Linux zwart scherm bij boot

Pagina: 1
Acties:
  • 900 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wombat13
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-01 13:10
Hallo allemaal en welkom bij mijn eerste post :) :P

Mijn probleem is als volgt:
Ik wilde naast Windows XP eens gaan experimenteren met een anders OS en dacht daarbij aan Linux. Na wat zoeken op internet een leuke distro gedownload (Ubuntu 6.10 32bits) en gebrand. Nou dacht ik: 'T is een live cd, lekker laten booten en starten maar....' Helaas...
Op het moment dat ik mijn pc start met de cd kreeg ik eerst het ubuntu scherm (met install etc)
Maar zodra hij verder zou moeten gaan met het starten van ubuntu werd het beeld zwart (niet standby maar gewoon zwart). Na een paar keer proberen nog niets dus ik download maar de 64 bits versie, helaas hier kwam na het install menu het ubuntu bootloge in beeld maar daar bleef hij verder hangen (het logo is grijs en er gebeurt helemaal niks).
Als ik koos voor de optie install of check cd gebeurde er overigens hetzelfde.

Daarna gekozen voor OpenSuse 9.10 (dvd) hier kon ik alleen de Safe install starten (andere opties liepen uit op een zwart scherm) Maar na de installatie kwam hij met de melding de de grafische omgeving niet gelanden kon worden ivm videokaart en had ik dus alleen een tekstvariant. (en voor een iemand die altijd met windows heeft gewerkt is dat niet echt makkelijk 8)7 )

Nu is mijn vraag aan jullie: Kennen jullie dit probleem? en zo ja, zijn er oplossingen voor?
op internet kon ik ook maar weinig vinden
Mijn specs:
Asus M2n4-sli
AMD64 x2 3800+ (socket AM2)
1 Gb Kingston RAM DDRII
Sapphire Radeon x1950 pro
Seagate 160GB ATA
Seagate 320 GB ATA

Alvast bedankt! :)
(PS. Dit is mijn eerste post dus als er fouten/vaagheden in staan.. sorry)

[ Voor 3% gewijzigd door Wombat13 op 02-02-2007 13:48 ]

Verwijderd

Om eerlijk te zijn draai ik alleen *NIX varianten op servers, dus het probleem met rare videokaarten ken ik niet... Maar misschien heb je een onboard videokaart? Als dit het geval is kun je eens proberen deze te gebruiken in plaats van een vuige dure kaart.

• Wombat13
Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 16:17:
Om eerlijk te zijn draai ik alleen *NIX varianten op servers, dus het probleem met rare videokaarten ken ik niet... Maar misschien heb je een onboard videokaart? Als dit het geval is kun je eens proberen deze te gebruiken in plaats van een vuige dure kaart.
hmz Mijn Asus bordje heeft, voorzover ik weet, geen onboard video... Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken :) :)

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:53
Probeer de alternate installatie cd anders eens, ik heb die nog nooit gebruikt maar als ik het goed heb doet die gewoon een text-install en kan je daarna gaan proberen je videokaart (of wat ook het probleem is) aan de praat te slingeren.

//edit
Hier staan ze tussen:
http://ftp.snt.utwente.nl/pub/linux/ubuntu/edgy/

[ Voor 14% gewijzigd door Shinji op 02-02-2007 16:29 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:46

SpamLame

niks

Genoemd moederbord heeft geen onbaord VGA.
Mogelijk kan TS met een PCI kaart kijken of de installer in safe vga (oid) modus starten.
Hoewel ik 123 niet zo snel vinden kan, kan het zijn dat je VGA kaart niet gesupport is.

