Momenteel ben ik bezig om een nieuw systeem samen te stellen voor m'n ouders, als vervanging van de huidige P4 2,4Ghz machine. De voorkeur gaat uit naar een klein en stil systeem, met voldoende specs om weer een paar jaar vooruit te kunnen (oog op Vista). Het budget: ~650 euro (excl. tft monitor).
Systeem
Omdat het systeem vooral klein moet zijn heb ik naar diverse zelfbouw micro-atx oplossingen gekeken, maar dit viel toch vaak groot uit en/of voldeed niet aan de wensen. Een barebone systeem geniet daarom de voorkeur. Daarop heb ik het volgende uitgezocht:
Totaal: 631 euro
Vragen
De belangrijkste vraag die bij mij speelt: kan deze barebone overweg met de Core2Duo processor? Volgens asus cpu support website blijkt dit te kunnen. Maar ik vindt de prijs wel behoorlijk laag in vergelijking met de enige Core2 Duo barebone van shuttle (> 250 euro duurder). Waar zit het verschil in vraag ik me af (andere chipset, sli support)?? Helaas kan ik op internet geen enkele review over deze barebone vinden.
Daarom vraag ik me af:
- Heeft iemand ervaring met deze (of een soort gelijke) barebone? i.c.m Core2?
- Wat voor moederbord zit er in deze asus? Welk geheugen is hiermee compatibel?
- De dvd-drive moet verticaal worden gemonteerd, welke drives zijn hiervoor geschikt (en werkt een normale drive en beetje handig verticaal, slot-in drives kan ik nauwelijks vinden
)
Systeem
Omdat het systeem vooral klein moet zijn heb ik naar diverse zelfbouw micro-atx oplossingen gekeken, maar dit viel toch vaak groot uit en/of voldeed niet aan de wensen. Een barebone systeem geniet daarom de voorkeur. Daarop heb ik het volgende uitgezocht:
| Component | Product | Prijs |
|---|---|---|
| Barebone (case/mobo/psu) | Asus P1-P5945G | € 179 |
| Processor | Intel Core 2 Duo E6300 | € 189 |
| Geheugen | Kingston ValueRAM 2GB DDR2-667 | € 139 |
| Video | On-board | - |
| Geluid | On-board | - |
| Optical | NEC AD-5170A | € 29 |
| Hardeschijf | Samsung SpinPoint T166 320GB | € 95 |
Vragen
De belangrijkste vraag die bij mij speelt: kan deze barebone overweg met de Core2Duo processor? Volgens asus cpu support website blijkt dit te kunnen. Maar ik vindt de prijs wel behoorlijk laag in vergelijking met de enige Core2 Duo barebone van shuttle (> 250 euro duurder). Waar zit het verschil in vraag ik me af (andere chipset, sli support)?? Helaas kan ik op internet geen enkele review over deze barebone vinden.
Daarom vraag ik me af:
- Heeft iemand ervaring met deze (of een soort gelijke) barebone? i.c.m Core2?
- Wat voor moederbord zit er in deze asus? Welk geheugen is hiermee compatibel?
- De dvd-drive moet verticaal worden gemonteerd, welke drives zijn hiervoor geschikt (en werkt een normale drive en beetje handig verticaal, slot-in drives kan ik nauwelijks vinden
Later betaal je meer, maar dan heb je wel een gratis datalimiet....