[Slackware 11] Proliant 1600 freezes/traagheid e.d.

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hoi Y'all

Ik zit nu al een paar dagen te worstelen met mijn oude Proliant 1600 server.
Er heeft altijd Windows 2000 Pro SP4 op gedraait (iig toen het ding in mijn bezit was).
Gezien ik ondertussen een andere server heb die de taken van de Proliant heeft overgenomen, heb ik besloten om er Linux of een ander Unix-achtig OS op te zetten.
Ik dacht eerst dat het misschien wel leuk zou zijn om FreeBSD uit te proberen, maar uiteindelijk ben ik toch maar gegaan voor Slackware 11, gezien ik in het verleden al eens heb gewerkt met oudere Slackware versies (9.1, 10, 10.1). Onder dat OS wil ik een gameservertje draaien (UT classic of UT2K4 alssie dat trekt).

Maargoed, CDtje er in, ff partitioneren met fdisk (formatten als ReiserFS), install draaien en zoveel mogelijk dingen die ik niet gebruik er uit laten (menu driven install). O.a. geen X11, windowmanagers en geen X apps.
Installatie verloopt probleemloos, niks raars te merken.
Aan het eind ff de scsi2.s kernel gepakt vanwege de SCSI controller.

Naja, goed, leuk en aardig natuurlijk. Na de install CD er uit en rebooten. Ik wil inloggen (als root), en dat gaat nog wel goed, maar daarna is alles zo traag als dikke stront door een trechter.
Reactie op het toetsenbord laat echt een halve minuut op zich wachten.
Naja, ik zet het ding uit en trek de muis er uit. Start de server weer en het is wel snel.
Ik vond het wel weer genoeg geweest voor de dag en sloot de server netjes af.

Volgende dag, server weer aan en hij blijft hangen vlak voor de log on, op de regel waar GPM gestart wordt.
Uit, weer aan, journals worden door gespoeld, en weer hangen bij GPM.
Nog een keer uit dan... weer aan, weer zelfde liedje.
Dus nogmaals uit en weer aan, en ik krijg oppeens compleet verkloot beeld. tekens zijn onherkenbaar en alles hangt.

Nou ben ik niet echt een held met linux, en ik heb geen flauw idee wat er verkeerd gaat...
Ik heb al zitten googlen, en daar kwamen verschillende dingen uit. Onder andere problemen met een USB chip die wel aanwezig is, maar niet verbonden.
Ook meldingen dat de 2.4 kernel standaard niet dual CPU doet, wat problemen op kan leveren.
Gebruikt Slackware 11 standaard nog de 2.4 kernel? nee toch?

For the record, de hardware specs:
2x Intel Pentium 3 550Mhz
256MB RAM
3x 9.1 GB SCSI disks (uiteraard netjes gepartitioneerd)
onboard Intel Nettelligent 100Mbps LAN
3Com Etherlink III ISA PnP 10Mbps netwerkkaartje
USB kaartje met Opti chipset

Iemand die enig idee heeft wat er verkeerd gaat?

edit:
wel kernel 2.4 dus... 2.4.33.3 om exact te zijn. Ondertussen ook weer gewoon beeld, maar nogsteeds lockup bij het laden van GPM.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Ik heb ooit zelf Slackware 10.0 op een Proliant 1600 gehad (met kernel 2.4.22). Dus het kan in elk geval wel :). Ik kan me zo gauw niet herinneren dat ik een muisprobleem had.
Een snelle workaround is natuurlijk het uitzetten van GPM, want ga je dat gebruiken? Ik neem aan dat je je server meestal via SSH benadert.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Nou, SSH uiteindelijk wel, maar vooreerst zit ik nog even aan het toetsenbord. Muis erbij is af en toe prettig natuurlijk, maar niet noodzakelijk.
Ondertussen heb ik meteen maar even geinstalleerd met de 2.6 kernel. Lijkt me toch net ff wat beter.

