Toon posts:

migratie mobo icm raid 0+1 icm vista upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voordat iedereen (incl mod) over me heenvalt, ik heb de raid faq doorgelopen en nogal wat searches gedaan. Zie niet echt een eenduidig antwoord voor mijn vraag.
Volgende is het geval:

Ik heb hier naast me een doos met daarin een Intel E6600, Asus P5N32-E SLI, wat OCZ geheugen. Ik wil mijn huidige A8N-Sli, met AMD3000+ upgraden.

Heb in mijn huidige systeem 4x maxtor 200gb in raid 0+1 opstelling. 3 partities c,d,e, waarbij e: de progsel, foto, mp-3 store is. Ik heb geen back-up schijf te beschikking.

Ik had het idee om 2 schijven (de juiste) af te koppelen, om die vervolgens pas na een clean install van Vista Ultimate op de overige 2 schijven, weer aan te koppelen. De enige reden hiervoor is dat ik de 180gb aan spullen op de e-partitie niet kwijt wil raken.

Ik denk dat ik vwb de raid opstelling geen problemen krijg (A8N-sli => P5N32-E Sli is volgens mij forward compatible), maar verwacht grote driver etc. problemen als ik de boel eerst laat opstarten onder XP en dan pas later Vista ga installeren. Dan maar in 1 keer.

Zit ik helemaal op de verkeerde weg of heeft iemand nog een geniaal idee hoe ik deze conversie-slag makkelijk kan maken?

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik zou het veel simpeler doen.

RAID 1 verbreken, als gewone schijven activeren, data van RAID 0 naar de losse schijven copieren.

Dan RAID 0 overgooien op je nieuwe systeem, kijken wat ie doet?, anders gewoon Windows erop gooien, array aanmaken zoals je wilt etc.
2 losse hdd's erbij en klaar is klara.
Moet lukken denk ik, met relative veiligheid mocht de RAID 0 niet werken op de nieuwe chipset bijv.

Making an ass of myself since the 70's

Verwijderd

Topicstarter
shaggy8675 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 16:30:
Ik zou het veel simpeler doen.

RAID 1 verbreken, als gewone schijven activeren, data van RAID 0 naar de losse schijven copieren.

Dan RAID 0 overgooien op je nieuwe systeem, kijken wat ie doet?, anders gewoon Windows erop gooien, array aanmaken zoals je wilt etc.
2 losse hdd's erbij en klaar is klara.
Moet lukken denk ik, met relative veiligheid mocht de RAID 0 niet werken op de nieuwe chipset bijv.
Met RAID 1 verbreken bedoel je eerst software-matig alles overzetten naar RAID 0, en dan de 2 HD's lostrekken?

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 16:54:
[...]

Met RAID 1 verbreken bedoel je eerst software-matig alles overzetten naar RAID 0, en dan de 2 HD's lostrekken?
Je hebt 2 RAID 0 arrays in mirror draaien zeg je. ( 2 schijven in RAID 0 --> Daarvan een mirror daarvan is dus ook de twee overige schijven in RAID 0 )

Ik weet niet hoeveel data je precies wil bewaren? Je schijven zijn per stuk 200gig groot. Als je 2 schijven uit je array haalt ( de mirror schijven ) en deze gebruikt als stand alone schijven ( 2 x 200gig dus ) heb je 400Gb om data op op te slaan, Dit is voldoende toch? Je kopieërd de data van je overgebleven RAID 0 ASAP naar 1 of allebei de losse schijven dat deze bewaard blijft.
Vervolgens kan je proberen om je RAID schijven over te zetten op je nieuwe moederbord. Werkt het, prima. Werkt het niet staat je belangrijke data nog op de twee losse schijven bewaard.

Als het overzetten niet werkt kan je nu de RAID schijven gebruiken om Windows op te zetten bijv. Want de belangrijke gegevens staan op de andere schijven. Nu kan je gewoon als voorheen een RAID array aanmaken als je wil. ( bijv. weer RAID 0. ) daarna data overzetten naar de nieuwe werkende RAID array, en dan kan je als je wil de twee losse schijven weer gebruiken om bijv. een RAID 0+1 array te creëren.

