AMD Athlon XP processor in identiteitscrisis

Pagina: 1
Acties:
  • 1.639 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:10
Ik heb hier iets heel vaags met een AMD Athlon XP2500+ processor (Barton core, 166 MHz FSB, 11x multiplier = 1827 MHz CPU clock).

Het ding draait al een jaar of 3 in de PC van mijn vriendin. Daar heb ik laatst de DVD brander van vervangen, zet de PC weer aan: start niet. Grmbl. Trek alle IDE kabels los, zet PC aan: komt in het BIOS setupscherm terecht. Kan kiezen uit 700, 933 of 1167 MHz. Huh? Probeer nog wat te experimenteren met de settings, maar lauw loene. Vriendin pissig uiteraard want ik heb dat natuurlijk gedaan dat d'r PC stuk is :(

Afijn, ik verdenk het (ASUS A7V8X-X) moederbord en haal bij de plaatselijke PC-boer het laatste Socket-A moederbordje dat 'ie heeft liggen (ASRock K7S41GX) en pruts dat erin. Ja hoor, boot, maar niet als XP2500+. Het ding wordt niet herkend ("Unknown CPU") en met enige moeite in de BIOS settings (FSB naar 166 MHz gezet) krijg ik 'm naar 1167 MHz ipv 1827 MHz: de multiplier staat op 7x in plaats van 11x. En Windows wil niet meer starten, kennelijk omdat er een SiS741GX ipv VIA KT400 chipset in zit, dus dat wordt een reinstall :'( Toen kreeg ik een briljante ingeving (dat gebeurt niet al te vaak :P ) en heb m'n eigen PC maar eens opgengeschroefd: daar zit een XP2600+ processor in. Processor met moeite (wat zijn dat een krengen, die Socket-A coolers!) eruit gehaald, koelpasta erop gesmeerd en in de PC van m'n vriendin gezet en ja hoor: boot als vanouds. Vriendin blij (PC is zelfs fractioneel sneller nu ;)) maar ik baal. Heb nog een tijdje met die verrotte processor in mijn PC gedraaid, maar dat is niet ideaal. Uiteindelijk heb ik bij Wintelco een Sempron 3000+ op de kop getikt en die erin geduwd. Dat draait een stuk beter, want het is gewoon een Barton core op 2 GHz (166x12) en dus zelfs ietsjes sneller dan m'n "oude" XP2600+.

Kortom, het is de CPU die de weg kwijt is. Moederborden herkennen 'm niet meer als AMD Athlon XP2500+, hooguit als Duron 1200 MHz. Het voltage wordt wel correct ingesteld op 1,65V en de FSB laat zich op 166 MHz instellen. Ik heb nog niet geprobeerd om handmatig de multiplier in te stellen, dat schijnt bij de ASRock K7S41 met jumpers te kunnen, maar of de processor daarin trapt (de multiplier is toch fixed?)
edit:
Inderdaad, fixed multiplier :(

Ik snap alleen niet hoe het ineens kan, een processor die niet meer herkend wordt door het moederbord. Ik heb 'm uiteindelijk met dat ASRock moederbordje in een nieuwe microATX kast gestopt met geheugen en een nieuwe HDD erbij, om het zaakje als low-power servertje te laten draaien. Daarvan zijn de experimenten nog gaande, ik ben er al achter dat 'ie het niet leuk vindt als ik de ventilator op de CPU koeler uitschakel :+ Eventueel wil ik wel resultaten posten hier, onder Windows meldt Sisoft Sandra dat 'ie 34W verbruik heeft, terwijl de XP2600+ in de PC van mijn vriendin op 68W staat. Dat gaat al aardig richting een Geode processor.

