Toon posts:

Ethernet splitter?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.524 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
M'n zoon zit op zolder met een XBox: daarvoor loopt er een ethernetkabel heen. Nu komt er een computer bij die ook op internet moet kunnen. Simpelste is om het kabeltje te verwisselen, maar handig is anders en dan kan je niet tegelijkertijd op twee apparaten op het internet.

Ik wil niet nog een kabel naar boven trekken! Kan je zo'n kabel ook simpel splitten met een of andere apparaat? Ik heb gezocht naar een splitter en iets van Linksys gevonden maar dat lijkt me niet wat ik zoek (ik begrijp de info tenminste niet helemaal). Kort gezegd: wat is de simpelste (en goedkoopste) manier om op beide apparaten tegelijkertijd internet te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:25

Super_ik

haklust!

koop een hub of beter nog een switch.
ga met dit verhaal naar een computer winkel en laat je voorlichten

[ Voor 47% gewijzigd door Super_ik op 02-02-2007 19:21 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:53
Een HUB is wat je zoekt...

(Net te laat :))

[ Voor 27% gewijzigd door Saeverix op 02-02-2007 19:21 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Saeverix schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 19:20:
Een HUB is wat je zoekt...

(Net te laat :))
Neen, switch is beter. Hub stuurt verkeer naar alle poorten. Switch bij van welk Mac Adress het komt en stuurt het naar daar.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Een switch dus... een hub is niet meer te krijgen.
5 poorts is de kleinste denk ik, kost je rond de 20,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:08

Adze

CCNP !

Een standaard UTP kabel heeft 8 aders, waarvan er slechts 4 gebruikt worden. Je zou de kabel zo kunnen splitsen dat je er twee RJ45 blokjes op krimt. Dit werkt wel, maar is wel storingsgevoeliger. Je kabel zal dan ook niet meer CAT5(e) vereisten halen. 10Mbit snelheid is vaak geen probleem, 100Mbit is even proberen, 1Gbit gaat dan sowieso niet meer werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Laatst online: 21:53
Redje schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 19:22:
Een switch dus... een hub is niet meer te krijgen.
5 poorts is de kleinste denk ik, kost je rond de 20,-.
Dat die niet meer te krijgen zijn wist ik niet... Al jaren geen HUB meer gebruikt... Hehe ;)
Adze15021979 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 19:24:
Een standaard UTP kabel heeft 8 aders, waarvan er slechts 4 gebruikt worden. Je zou de kabel zo kunnen splitsen dat je er twee RJ45 blokjes op krimt. Dit werkt wel, maar is wel storingsgevoeliger. Je kabel zal dan ook niet meer CAT5(e) vereisten halen. 10Mbit snelheid is vaak geen probleem, 100Mbit is even proberen, 1Gbit gaat dan sowieso niet meer werken...
Waarom kom je met zo'n moeilijke en onhandige oplossing terwijl het duidelijk is dat er een simpele oplossing nodig is...

[ Voor 49% gewijzigd door Saeverix op 02-02-2007 19:25 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
volgens mij kan dit makkelijker. In een Ethernet kabel lopen 8 aders. Je pc gebruikt er echter maar 4 voor 100Mbit netwerk. Je kunt dus beneden en boven het kabeltje splitsen en zo hoef je geen nieuwe kabel te trekken. Je moet dan beneden echter wel 2 stekkertjes in je router / switch / hub of whatever hebben zitten...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55
Een hub of switch wil niet altijd werken, als je namelijk vanaf je Kabel/ADSL modem rechstreeks (dus zonder router) op internet zit zal een switch niet altijd werken. Dus mijn vraag is heb je een beschrijving van de apparaten die je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:08

Adze

CCNP !

Saeverix schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 19:24:
[...]
Waarom kom je met zo'n moeilijke en onhandige oplossing terwijl het duidelijk is dat er een simpele oplossing nodig is...
Daarom... ;)

Je hebt zeker gelijk dat een switch beter en makkelijker is. Ik geef gewoon een alternatief dat goedkoper is/kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Sorry, maar een switch achter een modem? Wat voor modem heb je?
Je hebt namelijk ook nog een router nodig, anders kun je nog niet internetten op deze twee tegelijk.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjun
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-01 12:18
Afhankelijk van de situatie kan gekozen worden voor een switch of een router.

