Toon posts:

[OC] AMD Athlon XP 3000+ overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om mijn Athlon XP over te klokken. Ik heb de versie van 2167 mHz met een FSB van 333 mHz en multiplier 13. Mijn multiplier is gelocked en ik ga liever niet hardwarematig unlocken.

Mijn geheugen, 2x 512 MB PC3200 Kingston Valueram (400mHz DDR), draait vanwege de FSB op 166 mHz. Momenteel heb ik de FSB op 175 mHz staan, waardoor mijn kloksnelheid nu 2280 mHz is.

Zou ik, mits mijn koeling (Copper Silent 3) het toelaat, de FSB kunnen opschroeven tot 200 mHz of is dit gewoon een kwestie van proberen?
De Vcore staat nu op 1,65 V. Wat is het maximale wat ik (in stapjes) erop zou kunnen zetten?

Bij een FSB van 180 mHz kreeg ik een blauw scherm tijdens het opstarten. Moet ik de Vcore verhogen?

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 23:45:
Zou ik, mits mijn koeling (Copper Silent 3) het toelaat, de FSB kunnen opschroeven tot 200 mHz of is dit gewoon een kwestie van proberen?
een kwestie van proberen inderdaad. Je kan het gewoon proberen
De Vcore staat nu op 1,65 V. Wat is het maximale wat ik (in stapjes) erop zou kunnen zetten?
dat kan je opzoeken op amd.com dacht ik zo, maar veel meer dan 1,8V zou ik er niet opzetten.
Bij een FSB van 180 mHz kreeg ik een blauw scherm tijdens het opstarten. Moet ik de Vcore verhogen?
Dat kan je proberen ja. Ook is het handig als je je FSB in stapjes verhoogt, en niet in 1x van 166 -> 180 knalt. Steeds stapjes van 5MHz ofzo en als je dan een BSOD krijgt of geen boot, even 1 stapje vcore erbij en weer verder gaan. Kom je dan in windows dan is het uiteraard zaak eerst zoveel mogelijk stress programma`s te draaien om er zeker van te zijn dat je OC stabiel is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de FSB ook continu met stapjes van 5 mHz verhoogd (166 -> 171 --> 175 --> 180). Hij draait nu (stabiel, nog niet gestressed) op 178 mHz.

De rest van mijn systeem kan toch geen bottleneck vormen (mijn moederbord ondersteunt DDR400 en mijn geheugen is nu 'ondergeclockt') ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 08:56:
Ik heb de FSB ook continu met stapjes van 5 mHz verhoogd (166 -> 171 --> 175 --> 180). Hij draait nu (stabiel, nog niet gestressed) op 178 mHz.

De rest van mijn systeem kan toch geen bottleneck vormen (mijn moederbord ondersteunt DDR400 en mijn geheugen is nu 'ondergeclockt') ?
als je je pci/agp lock aan zet (op 33/66mhz dus) weet je zeker dat je andere hardware je niet tegenhoudt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik had net de Vcore verhoogd naar 1,700 en de FSB op 182 gezet (kloksnelheid = 2366 mHz). Tijdens het stressen met Orthos kreeg ik na 4 minuten een foutmelding. Zou de Vcore verhogen nog zin hebben?

@tripleA:
Zorgt die lock ervoor dat de videokaart en andere hardware (hoewel ik niks op de PCI heb aangesloten) niet meegeclocked wordt? Is dit weer videokaart afhankelijk (mijn kaart is een X800XT PE)?

• eR1k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 01:08
Wat je ook zou kunnen doen is de laagst mogelijke multiplier gebruiken om de maximale fsb snelheid te meten zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de vcore. Als je niet boven die 180 uitkomt kan je altijd nog een l12 mod toepassen. Een l12 mod lost vaak problemen op m.b.t. fsb snelheid.
Zodra je weet wat je maximale fsb snelheid is kan je kijken hoe ver je cpu wilt gaan. Pak een hoge multiplier en een lage fsb snelheid en zoek op deze manier naar de max van je cpu.
Als je het op deze manier aanpakt kan je ontdekken of je cpu aan zijn max zit met de huidige vcore die je gebruikt of dat het aan de fsb ligt.
Verander ook de pci/agp snelheid zoals Triple_A adviseert. Succes !

Verwijderd

Topicstarter
Het hardwarematig modden (l12 mod) zie ik eigenlijk niet zitten. Mijn processor moet eigenlijk nog maximaal 1,5 jaar mee en ik gebruik deze dagelijks (het is mijn hoofd-pc). Eén foutje met de l12 mod en ik kan gelijk een nieuwe pc kopen (wil ik toch nog eventjes mee wachten).

Gister heb ik nog de memory timings aangespast, de Vcore nog iets opgeschroeft en het geheugen parallel laten lopen met de FSB. Ik kreeg de CPU niet stabiel op 182 mHz. Van anderen hoor ik ook dat de Bartons slechte overcockers zijn: je krijgt ze ergens boven de 2,3 GHz niet meer stabiel. Een lagere overclock is eigenlijk zinloos vanwege de geringe prestatiewinst, dus heb ik (ook met oog op de tijd die ik nog met deze pc wil doen) besloten om het overclocken te staken....

In ieder geval bedankt voor jullie hulp _/-\o_

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:10

Epsilon

Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 09:46:
Het hardwarematig modden (l12 mod) zie ik eigenlijk niet zitten. Mijn processor moet eigenlijk nog maximaal 1,5 jaar mee en ik gebruik deze dagelijks (het is mijn hoofd-pc). Eén foutje met de l12 mod en ik kan gelijk een nieuwe pc kopen (wil ik toch nog eventjes mee wachten).

Gister heb ik nog de memory timings aangespast, de Vcore nog iets opgeschroeft en het geheugen parallel laten lopen met de FSB. Ik kreeg de CPU niet stabiel op 182 mHz. Van anderen hoor ik ook dat de Bartons slechte overcockers zijn: je krijgt ze ergens boven de 2,3 GHz niet meer stabiel. Een lagere overclock is eigenlijk zinloos vanwege de geringe prestatiewinst, dus heb ik (ook met oog op de tijd die ik nog met deze pc wil doen) besloten om het overclocken te staken....

In ieder geval bedankt voor jullie hulp _/-\o_
Bartons zijn OK overclockers, de mobiles gaan beter. Maar goed, als je niets wilt slopen moet je niet aan overclocken beginnen. Al moet je echt je best doen om iets te slopen. Maar big deal als de CPU kapot is? Zoek een vervangende CPU (10e - 20e 2e hands), en ga met deze aan de slag. Dan zit je altijd safe :).

• eR1k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 01:08
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 09:46:
Het doel van de l12 mod is dat je 2 bruggen verbind door middel van een koper draadje. Daar kan weinig aan fout gaan en je kan het draadje op elk moment weer verwijderen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb zelfs mijn 2500+ Barton (FSB 333) icm Kinston 1 GB DDR400 geheugen op een FSB van 200 lopen, waardoor hij nu als 3200+ loopt. Op stock koeling ;)

Verwijderd

Topicstarter
Met het verlagen van de multiplier zou ik wel meer kans hebben om de FSB op 200 mHz te krijgen?

Edit:
@ uitdrijver
Ik denk dat er bij die 2500+ nog behoorlijk wat 'rek' in zit tov de 3000+. Die laatste loopt namelijk al redelijk op zijn max.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 20:44 ]

Pagina: 1