Hoop dat de nieuwe kernel de problemen oplost iig. Zeker ivm de meldingen dat de 2.4 kernel nogal eens probs heeft met de aanwezig maar niet doorverbonden USB chip en de dual CPU's.

edit: meteen ff bij de install GPM weg gelaten iig.
Nu met kernel 2.6 ziettie m'n netwerkkaarten weer neit :P naja dat zoek ik wel even uit iig.
Tot nu toe iig nog geen traagheid (draait nu 5 minuutjes na de installatie)

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 02-02-2007 19:09 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Gezien m'n vorige post al ge-edit is maar ff nieuwe post ;)

Ondertussen draait alles nogsteeds. Zat ff te kijken naar een kernel compile manual geschreven door iemand die ik ken.
Naja heb dus kernel sources nodig... laat ik nou alleen de 2.4 sources hebben.
Dat wordt dus ff zoeken naar de 2.6 kernel files van dezelfde versie. mayb op een van de CD's...
M'n LAN werkt nu ook niet, in tegenstelling tot in kernel 2.4. Denk dat het even modules loaden wordt...
Crashcourse linux dit... maargoed :P is misschien wel goed voor me :P

Verwijderd

Misschien ook even ISA support aanzetten in de 2.6 als er isa netwerkkaarten inzitten, 3com support zit wel goed.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
mjah die ISA kaart hoeft van mij niet te werken opzich. heb ook nog een 100Mbps kaart onboard (Compaq Nettelligent)
Zit nu de kernel sources van het web te sleuren iig. Strakkies eens op CDRW fikken en dan in de server prakken.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Ok, ik heb dus ff de kernel sources gedownload (zelfde versie als de huidige kernel) en eens geprobeerd om een systeemspecifieke kernel te configgen.
Meteen ff de .config van de huidige kernel erbij gepakt en die geladen en daarna aangepast. Heel veel dingen er uit zitten slopen iig. Dingen waarvan ik zeker weet dat ik ze niet heb of niet gebruik.
Waar ik tegenaan loop is dat er geen driver voor de Compaq Nettelligent 100Mbps LAN adapter bij zit.
Wel voor de 3Com Etherlink III, maja das maar 10Mbps :P

Is het mogelijk om extra drivers aan een kernel toe te voegen? Moet ik daarvoor nog bestanden aanpassen?

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:55
De Compaq Netteligent 100 kaart is waarschijnlijk gebaseerd op een Intel chip. Als je de eepro of de e100 driver meecompileert zou ie 't moeten doen vziw

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Probeer eens FreeBSD zou ik zeggen. De instapdrempel voor FreeBSD is helemaal niet zo hoog, vooral omdat de documentatie perfect is. Ik heb er wat dat betreft goede ervaringen mee, zelfs met laptop's en nieuwe pc's (core duo en core 2 duo series), dus een dual pentium 3 uit het jaar 0 moet ie zeker ondersteunen.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Intel E100 drivers dus... eens ff kijken :) Bak staat ondertussen al te compilen, wacht wel tot het ding klaar is.

FreeBSD heb ik ook wel aan gedacht, maar Slackware heb ik al eerder mee gewerkt. Ik ken het al een klein beetje en FreeBSD nog niet.
Beetje het blijven plakken bij wat je al kent enzo ;)
Plus dat ik een kernel compile handleidinkje heb van een vriendin van me, specifiek voor Slackware :P (ok, zal op de meeste distros wel ongeveer gelijk zijn, maargoed :P )

Trouwens, is er een manier om in Linux te checken welke modules er geladen zijn in de kernel?
Dan weet ik ook welke er perse in moeten zitten en welke er uit zouden mogen. :P
Dan heb ik binnenkort hopelijk een kernel die specifiek voor deze machine is :)
Het klopt toch wel dat als je je kernel zoveel mogelijk optimaliseert voor je systeem, dat je dan ook de meeste performance uit je hardware haalt? en mogelijk boottijd verkort?

edit:
Owjah, en hoe zit het met nieuwe kernel versies?
Stel dat ik de allernieuwste stable versie van de 2.6 kernel wil gebruiken, kan ik dan de .config file van m'n huidige gebruiken om de defaults aan te geven?

edit2:
damn, compilen duurt lang zeg :P

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 03-02-2007 18:12 ]

• ph0t0nix
Trouwens, is er een manier om in Linux te checken welke modules er geladen zijn in de kernel?
lsmod (da's met een kleine L aan het begin)
Het klopt toch wel dat als je je kernel zoveel mogelijk optimaliseert voor je systeem, dat je dan ook de meeste performance uit je hardware haalt? en mogelijk boottijd verkort?
Dat scheelt niet veel, qua boot tijd. Het zal waarschijnlijk alleen iets schelen tijdens de hotplug detectie.

