[Vista] Installeren op RAID 0 lukt niet*

Pagina: 1
Acties:
  • 913 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The 7th Guest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-02 17:55
Ik heb de search gebruikt een gegoogled, maar niets gevonden - of ik heb niet goed gezocht.
Ik heb een redelijk nieuwe pc (C2D, P5B-E Plus mobo) met twee Samsung HD160JJ SATA harde schijven in RAID 0. Windows XP hierop installeren gaat probleemloos met de F6 diskettetruuk. Maar Vista (Home Premium 32bit NL) wil niet.
Ik heb het geprobeerd met SATA-driverdiskettes (van Intel en ASUS-site gehaald). Ik heb het zonder de diskettes geprobeerd (las ik ergens), maar ook dat werkt niet. Gestart vanaf CD of vanuit XP, maar elke keer breekt na een op zich in 1e instantie succesvol lijkende installatie de zaak af met een melding dat er niet gelezen kan worden vanaf de harde schijf (RAID dus), na de melding 'De 1e keer opstarten word voorbereid' (of iets in die trant).
Waarschijnlijk doe ik iets helemaal fout. De drives zitten op SATA1 en 2, mijn DVD-drives zijn ook SATA (op SATA 5 en 6).
Ik weet het echt niet meer. Wie kan me helpen?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke melding krijg je *exact*? :)

• The 7th Guest
Ik heb het voorlopig maar even opgegeven, dus kan je niet *exact* geven wat er staat, maar het is duidelijk dat Vista na de installtie de RAID niet meer ziet... :? :( :O

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:52

polthemol

Moderator General Chat
een vriend van me had soortgelijke problemen. Hij heeft uiteindelijk eerst win xp geinstallerd op raid 0 en vervolgens de upgrade gedaan. Toen wilde vista opeens wel weer.

Misschien een optie voor je ?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• The 7th Guest
In de upgrademodus kom ik wel een stukje verder (tot 64% van de laatste stap, maar na de melding dat Windows voor de eerste keer wordt opgestart krijg ik exact de volgende melding:

Reboot and Select proper Boot Device
or Insert Boot Media in selected Boot Device and press any key

lk dan dan drukken wat ik wil deze melding komt terug. Ik reset de pc en dan komt het volgende in beeld:

Disk formatted with WinImage 4.00 (c) 1993-75 by Gilles Vollant
No Systemdisk. Boot from harddisk
Cannot load form harddisk. Insert Systemdisk and press any key.

Ik heb ook nog geprobeerd de hele dvd naar de hd te kopiëren, maar ook dan geen succesvolle installaltie. Ik dacht nl.dat het misschien wel lag aan mijn SATA dvd-stations.
Vista moet toch in staat zijn op een RAID geïnstalleerd te worden en te booten! :( :? XP kan het probleemloos...

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 13:12

Woohooo

Smilie, James Smilie

Ik zit hier met het zelfde probleem.
Win Vista is nu geinstalleerd maar als ik van RAID0 wil booten lukt me dat ook niet.

Als ik vervolgens Vista DVD erin doe en ik druk dan niet op een knop om vanaf DVD te starten kom ik er wel in..

• The 7th Guest
Weer wat ontdekt: ik heb/gebruik versie 6.2.1.1002 van de Intel Matrix Storage Manager. Ook mjn F6-diskette (die ik gebruik voor XP) i svan die versie.
Maar... mijn RAID Option ROM (door op CTRI-I te drukken) toont versie 6.1.0.1002. Volgens de site van Intel voegt de 6.2-serie Vista-ondersteuning toe. Moet ik dan wachten op een BIOS-update van ASUS? Ik heb de P5B-E Plus met de laatste BIOS, 504.
Weet iemand of dit klopt of heeft dit er niks mee te maken? Ik zie dat andere borden uit de P5B-serie een BIOS-update hebben gekregen die de IMSM zet naar 6.1.0.1002, dus ik denk dat dat het probleem niet moet zijn... of wel?

