[SQl/PHP] Foute code #2

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• NordicBlue
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-11 12:17
ik heb de volgende fout:
Unknown column 'k_Naam' in 'where clause'

en het volgende scriptje:
PHP:
1
$sql = "SELECT * FROM ticket WHERE k_Naam = '".mysql_real_escape_string($naam)."' AND t_id = '".mysql_real_escape_string($_GET['id'])."' ";

als iemand een ticket wil bekijken is het dus www.blablablabla.nl/ticket.php?id=<id>
in de ticket database heb ik de volgende tabs:
t_id t_gelezen t_onderwerp t_bericht k_id t_categorie t_antwoord t_datum

(Ja ik ben lekker bezig , moet iemands script fixen maar hij heeft het een beetje raar in elkaar gezet)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Hij zegt dat de kolom "k_naam" niet bestaat, en in het lijstje met kolommen die je geeft staat hij ook niet, wat is dan de logische conclusie?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• NordicBlue
dus
PHP:
1
$sql = "SELECT * FROM ticket WHERE t_id = '".mysql_real_escape_string($_GET['id'])."' ";
zou het wel moeten doen?

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Probeer het zou ik zeggen. :) Zonder kennis van de overige code enzo kunnen wij hier niet zoveel zinnigs over zeggen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Toolskyn
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-11 14:24

Toolskyn

€ 500,-

daarbij: t_id is waarschijnlijk een integer veld en je voert op dit moment een string in op t_id...

gewooniets.nl

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
NordicBlue schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 12:12:
(Ja ik ben lekker bezig , moet iemands script fixen maar hij heeft het een beetje raar in elkaar gezet)
Dan kun je op z'n minst toch achterhalen welke kolommen aanwezig zijn in de tabel ? :X

Te vlug gelezen.

[ Voor 14% gewijzigd door mcdronkz op 03-02-2007 12:24 ]

• mithras
  • Niet online
Je gaat compleet de mist in bij de verschillende "niveau's" van (My)SQL:
Je hebt een database, die moet je _niet_ noemen in je query, dan heb je een tabel waaruit je de informatie haalt en rijen die je specifiek wil tonen of waarop je selecteert.
Wat je dus hebt is een tabel ticket, en de rijen t_id t_gelezen t_onderwerp t_bericht k_id t_categorie t_antwoord t_datum? De dingen die jij "tabs" noemt.

Als dat goed is, heb je inderdaad iets van
SQL:
1
SELECT * FROM [tabel] WHERE [rij]=[waarde]

En je moet er rekening mee houden dat om strings enkele quotes moeten en om integers (zoals jou t_id waarschijnlijk niet)

/quick course sql

• NordicBlue
hoe kan ik zegmaar neerzetten dat $naam = k_voorletter & k_achternaam , dattie k_voorletter en k_achternaam uit de DB haalt , en daar $naam van maakt in het php script

dat mis ik volgens mij

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Dat kun je hier echt wel vinden.

• NordicBlue
dat vroeg ik toch niet? , ik vroeg niet waar , maar hoe -.-

• mithras
  • Niet online
NordicBlue schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 12:27:
hoe kan ik zegmaar neerzetten dat $naam = k_voorletter & k_achternaam , dattie k_voorletter en k_achternaam uit de DB haalt , en daar $naam van maakt in het php script

dat mis ik volgens mij
Ik denk dat je eigenlijk weinig van php en mysql begrijpt en het hier probeert te vragen. Zowel php als mysql kennen concat functies en operators, dus verdiep je eerst in beide talen en probeer het vervolgens hier nog een keer :)
NordicBlue schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 12:33:
dat vroeg ik toch niet? , ik vroeg niet waar , maar hoe -.-
Lees anders voor de grap ook eens Beleid#quickfix door, want voor je eigen ontwikkeling is het handig om te weten _waar_ het staat, zodat je het de volgende keer ook kan vinden. Anders wordt je hier wat code aangereikt en snap je nog steeds niet hoe het moet ;)

[ Voor 32% gewijzigd door mithras op 03-02-2007 12:35 ]

Verwijderd

Ja sorry hoor, maar ik vind eigenlijk dat je dit toch wel zelf kan uitvinden! Ik bedoel kijk naar de error unknown column. Een beetje zoeken in de mysql docs of op google moet je toch wel in de goede richting schoppen.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Zoals ik je op IRC ook al zei, even op w3schools kijken naar een simpele tutorial moet toch niet teveel moeite kosten, want dit valt geen eens onder debugging, dit is gewoon begrijpend lezen.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.