Camera gezocht met usb-shutter control mogelijkheid

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik ben voor een aantal opstellingen in ons magazijn op zoek naar digitale camera's die via de pc aangestuurd kunnen worden. Nu zijn er veel camera's die via USB aangesloten kunnen worden, maar erg weinig die dan ook nog foto's kunnen maken. De magazijnmedewerkers moeten vanuit hun warehouse-applicatie een foto kunnen van een in te boeken artikel (en van de bijbehorende pakbon). Deze foto word in een database weggeschreven.

Voor een aantal camera's van Canon, Fuiji en Nikon zijn er SDK's beschikbaar (C++ libraries canon, Hyper Utility van Fuji), maar de camera's waarop shutter control werkt zijn voor zover ik heb kunnen zien high-end professionele apparaten (10MP+) van €500. De foto's moeten minimaal 2MP zijn en maximaal 4MP. Gezien de camera's in een zeer vuile (stoffige) omgeving gebruikt moeten worden zijn compact camera's zonder losse lenzen de beste optie. High-end camera's zijn geen oplossing omdat we er 5 nodig hebben (prijstechnisch dus niet te doen), op open locaties (veel in en uitloop dus onveilig).

Ik heb ook gekeken naar WebCam's van 2MP+, maar deze zijn amper te vinden en hebben geen flitsmogelijkheid. Verder werken WebCam's vaak met interpolatie naar een hogere resolutie, waardoor foto's van pakbonnen niet meer leesbaar zijn.

Zijn er hier mensen die shutter control via USB (bijv via WIA) al aan de praat hebben gekregen op goedkopere toestellen (max €250-€300)?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
Jij zegt pakbon, waarom denk ik dan eerder scanner dan camera?

Oftewel, ben je met 5 flatbedscanners niet gewoon al klaar?

Edit: hmm, foto van bijbehorend artikel, tja, wellicht dat een prosumer zoals de S9500 dit ondersteunt?

[ Voor 29% gewijzigd door Henk op 02-02-2007 16:45 ]

Verwijderd

Zoek voor de gein eens of de Olympus mju 720 of 725 deze functionaliteit heeft. Deze is namelijk schokproof tot een afstand van 1.5 meter en waterdicht (lees stofdicht). Geen idee of ze de mogelijkheid hebben om via USB te fotograferen, maar het was de eerste camera die me te binnen schoot voor dergelijk gebruik!

• empheron
Als het alleen om de pakbonnen ging dan zou een scanner inderdaad een optie kunnen zijn (nadeel, glasplaat wordt vuil, veel bewegende onderdelen dus relatief snel kapot (honderden scans per dag). Tevens is een scanner veelal trager dan een CCD camera.

Verder moet er van de artikelen (varieërend van tijdschrift en kookset tot hometrainer en Xbox360) ook een foto genomen worden. Dit zijn vaak grotere artikelen die niet op een flatbed passen :P

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44

Sabbi

je denkt aan mij.

PSremote is een mooi programma voor canon powershots, het ondersteunt vrij veel, van goedkope ixussen en A series tot de dure S series. Kan erg veel besturen, en kan je er een camera naar smaak bijzoeken...

http://www.breezesys.com/PSRemote/features.htm#ps

• empheron
Helaas heeft ook Olympus geen compact camera's met shutter control. Enkel de E-series kan het in combinatie met een SDK/toolkit.

Verder worden er klaarblijkelijk steeds minder Canon toestellen uitgeleverd met Remote Shutter Control. PSRemote doet het alleen nog maar op de (Canon PowerShot A640, S3 IS, S80 en G7). De overige camera's waar het op werkt zijn 'discontinued'. Ik denk dat ik van het weekend eens een A640 ga testen in combinatie met mijn laptop en een testtool (VB.Net met WIA).

Mocht het met WIA niet lukken dan misschien met de Canon SDK of PSRemote wel. Helaas is de prijs €340,- in de pricewatch (gemiddeld) aan de hoge kant.

Ik sta overigens nog steeds open voor andere opties.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waarom?

Kan je de kwaliteit neit gewoon lager zetten als jullie de bestanden te groot vinden?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06-2025

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Mijn video camera kan dit ook allemaal, de stills zijn ook scherp. Misschien een idee.

t is een Medion by the way.

[ Voor 22% gewijzigd door sjolmers op 02-02-2007 17:20 ]

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• empheron
bombadil schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 17:15:
[...]

Waarom?

Kan je de kwaliteit neit gewoon lager zetten als jullie de bestanden te groot vinden?
Met max 4MP bedoel ik de resolutie van de foto's, niet de CCD van de camera. Er ligt een limiet in de database op het formaat van de afbeeldingen die opgeslagen kunnen worden.

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is het niet veel handiger de camera los te hebben en via een scriptje automagisch aan het einde van de dag downloaden? Gekoppeld aan de tijd van de invoer wordt dan de foto erbij gezet ofzo? Dat vraagt wat programmeer werk, maar dan heb je iig bewegingsruimte.

