Bestaan er nog moederborden met zo min mogelijk franjes? Ik bedoel met name zonder onboard audio, meer dan 1-2 of sets ATA-connectors en, om het gortiger te maken, onboard LAN? Ik kan me voorstellen dat er enthousiasts zijn die al zelf extra geld uitgeven aan een losse geluidskaart als ze hun PC bouwen, dat ze liever geen geld weggooien aan onboard accessoires die ze toch niet gebruiken. Maar zulke moederborden zie ik niet zo snel.
Ga er vanuit dat ze er nu gewoon niet meer zijn. Geluid e.d. zijn gewoon vaak in de chipset ingebouwd, de connectoren ervoor kosten slechts een paar cent voor de fabrikant.
Onboard LAN en onboard sound hebben zo goed als alle moederborden tegenwoordig. En ik zie het probleem ook niet. Je betaalt er nauwelijks voor en je kan er gewoon ook nog een geluidskaartje naast prikken.
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Ik denk dat je dan moet kijken naar workstation en serverplanken (hoewel onboard lan daar tegenwoordig ook standaard is eigenlijk).
Persoonlijk heb ik het ook niet echt op die onboard zooi. Vaak moet je dan toch uitwijken naar hele dure borden, maar ook die hebben tegenwoordig allemaal onboard lan en audio erop zitten. De beste oplossnig is gewoon die dingen uit te zetten in de bios en vervolgens losse kaartjes erin te prikken (helaas betekent dit op huidige bordjes ook dat gelijk al je sloten vol zitten, gezien 3 pci het max is dat je krijgt).
Persoonlijk heb ik het ook niet echt op die onboard zooi. Vaak moet je dan toch uitwijken naar hele dure borden, maar ook die hebben tegenwoordig allemaal onboard lan en audio erop zitten. De beste oplossnig is gewoon die dingen uit te zetten in de bios en vervolgens losse kaartjes erin te prikken (helaas betekent dit op huidige bordjes ook dat gelijk al je sloten vol zitten, gezien 3 pci het max is dat je krijgt).
Verwijderd
Inderdaad de meeste mobo's van tegenwoordig zowel high end als low end hebben allemaal onboard meuk. Dus daar kom je eigenlijk niet onderuit. Het enige waarop nog wel eens bezuinigd word is het weglaten van extra's zoals meer als 2 SATA aansluitingen, E-Sata, Firewire IEEE 1394 en meer als 4 USB aansluitingen. Extra's zoals Wifi en WLan komen eigenlijk alleen maar op moederborden voor die ruim boven de €150,- kosten voor.
Dat is niet helemaal waar, er zijn ook nog borden in omloop die 4 PCI aansluitingen hebben, alleen dan zijn die sloten zo geplaatst dat waneer je er een N'vidia Geforce 7900 GT of 8800 GTS in het PCI-E 16X slot plaats je minimaal 1 PCI slot kwijt bent. Om over SLI of Crossfire borden nog maar te zwijgen, dat kost je namelijk 2 PCI sloten als je 2 van die big boys gebruikt zoals eerder beschreven.Terw_Dan schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 18:30:
(helaas betekent dit op huidige bordjes ook dat gelijk al je sloten vol zitten, gezien 3 pci het max is dat je krijgt).