GRUB error 21

Pagina: 1
Acties:

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:35

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
Ik ben de laatste uren bezig geweest om een vriend van me te helpen om zijn gentoo te installeren. Op zich is de installatie erg vlot gegaan (door fantastische manual) , maar nu lopen we toch wel vast. Als we booten hebben we een 'GRUB error21'.

We hebben grub eenvoudigweg geïnstalleerd door te chrooten vanaf de bootable gentoo cd , dan 'grub' te typen. Vanuit deze grub shell 'root (hd0,0) en setup (hd0)'. Deze gaf geen warnings of errors.

Dit lijkt me ok te zijn , het gaat om één disk die in het systeem zit (een IDE disk) , het is wel 'sda' door het nieuwe libata systeem. Ik denk zelf dat het aan grub - moederbord combinatie ligt , omdat we een 'speciale' gentoo cd nodig hadden (met nieuwere kernel zodat het moederbord , een MSI p965-neo f) geheel ondersteund werd.

Google en gentoo forums/docs konden me niet verderhelpen met dit probleem.

Strava

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

evert_ schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 19:12:
Ik ben de laatste uren bezig geweest om een vriend van me te helpen om zijn gentoo te installeren. Op zich is de installatie erg vlot gegaan (door fantastische manual) , maar nu lopen we toch wel vast. Als we booten hebben we een 'GRUB error21'.

We hebben grub eenvoudigweg geïnstalleerd door te chrooten vanaf de bootable gentoo cd , dan 'grub' te typen. Vanuit deze grub shell 'root (hd0,0) en setup (hd0)'. Deze gaf geen warnings of errors.

Dit lijkt me ok te zijn , het gaat om één disk die in het systeem zit (een IDE disk) , het is wel 'sda' door het nieuwe libata systeem. Ik denk zelf dat het aan grub - moederbord combinatie ligt , omdat we een 'speciale' gentoo cd nodig hadden (met nieuwere kernel zodat het moederbord , een MSI p965-neo f) geheel ondersteund werd.

Google en gentoo forums/docs konden me niet verderhelpen met dit probleem.
Je hebt er ook aan gedacht grub in te stellen verder (grub.conf)(ook beschreven in het Gentoo Handbook) ? Ja dus.

Misschien is het handig om te weten dat Grub de BIOS-instellingen gebruikt en de linux-kernel daar niets mee te maken heeft (Grub gebruikt de kernel niet en de kernel het BIOS niet).

* Jungian gaat kijken of hij wat wijzers kan vinden om te melden :+

[ Voor 13% gewijzigd door Jungian op 02-02-2007 20:40 ]

0.0

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:35

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
grub.conf staat helemaal correct ingesteld , maar zelfs wanneer dit niet zou zijn , zouden we nog steeds in grub bootmenu moeten komen en toont grub geen entry's ofzo. Of een andere error.

Als we booten krijgen we direct deze error , dus we krijgen niet het grub menu te zien.

[ Voor 23% gewijzigd door DeadLock op 02-02-2007 19:19 ]

Strava

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mogen we je grub.conf eens zien, en je fdisk -l (vanaf de livecd).

Heeft er op die disk al eerder grub gestaan?
Staat grub op een aparte partitie? (dus /dev/sda1 van 32M)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?