Dit roept Linux over de "oude" processor in de meest basic toestand (zonder dat ik de FSB heb opgekrikt)
> cat /proc/cpuinfo
processor       : 0
vendor_id       : AuthenticAMD
cpu family      : 6
model           : 10
model name      : Unknown CPU Type
stepping        : 0
cpu MHz         : 701.607
cache size      : 64 KB
fdiv_bug        : no
hlt_bug         : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 1
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca
cmov pat pse36 mmx fxsr sse syscall mmxext 3dnowext 3dnow up ts
bogomips        : 1404.66

En dit met de Sempron erin:
> cat /proc/cpuinfo
processor       : 0
vendor_id       : AuthenticAMD
cpu family      : 6
model           : 10
model name      : AMD Sempron(tm)   3000+
stepping        : 0
cpu MHz         : 2004.607
cache size      : 512 KB
fdiv_bug        : no
hlt_bug         : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 1
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca
cmov pat pse36 mmx fxsr sse syscall mp mmxext 3dnowext 3dnow up ts
bogomips        : 4012.23

Ik ga nog eens verder experimenteren. Zal vandaag of morgen nog wat screenshots posten van diagnose- en benchmarkprogramma's.

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:22
CPUs gaan idd wel eens dood. Heb hier een XP 2600+ liggen die allerlei rare problemen gaf op een Nforce2 bord. Onder linux steeds de linker crashen bij het compileren... en dan alleen de linker, alle overige programma's draaiden foutloos. Uiteindelijk een XP 2500+ eringezet en die 2600+ draait nu gewoon op een Asrock K7S8XE+ bord zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matramurena
_JGC_ schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 16:08:
CPUs gaan idd wel eens dood. Heb hier een XP 2600+ liggen die allerlei rare problemen gaf op een Nforce2 bord. Onder linux steeds de linker crashen bij het compileren... en dan alleen de linker, alle overige programma's draaiden foutloos. Uiteindelijk een XP 2500+ eringezet en die 2600+ draait nu gewoon op een Asrock K7S8XE+ bord zonder problemen.
Dat is dan mijn eerste ervaring met een semi-dooie CPU ;) Ik blijf het bizar vinden dat 'ie dan deels niet meer herkend wordt, terwijl het ding ogenschijnlijk wel werkt.

Ik ga 'm eens het hele weekend laten stresstesten (nu wel met de CPU fan erop :+) en dan eens kijken of er wat mis gaat. Linux kernels compileren is inderdaad een goeie test.

Mocht de CPU echt onbetrouwbaar blijken, dan ga ik ergens een Geode NX processor vandaan halen. Dan is mijn low-power server (om 24/24 aan te laten staan, zie ook http://www.olino.org/arti...een-zuinige-server-deel-2) compleet, maar met deze setup (mits het ding betrouwbaar werkt uiteraard) ben ik ook tevreden. 34W ipv 68W is een stuk beter en het ding hoeft alleen maar mail op te halen en mp3 te streamen.

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kernel compileren is peanuts. Ik kon alle C programma's gewoon compilen zonder problemen, echter was 5 minuten proeven aan een C++ programma zoals kdelibs, kdebase of wat mij betreft Qt al genoeg om de bug te onthullen. C++ compilen is een stuk zwaarder dan C compilen. Overigens was ik tegelijk met die CPU naar een ander gerepareerd moederbord geswitcht, heb nog tijden zitten klooien met geheugen en dacht uiteindelijk dat het moederbord gewoon kapot was :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matramurena
Ik ben eens wat gaan overklokken met deze semi-defecte CPU en het ASRock K7S41GX bordje.

Dit geeft CPU-Z aan met "normale" settings (166 MHz FSB):
Afbeeldingslocatie: http://matramurena.net/pics/cpuid.png

En dit met de FSB op 220 MHz:
Afbeeldingslocatie: http://matramurena.net/pics/cpuid-overclock.png

Nog sneller leidt tot problemen met booten. Qua stabiliteit heb ik nog geen problemen ondervonden, tenminste, de "Burn-In" van SiSoft Sandra heeft de hele nacht probleemloos gedraaid en de CPU wordt er niet echt warm van (nog geen 40 graden). De CPU Core Power is 56 watt volgens SiSoft Sandra en dat is ruim 10 watt onder de TDP specificatie van de Athlon XP.

