Hallo allemaal,
Ik ben redelijk nieuw met linux en wil graag een samba server gaan draaien. De bedoeling is dat wat mensen straks een eigen map hebben waar wel iedereen in kan lezen, maar alleen de betreffende persoon wat in kan zetten. Ook moet er een public map komen waar iedereen gewoon vrij is om dingen weg te halen en neer te zetten.
Nou heb ik alles netjes draaien, maar ik krijg met geen mogelijkheid schrijf rechten op de betreffende share. Ik ben zelf al opzoek gegaan naar een antwoord, maar ik kom er niet helemaal uit. De dingen die ikzelf al heb geprobeerd:
- Werkgroep is hetzelfde (met hoofdletters)
- chmod 777 op de betreffende map
- met chown de eigenaar goed gezet
- met testparm de config nagelopen op syntaxisfouten
Hieronder een deel uit mijn smb.conf.
Alvast bedankt voor de moeite!
Edit: Vergeten te vermelding.. Als ik in de log kijk van samba kan ik zien dat hij met de juiste gebruiker probeert verbinding te maken. Er staat dan iets van gebruikersnaam met de bijbehorende groep. Alleen de rechten om te schijven ontbreken nog.
Ik ben redelijk nieuw met linux en wil graag een samba server gaan draaien. De bedoeling is dat wat mensen straks een eigen map hebben waar wel iedereen in kan lezen, maar alleen de betreffende persoon wat in kan zetten. Ook moet er een public map komen waar iedereen gewoon vrij is om dingen weg te halen en neer te zetten.
Nou heb ik alles netjes draaien, maar ik krijg met geen mogelijkheid schrijf rechten op de betreffende share. Ik ben zelf al opzoek gegaan naar een antwoord, maar ik kom er niet helemaal uit. De dingen die ikzelf al heb geprobeerd:
- Werkgroep is hetzelfde (met hoofdletters)
- chmod 777 op de betreffende map
- met chown de eigenaar goed gezet
- met testparm de config nagelopen op syntaxisfouten
Hieronder een deel uit mijn smb.conf.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| [global]
workgroup = WORKGROUP
security = SHARE
log file = /var/log/samba/%m.log
max log size = 50
socket options = SO_KEEPALIVE TCP_NODELAY
load printers = No
read only = No
browseable = No
available = No
[homes]
comment = Home Directories
path = /home/mark
username = @users
create mask = 0765
browseable = Yes
available = Yes
[public]
comment = Public Share
path = /usr/samba/public
valid users = mark
write list = mark
create mask = 0765
browseable = Yes
available = Yes |
Alvast bedankt voor de moeite!
Edit: Vergeten te vermelding.. Als ik in de log kijk van samba kan ik zien dat hij met de juiste gebruiker probeert verbinding te maken. Er staat dan iets van gebruikersnaam met de bijbehorende groep. Alleen de rechten om te schijven ontbreken nog.
[ Voor 7% gewijzigd door Sonic op 03-02-2007 11:20 ]