U snapt het een beetje :)

Verwijderd

Topicstarter
shaggy8675 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 17:50:
[...]

Je hebt 2 RAID 0 arrays in mirror draaien zeg je. ( 2 schijven in RAID 0 --> Daarvan een mirror daarvan is dus ook de twee overige schijven in RAID 0 )

Ik weet niet hoeveel data je precies wil bewaren? Je schijven zijn per stuk 200gig groot. Als je 2 schijven uit je array haalt ( de mirror schijven ) en deze gebruikt als stand alone schijven ( 2 x 200gig dus ) heb je 400Gb om data op op te slaan, Dit is voldoende toch? Je kopieërd de data van je overgebleven RAID 0 ASAP naar 1 of allebei de losse schijven dat deze bewaard blijft.
Vervolgens kan je proberen om je RAID schijven over te zetten op je nieuwe moederbord. Werkt het, prima. Werkt het niet staat je belangrijke data nog op de twee losse schijven bewaard.

Als het overzetten niet werkt kan je nu de RAID schijven gebruiken om Windows op te zetten bijv. Want de belangrijke gegevens staan op de andere schijven. Nu kan je gewoon als voorheen een RAID array aanmaken als je wil. ( bijv. weer RAID 0. ) daarna data overzetten naar de nieuwe werkende RAID array, en dan kan je als je wil de twee losse schijven weer gebruiken om bijv. een RAID 0+1 array te creëren.

U snapt het een beetje :)
Yep, in wezen bevestig je eigenlijk mijn gedachtegang. Als je een harde plof of enorm gevloek hoort in de omgeving Hilversum dan is er toch iets fout gegaan 8)7

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:11:
[...]

Yep, in wezen bevestig je eigenlijk mijn gedachtegang. Als je een harde plof of enorm gevloek hoort in de omgeving Hilversum dan is er toch iets fout gegaan 8)7
Risico van het vak van "tweakert" ;)

Zal allemaal wel meevallen. Gewoon rustig kijken en eerst denken dan doen. Gaat helemaal goedkomen

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6af3e1fd0c977b64ca775c8a99227409/full.jpg

Verwijderd

Ook ik heb een dag liggen te klo....om met mijn evga/nvidia 680 sli board/intel 6600 en windows media center met 2x...2x 320 gb in raid 1en 800 gb in jbod om de boel om te zetten naar vista.
Ook ik dacht dat doen we effe.... Maar het probleem zit hem in het feit dat ik de 2x 2.. 320 gb drives raid 1 en de jbod in dynamische volumes had omgetoverd.
Vista weigert dan gezellig het e.e.a. en je raid config is dan degraded. Althans de eerste.... Ik ben nu een dagje later erachter gekomen dat je eerst je schijven met diskpart en convert vanuit een bootdisk weer terug moet brengen in de oude staat....dan pas vista erop en dan weer terug naar dynamisch.
Leuk als je denkt dat raid1 je redding is....maar naar nu blijkt is ghost mijn redding voor mijn schijven en de info etc.
Voor alle hulp en voor alle tips ben ik en blijf ik beschikbaar...want ik denk dat deze upgrade van MCE naar Premium vista met mijn board en de raid op een snellere maier kan worden opgelost.
Voor hen die het interesseert.....er zijn nogal wat haken en ogen aan het upgraden...voral met raid configs en de drivers...wie heeft net als ik zowel een upgrade als een nieuwe installatie gedaan met nividia 680sli i.c. met raid 1?????

by the way...nog nooit overklokt maar vorige week met een beschrijving in de hand de machine naar 34oo mhz gebracht en nog stabiel ook...alleen de thermo van cpu gaf 56 tot 60 graden aan en dus maar weer normale snelheid......wel leuk.

richard carl samson

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 18:47 ]

Pagina: 1