Toon posts:

Opslag/backup oplossing professioneel

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ons bedrijf (grafishe sector / 25 medewerkers) heeft op dit moment een opslagbehoefte van 1TB
De gegevens staan nu verdeeld over de PDC en een kleine (windows) NAS server, echter de boel zit helemaal vol.

Uitbreiding is noodzakelijk, maar net zoals in veel bedrijven is de ICT een " ongewenste kostenpost"
Ik heb een aantal oplossingen in dit forum bekeken, en internet afgestruint. Mijn oog is nu gevallen op een NAS oplossing van Infrant ( Infrant ready Nas 1100 )
Dit is een rackmount NAS server met plek voor 4 stuks 750GB sata disks. In raid 5 betekent dit een opslagcapaciteit van 2TB ( dit moet voldoende zijn om de komende 2 jaar vooruit te kunnen)
Dit is een zeer gunstige oplossing ivm. kostprijs ( 2TB in raid 5 kost nog geen € 2500,- )
Nadeel 1 = ik ken het merk Infrant niet
Nadeel 2 = meteen ook een voordeel. Geen windows Licenties nodig!

Nu vraag ik me af of iemand bekend is met de rechtenstructuur op een dergelijk apparaat?
Op de site van Infrant staat dat je de rechten kunt toekenen via je windows domein. Vraag me af of dit fatsoenlijk werkt!?
Daarnaast vraag ik me af of het mogelijk is om backupsoftware te draaien vanaf deze NAS.

Om deze data te kunnen backuppen, denk ik eraan een Dell powervault 124T LTO 3
Deze autoloader heeft een capaciteit van 9,6 TB en zit even onder de 4500,- euro.

Op deze manier maak ik een boel ruimte vrij op mijn PDC, heb ik alle data weer mooi bij elkaar staan op de NAS, en heb ik weer een backupdevice dat deze data hoeveelheden aankan.

Nadeel is dat de Infrant NAS geen SCSI aansluiting heeft, maar wel een 2e Gigabyte Nic.
Ik denk erover de NAS en de powervault via hun Gigabyte Nic's te koppelen, of is hier een betere oplossing voor?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er zijn zoveel oplossingen; ik zie niet in waarom je voor 1TB aan data denkt om minstens het dubbele neer te zetten aan backup.

Al eens gedacht aan een iSCSI-oplossing voor opslag en eventueel snapshot-technologie voor realtime-restore door gebruikers zelf? Backup2disc met Veritas of aanverwante pakketten? Fijne LTO-drives?

*edit*
Geen idee wat het budget is en de verwachte data-groei... ;)

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 02-02-2007 16:56 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat is je budget voor de uitbreidingen (ballpark).

Je kan namelijk ook denken aan een machine die je dedicated als file/storage server inzet. Ik denk bijvoorbeeld aan een HP DL380G5 waar je een MSA 50, 60 of 70 aanhangt (de MSA20 en 30 beginnen nu echt aan hun eind te raken dus die zou ik niet nemen).

Qua backup zou je ook eens moeten kijken naar de HP autoloaders die zijn naar mijn ervaring ook best gunstig aan de prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door TheBrain op 04-02-2007 13:33 ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Die PowerVault 124T heb ik hier ook net staan, met 16x400/800GB tapejes.. Relatief gezien vrij goedkoop, en erg snel vergeleken met wat ik hiervoor gewend was. En met deze tapes kom je dus aan 6.4TB/12.8TB aan backup space.. Je kunt 'm ook met een paar tapes kopen en de standaard ene cartridge, maar voor een fractie van het bedrag extra heb je beide cartridges + tapes om ze te vullen. (Hoewel je 1 van de 16 slots waarschijnlijk wilt gebruiken als cleaning slot)

Enne, volgens mij is die netwerkpoort van de PowerVault alleen voor remote management, het backuppen gaat gewoon over de SCSI interface.

Dus je moet alsnog een machine hebben met je met SCSI aan die PowerVault hangt, met backupsoftware zoals bijvoorbeeld Symantec Backup Exec. Denk dat het in deze ook het handigst is om de tape library aan je PDC te hangen, en Backup Exec te kopen. Je kunt bij je PowerVault gewoon een SCSI kaartje meebestellen met een externe aansluiting, en een externe kabel.

En qua NAS, tja.. Een windows licentie is niet zo heel duur, misschien kun je een mooi prijsje afspreken om bij Dell een PowerEdge 2950 te kopen met 1 enkele xeon CPU, beetje geheugen, en 6*500GB disks in RAID5+HS, heb je ook 2TB effectief. Laat je niet leiden door de prijzen op de Dell website, kan meestal nog wel veel vanaf.

Maar dan heb je wel 2 apparaten van dezelfde leverancier (als het niet werkt kunnen ze niet naar elkaar gaan wijzen), en ben je snel klaar. Denk dat je dan wel aan de 9.000 tot 10.000 euro zit ex, maar dan heb je volgens mij ook een betrouwbare oplossing met 3Y 24h silver support en remote management.

[ Voor 24% gewijzigd door axis op 04-02-2007 13:45 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• VelhaChica
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-11-2020
Persoonlijk denk ik dat je met de laatst genoemde oplossing erg goed uit de voeten kan. Alleen zou ik zelf niet Backup Exec kopen, maar Yosemite Backup als je voor Dell kiest. Dell kan dit extreem goedkoop leveren door de deal die zij met Yosemite hebben. Dit kan je honderden euro's besparen. De verschillende mensen die ik van Dell aan de telefoon heb gehad erkennen ook dat het een betere oplossing is voor het MKB. Goedkoper en minder bugs. Ik ben er zelf in ieder geval goed over te spreken. En als het troep zou zijn, dan had Dell het niet zelf aangeboden.