"Underclock" heb ik ook geprobeerd, maar met FSB op 100 MHz wilde 'ie niet starten.
edit:
Start nu wel, zeker eerder iets verkeerds gedaan in de BIOS? Heeft volgens SiSoft Sandra een CPU Core Power van 23 watt, de CPU wordt nog geen 30 graden nu

Let ook op de verkeerde herkenning van de processor onder "specification". De cache wordt niet verder dan 64 kBytes herkend door deze tool; de BIOS meldt dat 'ie 128 kB L2 cache heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door matramurena op 03-02-2007 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die asrock borden willen wel vaker een CPU anders aangeven wat het is. Een Sempron 2800+ werd hier ook gewoon aangegeven als een Athlon XP 2400+, op mijn nforce2 bord werd een XP 2600+ aangegeven als een Athlon at ....MHz zonder specs van CPU erbij.

Aangezien je CPU met de verkeerde multiplier herkend wordt, ziet je BIOS een CPU van rond de 1600MHz als je flink gaat overclocken, en volgens dat ding zal dat dan vast wel een Duron zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-09 16:38

boesOne

meuh

(jarig!)
Linux ziet ook maar 64kB cache.
Als je op de proc zelf kijkt, zijn de bridges allemaal vrij van koelprut? Misschien short er wel wat..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:07

Thandor

SilverStreak

_JGC_ schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:56:
Die asrock borden willen wel vaker een CPU anders aangeven wat het is. Een Sempron 2800+ werd hier ook gewoon aangegeven als een Athlon XP 2400+, op mijn nforce2 bord werd een XP 2600+ aangegeven als een Athlon at ....MHz zonder specs van CPU erbij.
Dat doen niet alleen ASRock moederborden, dat doen alle socket A moederborden. Die zgn. 'CPU-String' wordt bij AMD Athlon XP processoren door de BIOS ingesteld. Het BIOS zal a.d.v. een aantal waardes de juiste naam pakken en die procedure kan fout gaan als de CPU onbekend is of een afwijkende instelling heeft.

Zie bv. de CPU string op onderstaande afbeelding (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a74fb7225b28073c65ebaea61d5e60cc/thumb.jpg

Bij andere processoren zoals de Intel Pentium 4 staat de naam al in de CPU geschreven. Het BIOS kan die naam niet aanpassen. Zo zal er bij een Intel Pentium 4 1,8GHz @ 2,4GHz nog gewoon 1,8GHz staan in de CPU string. Bij een AMD Athlon XP 1800+ @ 2400+ zou er AMD Athlon XP 2400+ komen te staan.
Aangezien je CPU met de verkeerde multiplier herkend wordt, ziet je BIOS een CPU van rond de 1600MHz als je flink gaat overclocken, en volgens dat ding zal dat dan vast wel een Duron zijn.
1600MHz kan ook een AMD Athlon XP 1900+ zijn :). De reden dat het als een AMD Duron gezien wordt is eerder vanwege de 64KB L2 cache ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matramurena
Het bizarre is, dat de BIOS 128kB cache ziet:
Afbeeldingslocatie: http://matramurena.net/pics/bios.jpg
Als je op de proc zelf kijkt, zijn de bridges allemaal vrij van koelprut? Misschien short er wel wat..
Nope, de CPU is schoon. Ik denk dat 'ie gewoon stuk is ergens. In ieder geval draait 'ie best aardig nu met FSB op 220 MHz (zou 1540 MHz moeten zijn, maar er zijn afrondingsverschilletjes)
Afbeeldingslocatie: http://matramurena.net/pics/cbi-overclock.png

en dit zijn de settings in de BIOS:
Afbeeldingslocatie: http://matramurena.net/pics/bios-settings.jpg
Ik heb 'm geprobeerd op een andere multiplier te krijgen middels de jumpers op het ASRock moederbord, maar de multiplier laat zich niet op andere gedachten brengen. Misschien moet ik met een tube zilverlijm in de weer, aan de andere kant heb ik dit systeempje in elkaar gezet als lowpower server, die 24 uur per dag aan moet staan en geen zware multimedia taken hoeft af te handelen.

