Toon posts:

[Vista/Xp] Multiboot achteraf

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Lezer,

Vanavond heb ik Windows Vista Ultimate (x32) geïnstalleerd naast mijn bestaande OS Windows Xp.
Ik heb mijn hardeschijf even opniew gepartitioneerd zodat ik 1x30gb en 1x130gb heb.

Ik heb op de C schijf Windows Vista geïnstalleerd en op mijn D schijf staat nog steeds een installatie van Windows Xp. Nu krijg ik alleen geen Multiboot pagina bij het opstarten van mijn computer.

Ik vraag me af of ik achteraf nog een multiboot kan aanmaken en hoe ik dat moet doen.

Alvast bedankt!

Joris

Ps... Ik kwam er zonet achter dat ik hem als 32-bit installatie heb geïnstalleerd terwijl ik wel een 64-bits processor heb. Is er een manier om dit nog te veranderen? :?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Veranderen tussen x32 en x64 = volledige herinstallatie.

En voor je boot-menu, volgens de officiele manier: zoek even naar bcdedit

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dat probeer dan zegt hij dat ik daar geen rechten voor heb :S

[edit]
Heel erg merkwaardig, maar na de installatie van Windows Vista vind hij helemaal geen Windows Xp meer.
Maar die staat wel degelijk op de D schrijf! Is er een manier om die er "bij te typen"?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2007 01:22 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-03 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan Vista Boot Pro gebruiken. Er is ook een optie om de bootloader van Vista aan te passen binnen in Vista zelf, maar ik weet het commando even niet meer. Kan je hier op het forum vinden, via google en via Windows Help. Waar het normaal staat (bij vorige versies van Windows) is bij systeemeigenschappen > geavanceerd > opstartvolgorde.

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Het gekke is is dat daar dus helemaal geen windows Xp meer tussen staat.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-03 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je nog wel een Boot.ini? Als die er niet is, vind hij geen XP. Als je geen Boot.ini hebt, kan je die misschien aanmaken. Dit staat er in de mijne:
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

Let zelf op de locatie van je XP installatie, als het een andere schijf is dan de eerste, met de eerste partitie moet je dat aanpassen, anders werkt het nog steeds niet. Google anders op de entries om te weten hoe je wat moet aanpassen.

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat geprobeerd maar zonder geluk, waarschijnlijk mis ik mijn ntdrl. Heb toen die van mijn vorige gecopieërt maar helaas zonder uitkomst. Ik krijg nu geen melding meer dat hij de ntdrl niet kan vinden, maar hij restart gewoon constand. Gelukkig heb ik een backup kunnen maken, ga denk ik maar gewoon even alles opnieuw installeren.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 00:05:
Ik heb dat geprobeerd maar zonder geluk, waarschijnlijk mis ik mijn ntdrl. Heb toen die van mijn vorige gecopieërt maar helaas zonder uitkomst. Ik krijg nu geen melding meer dat hij de ntdrl niet kan vinden, maar hij restart gewoon constand. Gelukkig heb ik een backup kunnen maken, ga denk ik maar gewoon even alles opnieuw installeren.
Of je google'ed ff?

Foutbericht 'NTLDR ontbreekt' wanneer u de computer opstart
en
How To Create a Boot Disk for an NTFS or FAT Partition in Windows XP
:)

Goedkoop bellen via VoIP

Pagina: 1