Ik heb hier iets heel vaags met een AMD Athlon XP2500+ processor (Barton core, 166 MHz FSB, 11x multiplier = 1827 MHz CPU clock).
Het ding draait al een jaar of 3 in de PC van mijn vriendin. Daar heb ik laatst de DVD brander van vervangen, zet de PC weer aan: start niet. Grmbl. Trek alle IDE kabels los, zet PC aan: komt in het BIOS setupscherm terecht. Kan kiezen uit 700, 933 of 1167 MHz. Huh? Probeer nog wat te experimenteren met de settings, maar lauw loene. Vriendin pissig uiteraard want ik heb dat natuurlijk gedaan dat d'r PC stuk is
Afijn, ik verdenk het (ASUS A7V8X-X) moederbord en haal bij de plaatselijke PC-boer het laatste Socket-A moederbordje dat 'ie heeft liggen (ASRock K7S41GX) en pruts dat erin. Ja hoor, boot, maar niet als XP2500+. Het ding wordt niet herkend ("Unknown CPU") en met enige moeite in de BIOS settings (FSB naar 166 MHz gezet) krijg ik 'm naar 1167 MHz ipv 1827 MHz: de multiplier staat op 7x in plaats van 11x. En Windows wil niet meer starten, kennelijk omdat er een SiS741GX ipv VIA KT400 chipset in zit, dus dat wordt een reinstall
Toen kreeg ik een briljante ingeving (dat gebeurt niet al te vaak
) en heb m'n eigen PC maar eens opgengeschroefd: daar zit een XP2600+ processor in. Processor met moeite (wat zijn dat een krengen, die Socket-A coolers!) eruit gehaald, koelpasta erop gesmeerd en in de PC van m'n vriendin gezet en ja hoor: boot als vanouds. Vriendin blij (PC is zelfs fractioneel sneller nu
) maar ik baal. Heb nog een tijdje met die verrotte processor in mijn PC gedraaid, maar dat is niet ideaal. Uiteindelijk heb ik bij Wintelco een Sempron 3000+ op de kop getikt en die erin geduwd. Dat draait een stuk beter, want het is gewoon een Barton core op 2 GHz (166x12) en dus zelfs ietsjes sneller dan m'n "oude" XP2600+.
Kortom, het is de CPU die de weg kwijt is. Moederborden herkennen 'm niet meer als AMD Athlon XP2500+, hooguit als Duron 1200 MHz. Het voltage wordt wel correct ingesteld op 1,65V en de FSB laat zich op 166 MHz instellen. Ik heb nog niet geprobeerd om handmatig de multiplier in te stellen, dat schijnt bij de ASRock K7S41 met jumpers te kunnen, maar of de processor daarin trapt (de multiplier is toch fixed?)
Ik snap alleen niet hoe het ineens kan, een processor die niet meer herkend wordt door het moederbord. Ik heb 'm uiteindelijk met dat ASRock moederbordje in een nieuwe microATX kast gestopt met geheugen en een nieuwe HDD erbij, om het zaakje als low-power servertje te laten draaien. Daarvan zijn de experimenten nog gaande, ik ben er al achter dat 'ie het niet leuk vindt als ik de ventilator op de CPU koeler uitschakel
Eventueel wil ik wel resultaten posten hier, onder Windows meldt Sisoft Sandra dat 'ie 34W verbruik heeft, terwijl de XP2600+ in de PC van mijn vriendin op 68W staat. Dat gaat al aardig richting een Geode processor.
Dit roept Linux over de "oude" processor in de meest basic toestand (zonder dat ik de FSB heb opgekrikt)
En dit met de Sempron erin:
Ik ga nog eens verder experimenteren. Zal vandaag of morgen nog wat screenshots posten van diagnose- en benchmarkprogramma's.
Het ding draait al een jaar of 3 in de PC van mijn vriendin. Daar heb ik laatst de DVD brander van vervangen, zet de PC weer aan: start niet. Grmbl. Trek alle IDE kabels los, zet PC aan: komt in het BIOS setupscherm terecht. Kan kiezen uit 700, 933 of 1167 MHz. Huh? Probeer nog wat te experimenteren met de settings, maar lauw loene. Vriendin pissig uiteraard want ik heb dat natuurlijk gedaan dat d'r PC stuk is
Afijn, ik verdenk het (ASUS A7V8X-X) moederbord en haal bij de plaatselijke PC-boer het laatste Socket-A moederbordje dat 'ie heeft liggen (ASRock K7S41GX) en pruts dat erin. Ja hoor, boot, maar niet als XP2500+. Het ding wordt niet herkend ("Unknown CPU") en met enige moeite in de BIOS settings (FSB naar 166 MHz gezet) krijg ik 'm naar 1167 MHz ipv 1827 MHz: de multiplier staat op 7x in plaats van 11x. En Windows wil niet meer starten, kennelijk omdat er een SiS741GX ipv VIA KT400 chipset in zit, dus dat wordt een reinstall
Kortom, het is de CPU die de weg kwijt is. Moederborden herkennen 'm niet meer als AMD Athlon XP2500+, hooguit als Duron 1200 MHz. Het voltage wordt wel correct ingesteld op 1,65V en de FSB laat zich op 166 MHz instellen. Ik heb nog niet geprobeerd om handmatig de multiplier in te stellen, dat schijnt bij de ASRock K7S41 met jumpers te kunnen, maar of de processor daarin trapt (de multiplier is toch fixed?)
edit:
Inderdaad, fixed multiplier
Inderdaad, fixed multiplier
Ik snap alleen niet hoe het ineens kan, een processor die niet meer herkend wordt door het moederbord. Ik heb 'm uiteindelijk met dat ASRock moederbordje in een nieuwe microATX kast gestopt met geheugen en een nieuwe HDD erbij, om het zaakje als low-power servertje te laten draaien. Daarvan zijn de experimenten nog gaande, ik ben er al achter dat 'ie het niet leuk vindt als ik de ventilator op de CPU koeler uitschakel
Dit roept Linux over de "oude" processor in de meest basic toestand (zonder dat ik de FSB heb opgekrikt)
> cat /proc/cpuinfo processor : 0 vendor_id : AuthenticAMD cpu family : 6 model : 10 model name : Unknown CPU Type stepping : 0 cpu MHz : 701.607 cache size : 64 KB fdiv_bug : no hlt_bug : no f00f_bug : no coma_bug : no fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 1 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 mmx fxsr sse syscall mmxext 3dnowext 3dnow up ts bogomips : 1404.66
En dit met de Sempron erin:
> cat /proc/cpuinfo processor : 0 vendor_id : AuthenticAMD cpu family : 6 model : 10 model name : AMD Sempron(tm) 3000+ stepping : 0 cpu MHz : 2004.607 cache size : 512 KB fdiv_bug : no hlt_bug : no f00f_bug : no coma_bug : no fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 1 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 mmx fxsr sse syscall mp mmxext 3dnowext 3dnow up ts bogomips : 4012.23
Ik ga nog eens verder experimenteren. Zal vandaag of morgen nog wat screenshots posten van diagnose- en benchmarkprogramma's.
12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B