Zit de draad rechtstreeks aangesloten op een kabelmodem dan heb je een router nodig. Die router moet het hardwareadres van de netwerkkaart van de huidige aangesloten PC klonen, daarna kun je de router aansluiten met de WAN-aansluiting op de nu lopende kabel en beide pc's met een UTP-kabel op een van de overige RJ45-aansluitingen aansluitingen op de router.
Zit de draad al aangesloten op een router dan volstaat het inzetten van een switch als signaalsplitter om vervolgens beide PCś weer met de switch te verbinden. Maar ook in het laatste geval kan er prima een router worden ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik had wel wat meer info kunnen geven. :o

Ik heb een router (Draytek 2200WE) waarop via ethernet twee pc's en een xbox zijn aangesloten, en via wireless 2 laptops. Daar komt nu dus een computer bij, naast de xbox. Ik begrijp dat een switch de beste oplossing is. In mijn naiviteit dacht ik dat een switch alleen maar kon switchen (dus je switched naar de pc OF je switched naar de xbox :D ), maar schijnbaar is het in feite gewoon een slimme splitter... Die kan ik dus gewoon op zolder zetten om vervolgens de pc en xbox daar weer op aan te sluiten. 20 euro is een koopje! ;) Vergt het verder nog instelwerk op de router of is de switch intelligent genoeg om alles goed te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Adze15021979 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 19:24:
UTP Cable Economiser! :)

http://www.misco.nl/produ...%20Cable%20Economiser.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.ianua.com/patrizia/accessoristicaiso/network/immagini/I-UAD-ADAP-C2.jpg

edit:
Daar heb je er dus 2 van nodig.

Bij de router op beneden verdieping:
Het draadje gaat aan de UTP kabel die naar boven loopt.
Het doosje met 2 aansluitingen doe je 2 korte UTP kabeltjes aan en prik je in de router.

Op de boven verdieping:
Draadje aan de UTP kabel.
de aansluitingen van het doosje gaan naar PC en Xbox.

[ Voor 19% gewijzigd door McKaamos op 02-02-2007 20:34 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dat, net als het gebruiken van slecht 4 aders (wat dit kastje eigenlijk ook doet) is echt een ranzige noodoplossing voor als het écht niet anders kan. Risico's tot en met, crosstalk, enzovoorts.

Bij de Mediamarkt heb je die blauwe Sweex switches, kosten 14 euro en werken _altijd_. Dingen zijn ook nog eens superklein, en dus gemakkelijk onzichtbaar weg te werken. Haal die maar gewoon.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tis geen pracht oplossing nee, maar wel lekker goedkoop en werkt echt wel.
Crosstalk heb je echt niet zo gauw last van. Valt allemaal wel mee.
Niet met een paar metertjes van beneden naar boven verdieping iig. Als je over de volle 100 meter maximale spanne van een UTP kabel zoiets doet heb je idd goeie kans op crosstalk.

[ Voor 38% gewijzigd door McKaamos op 02-02-2007 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:48

killercow

eth0

CodeCaster schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:35:
[...]

Dat, net als het gebruiken van slecht 4 aders (wat dit kastje eigenlijk ook doet) is echt een ranzige noodoplossing voor als het écht niet anders kan. Risico's tot en met, crosstalk, enzovoorts.

Bij de Mediamarkt heb je die blauwe Sweex switches, kosten 14 euro en werken _altijd_. Dingen zijn ook nog eens superklein, en dus gemakkelijk onzichtbaar weg te werken. Haal die maar gewoon.
Behalve als je naar campzone gaat, dan heb je gekloot, want dan kunnen ze het aantal mac-adressen niet aan, en gaan ze over hun nek, (maar das nu niet relevant)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die Economiser oogt inderdaad wat ingewikkeld: "Het draadje gaat aan de UTP kabel die naar boven loopt": hoe dan...? Je kan geen stekkertje in een stekkertje stoppen. ;) Daarnaast heb je beneden twee extra kabeltjes nodig en boven weer zo'n ding met nog eens twee kabels en weer een verloopstukje...

Nee, dat wordt gewoon een goedkope Sweex switch. ;) Kabel die naar zolder loopt erin, twee kabels naar de apparaten (heb ik nog wel liggen) en klaar. Ik kom morgen bij een MediaMarkt dus ik zet 'm op mijn lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:56
Het is sowieso geen schaalbare oplossing, als je een extra poortje wilt hebben moet je alsnog een switch aanschaffen. Daarnaast scheelt het vrijwel niets in kosten.

Wanneer wel zo'n ding gebruiken: Als je geen stroomvoorziening hebt op het eindpunt bijvoorbeeld, maar alleen apparaten op accu. Of als je pure DSL lijnen nodig hebt, dat werkt natuurlijk ook niet met een switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Je gaat toch niet zitten prutsen met twee stekkers aan een UTP kabel :X koop gewoon een switch, ben je meteen klaar voor de toekomst als je nog eens n PC erbij wilt hangen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:40:
Die Economiser oogt inderdaad wat ingewikkeld: "Het draadje gaat aan de UTP kabel die naar boven loopt": hoe dan...? Je kan geen stekkertje in een stekkertje stoppen. ;) Daarnaast heb je beneden twee extra kabeltjes nodig en boven weer zo'n ding met nog eens twee kabels en weer een verloopstukje...