• The 7th Guest
Hoewel ik het nog niet werkend heb gekregen, toch maar Vista Home Premium 32-bit NL besteld :) . Confused :? Ik had een niet-helemaal-legale-versie van Vista (één met een torrentsausje) en dat was, zo (b)leek, een late RC en niet de final (maar wel in het NL).
Een paar dagen wachten en dan hoop ik dat het wel werkt, ik lees her en der dat de drivers voor ICH8R RAID in de final van Vista zitten. Waarom dan eerst met een illegale versie gewerkt? Om eens te kijken hoe het er in het NL uitziet en werkt. Ik betaal gewoon voor software - principekwestie. Ik had dat ook gedaan als de torrentversie wel helemaal goed had gewerkt. Heb wel de OEM/BOX-versie besteld, maar dat is ook legaal. En betaalbaar. En als ik weer een nieuwe pc koop (over 1 of 2 jaar), koop ik er wel een nieuwe Vista OEM bij. Ik hoef geen overzetbare versie, want als ik een nieuwe pc koop, gaat de oude altijd op Marktplaats, samen met XP/Vista.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaring(en) met de legale Vista/

• The 7th Guest
The 7th Guest schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 13:02:
Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaring(en) met de legale Vista/
Zoals beloofd hier mijn ervaringen met de legale Vista Home Premium 32bit NL OEM.
Om maar slecht te beginnen: RAID 0 werkt nog steeds niet. :( En ja, ik heb de laatste drivers 6.2.1.1002 van 04-01-2007. Ik begin toch steeds meer te denken dat het ligt aan de Option ROM 6.1.0.1002, aangezien de release notes aangven dat Vista pas vanaf de 6.2-serie wordt ondersteund.
Opvallend genoeg krijg ik het met RAID 1 wel geïnstalleerd, maar dan wordt de RAID kapot gemaakt. >:) Dit is onder Vista niet te repareren, wel onder XP, maar als ik dan weer naar Vista switch (dual-boot), gaat het weer stuk. En ik heb dit alles ook geprobeerd met alleen Vista op de schijf.
Als ik tijdens het kiezen voor een driverdisk (RAID dus) kijk naar de structuur, zie ik wat raars: de USB-stick met de driver is C:\, de DVD-stations (SATA) D:\ en E:\ en de harde schijf heet BOOT en staat als X:\ in de lijst :? Ik denk dat alles prima naar X:\ geinstalleerd kan worden: ik kom tot in het scherm dat de 1e sessie wordt voorbereid, maar dan reboot de pc en start het geheel weer op vanf de DVD. Er kan dus niet vanaf X:\ geboot worden. Start ik de installatie daadwerkelijk opnieuw, dan zeurt Vista dat er geen geschikte schijven zijn voor installatie.
Ik weet dat ik niet de enige ben, er zijn op o.a. het ASUS-forum mensen met exact dezelfde klacht, maar veel verder dan 'gebruik de nieuwste drivers' komen de oplossingen niet- en dat hadden de vraagstellers al geprobeerd.
Is er een slimmerik die mij kan helpen? Of moet ik echt wachten op een BIOS-update van ASUS? Ik vrees het laatste. Natuurlijk kan ik de hele zaak onder standaard IDE installeren, maar dat leidt tot een duidelijk merkbare slechte performance. En ook AHCI werkt niet!
Ik ben wel blij een legale Vista te hebben, nog leuker zou zijn als ik hem daadwerkelijk kan gebruiken op mijn RAID - of minstens onder AHCI.

• Daan®
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 07:34
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met Vista. Mijn syteem:

* Athlon64 3700+ @2.4
*2x1GB kingston pc3200
*A8N-e
*2x deskstar 160Gb in raid0
*7900GT@ 560/870
* nog wat ander spul

Een schone instal op de raid array wou niet dus heb ik eerst XP geinstalleerd op een partitie van de array. Daarna vanuit XP de Vista setup gestart, raid drivers geladen toen erom gevraagt werd.
Op die manier is het me gelukt Vista te installeren, en dan boot ik gewoon vanaf mijn array.
Hoop voor je dat je er wat aan hebt, deze manier van installeren stond hier ook ergens op GoT trouwens.

