Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bekabeld 27MC netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Ik kwam op dit idee na een bezoekje op het FSWeekend van de stand van FS Midden Nederland..

Voor de live ATC in hun netwerk gebruiken ze (voor de spraakcommunicatie) de bekende 27MC bakkies die je nog wel eens in de auto of op een rommelmarkt tegenkomt. Zij maken gebruik van gewone antennes, maar ik denk dat dit voor een kleinschalige oplossing redelijk omslachtig is, je moet immers elke keer als je je opstelling verbouwt je antennes opnieuw afstellen, en je hebt kans dat je apparatuur stoort of door de ATC van een andere club heen praat.

Misschien kennen de fanatieken onder ons nog wel de netwerkkaarten met BNC-aansluiting. Mijn idee is om daar de opstelling van te jatten, sinds het fout gaat als je de ingang een zendbak op de uitgang van een andere aansluit (dan blaas je immers 4 Watt de ingang van de ene bak in). Waar ik dus aan zat te denken was een bus-structuur net als BNC Ethernet met aan elke kant een terminator (dummyload, weerstandje 75Ohm/4W) om het vermogen van je bakjes te kunnen dissiperen. Dit zou op zich geen problemen op moeten leveren voor de zendende en ontvangende bakken, en eventueel zou je aan één kant de dummyload kunnen vervangen door een antenne om met andere clubs te kunnen communiceren.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03
Waarom zou je een compleet netwerk aan 27MC bakkies op willen zetten als je veel simpeler een stel speakers en microfoons aan elkaar kunt knopen? Het resultaat is hetzelfde.

Okee, om dat vervolgens weer te koppelen aan een echt 27MC bakkie moet je gaan prutsen met PTT-knopjes of VOX ofzo, maar je interne netwerk wordt er een stuk simpeler en goedkoper van :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hint: Telefoons :) Knoop analoge telefoons gewoon parallel aan elkaar en hang er een voedingslijn aan (12V met een weerstand van een tiental ohm in parallel, bijvoorbeeld) en je hebt een systeem waarbij iedereen een hoorn kan oppikken en met elkaar kan praten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-11 00:17

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Denk niet dat dit gaat werken.
Tegenwoordig hebben ze antennes die je niet meer af hoeft te stellen ze moeten alleen goed geaard zijn.
Denk bijvboorbeeld aan de magneetvoetantenne (K40 is superieur)
Goedgekeurde apparatuur (ceptkeuring) stoor in ieder geval niet.
Zelf heb ik in de vrachtwagen een 'illegale' presidentbak zitten welke beschikt over 4 * 238 kanalen en diverse mogelijkheden.
Dus met een dergelijke opstelling word de kans dat je een ander stoort vrij klein.

Maar voor een paar centen heb je een 40 kanalen bakkie welke goedgekeurd is.

Een opstelling zoals jij in gedachten hebt zal niet gaan werken want je blaast je eindtrap er onheroepelijk uit.

computer voor alle werkzaamheden

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Edwin van Cleef schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 21:56:
Een opstelling zoals jij in gedachten hebt zal niet gaan werken want je blaast je eindtrap er onheroepelijk uit.
Daar zijn dus die dummyloads aan de uiteinden voor, zo werkt BNC Ethernet (10Base-2) ook :)

Ik kan natuurlijk wel gaan kijken naar gewone magneetvoetantennes of antennes waar weinig werk aan is, maar je zit wel met het nadeel dat je dan andere 27MC users kan storen. Het voordeel van een bekabeld net is juist dat het lokaal blijft...

Andere oplossing is de bak van een dummyload voorzien en dan de PA uitgang aan de line-in van je PC knopen, en Teamspeak gebruiken, maar dan komt het retourgeluid niet uit de bak en een kanaalwissel heeft totaal geen zin... ;)

@Sprite: Het leuke aan een 27MC is juist dat je een mike op moet pikken en de PTT in moet drukken om naar de ATC te kunnen communiceren, anders kun je ook net zo goed een headset opzetten en de Teamspeak gebruiken, sinds je in een FlightSim setup toch al met elkaar aan een LAN hangt :)

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

De spoeling van 27mc gebruikers is erg dun.
Op kanaal 19 zitten meestal nog wat vrachtwagenchauffeurs en soms als ze bij elkaar rijden zitten ze op een ander kanaal.
Het is een kleine moeite om dan even een ander kanaal te kiezen mochten er meerdere langdurige gebruikers opzitten.

Er zit tegenwoordig geen hond meer op de 27mc te kleppen.
Ik zie de bakkies de voorloper van de hedendaagse chatboxen heb begin jaren 80 ook zon ding gehad met toen nog 22 kanalen een half watt zendvermogen en een verplichte zendvergunning op mijn vaders naam.
Toen was het soms echt wachten op een vrij kanaal maar nu zal je merken dat er niemand meer gebruik maakt van die dingen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Ik heb zelf hier ook een 4watt 40kanaals bak maar het probleem hier merk ik dat als ik binnen bezig ben (ik mag de antenne niet buiten hangen) dat ik veel reflecties van mijn signaal krijg en zelfs alle apparatuur met audio-circuits loop te storen. Of het nou komt doordat mijn antenne slecht afgeregeld staat (hij staat immers binnen, probeer dan maar eens een goeie SWR te krijgen) of iets anders weet ik niet, ik werk hier met een 2,25m dipoolantenne. Hou er wel rekening mee dat vooral als je ATC doet je meer kanalen nodig gaat hebben, en als er meer clubs zijn met bakkies (zoals op een FSWeekend) je nogal eens door elkaar heen gaat zitten kletsen. Het is niet leuk om een instructie van een toren van de andere club te krijgen en dan naar die club verbaasd terug te reageren ;)

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

In een heleboel gevallen kan de zendbak ook iets naast de frequentie staan dan gaat hij namenlijk ook storen.
Wanneer je met een zwaardere bak zit kan dat ook vergaande gevolgen hebben.
In het verleden heb ik wel eens gepresteerd om over de luidsprekers te komen van de buurjongen die op dat moment aan het mixen was in zijn prive/hobby studio :P
Verder zou je met de hele groep af kunnen spreken wie op welk kanaal gaat zitten.
Dan stoor je ook niemand.
Een goede antenne hoef je tegenwoordig niet meer af te regelen met een swr meter staan meestal al 1 op 1 of er dicht tegenaan.

Pagina: 1