Nee, dat wordt gewoon een goedkope Sweex switch. ;) Kabel die naar zolder loopt erin, twee kabels naar de apparaten (heb ik nog wel liggen) en klaar. Ik kom morgen bij een MediaMarkt dus ik zet 'm op mijn lijstje.
Daar zijn female -> female UTP blokjes voor. Daarmee knoop je ze aan elkaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

killercow schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:40:
[...]

Behalve als je naar campzone gaat, dan heb je gekloot, want dan kunnen ze het aantal mac-adressen niet aan, en gaan ze over hun nek, (maar das nu niet relevant)
Wie neemt er dan ook een Sweex switch mee naar campzone. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 13:44
Het economische van de Economiser zit 'm misschien in het stroomverbruik. Het bespaart een adapter met een verbruik van pak 'm beet 10 euro per jaar. Niet dat veel mensen dat de kop zal kosten maar vele kleintjes maken ook hier één grote. Uiteraard snel op te lossen met een 'hoofdschakelaar' op zolder waarmee je waarschijnlijk nog meer bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

McKaamos schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:36:
Tis geen pracht oplossing nee, maar wel lekker goedkoop...
Jij kunt niet rekenen. Die "Economizers" kosten 10,47 Euro per stuk en je hebt er twee nodig. Kom ik op 20,94 Euro; da's ruim 50% duurder dan een switchje

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Jah maar je hoeft ze niet perse te kopen waar ik gelinkt heb. Ze zijn er echt wel goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Sweex switch kost 10,36 euro.
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc
Ga alsjeblieft niet zo'n split-ding kopen, maar werk gewoon volgens de regeltjes. Goedkoop is vaak duurkoop, vooral met dergelijke splitters.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

xtra schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 22:09:
Het economische van de Economiser zit 'm misschien in het stroomverbruik. Het bespaart een adapter met een verbruik van pak 'm beet 10 euro per jaar. Niet dat veel mensen dat de kop zal kosten maar vele kleintjes maken ook hier één grote. Uiteraard snel op te lossen met een 'hoofdschakelaar' op zolder waarmee je waarschijnlijk nog meer bespaart.
Ik heb pas toevallig gekeken, en de adapter van de laatste door mij aangeschafte switch gebruikt 0,5 Watt. Dat betekent dat 'ie er 2000 uur over doet om 1 KWh te gebruiken, 83 dagen. Dit maal 4,4 maakt een jaar, dus zeg ongeveer 4 KWh per jaar (waarschijnlijk neemt de switch niet continu 0,5 Watt af). Afhankelijk van je energieleverancier kost zo'n switch dus ongeveer 1 euro aan elektriciteit per jaar. Niet echt een issue lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 03-02-2007 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:42
Aangezien het hier een leek betreft lijkt het mij handig om hem gewoon een switch aan te raden. Die dingen kosten een tientje en levert geen problemen op aangezien:

Een X-Box heeft echt geen 100Mbit nodig...... Het huidige inet gaat niet voorbij 20Mbit voor thuisgebruikers ;)
Een pc waarop alleen wordt geinternet.... Same story
Je hebt het binnen 5 sec klaar
Je hebt nog de mogelijkheid tot uitbreiding.

P.S. de router zorgt voor de rest van de juiste afhandelingen

[ Voor 7% gewijzigd door muppet99 op 03-02-2007 03:00 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jaaaaaaaaaa, rustig maar, jongens, het wordt echt wel een switch! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 13:44
CodeCaster schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 02:34:
[...]

Ik heb pas toevallig gekeken, en de adapter van de laatste door mij aangeschafte switch gebruikt 0,5 Watt. Dat betekent dat 'ie er 2000 uur over doet om 1 KWh te gebruiken, 83 dagen. Dit maal 4,4 maakt een jaar, dus zeg ongeveer 4 KWh per jaar (waarschijnlijk neemt de switch niet continu 0,5 Watt af). Afhankelijk van je energieleverancier kost zo'n switch dus ongeveer 1 euro aan elektriciteit per jaar. Niet echt een issue lijkt me.
Niet toevallig heb ik net even gemeten en mijn twee switches gebruiken 9 en 13 watt. Dat komt neer op bijna € 20,00 en bijna € 30,00 per jaar. 0,5 Watt lijkt me persoonlijk vrij weinig want alleen de statusledjes op de switch verbruiken dat al.

Als ik (vanwege de vele kleintjes) adapters ga tellen zit ik al snel op 50 watt, oftewel bijna € 110,00 per jaar. Wat ik dus wilde zeggen is dat de Economiser in dit opzicht best economisch is en dat iedere Tweaker een stekkerblok met schakelaar moet kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even ter info: Sweex switch gekocht (14 euro, maar goed...), kabeltjes aangesloten en klaar: works like a charm! Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1