Btw, laatst hoorde ik van camera's met Wifi. Maar dan zit je in het duurdere segment. Wellicht is een 2e hands PDA met een 2MP camera & Wifi iets? Dan heb je en bewegingsruimte en het gelijk wegschrijven van de foto.

[ Voor 7% gewijzigd door Eusebius op 02-02-2007 18:01 ]

==
hoi

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Ik las zojuist in een aantal posts boven mij dat er bij Canon steeds minder camera's komen met Remote shutter control. Ik wilde namelijk eigenlijk gaan zeggen dat mijn Canon A80 (van enkele jaren terug inmiddels) dat ookal had, er moeten naar mijn idee wel behoorlijk wat modellen te vinden zijn maar dat blijkt dus lastig. Ik zou niet voor een webcam kiezen, de lenzen van die camera's zijn vaak gewoon te belabberd om dingen van een foto af te lezen.

Is het een idee om iets tweedehands te vinden? Wellicht moeilijk vanwege het feit dat je 5 camera's nodig hebt.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

Sommige van de Coolpixjes van Nikon hebben toch wifi aan boord? Geen idee hoe dat werkt qua software, maar dan heb je tenminste ook wat bewegingsruimte omdat je geen kabels hebt.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
GsJosh schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 18:47:
Ik las zojuist in een aantal posts boven mij dat er bij Canon steeds minder camera's komen met Remote shutter control. Ik wilde namelijk eigenlijk gaan zeggen dat mijn Canon A80 (van enkele jaren terug inmiddels) dat ookal had, er moeten naar mijn idee wel behoorlijk wat modellen te vinden zijn maar dat blijkt dus lastig. Ik zou niet voor een webcam kiezen, de lenzen van die camera's zijn vaak gewoon te belabberd om dingen van een foto af te lezen.

Is het een idee om iets tweedehands te vinden? Wellicht moeilijk vanwege het feit dat je 5 camera's nodig hebt.
Ook zakelijk is dat geloof ik wat moeilijker met afschrijving e.d. :) Ik meen me alleen te herinneren dat een coolpix P-nogwat van iets van 150 euro ook die wifi-functie al binnenhad, dus zo duur hoeven die cams idd niet te zijn :)

Verwijderd

Dat is de P3. Ook met wifi is de S7c en verder de Canon Ixus wireless. Of en hoe dit werkt, ik heb geen idee!

Verwijderd

andere optie:

5 budget camera`s a 100 euro per stuk
1 multifunctional.

alle pakbonnen worden op een stapel gegooid en 1x per dag (of 1x per uur) op elkaar in de paperfeed gelegd en 1 voor 1 ingescand.

Naar gelang de capaciteit kan je kijken naar een snellere scanner of een 2e of 3e.

Er zijn applicaties die deze scans direct in de jusite map kunnen zetten.

Als je een foto zou maken dan heb je de kans dat de foto niet goed is gelukt, daarnaast is een camera gevoeliger om kapot te gaan dan een scanner, en het kost je ook veel tijd om de documenten te sorteren omdat je ze waarschijnlijk slechter kan lezen.

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:19
Ik heb op mijn oude werk altijd gebruik gemaakt van een canon powershot a4XX serie. Deze werkte via usb, en in combinatie met een onderwaterhuis kan die heel veel hebben hoot.

Moest foto's maken voor de pasjes van de discotheek waar ik toen werkte, alles via de pc en directe opslag en printmogelijkheid.

huidige opstelling

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat ik me afvraag: wil je foto's maken van de artikelen omdat ze zo vaak veranderen, of is het gelijk schade foto o.i.d.? Als de foto's 'altijd' hetzelfde zijn (omdat je 100 soortgelijke fietsen, 20 zelfde strijkijzers en wat al niet meer) dan is het toch handiger om een artikel-foto-database te maken, en met barcode scanners te gaan werken. Aan de barcode van een artikel knoop je een referentie naar de bijbehorende foto. Barcode-scanners zijn wel in heavy-duty uitvoering te koop, en je database loopt niet supersnel vol met een paar Mb per artikel. Je hebt namelijk wel een erg forse database nodig als je op den duur enkele tienduizenden artikelen met foto in je DB hebt...

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-01 07:14
Ik heb het met mijn Canon Powershot A95 ook wel eens gedaan. Volgens mij was dat gewoon met bijgeleverde software, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

• empheron
We hebben ondertussen de Canon S3 is gekocht. Deze ondersteund remote shutter controle, zowel via een SDK van Canon als via WIA 1.1 en WIA 2.0.

Voor WIA 2.0 is er tevens een DLL te downloaden bij microsoft die een aantal ActiveX controls bevat. Met deze controls kunnen we nu de camera compleet remote bedienen.

Bij deze dus opgelost.
Pagina: 1