[Ubuntu server 6.06] CD-rom leeg?

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09-2025
Beste mensen,

Ik heb daarnet een Ubuntu 6.06 LTS LAMP servertje geïnstalleerd. Ik heb een drivertje van een paar Kb op een CDrommetje staan en die wil ik graag ff installeren. Echter, Linux zegt dat er geen bestanden op de cdrom staan :(.

Ik heb al /cdrom, /media/cdrom en /media/cdrom0 geprobeert, maar allemaal zijn ze -leeg-. Als ik de cdrom in windows start, dan staat er toch echt wel degelijk een .tar.gz bestand op!

Ohja, toen ik die zelfde CDrom onder de zelfde Ubuntuversie, maar dan met Gnome (dus Desktop install) er in deed, toen deed 'ie het wel!

Iemand hier enig idee hoe dit kan?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01 17:32

Coach4All

I'm a Coach 4 All

automount aan/uit......

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Mexxus schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 18:52:
Beste mensen,

Ik heb daarnet een Ubuntu 6.06 LTS LAMP servertje geïnstalleerd. Ik heb een drivertje van een paar Kb op een CDrommetje staan en die wil ik graag ff installeren. Echter, Linux zegt dat er geen bestanden op de cdrom staan :(.

Ik heb al /cdrom, /media/cdrom en /media/cdrom0 geprobeert, maar allemaal zijn ze -leeg-. Als ik de cdrom in windows start, dan staat er toch echt wel degelijk een .tar.gz bestand op!

Ohja, toen ik die zelfde CDrom onder de zelfde Ubuntuversie, maar dan met Gnome (dus Desktop install) er in deed, toen deed 'ie het wel!

Iemand hier enig idee hoe dit kan?
De cd mounten is ook erg handig

0.0

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Kom nou mensen, help de noob een beetje beter ;)
Ok, Mexxus, er zijn wat zaken die je wil weten.

Je CD/DVD speler zit op /dev/hd[x]. Als je maar 1 harddisk en een CD drive hebt is het /dev/hdb (/dev/hda is je harddisk). Heb je meerdere drives, dan is het /dev/hdc, d, e, f, whatever.

Je moet die drive eerst mouten voordat je ervanaf kan lezen. Dit wil zeggen dat je de drive aan een directory moet hangen, bijvoorbeeld /media/cdrom0, of wat anders als je wil.

Er is een file waarin staat wat de standaard mount is. Die file is /etc/fstab. Als je in die file kijkt zie waarschijndelijk een regeltje zoals deze:
/dev/hdb /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
Dit betekend dat de CD drive /dev/hdb standaard wordt gemount op /media/cdrom0 met wat opties. Of dat automatish gebeurd als je de CD in de drive stopt hangt van een aantal dingen af.

Wat moet je nu dus doen als je van je CD wil lezen?
1. Kijk in /etc/fstab wat de mountopties zijn voor de drive. Je distro kwakt ze bijna altijd er zelf neer. je moet de regel met "udf,iso9660" hebben.
2.. Nu weet je hoe de drive heet en waar ie wordt gemount.
3. Je kan nu de drive mounten, dit doe je met het "sudo mount /dev/hdx" (wat x is moet je onderhand weten)
4. unmounten gaat met "sudo unmount /dev/hdx"

Als er geen regel in fstab staat betreffende je CD drive kan je gewoon deze pakken en de naam van de CD drive aanpassen aan wat van toepassing is op jou systeem

Al deze info zou je als beginner eik niet gelijk hoeven te weten omdat je disto meestal automatish je CD's mount en unmount. Dit is bij jou niet het geval, dus krijg je het hele verhaal ;)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

SuperNull schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 11:21:
Het halve internet word ingenomen door vragen over mounten en cd-romstationgebruik onder Linux.

0.0

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

SuperNull schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 11:21:
Ok, Mexxus, er zijn wat zaken die je wil weten.

Je CD/DVD speler zit op /dev/hd[x]. Als je maar 1 harddisk en een CD drive hebt is het /dev/hdb (/dev/hda is je harddisk). Heb je meerdere drives, dan is het /dev/hdc, d, e, f, whatever.

Je moet die drive eerst mouten voordat je ervanaf kan lezen. Dit wil zeggen dat je de drive aan een directory moet hangen, bijvoorbeeld /media/cdrom0, of wat anders als je wil.

Er is een file waarin staat wat de standaard mount is. Die file is /etc/fstab. Als je in die file kijkt zie waarschijndelijk een regeltje zoals deze:
/dev/hdb /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
Dit betekend dat de CD drive /dev/hdb standaard wordt gemount op /media/cdrom0 met wat opties. Of dat automatish gebeurd als je de CD in de drive stopt hangt van een aantal dingen af.

Wat moet je nu dus doen als je van je CD wil lezen?
1. Kijk in /etc/fstab wat de mountopties zijn voor de drive. Je distro kwakt ze bijna altijd er zelf neer. je moet de regel met "udf,iso9660" hebben.
2.. Nu weet je hoe de drive heet en waar ie wordt gemount.
3. Je kan nu de drive mounten, dit doe je met het "sudo mount /dev/hdx" (wat x is moet je onderhand weten)
4. unmounten gaat met "sudo unmount /dev/hdx"

Als er geen regel in fstab staat betreffende je CD drive kan je gewoon deze pakken en de naam van de CD drive aanpassen aan wat van toepassing is op jou systeem

Al deze info zou je als beginner eik niet gelijk hoeven te weten omdat je disto meestal automatish je CD's mount en unmount. Dit is bij jou niet het geval, dus krijg je het hele verhaal ;)
unmounten is met umount, en niet unmount ;)
Jungian schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 15:21:
[...]

Het halve internet word ingenomen door vragen over mounten en cd-romstationgebruik onder Linux.
Mee eens, voortaan moet er na iedere install uitleg komen over 'man', en moet standaard 'man mount' eens geopend worden...

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09-2025
Dames, ik ben niet echt een hele grote n00b hoor.. een kleintje maar.. maar ik heb gewoon nooit aan dat stomme mount gedacht :/ ..

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:56

zomertje

Barisax knorretje

Goed, opgelost dus :P

Wel een beetje een topic wat met zoeken net zo makkelijk gevonden had kunnen worden :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.