waterige kleurtjes op Samsung 225BW

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:35
Ik zit met een raar probleempje.

Aangezien ik vista (HP64) heb aangeschaft, wilde ik tegelijkertijd de overstap maken naar een breedbeeld tft. OOK mede omdat de oude tft weg is (en ik dus nu geen vergelijkingsmateriaal meer heb).

Vista geinstalleerd, en de drivers van het scherm gedownload, tesamen met de nieuwste vista geforce drivers voor de kaart (7300)

Dit scherm werkt met kleurenschema's.
vaag ding 1:
soms bij overschakelen naar een andere window, of soms zelf s een actie in hetzelfde (brwoser)scherm springt de monitor even uit en weer aan, om wellicht een ander kleurenschema te laden. Ik vind het maar moeilijk reproduceerbaar dus weet niet precies wat het is. Ik moet wel 'iets' doen om het scherm dat te laten doen zeg maar, dus het gebeurd nooit als ik in idle ben :+

vaag ding 2:
Bold lettertypes lopen dicht. Soort waterige letters met alleen maar stokletter (L I F etc) waarnaast een rood randje verschijnt. de letter o en a en e lopen waterig dicht met paars en rood.
search results in google is een mooi voorbeeld, waarbij soms hele letters rood/paars worden :|
het zit niet in het beeld zelf, want het scrolt mee.
Over het geheel zit het volgens mij met de anti-aliassing ok nie thelemaal lekker...

wat is er aan de hand? wat doe ik niet goed? waar moet ik het zoeken?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 03-02-2007 10:46 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
heb net nog nieuwe nvidia drivers runtergeladen (100,.59)
maar alles is onveranderd.

in XP geeft het anders HAARscherp beeld ;(

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

paQ schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 12:47:
heb net nog nieuwe nvidia drivers runtergeladen (100,.59)
maar alles is onveranderd.

in XP geeft het anders HAARscherp beeld ;(
Ik denk dat je 'probleem' veroorzaakt wordt door Cleartype. Je kunt deze ook in XP inschakelen door naar Beeldeigenschappen te gaan dan TAB vormgeving -> Effecten en dan bij de optie 'Randen van letters......';

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Dat je beeldscherm uit gaat af en toe mag absoluut niet gebeuren tijdens het browsen of menutjes schakelen, je beeldscherm mag alleen even uit gaan als je:

-Schakelt van Resolutie
-Schakelt van kleurendiepte
-Schakelt van Refreshrate

Dit gebeurt wel eens tussen spelletjes en windows zelf, maar nooit in Internet Explorer, of word, of het start menu enz enz..

Heb dit zelfde gehad bij een Samsun LCD van een paar maanden uit bij een klant van me, Meteen teruggestuurd en een nieuwe gekregen.

(oh enne voordat je dat doet, misschien heel evne je beelscherm op een andere pc proberen, of het niet de videokaart en/of kabels zijn)

~ Mijn prog blog!

• paQ
als ik cleartype op standaard zet, verdwijnt inderdaad de bijkleur, maar de letters worden ook wat dunner allemaal.

het uitschakelen van eht scherm... sja wat moet ik zeggen
nu net.
ik open de help functie om te zoeke naar cleartype.
ik krijg eerst een scherm met de rvaag of ik ook online wil zoeken.
zodra ik op JA klikte, schakelt het scherm even uit en weer in... (gewoon 1 sec ofzo)

het gebeurt dus niet zomaar vanwege 'een los contact' maar alleen als ik dus een actie uitvoer...

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:18
paQ schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 22:38:
het gebeurt dus niet zomaar vanwege 'een los contact' maar alleen als ik dus een actie uitvoer...
Doet mijn 225BW ook wel eens. Laatste tijd heb ik er minder last van lijkt het wel. Zit de DVI stekker goed vastgedraaid?

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
clear type werkt door links rood en rechts groen randje (of andersom) te plaatsen naast je letters. omdat op je scherm de subpixels ook naast elkaar zitten, maar dan in andere volgorde krijg je een mooier beeld.

echter somige schermen hebben de volgorde van kleurtjes net andersom. Dit is waarschijnlijk bij jouw ook het geval. Hiervoor is voor XP een fix waarmee je zegmaar cleartype kan omwisselen.

