Gezocht: programma om PC mee te "locken"

Pagina: 1
Acties:

• _Menno_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07 22:45
Voor een kleine winkel ben ik opzoek naar een programma, waarmee ik vanaf een computer bij de balie de computers in de winkel kan vrijgeven / locken.

Het hoeft geen uitgebreid programma te zijn, of aan allerlei veiligheidseissen te voldoen.
Er moet enkel een scherm staan met melden bij de balie, tot ik de pc vanaf de balie vrijgeef.

Kent iemand een dergelijk simpel programma? De meeste internet cafe software die ik heb gevonden (via google en GOT) is zeer uitgebreid en kost geld. Het liefst zou ik een gratis programma gebruiken.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Stel een gebruiker en wachtwoord in op de PC en zet er een klein bordje naast met de mededeling 'voor gebruik, melden bij de balie'. Gratis en simpel :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-07 23:20

Pyrus

Hardknock life

Of log eventueel in via vnc/rdp op de pc om zelf de naam en het wachtwoord in te typen (en hem erna weer te locken), mocht je naam en wachtwoord niet willen uitdelen :)

LinkedIn

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-06 10:20
idd gewoon continu contact via remote desktop/radmin en dan via windows toets+L de computer locken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_Menno_ schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 10:27:
Voor een kleine winkel ben ik opzoek naar een programma, waarmee ik vanaf een computer bij de balie de computers in de winkel kan vrijgeven / locken.
Locken is simpel, vrijgeven minder.

Meest simpele manier:
psShutdown.

code:
1
psshutdown -l \\computer

Werkt dus ook remote :)

Ingewikkelde manier:

http://www.microsoft.com/.../qanda/nov04/hey1115.mspx
harrald schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 10:46:
idd gewoon continu contact via remote desktop/radmin en dan via windows toets+L de computer locken.
:D

Jij hebt dit dus duidelijk niet getest, naast het punt dat het wel de meest onslachtige methode is aller tijden.

Winkey + L lockt ALTIJD de lokale console.

[ Voor 27% gewijzigd door alt-92 op 03-02-2007 12:04 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _Menno_
Han schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 10:30:
Stel een gebruiker en wachtwoord in op de PC en zet er een klein bordje naast met de mededeling 'voor gebruik, melden bij de balie'. Gratis en simpel :)
Het gaat hier om een printshop waar mensen snel iets moeten kunnen printen. Het is onhandig als ik voor elke klant de winkel in moet lopen om de pc aan te melden. Wij hebben veel klanten, die binnen 5 minuten weer weg zijn.
Het bordje met melden bij de kassa is de meest praktische oplossing die ik tot nu toe heb gevonden, maar dat moet toch mooier kunnen. :-)
Inloggen met VNC (of een dergelijk programma) is ook teveel werk.

Een programma waarmee de muis en toetsenbord of het beeldscherm op afstand uit te schakelen zijn is meer wat ik zoek. Of een "screensaver" die ik vanaf de balie aan/uit kan zetten. Maar het moet dus echt in een paar klikken klaar zijn.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_Menno_ schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 12:08:
Het bordje met melden bij de kassa is de meest praktische oplossing die ik tot nu toe heb gevonden, maar dat moet toch mooier kunnen. :-)
Inloggen met VNC (of een dergelijk programma) is ook teveel werk.
Ook als je een voorgedefinieerde shortcut maakt naar een opgeslagen vnc config bestand? klikklik, en hey, een gelockte desktop die je alleen maar hoeft te unlocken.
Een programma waarmee de muis en toetsenbord of het beeldscherm op afstand uit te schakelen zijn is meer wat ik zoek. Of een "screensaver" die ik vanaf de balie aan/uit kan zetten. Maar het moet dus echt in een paar klikken klaar zijn.
Batchfile met psshutdown is ook 1x klikken.

Ik vind dat je te moeilijk denkt, maar ok.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _Menno_
alt-92 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 12:01:
[...]

Locken is simpel, vrijgeven minder.

Meest simpele manier:
psShutdown.

code:
1
psshutdown -l \\computer

Werkt dus ook remote :)

Ingewikkelde manier:

http://www.microsoft.com/.../qanda/nov04/hey1115.mspx
[...]

:D

Jij hebt dit dus duidelijk niet getest, naast het punt dat het wel de meest onslachtige methode is aller tijden.

Winkey + L lockt ALTIJD de lokale console.
Dat is wel een goed idee, ik ga eens kijken of het lukt om met scriptjes de pc's te locken en te unlocken. Dat moet volgens mij gewoon met snelkoppelingen kunnen.

• _Menno_
Het lukt me nu door een scriptje met psshutdown een computer te locken, maar nu ben ik nog opzoek naar net zo'n programma alleen dan om de pc weer te unlocken, want als ik het goed begrijp lukt dat niet met psshutdown

• _Menno_
Allemaal bedankt! Het is me gelukt.

Het locken van een computer op afstand is erg simpel met
code:
1
psshutdown \\PC-naam -l

Het unlocken was ingewikkelder, maar dat heb ik nu alsvolgt opgelost. Ik heb een tool gevonden van http://www.softtreetech.com met de naam logon.exe

Door dit bestand in de windows directory te zetten van de pc's kun je met het programma psexec het bestand alsvolgt starten

code:
1
psexec.exe \\PC-naam -i -s logon.exe -p <wachtwoord>

Nu logt de pc weer in en kan hij weer gebruikt worden. Door hiervan snelkoppelingen op het bureaublad te maken kunnen pc's gemakkelijk gelocked en unlocked worden.
Pagina: 1