• Wombat13
SpamLame schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 16:28:
Genoemd moederbord heeft geen onbaord VGA.
Mogelijk kan TS met een PCI kaart kijken of de installer in safe vga (oid) modus starten.
Hoewel ik 123 niet zo snel vinden kan, kan het zijn dat je VGA kaart niet gesupport is.
denk dat je wat niet support van videokaart gelijk hebt... ik denk dat ik dat ergenss een keer gelezen heb... als dat zo is.. wat kan ik dan doen? wachten op een linux distro die deze wel ondersteunt?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Wombat13 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 16:39:
[...]

denk dat je wat niet support van videokaart gelijk hebt... ik denk dat ik dat ergenss een keer gelezen heb... als dat zo is.. wat kan ik dan doen? wachten op een linux distro die deze wel ondersteunt?
De Ati fglrx-driver ondersteund jouw videokaart wel. Tegenwoordig wordt deze nog niet meegeleverd met de mainstream distro's.

Als je met de Ubuntu Alternate CD je desktop-omgeving hebt geinstalleerd (en je een terminal voor je hebt (control-alt-f1)) typ je de volgende commando's :
sudo apt-get update
sudo apt-get install linux-restricted-modules-$(uname -r)
sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
sudo depmod -a
sudo aticonfig --initial
sudo aticonfig --overlay-type=Xv

Even X herstarten (terug gaan naar X dmv control-alt-f7 en daarna control-alt-backspace) of even je pc rebooten en je hebt beeld (als het goed is).

0.0

• Wombat13
Jungian schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 16:51:
[...]

De Ati fglrx-driver ondersteund jouw videokaart wel. Tegenwoordig wordt deze nog niet meegeleverd met de mainstream distro's.

Als je met de Ubuntu Alternate CD je desktop-omgeving hebt geinstalleerd (en je een terminal voor je hebt (control-alt-f1)) typ je de volgende commando's :
sudo apt-get update
sudo apt-get install linux-restricted-modules-$(uname -r)
sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
sudo depmod -a
sudo aticonfig --initial
sudo aticonfig --overlay-type=Xv

Even X herstarten (terug gaan naar X dmv control-alt-f7 en daarna control-alt-backspace) of even je pc rebooten en je hebt beeld (als het goed is).
Wow thanks.... Ga het zo meteen proberen, even de alternate cd downen :P
hoop dat t werkt zo! I'll keep you up to date ;)

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Is het scherm alleen zwart en hoor je 'm wel verder opstarten (dus draaiende CDROM, en Ctrl-Alt-Del sluit af enstart de machine opnieuw op)?
Of hangt de PC echt als het scherm zwart wordt?

In het eerste geval hebben de posts hierboven over de videokaarten gelijk, in het laatste geval moet je eens kijken of het toevoegen van de regel acpi=off aan de opstart parameters (een van de opties in dat eerste menuutje) helpt.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

ph0t0nix schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 19:03:
Is het scherm alleen zwart en hoor je 'm wel verder opstarten (dus draaiende CDROM, en Ctrl-Alt-Del sluit af enstart de machine opnieuw op)?
Of hangt de PC echt als het scherm zwart wordt?

In het eerste geval hebben de posts hierboven over de videokaarten gelijk, in het laatste geval moet je eens kijken of het toevoegen van de regel acpi=off aan de opstart parameters (een van de opties in dat eerste menuutje) helpt.
Daarna gekozen voor OpenSuse 9.10 (dvd) hier kon ik alleen de Safe install starten (andere opties liepen uit op een zwart scherm) Maar na de installatie kwam hij met de melding de de grafische omgeving niet gelanden kon worden ivm videokaart en had ik dus alleen een tekstvariant.
Lezen :>

0.0

• Wombat13
Ik heb nu de alternate versie van ubuntu 64 bits gedownload... Ik ga nu proberen of t werkt....
Heel erg bedankt allemaal voor de reacties en ik laat weten of het me gelukt is :)

Verwijderd

Wat ik altijd test is of numlock nog werkt. als dat lampje niet meer aan/uit gaat is je pc vast geslagen. Dat geld overiggens niet altijd met booten.. want het duurt soms even voor de numlock geactiveerd word.

