Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitwonend student met studiefinanciering en ouderbijdrage

Pagina: 1
Acties:
  • 826 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-11 09:37
Ik hoop dat ik dit goed plaatst heb anders hoor ik het wel

Ik heb een paar vraagjes die ik 1,2,3 niet zo snel gevonden heb op het internet. Ik ben zelf uitwonend en krijg van mijn vader 130 euro alimentatiegeld ( alimentatiegeld moet trouwens totdat ik 21 ben )
Daarnaast krijg ik van IB Groep rond de 230 euro in de plaats van 500 omdat me vader veel verdiende of verdient. Deze cijfers van de IB groep gaan over de belasting papieren van 2004. Mijn ouders zijn gescheiden rond aug 2005 ( voor 2005 werkte me moeder bijna niet na de scheiding wel )

Mijn vader woont nu alleen thuis en KAN mij volgens de papieren van IB groep 300 euro geven die hij zelf NIET heeft.
Mijn moeder woont nu samen met haar vriend en zij werkt nu soms meer dan 20 uur perweek.

Waarom hoeft mijn moeder NIKS te betalen aan mij en me vader wel?
Waarom pakken ze niet de papieren van 2005 / 2006. Deze zijn volgens mij actueler :P
En op welke recht heb ik nog meer ?

Na al deze onzin moet ik dus gaan lenen is dit verstandig of niet? Ik kan die 300 euro eisen van me vader via een advocaat maar daar maak je zelf ook geen vrienden mee. Mijn vader heeft trouwens een bezwaar brief gemaakt over deze situatie

Voor de duidelijkheid ik ben 19 jaar dit zijn andere regels dan als je 17 bent :P vandaar

Groeten
Killertjuh

Verwijderd

IB-groep gaat uit van gegevens van 2 jaar geleden.

Lenen is relaxed bij de IB-groep: lage rente, flexibele aflossingsregeling. Zo'n lening krijg je nooit meer.

230 is trouwens het basisbedrag, meer krijg je alleen als je ouders weinig verdienen. En dat was kennelijk niet zo ;)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Erg naar allemaal, heb zelfde soort situatie gehad. IBG houdt geen rekening met scheidingen. Door een scheiding hebben ouders minder geld te besteden (twee huizen in plaats van één huis et cetera) maar dat telt voor de inkomenstoets niet. Er wordt sec naar de som van de inkomens gekeken. Zodra die som boven een bepaald bedrag komt (dat bedrag is dus onafhankelijk van een eventuele scheiding) dan heb je geen recht op een aanvullende beurs.

Als lenen de enige optie is zou ik daar niet te moeilijk over doen. De rente is laag en je kunt naar draagkracht aflossen. Zie het als een investering in je toekomst!

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je denkt dat recentere jaren (2005/6) beter uitpakken in jouw situatie kan je een nieuwe meting aanvragen bij de IB-groep. Ik weet niet precies hoe dat in z'n werk gaat maar op de website is dat vast wel te vinden. Zeker bij grote wijzingingen in salaris kan het veel uitmaken. Zoek op peiljaar.

Over die 300 euro, is dat het bedrag dat de IB-groep verwacht dat je ouders (/vader) bijdraagt aan jouw studiekosten? Erg veel. Als je ouders niet willen betalen is het ook nog mogelijk om een aanvullende beurs te krijgen. Hiervoor moet je aan kunnen tonen dat zij niet willen betalen (gegronde reden etc.).

• Rainmaker1987
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Je vader is overigens niet verplicht om de vrijwillige bijdrage te betalen. Dit kan je dus ook niet afdwingen dmv een advocaat of iets dergelijks. Alimentatie is een heel ander verhaal natuurlijk.

Wat betreft je moeder zal het waarschijnlijk zo zijn dat ze nog niet genoeg verdient om over de drempel heen te gaan dat ze moet betalen. Ik denk dat de beste optie voor je is om aan te geven dat je vader niet betaald (hij maakt daar al bezwaar tegen dus dat maakt het makkelijker) dan zal je misschien wel de mogelijkheid krijgen tot een aanvullende beurs. Hoewel het me ergens ook vaag bij staat dat je dan alleen maar de mogelijkheid krijgt om extra te kunnen lenen.