@nieuwe kernel-versie: Ja, dat kan, zolang je binnen de 2.6-serie blijft. Van 2.4 naar 2.6 is niet zo 1-2-3 gedaan.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
thnx voor de info :)

hotplug is idd iets wat ik er niet perse in hoef te hebben. USB gebruik ik eigenlijk niet, dus dat kaartje kan er in princiepe uit.
HDD's zijn officieel wel hotswap volgens mij, maar die swap ik toch niet.
Verder niks hotpluggable in m'n server dus dat kan ik er wel uit laten.

Heb vandaag ook ff de nieuwste stable kernelsrouces (2.6.19.2) gedownload en die maar eens op me server gezet om te compilen.
Heb alleen niet de oude .config erbij gedaan en dus ook geen "make oldconfig" gedaan, en heb eens een poging gedaan om de kernel from scratch te doen, maar volgens mij heb ik er te weinig kaas van gegeten :P
Had de kernel nl geplaatst en in lilo gemonteerd, maar ik krijg na lilo en het laden van de kernel een prachtig zwart scherm en de scrolllock+capslock op me keyb knipperend :+

Toch maar ff oude .config erbij pakken en eens proberen om het allemaal werkend te maken met de nieuwste kernel versie, en daarna eens de boel opnieuw gaan uitkleden :P

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Toch maar eens een schone install gedaan en weer eens opnieuw proberen :P
Had wel een werkende kernel met SMP support er in, maja had ondertussen zoveel versies staan, dat het nogal onoverzichtelijk werd :P

Eigenlijk zit ik er tegenaan te hikken dat het zo verschrikkelijk lang duurt om een kernel te compilen.
Is er ook een mogelijkheid om binnen windows op een snellere machine een kernel te compilen en die dan gewoon naar de Proliant te kopieren?
M'n desktop is een redelijk rappe Athlon64 X 3800+. Gaat allicht sneller om daar op te gaan compilen :P

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

McKaamos schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 14:10:

Eigenlijk zit ik er tegenaan te hikken dat het zo verschrikkelijk lang duurt om een kernel te compilen.
Is er ook een mogelijkheid om binnen windows op een snellere machine een kernel te compilen en die dan gewoon naar de Proliant te kopieren?
M'n desktop is een redelijk rappe Athlon64 X 3800+. Gaat allicht sneller om daar op te gaan compilen :P
Boot die 3800+ met een knoppix cd en compile je kernel daarop en je kunt em daarna idd overplaatsen :)

Gebruik trouwens Grub ipv lilo, dat is real-time te configgen. Als er een fout in je grub staat kan je ter plekke je bootloader bij het booten aanpassen (alleen niet opslaan..) net zolang tot hij boot :) Onthoud dan wat je veranderd hebt en zet dat daarna permanent in je /boot/grub/menu.lst :) (dit zeg ik alvast aangezien je met kernels gaat kloten en je zult altijd zien dat je een klein foutje maakt en je bootloader je kernel niet kan vinden wat best wel irritant kan zijn :P )

[ Voor 29% gewijzigd door DeMoN op 06-02-2007 15:52 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• ph0t0nix
Dat zou misschien wel kunnen, maar is niet zo 1-2-3 geregeld. Als je op je athlon ook linux draait kun je met distcc de last van het compilen verdelen over de machines.

Verder hoe je geen make oldconfig te doen als je de .config van een oudere versie overzet (heb ik tenminste nooit gedaan). Ik kopieer gewoon de .config van de oude source-dir naar de nieuwe, dan run ik make menuconfig om te zien of er nog dingen veranderd zijn en dan is het huppakee make.

Maaruh, waarom wil je eigenlijk je eigen kernel compilen? Als je het standaard 2.6.x package van slackware CD2 (de /testing directory, geloof ik) installeert dan heb je ook een redelijk recente 2.6 kernel. De nieuwere kernels voegen volgens mij niks toe voor jouw machine.