Verwijderd

Ik dacht dat die ubuntu installers ook altijd kunnen booten in save-video mode. In dat geval kiezen ze voor vesa in plaats van de radeon video drivers en kom je soms verder...

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
gewoonlijk komt ubuntu tijdens het opstarten met een progressbar aanzetten. dit gebeurt in text-mode, en als je die niet te zien krijgt, ligt het hoogstwaarschijnlijk niet aan je videokaart, maar waarschijnlijk aan acpi of apic. probeer dus als boot-optie acpi=off en/of noapic mee te geven. Een veel voorkomend en irritant probleem, ontaand door niet helemaal correcte/enkel op windows geteste biossen.
opensuse gooit deze 2 opties(en nog een zooi) er ook bij als je de safe mode probeert. hij gaat dan vziw ook niet X(graphische deel) configgen, waardoor dat idd niet geladen kan worden.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Wombat13
laurencevde schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 01:26:
gewoonlijk komt ubuntu tijdens het opstarten met een progressbar aanzetten. dit gebeurt in text-mode, en als je die niet te zien krijgt, ligt het hoogstwaarschijnlijk niet aan je videokaart, maar waarschijnlijk aan acpi of apic. probeer dus als boot-optie acpi=off en/of noapic mee te geven. Een veel voorkomend en irritant probleem, ontaand door niet helemaal correcte/enkel op windows geteste biossen.
opensuse gooit deze 2 opties(en nog een zooi) er ook bij als je de safe mode probeert. hij gaat dan vziw ook niet X(graphische deel) configgen, waardoor dat idd niet geladen kan worden.
Bij mij komt er wel een progressbar maar die blijft leeg en er gebeurt vervolgens helemaal niks... ook niet na 30 min.
Boot opties meegeven, hoe doe ik dat? (mss stomme vraag maar ik kan er zo niet opkomen :P )

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Wombat13 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 09:07:
[...]

Bij mij komt er wel een progressbar maar die blijft leeg en er gebeurt vervolgens helemaal niks... ook niet na 30 min.
Boot opties meegeven, hoe doe ik dat? (mss stomme vraag maar ik kan er zo niet opkomen :P )
Vaak bij het booten vanaf de cd staat er 'press enter to boot, F1 for kernels' oid. Als je dan op F1 of F2 etc. klikt zie je alle beschikbare kernels. Typ de naam van de standaard kernel over met daarachter de standaard opties. Bij mijn debian cd'tje is dat dus 'install acpi=off noapic' in jou geval. In Ubuntu moet het vergelijkbaar zijn.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Wombat13
icyx schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 09:37:
[...]

Vaak bij het booten vanaf de cd staat er 'press enter to boot, F1 for kernels' oid. Als je dan op F1 of F2 etc. klikt zie je alle beschikbare kernels. Typ de naam van de standaard kernel over met daarachter de standaard opties. Bij mijn debian cd'tje is dat dus 'install acpi=off noapic' in jou geval. In Ubuntu moet het vergelijkbaar zijn.
Heel erg bedankt!! _/-\o_ Ubuntu ging nu gewoon door naar de desktop :*) Het enige probleem is nu dat de muis niet door ubuntu opgepikt wordt..... Maar ik weet zeker dat daar wel wat op te vinden is! Dit probleem is in ieder geval opgelost :)
Nogmaals bedankt allemaal voor het komen met oplossingen

Verwijderd

check http://www.ubuntuforums.org eens volgens mij is dit probleem wel eens gepost en opgelost.

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Ik had het SuSe stuke idd even gemist.

Toch zat ik er niet zover naast met mijn acpi=off diagnose :P

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

Kul

Wombat13 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 10:52:

Heel erg bedankt!! _/-\o_ Ubuntu ging nu gewoon door naar de desktop :*) Het enige probleem is nu dat de muis niet door ubuntu opgepikt wordt.....
Ditzelfde probleem heb ik ook. Weet je hier al iets op? of iemand anders?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Kul schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 08:37:
[...]

