bvp schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 14:29:
[...]
Ok thnx J.W. hier heb ik zeker wat aan!
Even een korte reactie/vragen hierop.
Ik zie bij verschillende punten staan contrast verhogen en ook een erg duidelijk voorbeeld van hoe je dit hebt gedaan bij de aap. Wat een verschil zeg!
Is dit nou gemakkelijk te doen? Heb namelijk al gezocht voor PhotoshopCS maar is niet iets van een optie voor toch?
Ik had het even gauw met een ander progje gedaan (bellamax upshot, deze doet nog wat meer dan alleen levels), maar met photoshop kan dat ook.
Ga naar: Image -> Adjustments -> Levels
en schuif het bijvoorbeeld zo:
Je kunt ook auto-contrast doen (dit is automatisch levels doen, maar is soms te grof), of auto-levels (dit verandert ook de kleur). Als je wat geavanceerder wilt doet met "curves" (je kunt dan op auto drukken en dan bij options "enhance monochromatic contrast" klikken als je de kleur hetzelfde wilt houden, of je kunt zelf aan de curve gaan schuiven, probeer eens een S-vorm).
Zou je ook een voorbeeldje kunnen geven hoe je dan foto 2 zou nabewerken? Misschien kleine uitleg erbij als je photoshop gebruikt? Is dan erg leerzaam denk ik

Ik doe dit altijd met photoshop plugins (kodak digital sho).
Het mooiste is om het met layers enzo te doen, dit is wel te vinden met google. Een grote plus is dan als je raw geschoten hebt omdat ie dan een paar stops meer opslaat, anders blijf je houden dat witte stukken wit blijven en dus artificieel opgevuld moeten worden, in het donker zit bijna altijd detail genoeg.
Een quickfix is:
Image -> Adjustments -> Shadow/Highlights
en dan even met de sliders spelen.
Voorbeeldje:

Vreemd dat de foto van de thaise visser niemand iets doet. Ik vond dat namelijk juist één van de betere close-ups. Wat maakt zo'n close-up dan juist goed of minder goed?
Hmm.. dat is lastig te generaliseren. Hier zou ik zeggen omdat hij de foto uitkijkt icm dat je niks van z'n natuurlijke omgeving ziet en hij heeft niet een echt sprekende blik ofzo.
Als laatste puntje vind ik dat bij die laatste foto inderdaad het zwart van zijn kleding doorloopt in de achtergrond nu ik hem op een CRT monitor bekijk, op mijn laptop was dit totaal niet.
Is het in dit geval dan beter om heel de foto wat lichter te maken?
Dit is lastig te fixen denk ik, het is nu eenmaal zo dat het ongeveer dezelfde kleur is.
Edit: Met shadow/highlight is hier eea te fixen, dus dat lichtmaken helpt idd.
Sorry voor de vele vragen maar ik hoop dat dit toppic zo juist erg leerzaam voor mij kan worden

Schroom niet, daarvoor zijn deze testcases!