Wat je natuurlijk ook kan doen is een keertje bellen. Gegevens over je ouders zullen ze niet geven, maar ik denk dat ze je wel snel kunnen vertellen of je daadwerkelijk meer krijgt.

Lenen is zoals gezegd geen enkel probleem. De termijn om af te lossen is net omhoog gegaan naar 25 jaar, tegen natuurlijk die nog altijd zeer voordelige rente. Het is investeren in de toekomst.

• shnazzle
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 10:34
Err...ik had toch echt net gelezen dat ze NIET naar de 25 gingen. Dus het is nu nog "maar" 15 jaar.
Dan nog...
Ik maak er gretig gebruik van, al 4.5 jaar. Terugbetalen zie ik over 3.5 jaar wel (2 jaar nadat je klaar bent hoef je pas te betalen).

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
shnazzle schreef op zondag 04 februari 2007 @ 15:10:
Err...ik had toch echt net gelezen dat ze NIET naar de 25 gingen. Dus het is nu nog "maar" 15 jaar.
Dan nog...
Ik maak er gretig gebruik van, al 4.5 jaar. Terugbetalen zie ik over 3.5 jaar wel (2 jaar nadat je klaar bent hoef je pas te betalen).
Voor mensen die nu al geleend hebben bij de IB-groep, al is het maar 1 euro, gaan eventuele nieuwe regelingen niet op. Als je nog niet geleend hebt moet je dat nu even doen, toekomstige regeling wordt waarschijnlijk minder gunstig.

Verwijderd

Overigens mag je volgens mij wel kiezen om toch met de nieuwe regeling mee te doen, als je dat wil. Voor zover ik begrepen heb is die nieuwe regeling best gunstig :)

• Suffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-11 08:57
volgens mij heet dat wat TS krijgt geen alimentatie meer, want alimentatie vloeit voort uit de scheiding van zijn ouders, met thuiswonende kinderen. Op het moment dat TS niet meer inwoont bij een van zijn ouders, is het geen alimentatie meer, maar gewoon een soort van onderhoudsgeld. Je vader is overigens dacht ik niet verplicht tot je 21e te betalen, maar tot het einde vd studie, maar daar kan ik ook naast zitten.

Mocht je vader minder verdienen dan 2 jaar geleden, dan kan je bij de ib-groep om peiljaar-verlegging vragen. Van je moeders kan zou ik dit niet aanvragen, omdat zij toen minder verdiende dan nu

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it

Verwijderd

IBG kijkt naar de gegevens van 2 jaar terug. Bij overlijden zijn ze bereid om naar de huidige gegeven te kijken. Misschien dat ze een scheiding ook een goede aanleiding vinden om de actuele gegevens er bij te pakken.

In principe zou je vader gewoon die 300 euro moeten storten. Hij kan bezwaar aan tekenen als zijn situatie de afgelopen 2 jaar zeer veranderd is. Wie niet waagt wie niet wint. Als hij nu ook nog veel verdiend had hij moeten weten dat studerende kinderen ouders geld kost, al snap ik wel dat je niet je vader aan gaat klagen.

Anders zul je waarschijnlijk moeten lenen. Sowieso brengt zwaar gesubsidieerd studeren al de morele schuld met zich mee om het later voor de maatschappij terug te verdienen, met lenen heb je die schuld ook in het echt :)

Bel anders het IBG met je vragen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2007 16:18 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:36
Ik meen me te herinneren dat de IB groep vrij makkelijk kijkt naar een ander jaar bij grote inkomensverschillen. Verlegging van het basisjaar is meen ik het jargon wat je zoekt.

Als je er met de IBgroep niet uit komt, bel dan de studentenlijn van de lsvb. Die komen deze vraag vaker tegen.
Pagina: 1