia samen gewerkt hebben.
jou bord is een amd bord met een ati chip. als ik jou was zou ik het geheugen omruilen voor het normaale 800mhz versie. check even je mem qvl lijst van je bord voor het type dat jouwe kan gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
dit is echt balen
heb meer dan 300 euro voor het geheugen betaald

dus mijn MB ondersteunt dit geheugen NIET als dual channel
ik heb het boekje naast me liggen van MB en daar zie ik mijn gheugen niet tussen staan, dus kan zeker wel kloppen dat mijn MB dit geheugen niet ondersteunt

ik nog even bios update proberen en anders ga ik naar ander geheugen kijken, hopen krijg ik voor dit geheugen nog wat terug

alvast bedankt voor de gegeven infor/tips

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb het zelf ook even nader bekeken en het klopt als een bus: dit geheugen is er niet geschikt voor.

nu ga ik dus op zoek naar ander geheugen, moet ik dan 1tje uit de lijst gaan kiezen die supported zijn voor mijn MB? en moet ik dan 1tje hebben die optie B of C ondersteunt?
Pagina: 1