@hotplug: Voor hotplug schijven heb je geen kernelmodules nodig, want de Proliant heeft hardware RAID, en volgens mij regelt je die controller alles.
Hotplug houdt iets meer in dan alleen het inpluggen van een USB stickie of een hotplug PCIkaart. Met het hotplugsysteem wordt ook het aanmaken van devices tijdens het booten geregeld, geloof ik (of is dat nu al volledig door udev overgenomen? Volgens mij alleen voor >2.6.18).
Als je niet wilt dat 'ie alle modules die gecompileerd zijn afloopt tijdens het booten kun je ze beter opgeven in de blacklist (/etc/hotplug/blacklist).

Verwijderd

Waarom reiser ipv ext3 ?

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 15:57 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
ph0t0nix schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 15:52:
[...]

Dat zou misschien wel kunnen, maar is niet zo 1-2-3 geregeld. Als je op je athlon ook linux draait kun je met distcc de last van het compilen verdelen over de machines.

Verder hoe je geen make oldconfig te doen als je de .config van een oudere versie overzet (heb ik tenminste nooit gedaan). Ik kopieer gewoon de .config van de oude source-dir naar de nieuwe, dan run ik make menuconfig om te zien of er nog dingen veranderd zijn en dan is het huppakee make.

Maaruh, waarom wil je eigenlijk je eigen kernel compilen? Als je het standaard 2.6.x package van slackware CD2 (de /testing directory, geloof ik) installeert dan heb je ook een redelijk recente 2.6 kernel. De nieuwere kernels voegen volgens mij niks toe voor jouw machine.

@hotplug: Voor hotplug schijven heb je geen kernelmodules nodig, want de Proliant heeft hardware RAID, en volgens mij regelt je die controller alles.
Hotplug houdt iets meer in dan alleen het inpluggen van een USB stickie of een hotplug PCIkaart. Met het hotplugsysteem wordt ook het aanmaken van devices tijdens het booten geregeld, geloof ik (of is dat nu al volledig door udev overgenomen? Volgens mij alleen voor >2.6.18).
Als je niet wilt dat 'ie alle modules die gecompileerd zijn afloopt tijdens het booten kun je ze beter opgeven in de blacklist (/etc/hotplug/blacklist).
Nee, deze proliant heeft geen hardware RAID.
Hier zit een "normale" SCSI controller in. Tenminste, ik heb nog geen RAID functies kunnen vinden (en ja, ik heb alle software erbij)

Ik wil m'n eigen kernel compilen omdat Slackware standaard met de 2.4 kernel geleverd wordt en die loopt om een of andere vage reden te bitchen (traagheid/freezes).
Ik install dan ook met de Huge26.s kernel, maar die is zo extreem uitgebreid dat het waarschijnlijk winstgevend is om een custom kernel te maken.
Daarnaast bied geen enkele standaard kernel van Slackware support voor SMP, dus ik moet sowieso een kernel compilen om dat wel te hebben.
En waarom dan niet meteen de allernieuwste stable kernel, right? Als je het doet, doe het dan goed ;)
DeMoN schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 15:50:
[...]

Boot die 3800+ met een knoppix cd en compile je kernel daarop en je kunt em daarna idd overplaatsen :)

Gebruik trouwens Grub ipv lilo, dat is real-time te configgen. Als er een fout in je grub staat kan je ter plekke je bootloader bij het booten aanpassen (alleen niet opslaan..) net zolang tot hij boot :) Onthoud dan wat je veranderd hebt en zet dat daarna permanent in je /boot/grub/menu.lst :) (dit zeg ik alvast aangezien je met kernels gaat kloten en je zult altijd zien dat je een klein foutje maakt en je bootloader je kernel niet kan vinden wat best wel irritant kan zijn :P )
Ja maar, ja maar... dan heb ik geen muziek ondertussen! :+
Denk dat ik m'n lappie het wel laat doen dan :P (Turion64 X2 TL50, 1.6Ghz ;) should work fine :) )

Over het gebruik van Grub: ik weet echt wel wat ik moet veranderen in m'n Lilo.conf ;)
Als er iets mis gaat, dan is het echt de kernel zelf die panict.
Daarnaast laat ik sowsieso altijd de vorige werkende kernel in Lilo staan, dus kan altijd nog bij m'n oude komen :)
Is me ooit aangeraden. (ten tijde van SW9.1).
Geen idee waarom eigenlijk, was toen helemaal linuxnoob, en de persoon die me hielp kon er wel aardig wat van. Die raadde me aan om ReiserFS te nemen.
Sindsdien doe ik dat nogsteeds.

