Toon posts:

[recovery] Repareren van DDO partitietabel

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar dageb ben ik bezig met het repareren van een harde schijf van een vriend van me. Het gaat hier om een 120Gb schijf waar blijkbaar OnTrack Drive Manager door hem is opgezet om zijn computer de hele 120GB schijf te laten herkennen. De boel was opgedeelt in twee partities: eentje van 30 en een met de rest van de capaciteit.

Alles werkte prima totdat hij de de eerste partitie formateerde en windows XP opnieuw installeerde. Nu is alleen de eerste partitie zichtbaar en zowel het BIOS als windows geven aan dat de schijf maar 33GB groot is (exact de grote van de eerste partitie). Nu is het zo dat de rest van de schijf als host protected area wordt aangeduid in linux, wat blijkbaar gedaan is door de installatie van Drive Manager.

Waarschijnlijk heeft de setup van windows dus de MBR aangepast en Disk Manager verpest :(

Gezien hij er verder niet mee heeft lopen prutsen, ga ik er vanauit dat de tweede partitie (met al zijn documenten) etc. nog intact is, alleen de partitietabel wijst niet meer naar die partitie en de DDO lijkt te zijn verdwenen. BootMaster Plus geeft aan dat de partitie inderdaad gewoon aanwezig is op de schijf, ware het niet de de auteur van dit programa aangeeft dat de boel niet met zijn programa gerepareerd kan worden omdat deze de Drive Manager DDO niet ondersteund (heb met hem gemaild).

Na het terugzetten van de hardeschijf size parameter (met seagate disk wizard) kan File Scavenger wel de structuur terugvinden alleen veel files lijken beschadigd; zeer waarschijnlijk door het ontbreken van de DDO.

De eerste partitie start overigens vanaf sector 63 dus de disk manager code zou zo weer teruggezet moeten kunnen worden. Het booten vanaf flop met de Ontrack driver helpt ook niet omdat hij aangeeft dat er geen drive aanwezig is die de driver nodig heeft.

Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik Drive Manager weer terug op die schijf krijg en de partitie tabel weer de goede kant op kan laten wijzen?

Verwijderd

Topicstarter
Schopje...

Is er hier dan helemaal niemand die hier wat vanaf weet?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:41

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Probeer het eens met MaxBlast, een tooltje van Maxtor om een DDO aan te maken op de harde schijf.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat dat tooltje (althans zo als het op de site staat van Maxtor) de boel automatisch partitioneerd/formateerd etc. Maar toch bedankt voor je antwoord! d:)b

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:41

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Heb je het geprobeerd dan, of ga je alleen op de beschrijving van de site af?

Ik kan me natuurlijk vergissen, en ik heb Maxblast al lang niet meer nodig gehad. Maar zoals ik het me herinner kom je met de bootdiskette die je aanmaakt in een menu waar je kunt kiezen voor formatteren, of DDO aanmaken. (en nog wat opties, maar die zijn verder niet interessant)

Ik weet ook vrij zeker dat maxblast om bevestiging vraagt, voordat je drastische wijzigingen gaat aanbrengen op de harde schijf. Als je "Weet u het zeker?" in beeld ziet, moet je je nog eens bedenken, maar tot dan heb je nog niks beschadigd.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 16:22:
Het probleem is dat dat tooltje (althans zo als het op de site staat van Maxtor) de boel automatisch partitioneerd/formateerd etc. Maar toch bedankt voor je antwoord! d:)b
Makkelijk,

'Even een Isootje van Killdisk naar beneden halen
'Branden
'Ervan booten en de harddisk met nullen overschrijven. De eerste 2 sec van de operatie is belangrijk
'DDO aanmaken en wederom netjes partities aanmaken met de utility, weet je zeker dat het goed is!
'Windows er weer opnieuw op
'Dat zal zeker lekker werken

Het gaat er primair om dat de eerste 96 sectoren met nullen worden overschreven zodat je weer een kersverse start maakt. Dat doe ik voor elke herinstallatie, weet ik meteen of de schijf nog goed is :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2007 18:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat overschrijven met nullen lijkt me niet zo'n goed idee gezien de tweede partitie juist veel documenten e.d. bevat die niet verloren mogen gaan... Het is nou juist het idee om de DDO weer aan de gang te krijgen met een correcte verwijzing in de partitietabel naar de tweede partitie. Dan kunnen we de documenten kopieëren om vervolgens de boel opnieuw te formateren. Dat door dit process de eerste partitie niet meer herkent wordt deert me niet zoveel, dat is toch alleen windows. Wat interessant is, is de tweede partitie
Pagina: 1