[HDD Spin Down] Niet mogelijk op nForce3?

Pagina: 1
Acties:

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-02 23:29
Naar aanleiding van DaCoTa in "[Ervaringen] Externe harde schijven en b...", loop ik tegen het volgende probleem aan:

Ik wil een externe eSata drive (X-Craft behuizing, WD5000KS harddisk) goed loskoppelen. Hiervoor zijn 2 acties nodig:
  1. Spin down
  2. Hardware veilig verwijderen (unmounten)
Op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om beide uit te kunnen voeren. Voor de sata controllers op mijn MSI K8N Neo2 Platinum kan ik de standaard sata drivers gebruiken, of de nVidia drivers. Als ik de standaard drivers gebruik, kan ik met bepaalde tools een Spin down forceren. Alleen heb ik dan geen icoontje voor Hardware veilig verwijderen.

Zodra ik de nVidia sata drivers (nForce 9.35 unified remix) installeer, komt het icoontje tevoorschijn, maar worden standby of sleep commando's niet meer ondersteund.

Wie heeft ervaring met deze combinatie van materialen en is het wel gelukt? Of zie ik iets over het hoofd?

Verwijderd

Mijn USB schijf werd tijden het 'veilig verwijderen' automatisch uit gezet/spindown,
maar dat gebeurd niet bij jouw schijf:?

• DaCoTa
Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 03:46:
Mijn USB schijf werd tijden het 'veilig verwijderen' automatisch uit gezet/spindown,
maar dat gebeurd niet bij jouw schijf:?
Euh, nee? Niet als ik de eSata stekker eruit trek, niet als ik de hardware veilig verwijder en ook niet als de PC uit gaat. Alleen als ik stroom eraf trek, maar dan maakt de schijf een emergency stop en dat wil ik eigenlijk liever niet...

Wat ook niet lukt is met hdparm de sleep timer van de harddisk te zetten, die functies worden niet ondersteund volgens hdparm.

Verwijderd

Moet dat spindown perse dan? Mijn externe schijf doet dat ook niet. Dat veilig verwijderen is bedoeld om dirty buffers weg te schrijven naar de schijf zodat je geen dataverlies krijgt.

• DaCoTa
Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 14:07:
Moet dat spindown perse dan? Mijn externe schijf doet dat ook niet. Dat veilig verwijderen is bedoeld om dirty buffers weg te schrijven naar de schijf zodat je geen dataverlies krijgt.
Zie:
DaCoTa schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 13:01:
Alleen als ik stroom eraf trek, maar dan maakt de schijf een emergency stop en dat wil ik eigenlijk liever niet...
Dat is gewoon niet goed voor de harddisk, zo'n ding is er niet voor gemaakt om iedere keer op deze manier uitgezet te worden.

[ Voor 10% gewijzigd door DaCoTa op 03-02-2007 14:20 ]

• DaCoTa
Nieuwe week, nieuwe kansen? Niemand die harde schijven wil laten slapen?

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 18:15
En als die externe nou eens usb maakt dan kan je windows veilig verwijderen laten doen en gaat er voor zorgen dat je hem kan verwijderen en geeft hij dan ook aan er van uitgaand dat je xp hebt

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
ik heb hier een usb toestel dat ata en sata drives naar usb converteert en als ik daarmee veilig verwijderen doe, dan doet die ook geen spindown (ook enkel als ik de stroom eraf haal, dus). veilig verwijderen is, zoals emlightenment zegt, om te verzekeren dat de data die in de buffer zit naar de schijf zelf wordt geschreven en bij het afzetten de data niet enkel in het vluchtig geheugen te vinden zit.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Je harde schijf maakt dan geen emergency stop?

Stopt hij ineens aburpt met draaien dan? Mijne blijft mooi nog 5 secondjes op zijn gemakje uitspinnen?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• DaCoTa
Snakiej schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 14:12:
Je harde schijf maakt dan geen emergency stop?

Stopt hij ineens aburpt met draaien dan? Mijne blijft mooi nog 5 secondjes op zijn gemakje uitspinnen?
Heb het nog eens geprobeerd, ik hoor de kop parkeren en idd daarna de schijf afremmen. Denk dat dat geen emergency stop is maar een gewone powerdown. Blijft toch raar dat zonder nForce drivers de standby commando's wel ondersteund worden en safely remove hardware niet, en met nForce drivers opeens andersom.
Pagina: 1