Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Positie onthoudende relais?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ultimasnake
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 11:28
Heren, dit is niet persee nodig voor mijn computer maar wel voor mijn motor.

Ik zoek het volgende.
Een relais die zijn positie onthoud ook als het stroom eraf gaat.

Waarvoor wil ik het gebruiken
Ik heb een alarm systeem waarmee op afstand de motor kan starten, deze functie ga ik daar en tegen niet gebruiken daarvoor. In plaats daarvan wil ik het gebruiken om (neon-achtige) lichten aan/uit te zetten.

Hoe werkt het
het alarm systeem is direct aangesloten op de accu, zodra ik een knopje indruk op de afstandsbediening komt er uit 1 van de draden stroom en word onderbroken zodra ik de knop weer loslaat. Er is geen - op het systeem maar wel gewoon een aarde/massa waar alles op terecht komt.

Nu heb ik al gekeken naar dergelijke dingen als een "Bistabiel relais" maar deze heeft op 2 punten een stroom pulse nodig om te schakelen (plus op contactpunt 1 = aan , pulse op contactpunt 2 = uit) dat gaat natuurlijk niet werken omdat er maar vanuit 1 punt stroom komt en alleen als ik de knop indruk...

Het liefst heb ik een simpele soldeer oplossing (ik ben geen kei in solderen van hele systemen), maar alle oplossingen zijn welkom! _/-\o_

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:57
Een bi-tabiel relais is wat jij zoekt....

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bistabiel_relais

Edit: Oh, sorry niet je hele post gelezen |:( Ik denk dat je dan toch een of andere schakeling moet gaan gebruiken.

[ Voor 56% gewijzigd door HyperioN op 02-02-2007 12:36 ]

• ultimasnake
@LiquidSmoke

Nee die gaat dus niet werken, zie tekst in mijn post daar leg ik uit waarom niet

Ik kwam op conrad het volgende tegen http://www.conrad.nl en dan bestel nr 505463 (direct linken werkt niet!) zou dit voor mij een oplossing zijn?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:02

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

http://www.conrad.nl/goto/?product=505463

Die dus. (je moet op "Directe productlink" klikken, dan krijg je deze url)

Volgens mij heeft deze inderdaad de werking die jij wil.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Als je in het datablad kijkt doet die precies wat je wilt. Puls-> aan, puls ->uit. Nu een kwestie van de juiste uit zoeken: 12 volt gelijkspanning (12v=) (een motor heeft gewoon 12 volt toch?)

• ultimasnake
Jah de motor heeft een 12v accu :). Ik ben zelf geen electrokei dus die databladen zegen me niets..

Ik denk dat ik met dit product bij de lokale electro boeren ga kijken in de hoop daar 1 mee te nemen met de mogelijkheid tot terug brengen :).. Al genoeg gekocht wat uiteindelijk toch neit werkte en dan zit je daar maar mee (neit voor dit project maar toch)..

Mocht iemand anders een ander idee hebben etc hoor ik het graag. Maar alvast bedankt als het werkt houd ik jullie op de hoogte! :)

Verwijderd

neem maar een teleruptor (=impulsrelais).

er zijn genoeg producenten:
Eltako
Vynckier
Merlin Gerin
Gardy

op ebay kan je ze vinden, maar het zal zeker als zo goedkoop te vinden zijn in de doe het zelf zaak of bij de elektro installateur.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 12:45:
http://www.conrad.nl/goto/?product=505463

Die dus. (je moet op "Directe productlink" klikken, dan krijg je deze url)

Volgens mij heeft deze inderdaad de werking die jij wil.
Die lijkt mij ook goed....