Ditzelfde probleem heb ik ook. Weet je hier al iets op? of iemand anders?
Jammer dat we niet weten hoe de muis is aangesloten etc. :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kan goed een verkeerde verwijzing zijn in xorg.conf, dat het Device naar een verkeerde locatie wijst.
Maar zolang we niet weten hoe die is aangesloten valt er inderdaad weinig over te zeggen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Wombat13 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 13:29:

Daarna gekozen voor OpenSuse 9.10 (dvd)
Ik neem aan dat je opensuse 10.2 bedoeld?

Tijdens het installeren van opensuse 10.2 wordt er op een gegeven moment je hardware gedetecteerd.
Hierbij kan je je beeldscherm en videokaart testen. Werkt het niet goed dan word je hardware (beeldscherm of videokaart) niet juist gedetecteerd. Kies dan voor vesa drivers. deze werken meestal wel!
Heb ook al jaren hetzelfde probleem op m'n pc.

Succes!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 11:10:
[...]

Ik neem aan dat je opensuse 10.2 bedoeld?

Tijdens het installeren van opensuse 10.2 wordt er op een gegeven moment je hardware gedetecteerd.
Hierbij kan je je beeldscherm en videokaart testen. Werkt het niet goed dan word je hardware (beeldscherm of videokaart) niet juist gedetecteerd. Kies dan voor vesa drivers. deze werken meestal wel!
Heb ook al jaren hetzelfde probleem op m'n pc.

Succes!
Wel apart aangezien ik in je sig zie dat je desktop een oude Medion is. En Medion kennende gebruiken ze bijna alleen maar Nvidia en dat werkt meestal wel gewoon out-of-the box met de 'nv' driver. Dit icm een monitor die 1024 als reso aankan lijkt me toch wel een setup die altijd door zal lopen op GUI-basis :)

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

Kul

DeMoN schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 10:19:
Apple USB keyboard + Apple USB muis. op een gewone 64-bit pc

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Kul schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 14:21:
[...]

Apple USB keyboard + Apple USB muis. op een gewone 64-bit pc
Google was geen oplossing?
Zoals deze thread
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=9887&page=4

Verwijderd

DeMoN schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 11:17:
[...]
Wel apart aangezien ik in je sig zie dat je desktop een oude Medion is. En Medion kennende gebruiken ze bijna alleen maar Nvidia en dat werkt meestal wel gewoon out-of-the box met de 'nv' driver. Dit icm een monitor die 1024 als reso aankan lijkt me toch wel een setup die altijd door zal lopen op GUI-basis :)
aan die nv driver ligt het owk idd niet!
maar mijn medion beeldscherm wordt als een ander type medion beeldscherm herkend, gevold is een error: Freq out of range!
Vesa drivers werken wel goed. (heb dit zowel in suse 10.0, 10.1 en 10.2)

Maar ik wil alleen maar aangeven dat je je setup tijdens de installatie kan testen.

Verwijderd

Lees de laatste tijd vaak veel slechte dingen over acpi en lapic, op mijn server wil Debian of Ubuntu server ook niet starten als ik niet install met noapci en nolapic.

• Wombat13
DeMoN schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 10:19:
[...]

Allereerst nogmaals bedankt voor alle reacties
Mijn muis is een 'standaard' PS/2 muis :)
Ik heb ondertussen al het een en ander geprobeerd (andere muis aansluiten, USB muis aansluiten) werkt niet echt...
Maar ik ben nog steeds lekker het ubuntuforum en andere internetsites aan het afstruinen op zoek naar het antwoord :) Het gaat me lukken :P
EDIT ik zag dat ubuntu 7.04 uit is... Die ga ik ook maar eens proberen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Wombat13 op 21-04-2007 11:43 ]

Pagina: 1