Alleen de temperatuurgeregelde casefan die ik deze week bij computerland voor 4,95 kocht bleek toch iets meer te doen dan alleen warme lucht afvoeren:
Afbeeldingslocatie: http://matramurena.net/pics/casefan-blue.jpg
Nou ja, voor 4,95 toch een leuke casemod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

matramurena schreef op zondag 04 februari 2007 @ 00:14:
[...]

Het bizarre is, dat de BIOS 128kB cache ziet:
[afbeelding]
Niets vreemds aan. De 128KB is 2x64KB L1 cache (data en instruction cache). Mening ander programma laat enkel het L2 cache zien en dat is 64KB L2 bij een AMD Duron. (En bij jouw processor schijnbaar ook)

@aapenootjes:
OCInside.de - Workshop :Y).
Daar staan de socket A guides. Erg handig :).

[ Voor 17% gewijzigd door Thandor op 04-02-2007 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ik heb eens een vergelijkend probleem gehad met een athlon XP-m. Het verschil is dat die standaard unlocked zijn, en dat daardoor mobo's hem vaak niet op de juiste snelheid zetten.

Aangezien ik dit wist heb ik het simpel opgelost met een pinmod (ik kon de MP niet instellen op het betreffende moederbord).Hierdoor zet het moederbord hem automatisch wel op de juiste MP.

Ik gok dat je het daarmee op kan lossen, ik zal even een linkje zoeken.
tada

Zelf heb ik koperdraad om de pinnetjes van de cpu zelf heen gedraait, door een 8 vorm om de pinnetjes heen te draaien. Beetje priegelwerkje, maar het werkte beter dan toen ik de draadjes in de socket duwde.

[ Voor 41% gewijzigd door Aapenootjes op 04-02-2007 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper
  • Laatst online: 09:05

icecoolsniper

never run from a sniper!

Ik heb zoiets ook wel eens gehad met een xp 1800+. Die werd heel de tijd herkend als unknown cpu. Bij een nadere inspectie bleek er een stukje van de cache controller o.i.d. afgebrokkeld te zijn en dat ie daarom nog maar een klein deel van de cache gebruikte.
De processor werkt overigens nog steeds prima als verminkte athlon xp.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matramurena
Thandor schreef op zondag 04 februari 2007 @ 00:17:
[...]
Niets vreemds aan. De 128KB is 2x64KB L1 cache (data en instruction cache). Mening ander programma laat enkel het L2 cache zien en dat is 64KB L2 bij een AMD Duron. (En bij jouw processor schijnbaar ook)
Aaaahhh... stom van me, natuurlijk is dat die 2x 64kB bij elkaar opgeteld 8)7

Nou ja, ik zal er maar mee moeten leren leven dat 'ie zich qua cache gedraagt als een AMD Duron "Applebred" waarvan de FSB naar 440 te klokken is. De pinmod zal ik ook nog eens proberen, aangezien het moederbord dergelijke mods ondersteunt.

Hmmmm... misschien toch nog maar een Geode NX 1750 processor kopen, zoals hierzo: http://tweakers.net/productsurvey/survey/1885

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 20:27
Misschien een simpele opmerking hoor :+
Maar heb je het bios van je moerbord al eens geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matramurena
Gurneyhck schreef op maandag 05 februari 2007 @ 10:16:
Misschien een simpele opmerking hoor :+
Maar heb je het bios van je moerbord al eens geupdate?
Geeft niet, is logische vraag hoor ;) Ja, het BIOS van het huidige moederbord (ASRock K7S41GX) is de meest recente versie (2.70). Van de andere moederborden waar ik 'm in heb getest (Asus A7V8X-X en A7N8X Deluxe) geldt hetzelfde, daar zit de meest recente BIOS in.