Ik neem aan dat er ook zoiets in vista zit. ik zou alleen niet weten waar....

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

paQ schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 10:46:

soms bij overschakelen naar een andere window, of soms zelf s een actie in hetzelfde (brwoser)scherm springt de monitor even uit en weer aan, om wellicht een ander kleurenschema te laden.
Had ditzelfde syndroom ook in het begin;
Midden in een game of applicatie gewoon effe volledig zwart beeld gedurende een seconde of maximum 2, zo een paar keer per week.
Bij het installeren van de monitor had ik de bijgevoegde cd (ben nu de naam kwijt van die software) ook geinstalleerd en volgens mij ligt het daaraan.
Nu ik een volledige clean install van Windows XP heb gedaan en die software NIET heb geinstalleerd, geen zwart beeld meer! _/-\o_
Indien je die software ook geinstalleerd heb, zou ik ze gewoon eens verwijderen en kijken of hij nu nog uitvalt.

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:19
Heb je hem al een keer via VGA aangesloten, misschien is de DVI aansluiting wel brak.

No Shame, only Fame!

• Scotsky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-03-2025
Bold lettertypes lopen dicht. Soort waterige letters met alleen maar stokletter (L I F etc) waarnaast een rood randje verschijnt. de letter o en a en e lopen waterig dicht met paars en rood.
Zelfde probleem hier en dat word inderdaad door cleartype veroorzaakt.
echter somige schermen hebben de volgorde van kleurtjes net andersom. Dit is waarschijnlijk bij jouw ook het geval. Hiervoor is voor XP een fix waarmee je zegmaar cleartype kan omwisselen.
Heej, die ga ik eens uitproberen :)
Voor XP is die hier te vinden.
http://www.softpedia.com/...Type-Tuner-PowerToy.shtml
Misschien werkt die ook bij vista?

• paQ
als ik in de vista help zoek kom ik inderdaad bij deze tuners uit
en de plaatjes in de online tuner zijn prima
de gedownloadde tuner werkt hetzelfde maar wordt ook gezegd dat het niet zou werken in vista
ergens anders lees ik dat de online versie het jusit niet zou oden
:? :? :?

hoe dan ook... in vista geen verschil dus met de cleartype settings :|

• paQ
beide problemen blijven vooralsnog onopgelost ;(

de powertoy cleartype tuner brengt wel hier en daar verandering, maar zeer zeker geen verbetering.

Ik heb voor de rest nog alle nvidia en syncmaster drivers verwijderd en gedeinstalleerd, amar beide problemen blijven zich voordoen.
een voor een weer opnieuw geinstalleerd en nog niks.

ik heb weer de laatste goeie (97) driver van nvidia geladen, want dat geeft de asus site ook aan om te doen.... maarja

aangezien ik in XP geen last heb van dat cleartype gebeuren ga ik er vanuit dat het een driver issue is...
dat steeds refreschen van het scherm blijft. soms na twee uur, soms 2 keer in een uur :?
ik ga hem eens op vga aansluiten kijken wat er gebeurt...

• paQ
begrijp er geen pepernoot meer van.

VGA kabel gehaald
onder VGA krijg ik gewoon geen beeld, en schakelt de monitor als vanzefl steeds weer terug naar dvi.
als ik de dvi stekkers los haal geen beeld op VGA...

:|

kan het niet te maken hebben met een conflict dat er ook onboard video op het mobo zit?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 07-02-2007 20:35 ]

• paQ
het wordt een beetje eenzijdig gesprek zo :+

maar ik heb vista opnieuw geinstalleerd.
(na format)

drivers van nvidia zijn deze keer zelfstandig door vista opgehaald en dus geen nvidia sofwaremeuk eromheen...
de drivers van het scherm heb ik NIET geinstalleerd.

het cleartype ziet er stukken beter uit.
geen 100% nog, amar VEEL beter dan het was
de monitor problemen zijn vooralsnog niet teruggekeerd...

Pagina: 1