U vraagt, wij antwoorden.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

En als dat niet werkt, een gewoon relais en een toggle flip-flop doet het net zo goed :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Stoney3K schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 21:48:
En als dat niet werkt, een gewoon relais en een toggle flip-flop doet het net zo goed :)
Die flipflop vergeet zijn toestand als de spanning eraf gaat...
Eventueel is een bistabiel relais wel te gebruiken als er een wisselcontact in zit, zomaar de impuls op het wisselcontact en de uitgangen ervan naar links-rechts zal niet werken want dan zal ie heen en weer trillen, je hebt wat extra logica nodig.

Handigste wordt toch een gewoon impulsrelais.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Met een condensator over de spoelen heen, en een serieweerstand erbij is dit wel te doen.
Het wisselcontact zet steeds spanning op een andere spoel.
En door de laadtijd en ontlaad tijd van de condensator zal het "trillen" langzaam gaan.
Maar er is wel wat experimenteerwerk nodig om de juiste waarden te vinden.

Guus Assmann

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:29 ]

• ultimasnake
Engineer, uit het kastje komt 12 volt.. maar het is wel een goede wat je zegt. Ik zal wel een regulator tussen de accu en het kastje moeten doen i guess

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
hmm, ik zie vast iets over het hoofd ofzo, maar als ik het goed begrijp, is het probleem dat de spanning voor een bistabiel relais, omgedraait moet worden, om uit te schakelen?

beetje een lelijke oplossing misschien, maar met een dubbelpolige schakelaar (DPDT) kan je heel makkelijk de + en - van een spanning omdraaien, met een relais met genoeg contacten dus ook.
als je nou eens een bistabiel relais zou kunnen vinden met genoeg contacten, moet je naar mijn idee die spanning zo om kunnen draaien, plaatje komt eraan :)

Afbeeldingslocatie: http://img236.imageshack.us/img236/4267/polariteitomkerenro1.jpg
zoals je ziet, in dit voorbeeldje is er een batterijtje aangesloten op de schakelaar, en door de contacten van de schakelaar door te verbinden als in het plaatje, kan je de spanning omdraaien :) zou je daar wat aan hebben?

de 2 rode stippen rechts, zouden je aansluitingen zijn waar de + en - omgewisseld worden

[ Voor 28% gewijzigd door nick_haak op 04-02-2007 21:18 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
quote: conrad pagina via link
# Type OB 5693. Vervaardigd conform VDE 0435 en VDE 0632Bistabiel
# Unipoolbaar, gelijke impuls (energie en stroomichting) voor beide schakelstanden
# Continubedrijf mogelijk
# Drukopening contacten in beide schakelstanden
# Veilige scheiding volgens VDE 0106/0700/0730.
Nee dus, gelijke impuls betekent voor zover ik weet dat het niet omgedraaid hoeft te worden.

U vraagt, wij antwoorden.

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
misschien zijn er verschillende soorten bistabiel relais, heb er zelf nog nooit mee gewerkt, maar volgens wikipedia, werkt het door de polariteit om te draaien:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bistabiel_relais
zullen wel meerdere typen zijn ofzo :)

Verwijderd

nog maar eens, gebruik een impulsrelais ook teleruptor genaamd.
bestaat in vele spanningsuitvoeringen, ook 12VDC en vele contactconfiguraties.

al die rommel met condensatoren en dubbele contacten en wat weet ik allemaal zijn dan niet nodig.
je moet het niet ingewikkelder maken dan het moet.

het is gewoon kant en klaar in de handel verkrijgbaar en kost maar een kleine 10 euri!

• fheerens
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:55

fheerens

ir.

Dat trillen is eenvoudig te elimineren door een "one shot trigger" te gebruiken. Geeft een prachtig éénmalig pulsje dat je bi-relais kan schakelen. Zoek daar eens naar.

Overigens krijgt de accu wel 15V binnen, maar dat is laadspanning, die is bijna altijd hoger... Onbelast geeft de accu waarschijnlijk tussen de 12 en de 16 volt, maar zodra je het ding belast komt hij mooi rond de 12V uit.

In AvE we trust

Pagina: 1