CPU Core gecrushed?

Pagina: 1
Acties:

• lezut
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik heb gisteren een PCtje uit elkaar gehaald, en nu zie ik lichte beschadigingen aan de zijkant van de core van de CPU zitten (socket A Sempron 3000+).

Nou weet ik dat dat een slecht voorteken is, maar ik weet niet hoe erg het in dit geval is.

Ik zal er even een foto'tje bij doen, hij is niet héél duidelijk, maar hij geeft wel een aardig beeld.

Wat denken jullie? Zal hij nog goed genoeg zijn om door te verkopen of de beschadiging te heftig om hem nog als goed werkend te verkopen?

Afbeeldingslocatie: http://serv2.imagehigh.com/imgss/4959988_vhenk1.jpg

Verwijderd

Test hem zou ik zeggen :? En als je hem wilt verkopen uiteraard dit foto'tje erbij doen.. Wel zo netjes. :)

Verwijderd

Inderdaad, testen is de enige manier. En dan niet kijken of-ie wil opstarten, maar een uurtje of 10 prime draaien! :)

• lezut
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Mja, het lijkt op de foto wat erger dan dat het is volgens mij.

Maar ik het zo geen PC waar ik hem in kan hangen, ik mis een HD met een windows erop die dat mobo draait, ik mis een voeding, een kast en een optical drive.. Hmm, dat is weer een weekend verkloot als ik het zo lees :(

Edit: Woei, ik bedenk met net dat hij ook wel moet draaien op het mobo van mijn zusje, let's try :)

[ Voor 15% gewijzigd door lezut op 02-02-2007 15:13 ]

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

lezut schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 15:10:
Mja, het lijkt op de foto wat erger dan dat het is volgens mij.

Maar ik het zo geen PC waar ik hem in kan hangen, ik mis een HD met een windows erop die dat mobo draait, ik mis een voeding, een kast en een optical drive.. Hmm, dat is weer een weekend verkloot als ik het zo lees :(

Edit: Woei, ik bedenk met net dat hij ook wel moet draaien op het mobo van mijn zusje, let's try :)
Ik heb nog een AMD Athlon XP 1800+ waar ook veel stukjes van de core zijn afgebroken. En hij doet het nog perfect, enige probleem is wel dat je temp wat omhoog gaat. Heb hem nu op 2600+ draaien met airflow. En hij is stressed 60 graden. Als hij het doet, dan is er niks mis mee (logisch:p)

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
vingerfrits schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 00:19:
[...]

Ik heb nog een AMD Athlon XP 1800+ waar ook veel stukjes van de core zijn afgebroken. En hij doet het nog perfect, enige probleem is wel dat je temp wat omhoog gaat. Heb hem nu op 2600+ draaien met airflow. En hij is stressed 60 graden. Als hij het doet, dan is er niks mis mee (logisch:p)
Ik heb het nog nooit geprobeerd. maar het randje met een fijne veil bij werken een idee?

A Soldiers manual and a pair of boots.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:57

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

To_Tall schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 00:25:
[...]

Ik heb het nog nooit geprobeerd. maar het randje met een fijne veil bij werken een idee?
Dat is ongeveer als kroepoek met een broodmes proberen te snijden... Niet het meest briljante idee... ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

To_Tall schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 00:25:
[...]

Dan richt je enkel meer schade aan. Vergelijk het met een appel waar een wormpje een gaatje aangevreten heeft. Dankzij dat gaatje zal het binnenste van de appel contact maken met de buitenwereld (de beschermlaag is weg). Zodra je het gaatje groter gaat maken (door middel van snijden of in dit geval vijlen) zal het oppervlak wat contact maakt met de buitenwereld nog groter worden. Dat komt de versheid van de appel niet ten goede.

Om precies te zijn hebben we hier niet met een 'core'-crush maar met een 'die'-crush te maken. Hetgeen wat afgebrokkeld is, is namelijk de zogenaamde 'die'. De eigenlijke core zit in de 'die'.

De 'die' zal voor bescherming en koeling van de core zorgen. Bescherming spreekt voor zich en koeling zien we terug in de vorm van geleiding. De warmte gaat vanaf de core naar het oppervlak van de 'die' waar op z'n beurt een heatsink op zit. Zodra er delen van de 'die' afbrokkelen (en de core intact blijft waardoor de processor dus nog functioneert) zal de koeling erop achteruit gaan. Dit kan een hogere core temperatuur als gevolg hebben. Die hogere core temperatuur kan voor instabiliteit zorgen. Ook al geeft de temperatuursensor een lage waarde aan, bij de plek waar het afgebrokkeld is kan de temperatuur veel hoger liggen.

Goed testen alvorens de processor in gebruik of de verkoop gaat is dus van belang :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
bij mijn bescheiden mening zou ik hem nog verkopen op een paar voorwaarden : je gebruikt een koeler die niet te zwaar en een base die groot genoeg is zodat de kussentjes volledig ondersteuning geven, je core zal hierdoor minder blijven afbrokkelen , en dus langer heel blijven. een zware koeler met een base die de kussentjes niet helemaal bedekt zal op den duur de core helemaal crushen, want die is nu iets zwakker. (ik spreek uit ervaring hier)

je verkoopt de processor aan iemand en gaat die daar installeren , werkt hij niet , dan is die dood, werkt hij wel en is hij prime stabiel dan laat je de processor daar zitten. zorg ook dat de kerel aan wie je verkoopt niet te ver woont.

ik doe het zo toch met mijn hardware die goed lijkt te werken maar in een of ander opzicht "raar" is, vermijd je gelijk een hele boel problemen mee: als het dan fout is moeten jullie niet het halve land over om eens een kijkje te gaan nemen naar de computer, en als het dan echt dood is kunnen jullie dan later tot een besluit/compensatie komen.

zorg ook dat je vertelt wat er mis of raar is met je componenten, dan komen jullie gelijk niet voor ongewenste verassingen te staan en weet je wat voor vlees er in de kuip zit. Eerlijk is hier gelijk ook het makkelijkst, en mocht de koper tot de vaststelling komen dat het uiteindelijk toch kapot gaat na een tijd voelt hij zich ook niet bedrogen.

Out of the box? What box? There is no box.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:27

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Gewoon verkopen en uitleggen. Netjes zijn en melden wat er mis mee kan zijn. Werkt het, krijg je je geld, werkt het niet, krijg je je dode proc terug :)
Pagina: 1