Ik denk toch dat ik ermee moet leren leven dat 'ie zich van nu af aan gedraagt als een "Applebred" Duron in plaats van een "Barton" Athlon XP, maar dan wel met de FSB van een Barton (333 MHz, gemakkelijk te overklokken naar 440 MHz).
edit:
Ik val in herhalingen geloof ik... 7(8)7

[ Voor 3% gewijzigd door matramurena op 05-02-2007 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 16:12

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Is deze CPU standaard gelockt op de MP of niet?
Want ik heb dit probleem ook meegemaakt, en opgelost door de multiplier te unlocken en zelf in te stellen, toen werkte de cpu weer als vanouds.....

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matramurena
master_viper schreef op maandag 05 februari 2007 @ 15:16:
Is deze CPU standaard gelockt op de MP of niet?
Want ik heb dit probleem ook meegemaakt, en opgelost door de multiplier te unlocken en zelf in te stellen, toen werkte de cpu weer als vanouds.....
Is standaard gelockt op de MP en dus ga ik binnenkort eens een pinmod c.q. overklokexperimentje eraan wagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien een rare opmerking... maar hoe zeker ben je ervan dat het een Athlon XP is en geen duron?!?!

ik zou zeggen maak de processor schoon en controleer dit adhv de text op de processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:59
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 05:09:
misschien een rare opmerking... maar hoe zeker ben je ervan dat het een Athlon XP is en geen duron?!?!

ik zou zeggen maak de processor schoon en controleer dit adhv de text op de processor
Barton is een Athlon XP CPU op 166MHz en 512KB cache. Durons hebben een andere kern(Applebred)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matramurena
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 05:09:

Op zich geen rare opmerking, maar er staat echt AMD Athlon XP 2500+ op de CPU. Tevens staat de code AXDA2500DKV4D erop en dat is volgens mij een Barton core met 512 kB L2 cache, 11x multiplier op FSB van 166 MHz (333 MHz DDR) en zeker geen Duron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoBerkhoff
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik heb nu ook hetzelfde hier. Mijn beide kinderen hebben een ASRock K7V4A+, laatste BIOS (v. 1.30), met allebei een Athlon XP 3000+ erin, bij de één geeft de BIOS het goec aan en bij de ander vermeld de BIOS dat het een Duron is, beiden vermelden de juiste speed van 2167 Mhz. :?

ASUS P5ND2-Sli Deluxe, Pentium DualCore 3.0 Ghz. with 2 x ASUS EN6600GT Silencer 256 Mb., LG L194WT 19"wide". 2 x XP1900+ + TFT's 19"wide, Notebook BenQ 8100 Centrino 1,5. Specs: http://specs.tweak.to/8798

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

En hoe staat het daar met de cache groottes? Bij matramurena was het L2 cache minder geworden, indien die bij jouw processor ook lager is dan is de processor niet goed herkent (al lijkt mij dit sterk, check desalniettemin even de instellingen) of de processor is op 'fysiek-processor-niveau' niet goed geconfigureerd / defect. Dat laatste: M.a.w. de bruggen (L2-bridges) op de CPU staan incorrect geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
matramurena schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 14:24:
[...]

Op zich geen rare opmerking, maar er staat echt AMD Athlon XP 2500+ op de CPU. Tevens staat de code AXDA2500DKV4D erop en dat is volgens mij een Barton core met 512 kB L2 cache, 11x multiplier op FSB van 166 MHz (333 MHz DDR) en zeker geen Duron.
de eerste bartons 2500 waren unlocked.
latere bartons kon je unlocken met de L5 mod en dan in windows met een progje de multy omhoog gooien.
zal ff zoeken hoe dat progsel heet.

[OC] athlon xp mp change on the fly

dat topic gaat over het unlocken met de barton

[ Voor 9% gewijzigd door erikdeperik op 24-01-2008 22:00 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Pagina: 1