[ Voor 13% gewijzigd door Daan® op 18-02-2007 13:53 ]

He who laughs last.. Thinks slowest

• The 7th Guest
Ook Vista vanuit XP proberen te installeren en een upgrade gedaan. Maar helaas...
Vista gaat voorlopig in de la en komt er weer uit als er nieuwe drivers of BIOS-update is. In XP werkt alles flawless dus ga daar nog maar even mee door.

• Rhodan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 23:29
Ook sinds zondag aan het spelen met vista 64bits. Draai nu dual boot met xp op raid 0 op een asus A8n sli premium. Wat ik gedaan heb, eerst onder XP met PQmagic een stuk vrij gemaakt aan het begin van raid, niet geformateerd oid. De sata raid en sata controller drivers van de laatste Nforce4 15.00 op stick gezet. Tijdens installatie beide drivers geladen en tot nu toe draait die zonder grote problemen.

Diablo 3 profiel Mijn XDA profiel mijn pc specs]

• The 7th Guest
Opmerkelijk genoeg krijg je vaak antwoorden van nForce-bezitters (NOFI). Daar waren aanvankelijk veel problemen, die met de 15.00-serie zijn opgelost. Hert werkt probleemloos, wat helaas niet altijd opgaat voor de Intel-chipsets. Ik heb er bijna/best wel spijt van dat ik mijn AM2-mobo met nForce 570-chipset heb ingeruild voor een Intel - helaas was er toentertijd nog geen goed nForce-based mobo op de markt. Ik zou op dit moment zeker gaan voor een mobo met de 650 of 680 chipset gaan. Nou ja, mijn Vista is nog niet geactiveerd, dus wie weet...

• The 7th Guest
Het is gelukt! _/-\o_ :) :9~
Ik had de onbedwingbare behoefte om mijn 2 harde schijven andersom aan te sluiten. Dus de HD op SATA 1 naar 2 en van SATA 2 naar 1. Dit houdt in dat de schijf die aan het uiteinde van de voedingskabel zit, op SATA 2 zit en met de aansluiting in het midden op 1.
En nu installeerde Vista voorbeeldig!
Ik zou zeggen: probeer het eens, het kan de oplossing zijn. Ik was al bijna zover dat ik een op de nForce 650 chipset gebaseerd mobo wou aanschaffen. Dat geld kan ik nu mooi besteden aan een 22" 226BW breedbeeldmonitor... :9

Verwijderd

Ik zie dat het al een tijdje stil is hier, maar ik zie hier voor het eerst wat zinnige opmerkingen over RAID setups en Vista installatie problemen.... Ik heb hier een bak staan van 3 jaar oud...toen een topper :) met een asus P4C800 mobo. Op dit mobo zitten twee sata aansluitingen. Hierop heb ik twee nieuwe Samsung hd's geplaatst (2x500GB) die ik in RAID 1 wil draaien. Het instellen van de RAID is een eitje, da's geen probleem.....maar dan komt Vista home premium (32bit) en die zegt dat ie geen schijven ziet....drivers van de cd-rom kan ie niks mee en ASUS biedt op zijn support site geen enkele oplossing.

Als ik de RAID ophef, ziet Vista beide schijven prima...Is ook hier het eerst installeren van XP een oplossing? of de volgorde van de SATA aansluitingen omgooien (ik zou alleen niet weten hoe?)

Oftewel: HELP!

Verwijderd

Echt niemand een idee?

Verwijderd

Gebruik gewoon de Xp driver van de mobo cd !

Works for me.. :)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-02 22:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is het nou echt nodig om een topic van 4 maanden te kicken als de TS niets meer vraagt? Vaak laat hij het nog wel een keer weten door zijn topic zelf te kicken. De andere poster had hierna ook een eigen topic kunnen aanmaken, en als je zijn posts had gelezen, had je kunnen zien dat de setup met de drivers op de cd ook niets kan. Aardig dat je wilt helpen, maar houd je dan tot een beperkte tijd, zeker voor zo'n onzinnig antwoord.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1