Kleven er veel nadelen aan, dat ik beter EXT3 kan gebruiken oid?

edit:
Finaly, compile is klaar. Test ik em net, blijftie hangen op MD.
Das een RAID config geval, right?
Iig, geen panic, gewoon freeze.
Is dat ding de hele middag bezig geweest met een compile, en dan er achter komen dat de boel crasht :/ Daarom wil ik dus een andere, snellere, machine die het compilen doet :P
Dan is er minder verloren tijd :P

Heb gisteren trouwens al de USB kaart en 3Com Etherlink III ISA kaart er uit getrokken. (en daarna schone install)
Daar hoef ik ook geen rekening meer mee te houden iig.

Maargoed, ik ga maar eens naar m'n werk. Kijk vanavond wel verder.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 06-02-2007 17:07 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

McKaamos schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 16:56:

Daarom wil ik dus een andere, snellere, machine die het compilen doet :P
Dan is er minder verloren tijd :P
Je kan als je nu wat extra opties in je kernel wilt hebben gewoon 'appenden' zeg maar hoor :)
Die src files die je met je kernel compile actie hebt gemaakt, bestaan nu gewoon. Als je nu wat mist doe je dus simpelweg in je src dir 'make menuconfig' waarna je je extra optie aanvinkt. Als je nu gaat compilen zal hij alleen de nieuw aangevinkte opties er bij compilen en daarna een kernelimage daarvan kunnen draaien. Of doe jij misschien elke keer 'make clean'? :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
uh jah, ik doe make clean... dacht dat dat zo hoort...

• ph0t0nix
Ah, goed punt DeMoN! make clean is alleen nodig als je met een schone lei wilt beginnen. Voor het toevoegen van een module is het idd. niet nodig.

@geen hardware RAID: Dan weet ik ook niet of je de schijven zomaar kunt hotswappen.

@MD-device: dat is inderdaad de software RAID. Maar als je daar tijdens de slack install niks specifieks voor gedaan hebt, heb je het niet nodig (Slackware biedt geen mogelijkheid om in het install menu voor een installatie op software RAID).

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
ph0t0nix schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 09:01:
Ah, goed punt DeMoN! make clean is alleen nodig als je met een schone lei wilt beginnen. Voor het toevoegen van een module is het idd. niet nodig.

@geen hardware RAID: Dan weet ik ook niet of je de schijven zomaar kunt hotswappen.

@MD-device: dat is inderdaad de software RAID. Maar als je daar tijdens de slack install niks specifieks voor gedaan hebt, heb je het niet nodig (Slackware biedt geen mogelijkheid om in het install menu voor een installatie op software RAID).
mwah, ze zitten op hotswap trays iig. Als ik er een SmartArray controller in zou hangen, zou ik waarschijnlijk wel hotswap functie hebben :)

edit:
Naja zostraks weer een nieuwe kernel geprobeerd, krijg ik op het gegeven moment nogal door elkaar gehusseld beeld plus complete system freeze.
Dat heb ik nou al een paar keer meegemaakt... Doe ik iets verkeerd ofzo?

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 07-02-2007 13:34 ]

• ph0t0nix
mwah, ze zitten op hotswap trays iig. Als ik er een SmartArray controller in zou hangen, zou ik waarschijnlijk wel hotswap functie hebben :)
Bij mij werkte dat in elk geval wel met zo'n SmartArray.
krijg ik op het gegeven moment nogal door elkaar gehusseld beeld plus complete system freeze.
Dat kan aan de kernel opties voor de framebuffer-device liggen. Kijk eens in je kernel config welke framebuffer drivers je aan hebt staan. Als ik me goed herinner kom je met de vesa fb altijd goed uit.
Pagina: 1